Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af Erling Søby »

Maxus:
Jeg har bare lidt svært ved at forstå, at andre - og efter min helt egen opfattelse - inferiøre serier tilsyneladende sælges i større antal og dermed nok også generelt promoveres mere af Zoom - men sådan er markedsvilkårene jo i store træk.
Ja, helt enig. Jeg synes begge serier er virkelig fede, men de er desværre nok ikke de mest kendte herhjemme - og har dermed heller ikke nogen større "nostalgi-faktor", der kan trække et salg. Det må være forklaringen på, at en serie som Allan Falk åbenbart godt kan sælge, selvom den på enhver måde er en ringere serie.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2380
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af benadikt »

(På deres facebookside) Zoom skrev:... hvorvidt der kommer flere Bob Morane er lige nu lidt uvist, men vi følger salget de kommende måneder (og så meget mere skal der faktisk ikke sælges før det fungerer).
Så fortæl dine venner om serien - hvert køb bringer os tættere på en udgivelse mere.
Det er hermed bragt videre!
Og køb gerne et par stykker ekstra og brug som julegave senere på året!
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af maxus »

Så på FB at Zoom skrev, at der skulle sælges yderligere 70 eks. af Bob Morane, så var 3. bind hjemme.

Knapt 28.000 i udsalgspris - sgu ikke meget alt taget i betragtning. Vi burde starte en fond til nødlidende Euroklassikere :D
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af Gimli »

Hm - 70 stk. Det var ikke mange. Her bør Zoom måske også overveje eventuelle afledte effekter. Især hvis Rødskæg følger samme skæbne. Hvis der begynder at opstå tvivl om alt for mange seriers overlevelse, kan det i sig selv begrænse købelysten. Jeg kan huske at omkring slut 80'erne, der var jeg meget forsigtig med at købe albums fra en ny serie, simpelt hen fordi der var så mange serier, som blev stoppet efter et par album. Det betød, at jeg ofte ventede og så hvilke serier, der kom flere albums end 3-4, før jeg reelt overvejede at købe dem.

Det er lidt som de forlag, der med stor forudsigelighed sætter albums ned efter 3-4 år. Så kan man nemt købe det man er bagud. Den fælde er Zoom heldigvis ikke gået i. Men jeg tror de skal overveje, om et mindre underskud på nogle serier ikke kan bidrage til et image om, at man kan "satse" på at starte på en serie fra forlaget.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

maxus skrev:Vi burde starte en fond til nødlidende Euroklassikere :D
Det er da en fremragende idé. Det er bare at komme i gang. Googa kan vel være formand for fonden ;-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev:Jeg kan huske at omkring slut 80'erne, der var jeg meget forsigtig med at købe albums fra en ny serie, simpelt hen fordi der var så mange serier, som blev stoppet efter et par album. Det betød, at jeg ofte ventede og så hvilke serier, der kom flere albums end 3-4, før jeg reelt overvejede at købe dem.

Det er lidt som de forlag, der med stor forudsigelighed sætter albums ned efter 3-4 år. Så kan man nemt købe det man er bagud. Den fælde er Zoom heldigvis ikke gået i. Men jeg tror de skal overveje, om et mindre underskud på nogle serier ikke kan bidrage til et image om, at man kan "satse" på at starte på en serie fra forlaget.
Blander du ikke dine 80'eroplevelser sammen med nutiden her? Det findes jo i dag ingen forlag der "med stor forudsigelighed sætter album ned efter 3-4 år".

Den sikreste måde at få noget til at overleve på er at købe det, når det udkommer. På Facebook kan man læse Zooms detaljerede daglige overvejelser om, om noget er bæredygtigt eller ej. Som det fremlægges, fældes dommen allerede få uger efter udgivelsen. Der er ingen nåde. Så at vente 3-4 år på at få album til nedsat pris forekommer ikke at være en gangbar strategi i vore dage.

