Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget ukendt

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Hvad gør du?

1. Satser på de sikre kort
7
25%
2. Fejebakke modellen
3
11%
3. Prøver ukendte ting af
8
29%
4. Opgiver, og håber din Ping prisvinder er nok
10
36%
 
Afgivne stemmer: 28

Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Lars S »

Carsten Søndergaard skrev:Altså ... der er tryk på, og Luftens Ørne bliver ikke i år.

2020 ser i hvert fald sådan ud, hvad samlebind angår:

3 x Asterix
2 x Buddy Longway
2 x Blueberry
1 x Thorgalkrøniken
1 x Franka
1 x Natacha
1 x Radiserne

Ud over samlebindet med Barn af Kaimantræet, som allerede er udkommet. Med andre ord et om måneden. Mere end det kan Cobolt nok ikke overkomme. Og så er der jo dem, andre forlag udgiver.

Tilbage står, for Cobolts vedkommende, Henrik og Hagbart, Luftens Ørne og Blake og Mortimer. Som kommer med tiden. Der er også tale om at lave et samlebind med Blacksad 1-5. På et tidspunkt kommer også Tusmørkets kammerater. Og Umpa-pah i ny udgave. Samlebindet med de fem oprindelige Vindens passagerer er forresten stort set udsolgt og bliver sikkert genoptrykt.
Godt klar over der ikke er tale om samlebind - men hvad med Splint og Co af Franquin?
Synes jeg kan huske at du snakkede om at de skulle udgives igen på dansk i enkeltbind.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Erling Søby »

Lars S:
Godt klar over der ikke er tale om samlebind - men hvad med Splint og Co af Franquin?
Synes jeg kan huske at du snakkede om at de skulle udgives igen på dansk i enkeltbind.
Det er Zoom, der har talt om det. Men det ligger vist et par år ude i fremtiden.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev:Lars S:
Godt klar over der ikke er tale om samlebind - men hvad med Splint og Co af Franquin?
Synes jeg kan huske at du snakkede om at de skulle udgives igen på dansk i enkeltbind.
Det er Zoom, der har talt om det. Men det ligger vist et par år ude i fremtiden.
Er det ikke samlebind Zoom har talt om at udgive igen, men uden ekstramateriale.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Erling Søby »

Som jeg erindrer det vil Zoom udgive dem (Franquins Splint & Co.) som enkeltbind, svarende til de oprindelige enkeltbinds-udgivelser (ligesom deres Vakse Viggo-serie blev det). Det kan selvfølgelig nå at ændre sig.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Antaeus »

Citat fra Zoom 16. maj 2019:
Splint & Co. bogserien er afsluttet - og alle 18 bind.
Vi er mange gange blevet spurgt om vi laver nye oplag. Svaret er nej.
Men vi synes at især Splint & Co. fra Franquin skal være tilgængelig igen på et tidspunkt for nye læsere.
Vi kan nok godt få rettighederne til at lave en ny bogserie, det ville i så fald blive en lidt anderledes og mere prisbillig serie.
Men hvordan med enkelt bind? Dem har vi så ikke rettighederne til, men vi kan da undersøge om mulighederne er der.
Men både ny bogserie og enkeltbind på én gang vil ikke fungere, så hvad tænker I herinde? Del gerne opslag med andre Splint & Co. venner.

Altså to muligheder hvis vi kan få rettighederne:
1. Ny bogserie med fx to album pr bog og en lavere udsalgspris.
2. Enkeltalbum (softcover eller hardcover?)

Hører gerne jeres kommentarer.
Zoom nævner så også at de tror mest på enkeltbind
Forlaget Zoom Rigtig fint med jeres kommentarer. Jeg skal ikke skjule, at jeg personligt tror mest på enkelt album løsningen i forhold til nye læsere men at der også er læsere der gerne vil have serien ud i kronologisk rækkefølge som enkeltalbum. /Michael
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

For øjeblikket er samtlige Franquins 19 Splint & Co.-album ved at blive gennemgribende nyrestaureret.

Denne definitive udgave kommer Cobolt til at udgive, med start formentlig allerede til efteråret. Det bliver som enkeltbind, med et vist ekstramateriale i hvert album. Samtidig får de en ny oversættelse, og ikke mindst kommer den grafiske udførelse af tekstningen til at afspejle originalen for første gang.

Ud fra samme princip som med Tintin og Asterix: At denne eviggrønne klassiker naturligvis bør være tilgængelig på markedet i en ordentlig udgave for såvel nye som gamle læsere.

Det er Cobolt, der udgiver Splint & Co. i Danmark. Indimellem siger Cobolt nej til visse ting, såsom Zorglub og de hollandske Splint-album eller samlebindene efter Egmonts, og så udgiver Zoom dem åbenbart i stedet. Og det er jo fint nok for dem, der gerne bare vil have alt med Splint.

