Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget ukendt

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Hvad gør du?

1. Satser på de sikre kort
7
25%
2. Fejebakke modellen
3
11%
3. Prøver ukendte ting af
8
29%
4. Opgiver, og håber din Ping prisvinder er nok
10
36%
 
Afgivne stemmer: 28

maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af maxus »

Lyder godt med begge dele!

Når nu vi er ved det - hvad med Luftens Ørne? Nogen tidshorisont for dette fantastiske projekt :D
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af PhilipG »

Det bliver et travlt år med samlebind: 1?xNatacha, 1?xFranka, 3xAsterix, 2xBlueberry, 1?xBuddy Longway... og de Nofret, jeg mangler...
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7181
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Altså ... der er tryk på, og Luftens Ørne bliver ikke i år.

2020 ser i hvert fald sådan ud, hvad samlebind angår:

3 x Asterix
2 x Buddy Longway
2 x Blueberry
1 x Thorgalkrøniken
1 x Franka
1 x Natacha
1 x Radiserne

Ud over samlebindet med Barn af Kaimantræet, som allerede er udkommet. Med andre ord et om måneden. Mere end det kan Cobolt nok ikke overkomme. Og så er der jo dem, andre forlag udgiver.

Tilbage står, for Cobolts vedkommende, Henrik og Hagbart, Luftens Ørne og Blake og Mortimer. Som kommer med tiden. Der er også tale om at lave et samlebind med Blacksad 1-5. På et tidspunkt kommer også Tusmørkets kammerater. Og Umpa-pah i ny udgave. Samlebindet med de fem oprindelige Vindens passagerer er forresten stort set udsolgt og bliver sikkert genoptrykt.
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af maxus »

Øv - det var en skam mht. Luftens Ørne. Jeg er med på, at tålmodighed er en dyd, men...

Men ellers en flot program, hvor jeg er køber til langt det meste. Jeg håber, at det er muligt at gøre noget 'ekstra' ud af Tusmørkets Kammerater, som er en fantastisk fortælling, der i den grad fortjener en kærlig cobolt-behandling, men jeg kan forstå på andre af dine posts, at det i høj grad er op til Bourgeon selv, om der må og kan anvendes evt. ekstramateriale osv. Vi håber det bedste.
lynet
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 91
Tilmeldt: 24. jan 2006, 13:27

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af lynet »

Så må I meget gerne udgive Henrik og Hagbart før de andre :D
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Lars S »

Carsten Søndergaard skrev:Altså ... der er tryk på, og Luftens Ørne bliver ikke i år.

2020 ser i hvert fald sådan ud, hvad samlebind angår:

3 x Asterix
2 x Buddy Longway
2 x Blueberry
1 x Thorgalkrøniken
1 x Franka
1 x Natacha
1 x Radiserne

Ud over samlebindet med Barn af Kaimantræet, som allerede er udkommet. Med andre ord et om måneden. Mere end det kan Cobolt nok ikke overkomme. Og så er der jo dem, andre forlag udgiver.

Tilbage står, for Cobolts vedkommende, Henrik og Hagbart, Luftens Ørne og Blake og Mortimer. Som kommer med tiden. Der er også tale om at lave et samlebind med Blacksad 1-5. På et tidspunkt kommer også Tusmørkets kammerater. Og Umpa-pah i ny udgave. Samlebindet med de fem oprindelige Vindens passagerer er forresten stort set udsolgt og bliver sikkert genoptrykt.
Er der nogen planer om at udgiver Blake og Mortimers nye eventyr i samlebind?
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 153
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Ozymandias Rex »

Carsten Søndergaard skrev:2020 ser i hvert fald sådan ud, hvad samlebind angår:

3 x Asterix
2 x Buddy Longway
2 x Blueberry
1 x Thorgalkrøniken
1 x Franka
1 x Natacha
1 x Radiserne

Ud over samlebindet med Barn af Kaimantræet, som allerede er udkommet.
Og Yoko Tsuno, som kommer til marts.
Carsten Søndergaard skrev:Tilbage står, for Cobolts vedkommende, Henrik og Hagbart, Luftens Ørne og Blake og Mortimer. Som kommer med tiden. Der er også tale om at lave et samlebind med Blacksad 1-5. På et tidspunkt kommer også Tusmørkets kammerater. Og Umpa-pah i ny udgave. Samlebindet med de fem oprindelige Vindens passagerer er forresten stort set udsolgt og bliver sikkert genoptrykt.
Jeg havde håbet på en samlet udgave af Lars og Lue/Rune og Sune.