At købe tingene når de udkommer er også den eneste sikre metode til at undgå, at man inden for kort tid ender med at flå håret ud af hovedet på sig selv, fordi noget som man rigtig gerne ville have, men ikke lige fik købt, er udsolgt og uopdriveligt, fordi nutidens oplag er så små, at samtlige eksemplarer ender hos nogen, der faktisk har tænkt sig at beholde dem og ikke skille sig af med dem igen. Sådan kan virkeligheden være så ond.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev:
Gimli skrev:Jeg kan huske at omkring slut 80'erne, der var jeg meget forsigtig med at købe albums fra en ny serie, simpelt hen fordi der var så mange serier, som blev stoppet efter et par album. Det betød, at jeg ofte ventede og så hvilke serier, der kom flere albums end 3-4, før jeg reelt overvejede at købe dem.

Det er lidt som de forlag, der med stor forudsigelighed sætter albums ned efter 3-4 år. Så kan man nemt købe det man er bagud. Den fælde er Zoom heldigvis ikke gået i. Men jeg tror de skal overveje, om et mindre underskud på nogle serier ikke kan bidrage til et image om, at man kan "satse" på at starte på en serie fra forlaget.
Blander du ikke dine 80'eroplevelser sammen med nutiden her? Det findes jo i dag ingen forlag der "med stor forudsigelighed sætter album ned efter 3-4 år".

Den sikreste måde at få noget til at overleve på er at købe det, når det udkommer. På Facebook kan man læse Zooms detaljerede daglige overvejelser om, om noget er bæredygtigt eller ej. Som det fremlægges, fældes dommen allerede få uger efter udgivelsen. Der er ingen nåde. Så at vente 3-4 år på at få album til nedsat pris forekommer ikke at være en gangbar strategi i vore dage.

At købe tingene når de udkommer er også den eneste sikre metode til at undgå, at man inden for kort tid ender med at flå håret ud af hovedet på sig selv, fordi noget som man rigtig gerne ville have, men ikke lige fik købt, er udsolgt og uopdriveligt, fordi nutidens små oplag er så små, at samtlige eksemplarer ender hos nogen, der faktisk har tænkt sig at beholde dem og ikke skille sig af med dem igen. Sådan kan virkeligheden være så ond.
Med hensyn til prisnedsættelser har du ret. Måske bortset fra Fahrenheit, som er begyndt at sætte deres udgivelser ned efter ca. 1 år. Jeg tænker at det ikke er en strategi der skal fastholdes.

Jeg er enig i, at det bedste er at købe, hvis man vil sikre overlevelse af en serie. Men hvis der er for mange serier, til at man kan købe alt, hvad man ønsker sig - og der er 2-3 serier som ligger meget tæt på hinanden i prioritering, så er det altså ret irriterende, at vælge en serie, som lukker efter et par album, hvis de andre muligheder overlever. Så vælger jeg den serie, som har bevist sin overlevelses-evne.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af Antaeus »

