Mesterius skrev:Dette høres spennende ut!
Og fint at dere gjør Franquins Splint & Co tilgjengelig igjen, for nå er jo realiteten at den IKKE har vært tilgjengelig på det danske markedet de siste ti år.
Ja, det er jo en vild historie, at Egmont ikke har været i stand til at forvalte den kulturarv, de har købt sig til igennem mange år, og at så mange klassiske serier af den grund ikke har været tilgængelige på dansk i mange år. En dag når der skal skrives historie, vil det stå tydeligt, at forlaget kun to gange i 70 år viste initiativ og vovemod - ved at starte Anders And & Co. i 1949 og ved at starte Fart og tempo i 1966. Derefter lod de sig fuldstændig overhale af Interpresse og Carlsen - og da det så gik op for dem, hvad de gik glip af, brugte de de sidste 50 års Egmont-metode: Vi må købe os til det. For så blot efter at have købt det, ikke vidste hvad de skulle stille op med det. Det er jo en tragedie i Egmont H. Petersens hjemland, at Egmont har kastet alt over bord, Disney, Spirou, Lucky Luke, Asterix, næsten også Basserne ... ALT. Sidste sommer blev der holdt et internationalt Asterix-møde med deltagelse af alle Egmont-forlags Asterix-udgivere, fra hele Norden, hele Østeuropa, det kæmpestore marked i Tyskland. Hvor blev mødet holdt? I København, for Egmonts hovedsæde ligger jo i København. Hvem deltog ikke i mødet? Danskere. Asterix-rettighedshaverne fra Paris kunne ikke lade være med at fnise over det. Det er da sørgeligt og forstemmende og selvfølgelig derfor, Asterix-folkene havde tilbudt Cobolt at overtage rettighederne. Gamle Egmont H. Petersen må vende sig i sin grav. I Norge har det jo været en ganske anden sag hele vejen igennem, det kan I takke gode folk i Egmont Norge for!
Mesterius skrev:Jeg er nysgjerrig på dette med restaurering. Jeg antar det betyr at tegningene vil bli gjengitt bedre og med flere detaljer enn i utgivelser fra de senere tiår. Men vil fargene også bli forandret?
Desværre må man ikke udtale sig ret meget om det, men det hele bliver præsenteret på fransk om få måneder. Jeg kender reelt ikke mange detaljer. Jeg går ud fra - men det er blot logisk spekulation - at Frédéric Jannin og hans kone står for restaureringen, som de har gjort med andre af Franquins ting, og med Franquins datters opbakning. Først og fremmest de steder, hvor den evindelige kopiering af de gamle offset-trykfilm satte spor i tidens løb. Farvelægningen er ny, men naturligvis genskabt med fuld respekt fra den oprindelige, formentlig først og fremmest med henblik på en vis homogenisering. Alt vil åbenbare sig om kort tid, og så kommer den endegyldige udgave af enestående værker.