Det er klor og knaldgas, Googa. Du blander alt muligt sammen i dit let gennemskuelige forsøg på at finde nye vinkler at tale om "euroklassikere" på.
GoogaMooga skrev:Prøv at sætte dig i forlagenes sted: du skal tænke på bundlinien, men samtidig vil du gerne udgive euroklassikere, da de jo som bekendt er bedre tegnet og ofte har en indbygget kult af fans.
Nu er det jo de færreste af de tegneserieudgivende danske forlag, der så meget som overvejer at udgive "euroklassikere". De fleste forlag vil faktisk langt hellere udgive alt muligt andet end "euroklassikere".
GoogaMooga skrev:Det er ikke tilfældigt, at vi nu får Asterix igen igen, dog med uvurderligt ekstramateriale, der samlet set styrker kulturen herhjemme.
Asterix er en af verdens ubetinget bedste tegneserier nogen sinde, og den bør naturligvis altid kunne fås på dansk, ligesom den kan på utallige andre sprog i verden. At den ikke har kunnet fås på dansk i de sidste mange år er en skandale og skyldes blot, at det tidligere danske forlag ikke kunne finde ud af at håndtere at have den på lager. At den tilfældigvis i din terminologi kan betragtes som en "euroklassiker", har med andre ord ikke noget med det at gøre.
GoogaMooga skrev:For uden et solidt fundament af euroklassikere, kan man ikke udnytte det salgspotentiale, man finder hos samlere, nørder, nostalgikere, og fans i almindelighed. Tilfældige Ping prisvindere gør det ikke alene. Kort sagt, ingen klassikere, ingen tegneseriefandom, og dermed en betydeligt svækket kultur.
Tegneseriekulturen er ikke båret af "fandom" (hvad det så er), men af opmærksomhed om interessante værker i tegnet form. Så "din" fandom er ikke den samme som alle andres. Line Kjeldsen Jensen har fx sin egen fandom på mere end 25.000 mennesker, der følger hende på Instagram. De er formentlig hverken "samlere, nørder, nostalgikere og fans i almindelighed" i din definition. Men hun har heller ikke brug for at "udnytte det salgspotentiale", man finder hos den slags.
GoogaMooga skrev:Heri ligger så dilemmaet som forlægger. Skal man satse på de sikre kort, skal man prøve noget ukendt af, eller skal man gøre afbrudte serier færdige?
Der findes ingen "sikre kort", man kan "satse på". Det gør der ikke. Der findes kun mavefornemmelser og ønsker om at udgive tegneserier, man finder gode. Men hvis man som forlægger gerne vil udgive tegneserier også i fremtiden, er man naturligvis nødt til at "prøve noget ukendt af". Hele tiden. Ellers dør man selv og tegneserien som udtryksform inden for føje år. Bare se, hvordan det er gået for Egmont, engang Danmarks største tegneserieforlag. De prøvede noget ukendt af i 1949 og 1966, men siden har de intet ukendt prøvet af. De prøvede så i flere omgange at købe sig til noget "kendt" og nogle "sikre kort". Men det var det modsatte, de havde brug for. Og nu er de nærmest helt væk. Det er jo tragisk.
GoogaMooga skrev:Cobolt er garant for kvalitet og et historisk perspektiv i form af ekstramateriale, men satser næsten udelukkende på de sikre kort, jvfr. føromtalte Asterix.
Det passer udelukkende i din personlige forståelse, ikke i almindelighed. Cobolt satser hele tiden på usikre kort, det er bare ikke kort, der interesserer dig. Ud over de eksisterende, løbende serier, er de "euroklassikere", der kan komme på tale i fremtiden fra Cobolt, allerede kendte: Luftens Ørne, Henrik og Hagbart, Smølferne samlebind 3, klassisk Blake og Mortimer ... det er vist det. Ikke fordi Cobolt ikke VIL udgive "euroklassikere", men fordi Cobolt kun vil udgive de bedste tegneserier, uanset om de kan betragtes som "euroklassikere" eller ej. Modeste et Pompon røg desværre i svinget, fordi et andet forlag var meget ivrigt efter den, og formentlig vil udgive den uden ekstramaterialet, som ellers efter Cobolts mening er det mest interessante ved den. Sådan kan det gå.
GoogaMooga skrev:Zoom er sådan lidt en blanding, knap så lækker en præsentation, men god kontakt til læserne, og et oprigtigt ønske om at gøre nogle ting helt færdige, langt om længe. Også de skæver til bundlinien. Tror I, vi ville have fået Marc Jaguar hvis Max Jordan ikke havde solgt så godt?
GoogaMooga skrev:Endelig er der så nogle forlag, der vover pelsen og introducerer euoklassikere, der er uprøvede herhjemme. Det er meget disse forlag, jeg efterlyser. E-voke er lydhør, og vi er blevet lovet en kultserie af Aidans, "Panterne". Det er så fed en nyhed, at jeg ikke kan få armene ned af lutter begejstring.
Her vil jeg så bare sige, at jeg selvfølgelig forstår din begejstring over Zoom og E-voke og Marc Jaguar og Panterne. Fordi jeg ved, at den slags ligger dit hjerte nær. Og den slags ville ALDRIG være udkommet på Cobolt. Ikke fordi jeg ønsker at nedgøre de to serier eller andre lignende. De er jo, hvad de er, og jeg har selv en fortid med dem. Men bare fordi der findes så utroligt mange meget bedre tegneserier end dem, der ikke er "euroklassikere", og som Cobolt langt hellere vil udgive.
Sådan kan det gå, når verden ikke er enig om, hvad en "god tegneserie" er for en størrelse. Efter min mening skal man være glad for, at verden ikke er enig.