Salget af Rødskæg og Bob Morane

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af dernice »

Et lille tip til at få større salg af Rødskæg og Bob Morane....de fleste biblioteker modtager forslag til indkøb, så hvis de ikke har Rødskæg og bob Morane på hylden, kan man jo sende en opfordring-til-køb mail.

Jeg har jævnligt gjort det på Aarhus Bibliotekerne, og hver gang har de venligt svaret, at den vil de da indkøbe, og kort tid efter kan man låne/reservere dem :-)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af Antaeus »

dernice skrev:Et lille tip til at få større salg af Rødskæg og Bob Morane....de fleste biblioteker modtager forslag til indkøb, så hvis de ikke har Rødskæg og bob Morane på hylden, kan man jo sende en opfordring-til-køb mail.

Jeg har jævnligt gjort det på Aarhus Bibliotekerne, og hver gang har de venligt svaret, at den vil de da indkøbe, og kort tid efter kan man låne/reservere dem :-)
Har du givet den videre til Zoom?
Eller du mener måske nok at vi læsere skal forespørge på vores bibliotek via en email?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af dernice »

Ja, det er læserne/brugerne på biblioteket som skal forespørge indkøb af udgivelser.

I Aarhus er jeg logget på som bruger, og under deres "kontakt" formular, kan man vælge en funktion som hedder "Forslag til indkøb", og den har jeg brug flere gange - altid med succes :-)

Måske har de ikke alle nogle tegneserier-eksperter ansat, og derfor gerne modtager anbefalinger fra læserne/brugerne :-)
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af maxus »

Godt forslag - det skal prøves!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er da et genialt koncept. Jeg vil sporenstregs organisere et korps af frivillige stråmænd, der kan foreslå indkøb af ALLE tegneserier til ALLE biblioteker :lol:
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 874
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af Nøhr »

Carsten Søndergaard skrev:Det er da et genialt koncept. Jeg vil sporenstregs organisere et korps af frivillige stråmænd, der kan foreslå indkøb af ALLE tegneserier til ALLE biblioteker :lol:
fnise
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af dernice »

Tjo, men hvis det kan hjælpe de helt små oplag til at gå i breakeven, og dermed kan fortsætte, er det vel helt ok?

Og selvf. virker det ikke med at foreslå alle tegneserier, som bliver udgivet.

I øvrigt har jeg lige fået flg svar fra det lokale bibliotek, så helt dum er ideen så heller ikke... :lol:
Skærmbillede 2019-11-12 kl. 09.21.12.png
SadGit
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. aug 2019, 12:38

Re: Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af SadGit »

Ahem.

Jeg er jo nok nødt til at reagere her. Som også forlæggerne tidligere har nævnt herinde, så er bibliotekerne i Danmark ikke længere dem der sikrer økonomien i en udgivelse.

Når I skriver indkøbsforslag, så bliver tegneseriebudgettet ikke større på det enkelte bibliotek, men en anden titel i stedet fravalgt.

Det betyder ikke man skal undlade ønsker, der sidder mange indkøbere i landet der ikke interesserer sig for tegneserier, og som gerne vil have bud fra deres lånere/læsere. Vi kører også et samarbejde med Dansk Tegneserieråd om at samle anmeldelser fra nettet så indkøberne har noget at støtte sig til. Så endelig, hjælp dit bibliotek med at få de rigtige titler købt.

Hvis I bruger det til at sikre smalle retroudgivelser, som ikke læses af andet en et par 40+ herrer på det enkelte bibliotek, vil I nok opleve at de hurtigt ikke længere reagerer på jeres forslag. Vi ser meget på antal udlån når vi magasinerer og kasserer, og selv jeg som ansat på centralbibliotek (der i overvejende grad køber mindst 1 ex af alle danske udgivelser) har aktivt fravalgt serier/tegnere/forfattere ud fra hvordan tidligere titler har fungeret.

I vil nok også, især på mindre biblioteker og filialer, opleve at titlen i stedet bliver lagt som ønske på det tilknyttede centralbibliotek og ikke købt lokalt. Og nej, jeg kommer ikke til at købe 10 ex af Rødskæg, selvom jeg da flittigt læste dem som barn.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af dernice »

Dette var såmen også et ønske til centralbiblioteket (Aarhus). Men er det bedre at bibliotekerne bruger deres tegneseriebudget på serier, som sagtens selv kan løbe rundt. fx TinTin, Asterix, Pondus osv fremfor at få nicheserier på hylderne? Det skaber da større diversitet i det samlede udvalg, fremfor at der kun er "mainstream" på hylderne?

I øvrigt har jeg også tidligere ønsket at de fortsatte deres indkøb af serien Lady S, som efter sigende får godt for Zoom, så det er som sagt en mulighed for at præge deres indkøb. Og det er jo positivt, eftersom det jo er et "folke" bibliotek :-)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22996
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af GoogaMooga »

God pointe, Dernice!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4706
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af Robin »

Jeg har også med held foreslået indkøb til mit bibl. to gange, og begge gange blev der lyttet. Den seneste er Paper Girls vol. 6.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af The Elder »

Naaah - det er vel ikke bibliotekernes opgave at sikre, at små niche-retro-udgivelser kan løbe rundt.
Skal de ikke sørge for, at jeg kan låne det, der er gængs litteratur i dag, og ikke, hvad jeg kunne læse som barn (for længe siden) ?
Jeg kan have sympati for den veneration, der omgiver disse udgivelser. Men det ændre jo ikke på det faktum, at det er forældede serier, der skal sælges til liebhavere, der kendte dem fra Fart og Tempo dagene.
"Always Look On The Bright Side of Life
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af dernice »

Næ, men det er vel bibliotekernes opgave at tilbyde både niche- og mainstream udgivelser?

Både for de 40+ som er til Asterix, men også de 40+ som er til Rødskæg og Morane :-)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af Gimli »

Tænker at biblioteker har flere formål. Herunder; udbredelse/popularitet, litterær kvalitet og diversitet.

Men derfor bliver argumentet om, at biblioteket ikke skal bruges som backstop, for serier der ellers vil blive skrottet, stadigt et lødigt argument. Hvis vi som fans søger at opnå dette, risikerer vi en skævvridning, så f.eks. Popularitets-formål kommer under voldsom pres.

At der i enkelte tilfælde måske kan opnås en "gevinst" for fans af en specifik serie kan ikke udelukkes. Men hvilke serier har forrang? - Det er næsten umulig at afgøre. Derfor mener jeg, at dette ikke er en brugbar mulighed. Og det selv om jeg beklager dybt, hvis Bob Morane ikke overlever.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Salget af Rødskæg og Bob Morane

Indlæg af Carsten Søndergaard »

SadGit skrev:Vi ser meget på antal udlån når vi magasinerer og kasserer
Og hvorfor? Fordi kommunalpolitikerne lige som så mange andre er blevet hjernevasket til at tro, at verden er én stor liberalistisk tænketank.

Formålet med biblioteker er da ikke, eller BURDE ikke være, at købe ind efter udlånstal. Men efter hvad der udgives, altså et passende eksempel-/eksemplarudvalg af ALT, samt ikke mindst det, som har et måske mindre, men særligt interesseret publikum. Eller som på anden vis er litterært eller historisk interessant, og bør være tilgængeligt nu og for eftertiden.

Ellers HAR de offentlige biblioteker da slet ikke noget formål. Hvad skulle meningen med dem være? At holde bibliotekarer beskæftiget?
Besvar