En del af Cobolts album har man kunnet få endda rigtig meget billigere end vejledende pris, hvis man har været lidt tålmodig.
Ikke at jeg hermed anbefaler at man skal vente, for hvis alle ventede så ville alle album lukke ned.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev:Med hensyn til prisnedsættelser har du ret. Måske bortset fra Fahrenheit, som er begyndt at sætte deres udgivelser ned efter ca. 1 år.
Men Fahrenheit har jo haft problemer, det er jo derfor, Fahrenheit og Faraos har indgået et samarbejde. Har man problemer, sælger man ud, der er ikke ligefrem noget nyt i det.
Gimli skrev:hvis der er for mange serier, til at man kan købe alt, hvad man ønsker sig - og der er 2-3 serier som ligger meget tæt på hinanden i prioritering, så er det altså ret irriterende, at vælge en serie, som lukker efter et par album, hvis de andre muligheder overlever. Så vælger jeg den serie, som har bevist sin overlevelses-evne.
Som sagt, sådan er verden så ond. Måske er det netop den serie, du helst ville have, som ikke overlever, fordi du venter for længe. Som verden er skruet sammen er forlag jo ikke sociale institutioner. Så de kan ikke tage hensyn til, hvad den enkelte måtte opfatte som "irriterende".
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev:
Gimli skrev:
Gimli skrev:hvis der er for mange serier, til at man kan købe alt, hvad man ønsker sig - og der er 2-3 serier som ligger meget tæt på hinanden i prioritering, så er det altså ret irriterende, at vælge en serie, som lukker efter et par album, hvis de andre muligheder overlever. Så vælger jeg den serie, som har bevist sin overlevelses-evne.
Som sagt, sådan er verden så ond. Måske er det netop den serie, du helst ville have, som ikke overlever, fordi du venter for længe. Som verden er skruet sammen er forlag jo ikke sociale institutioner. Så de kan ikke tage hensyn til, hvad den enkelte måtte opfatte som "irriterende".
Fuldstændig enig. Og hvis et forlag er for aggressiv med den strategi, må de så leve med, at jeg bliver ekstraordinær påpasselig med at købe nye serier fra dem.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:En del af Cobolts album har man kunnet få endda rigtig meget billigere end vejledende pris, hvis man har været lidt tålmodig.
Det er rigtigt, det kan man lejlighedsvis (fx helt kortvarigt på messer eller Black Friday og lignende, hvis man er vaks), for Cobolt hylder ikke Zooms princip om at brænde ting, der ikke kan sælges til fuld pris. Men det er ikke det samme, som at man kan regne med noget. Typisk er der tale om ting, der generelt ikke har et stort salg til private kunder (fx Smølferne eller Garfield) eller rent ud sagt obskure titler, som sjældent interesserer folk fx her på stedet.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev:Fuldstændig enig. Og hvis et forlag er for aggressiv med den strategi, må de så leve med, at jeg bliver ekstraordinær påpasselig med at købe nye serier fra dem.
Den slags må ethvert forlag kæmpe med dagligt. Bare se på Zooms mange opdateringer på Facebook om, hvad overvejelserne går ud på, og hvor mange/få eksemplarer der skal til, hvis noget skal lykkes og fortsætte. Der er masser af tilfælde, hvor 50 mennesker er HELT vilde med et eller andet, som de færreste andre ænser. Og andre tilfælde, hvor 500 mennesker er HELT vilde med noget ... men når så de har fået lysten styret med de første par bind, er de ikke vilde længere. Eller de tilfælde, hvor 350 er HELT vilde med noget, og holder fast i at være HELT vilde med det ... men der er så bare ikke andre end de 350 HELT vilde. Og det er ikke nok. Sådan er verden så ... sådan er den!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af GoogaMooga »

Det er et mirakel, at der overhovedet udkommer noget. Troede kun, det var Jerry, der måtte kæmpe...
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev:
Antaeus skrev:En del af Cobolts album har man kunnet få endda rigtig meget billigere end vejledende pris, hvis man har været lidt tålmodig.
Det er rigtigt, det kan man lejlighedsvis (fx helt kortvarigt på messer eller Black Friday og lignende, hvis man er vaks), for Cobolt hylder ikke Zooms princip om at brænde ting, der ikke kan sælges til fuld pris. Men det er ikke det samme, som at man kan regne med noget. Typisk er der tale om ting, der generelt ikke har et stort salg til private kunder (fx Smølferne eller Garfield) eller rent ud sagt obskure titler, som sjældent interesserer folk fx her på stedet.
Ok, så du mener ikke at fx Yoko Tsunos samlealbum, Jan Lööfs samlealbum samt adskillelige andre af Cobolt tegneserier interesserer folk her på stedet (eller kun sjældent interesserer).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22998
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Vi må bakke op om Zoom's "Bob Morane"

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
Antaeus skrev:En del af Cobolts album har man kunnet få endda rigtig meget billigere end vejledende pris, hvis man har været lidt tålmodig.
Det er rigtigt, det kan man lejlighedsvis (fx helt kortvarigt på messer eller Black Friday og lignende, hvis man er vaks), for Cobolt hylder ikke Zooms princip om at brænde ting, der ikke kan sælges til fuld pris. Men det er ikke det samme, som at man kan regne med noget. Typisk er der tale om ting, der generelt ikke har et stort salg til private kunder (fx Smølferne eller Garfield) eller rent ud sagt obskure titler, som sjældent interesserer folk fx her på stedet.
Ok, så du mener ikke at fx Yoko Tsunos samlealbum, Jan Lööfs samlealbum samt adskillelige andre af Cobolt tegneserier interesserer folk her på stedet (eller kun sjældent interesserer).
Nok snarere Havank, Epoxy, U-Strålen - tre fremragende albums.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar