Hvad er jeres Cobolt Top 10

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar

Hvilke tre tilfører subkulturen mest?

Sylvester og Ottilia hos kaninoerne
1
2%
Marshal Blueberry – den samlede krønike
5
12%
Jan Lööfs serier
3
7%
Blueberry – De samlede eventyr
11
27%
Frankas samlede eventyr
3
7%
Linda og Valentins samlede eventyr
8
20%
Ranx
2
5%
Epoxy
1
2%
U-Strålen
5
12%
Smølferne Samlebind
2
5%
 
Afgivne stemmer: 41

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvad er jeres Cobolt Top 10

Indlæg af GoogaMooga »

Her er min:

Sylvester og Ottilia hos kaninoerne
Marshal Blueberry – den samlede krønike
Jan Lööfs serier
Blueberry – De samlede eventyr
Frankas samlede eventyr
Linda og Valentins samlede eventyr
Ranx
Epoxy
U-Strålen
Smølferne Samlebind

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er jeres Cobolt Top 10

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Hvilke tre tilfører subkulturen mest?
Skal det forstås således, at "euroklassikere" dermed har fået et officielt prædikat som "subkultur"? ;-)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er jeres Cobolt Top 10

Indlæg af Antaeus »

Cobolt top 10 (vurderet uafhængig af hvad jeg allerede har på reolen). Ikke prioriteret rækkefølge.

Asterix samlebind
Linda & Valentin samlebind
Blueberry samlebind
Natacha samlebind
Yoko Tsuno samlebind
Smølferne samlebind
Jan Lööfs Serier
Tintin album
Blake & Mortimer album
Steen & Stoffer
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er jeres Cobolt Top 10

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Hvilke tre tilfører subkulturen mest?
Skal det forstås således, at "euroklassikere" dermed har fået et officielt prædikat som "subkultur"? ;-)
:D Det er naturligvis i den retning, jeg vil hen, men jeg mente nu tegneserier generelt er blevet en subkultur i Danmark, hvor den var mainstream før.

Mine ti valg blev truffet ud fra devisen, gør den samlede pulje større. D.v.s. bring noget nyt gammelt på banen, i form af ikke udgivne ting eller ekstramateriale. Jeg kunne også have valgt de ni fundamentalistiske sh Tintin som samlet blok i stedet for Sylvester og Ottilia.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er jeres Cobolt Top 10

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:jeg mente nu tegneserier generelt er blevet en subkultur i Danmark, hvor den var mainstream før.
Googa, er det ikke ret beset DINE kæpheste, der var mainstream før, men nu er en subkultur? De var mainstream, fordi de blev lavet for 50 år siden, hvilket er "før". Derfor er de helt naturligt, hvis de ikke som et lille fåtal har folkelig klassiskerstatus, nu naturligvis subkultur. Man kan jo nævne mange andre ting, som engang var mainstream, men nu end ikke er subkultur - fordi de ikke er DINE kæpheste, og de fleste har glemt dem.

Til gengæld er der mange ting, der er mere mainstream derude, i verden udenfor. Fx har Politiken, Information og Weekendavisen og mange andre medier løbende anmeldelser af tegneserier på lige fod med anden litteratur. Det havde de sgu ikke "før". Nej, det er ikke DINE kæpheste de anmelder, måske netop fordi de betragtes som "subkultur" og ikke "kultur" (hvad de egentlig var, dengang de var mainstream, altså "kultur", det var bare ikke anerkendt kultur). Men tegneserien som sådan favnes i dag af helt nye grupper af mennesker, som den aldrig er blevet det "før". Jeg ved godt, du er ligeglad med det, men nævner det alligevel ;-)
GoogaMooga skrev:Mine ti valg blev truffet ud fra devisen, gør den samlede pulje større. D.v.s. bring noget nyt gammelt på banen, i form af ikke udgivne ting eller ekstramateriale. Jeg kunne også have valgt de ni fundamentalistiske sh Tintin som samlet blok i stedet for Sylvester og Ottilia.
Her er jeg til gengæld helt enig med dig. Jan Lööfs serier, Epoxy, Sylvester og Ottilia, U-strålen og de ni sort-hvide Tintin SKULLE naturligvis udgives. Det er historiske grundbyggesten, som bør være tilgængelige på dansk, måske ikke i evigheder på markedet, men i hvert fald så man kan læse dem på et bibliotek. Det er derfor, jeg har kæmpet for dem, selv om enhver kan tænke sig, at det har krævet blod, sved, tårer og penge. Jeg føler, at jeg har ryddet godt op i 1930'erne og 40'erne, men der er bestemt andre senere ting, som også bør udgives, fx Barbarella, Pravda, Jodelle, Phoebe Zeit-Geist og Lone Sloane i forlængelse af Epoxy. De er ikke alle mulige eller ligefremme at udgive, men der bør jo arbejdes på det. Barbarella er dog tilgængelig og overvejes løbende.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er jeres Cobolt Top 10

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:men der er bestemt andre senere ting, som også bør udgives, fx Barbarella, Pravda, Jodelle, Phoebe Zeit-Geist og Lone Sloane i forlængelse af Epoxy. De er ikke alle mulige eller ligefremme at udgive, men der bør jo arbejdes på det. Barbarella er dog tilgængelig og overvejes løbende.
Super-godylt dejligt med mere af det oldgamle, men pas på ikke at gå over åen efter vand. En del af de nævnte ting foreligger i fine engelske oversættelser, så mon ikke de fleste interesserede har anskaffet disse?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er jeres Cobolt Top 10

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:
Carsten Søndergaard skrev:men der er bestemt andre senere ting, som også bør udgives, fx Barbarella, Pravda, Jodelle, Phoebe Zeit-Geist og Lone Sloane i forlængelse af Epoxy. De er ikke alle mulige eller ligefremme at udgive, men der bør jo arbejdes på det. Barbarella er dog tilgængelig og overvejes løbende.
Super-godylt dejligt med mere af det oldgamle, men pas på ikke at gå over åen efter vand. En del af de nævnte ting foreligger i fine engelske oversættelser, så mon ikke de fleste interesserede har anskaffet disse?
Men det er jo ikke min indfaldsvinkel. Jeg er forlægger, ikke samler. Jeg har dem i forvejen selv på fransk. Men de bør jo findes på dansk.
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 874
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Hvad er jeres Cobolt Top 10

Indlæg af Nøhr »

Carsten Søndergaard skrev:... Barbarella...
Uuuuha ja, den ville jeg gerne se på dansk. Mere Jean-Claude Forest, Hypocrite ku' også være fedt at se.
Brugeravatar
NielsJørgen
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29. aug 2019, 14:20

Re: Hvad er jeres Cobolt Top 10

Indlæg af NielsJørgen »

Min nr 1 og 2 på listen er slet ikke med:

Den store Asterix, både nr 1 og 2 ......
Besvar