Af ren nysgerrighed: Hvorfor samlebind med Luftens Ørne, men ikke Buck Danny? Jeg har ikke læst så meget af sidstnævnte, men er den mærkbart dårligere end førstnævnte?
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 153
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Ozymandias Rex »

Ozymandias Rex skrev:Jeg havde håbet på en samlet udgave af Lars og Lue/Rune og Sune.
...Men Henrik og Hagbart, Luftens Ørne og Umpa-Pa lyder nu også godt.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7181
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Lars S skrev:Er der nogen planer om at udgiver Blake og Mortimers nye eventyr i samlebind?
Nu gælder det i første omgang om at få genudgivet Jacobs-albummene i samlebind. Så må vi se. Men de nye eventyr kommer nok også igen i en eller anden form på et tidspunkt.
Ozymandias Rex skrev:Og Yoko Tsuno, som kommer til marts.
Ja, for pokker! Der er så mange, at det er svært at huske dem alle. Og denne gang har Roger Leloup skrevet hele teksten til ekstramaterialet selv i en meget personlig stil, blandt andet om Yokos forhold til Japan. Og om hans egen dybe fascination af tog, fordi samlebindet indeholde "Rhinguldet", som da også rummer nogle af de fedeste tegninger af tog og jernbanemiljøer i en tegneserie nogen sinde. .
Ozymandias Rex skrev:Jeg havde håbet på en samlet udgave af Lars og Lue/Rune og Sune.
Engang i fremtiden, formentlig. At udgive det hele bliver der næppe tale om. Men om et passende udvalg. Og så vil de få deres vaskeægte bruxellois-navne tilbage i stedet for de pjattede danske navne.
Ozymandias Rex skrev:Af ren nysgerrighed: Hvorfor samlebind med Luftens Ørne, men ikke Buck Danny? Jeg har ikke læst så meget af sidstnævnte, men er den mærkbart dårligere end førstnævnte?
Buck Danny er mærkbart mere koldkrigsinflueret og næsten uden humor, i modsætning til Luftens Ørne. Det er ret trættende i længden. I forordene til Blueberry-samlebindene lægger Charlier jo også en vis afstand til den.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7181
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

maxus skrev:Jeg håber, at det er muligt at gøre noget 'ekstra' ud af Tusmørkets Kammerater, som er en fantastisk fortælling, der i den grad fortjener en kærlig cobolt-behandling, men jeg kan forstå på andre af dine posts, at det i høj grad er op til Bourgeon selv, om der må og kan anvendes evt. ekstramateriale osv. Vi håber det bedste.
Det er nok overordentlig tvivlsomt. Bourgeon vil have, at albummene står rent uden andre kommentarer end hans egne noter. Okay, han tillod så, at vi udvidede noterapparatet i den nye samlede udgave af Kaimantræet kraftigt i forhold til de første udgaver. Men det er jo også rene ord og ikke tegninger.

(Oversættelsen er i øvrigt generelt blevet optimeret, fordi oversætter og redaktør nu vidste, hvad der sker i anden del, hvad vi ikke gjorde, da første bind blev oversat. Så visse ting giver mere mening i teksten i første del nu. Og en decideret fejl, som en læser påpegede på Facebook, er naturligvis blevet rettet).

I første omgang havde vi ellers fået lov til at inkludere en ekstraside til historien, som Bourgeon i 1997 lavede i forbindelse med, at det belgiske tegneserieblad (A Suivre) lukkede. Ligesom andre tegneserieskabere hyldede han det fantastiske blad med en særlig side i det sidste nummer af bladet, og det er en side, der er en krølle på Kaimantræet - om manuskriptet med Isas erindringer, der går tabt ved at falde i havet på vej over Atlanten. Meningen var, at siden skulle stå for sig selv bag i samlebindet med en lille forklaring, som en bonus. Men da Bourgeon så fik det hele til godkendelse, var beskeden, at han havde "misforstået" hensigten, og at han ikke ville acceptere, at siden var i samlebindet ...
Vedhæftede filer
Coustans_1830---A-SUIVRE-1997.jpg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev:
Lars S skrev:Er der nogen planer om at udgiver Blake og Mortimers nye eventyr i samlebind?
Nu gælder det i første omgang om at få genudgivet Jacobs-albummene i samlebind. Så må vi se. Men de nye eventyr kommer nok også igen i en eller anden form på et tidspunkt.
Ozymandias Rex skrev:Og Yoko Tsuno, som kommer til marts.
Ja, for pokker! Der er så mange, at det er svært at huske dem alle. Og denne gang har Roger Leloup skrevet hele teksten til ekstramaterialet selv i en meget personlig stil, blandt andet om Yokos forhold til Japan. Og om hans egen dybe fascination af tog, fordi samlebindet indeholde "Rhinguldet", som da også rummer nogle af de fedeste tegninger af tog og jernbanemiljøer i en tegneserie nogen sinde. .
Ozymandias Rex skrev:Jeg havde håbet på en samlet udgave af Lars og Lue/Rune og Sune.
Engang i fremtiden, formentlig. At udgive det hele bliver der næppe tale om. Men om et passende udvalg. Og så vil de få deres vaskeægte bruxellois-navne tilbage i stedet for de pjattede danske navne.
Ozymandias Rex skrev:Af ren nysgerrighed: Hvorfor samlebind med Luftens Ørne, men ikke Buck Danny? Jeg har ikke læst så meget af sidstnævnte, men er den mærkbart dårligere end førstnævnte?
Buck Danny er mærkbart mere koldkrigsinflueret og næsten uden humor, i modsætning til Luftens Ørne. Det er ret trættende i længden. I forordene til Blueberry-samlebindene lægger Charlier jo også en vis afstand til den.
Jeg synes ikke at tegneserier, film etc. nødvendigvis SKAL have humor. Vi har i lang tid set at i film skal det stoppes ind alle steder det overhovedet kan og mange af de belgiske tegneserier har også lidt for meget af det - fx synes jeg det bliver lidt for meget engang imellem i især Uderzo's Luftens Ørne.

Selv om jeg godt kan lide humor når det ikke bliver for meget (og det er jo en smagssag hvornår det sker) så synes jeg godt om dem der ikke har sat humor i højsædet og hvor det næsten er helt fraværende som fx Blake & Mortimer og Modesty Blaise.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af maxus »

Carsten Søndergaard skrev:
maxus skrev:Jeg håber, at det er muligt at gøre noget 'ekstra' ud af Tusmørkets Kammerater, som er en fantastisk fortælling, der i den grad fortjener en kærlig cobolt-behandling, men jeg kan forstå på andre af dine posts, at det i høj grad er op til Bourgeon selv, om der må og kan anvendes evt. ekstramateriale osv. Vi håber det bedste.
Det er nok overordentlig tvivlsomt. Bourgeon vil have, at albummene står rent uden andre kommentarer end hans egne noter. Okay, han tillod så, at vi udvidede noterapparatet i den nye samlede udgave af Kaimantræet kraftigt i forhold til de første udgaver. Men det er jo også rene ord og ikke tegninger.

(Oversættelsen er i øvrigt generelt blevet optimeret, fordi oversætter og redaktør nu vidste, hvad der sker i anden del, hvad vi ikke gjorde, da første bind blev oversat. Så visse ting giver mere mening i teksten i første del nu. Og en decideret fejl, som en læser påpegede på Facebook, er naturligvis blevet rettet).

I første omgang havde vi ellers fået lov til at inkludere en ekstraside til historien, som Bourgeon i 1997 lavede i forbindelse med, at det belgiske tegneserieblad (A Suivre) lukkede. Ligesom andre tegneserieskabere hyldede han det fantastiske blad med en særlig side i det sidste nummer af bladet, og det er en side, der er en krølle på Kaimantræet - om manuskriptet med Isas erindringer, der går tabt ved at falde i havet på vej over Atlanten. Meningen var, at siden skulle stå for sig selv bag i samlebindet med en lille forklaring, som en bonus. Men da Bourgeon så fik det hele til godkendelse, var beskeden, at han havde "misforstået" hensigten, og at han ikke ville acceptere, at siden var i samlebindet ...
Tak for denne 'ekstra krølle'. Ikke alle er som Leloup desværre... :wink: Nå, men stadig meget gode nyheder alt i alt :D
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af The Elder »

Jeg elsker Tusmørkets Kammerater.
bl.a livsfilosofien fra 3 album: "Hvis du ikke er dronningen i dit eget livs skakspil, så bliver du bonden i en anden".
Men en lille forklaring på, hvad i alverden der sker i album 2 ville være rart :oops:
Det kniber for mig at forstå de 2 forskellige tidslinier, og hvordan de hænger sammen.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7181
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:Jeg synes ikke at tegneserier, film etc. nødvendigvis SKAL have humor. Vi har i lang tid set at i film skal det stoppes ind alle steder det overhovedet kan og mange af de belgiske tegneserier har også lidt for meget af det - fx synes jeg det bliver lidt for meget engang imellem i især Uderzo's Luftens Ørne.

Selv om jeg godt kan lide humor når det ikke bliver for meget (og det er jo en smagssag hvornår det sker) så synes jeg godt om dem der ikke har sat humor i højsædet og hvor det næsten er helt fraværende som fx Blake & Mortimer og Modesty Blaise.
Det er jeg da ikke helt uenig i. Men hvis et persongalleri og den generelle plotkarakter er meget enstrenget, bliver det nemt lidt trættende uden humor. Buck Danny er da glimrende skruet sammen, men reelt er det jo blot Commandoserien og Battler Britton (som jo også et glimrene skruet sammen) i et andet land, en anden tegnestil, et andet format og i farver.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7181
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

The Elder skrev:Jeg elsker Tusmørkets Kammerater.
bl.a livsfilosofien fra 3 album: "Hvis du ikke er dronningen i dit eget livs skakspil, så bliver du bonden i en anden".
Men en lille forklaring på, hvad i alverden der sker i album 2 ville være rart :oops:
Det kniber for mig at forstå de 2 forskellige tidslinier, og hvordan de hænger sammen.
Ha ha, ja, Tusmørkets kammerater kan siges på den ene side at være et ubegribeligt smukt og fremragende værk, men på den anden side også temmelig vanskeligt at forstå fuldt ud. Der finder et kæmpestort værk, 160 sider i samme format som albummene, som giver mange forklaringer på blandt andet de religiøse, arkitektoniske, paganistiske og sproglige temaer, man som læser bliver indfanget af og nemt farer en smule vild i. Men desværre vil det være helt uoverkommeligt og umuligt at udgive på dansk.
Vedhæftede filer
Couv_320380.jpg
Besvar