Den tyske "Splint i Berlin" udkommer i øvrigt snart, og der er også flere Splint-album fra ikke fransk-belgiske tegneserieskabere på vej.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Erling Søby »

Carsten:
For øjeblikket er samtlige Franquins 19 Splint & Co.-album ved at blive gennemgribende nyrestaureret.Denne definitive udgave kommer Cobolt til at udgive, med start formentlig allerede til efteråret.
Caramba! - Så må jeg have dem én gang til. Uden at jeg skal sige noget dårligt om Egmont/Zoom, der faktisk udgav samlebindene med alt ekstramaterialet,så glæder det mig at de nu vil få Cobolts kvalitetsbehandling.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Antaeus »

Det er glimrende at de store klassikere altid er tilgængelige.
Så mangler Cobolt bare Lucky Luke.

Splint & Co. er ikke noget jeg skal have igen. Jeg har Egmont og Zoom samlebindsudgaverne.
Og jeg køber ikke forfra hver gang der kommer en ny udgave.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Lars S »

Antaeus skrev:Det er glimrende at de store klassikere altid er tilgængelige.
Så mangler Cobolt bare Lucky Luke.

Splint & Co. er ikke noget jeg skal have igen. Jeg har Egmont og Zoom samlebindsudgaverne.
Og jeg køber ikke forfra hver gang der kommer en ny udgave.
Lucky Luke gad jeg godt igen - købte ikke sidste gang der kom samlebind. Tror nogle få er udsolgt.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:For øjeblikket er samtlige Franquins 19 Splint & Co.-album ved at blive gennemgribende nyrestaureret.

Denne definitive udgave kommer Cobolt til at udgive, med start formentlig allerede til efteråret. Det bliver som enkeltbind, med et vist ekstramateriale i hvert album. Samtidig får de en ny oversættelse, og ikke mindst kommer den grafiske udførelse af tekstningen til at afspejle originalen for første gang.

Ud fra samme princip som med Tintin og Asterix: At denne eviggrønne klassiker naturligvis bør være tilgængelig på markedet i en ordentlig udgave for såvel nye som gamle læsere.
Dette høres spennende ut! :) Og fint at dere gjør Franquins Splint & Co tilgjengelig igjen, for nå er jo realiteten at den IKKE har vært tilgjengelig på det danske markedet de siste ti år.

Jeg er nysgjerrig på dette med restaurering. Jeg antar det betyr at tegningene vil bli gjengitt bedre og med flere detaljer enn i utgivelser fra de senere tiår. Men vil fargene også bli forandret?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Lars S skrev:Lucky Luke gad jeg godt igen - købte ikke sidste gang der kom samlebind. Tror nogle få er udsolgt.
Stort set hele serien i Egmonts samlebind fås hos Faraos Cigarer for småpenge, her omkring 15 år efter at den oprindeligt udkom. Det virker som dødens pølse at genudgive dem. Uanset at serien er værd at læse, er der ikke rigtig så meget ekstramateriale omkring dem, som vil være interessant. Og ganske vist kunne det være sjovt, at de for første gang fik en dansk oversættelse, der afspejlede Goscinnys tekst ... men det er ligesom ikke grund nok alene. Så jeg tror ikke rigtig på det. Måske noget for Zoom, Faraos, E-voke, Shadowzone...? De kan bare gå i gang, der er omkring 100 Lucky Luke-album og aflæggere af serien. Hvilket også er et af problemerne med den. Folk er simpelthen fed up, det er bare for meget. Man kan se det på de seneste 4-5 album, som isoleret set er storartede Lucky Luke-historier, som der er kælet for, men lidt for mange mennesker kan ikke rigtig tage mere ind. Anderledes med de ekstraordinære Lucky Luke - på dem virker den enorme backlist af de oprindelige album godt, gamle fans synes tilsyneladende at det er meget sjovere at se Lucky Luke på en anden måde end endnu-endnu-endnu-endnu et i den klassiske stil. Den tyske Lucky Luke, "Lucky Luke sadler om" (Jolly Jumper bliver væk, så Luke er nødt til at køre på cykel) kommer i hvert fald snart på dansk.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Lars S skrev:Lucky Luke gad jeg godt igen - købte ikke sidste gang der kom samlebind. Tror nogle få er udsolgt.
Stort set hele serien i Egmonts samlebind fås hos Faraos Cigarer for småpenge, her omkring 15 år efter at den oprindeligt udkom. Det virker som dødens pølse at genudgive dem.
Her i Norge har Egmont nettopp nå valgt å gjenutgi selekterte Lucky Luke-album i vanlig softcover (til kioskene samt til eventuelle interesserte bokhandlere). De starter med album 1 i den klassiske norske rekkefølgen, og nr. 2 kommer etter planen til sommeren. Dessverre er nyutgivelsen deres av Goscinny-klassikeren "Billy the Kid" skjemmet av piksellert trykk på seriesidene -- det ser nærmest ut som de er (dårlig) avfotografert fra en eldre utgivelse. Dette er langt fra den eneste Egmont-utgivelsen jeg har sett i senere år som har amatørmessige problemer med trykk.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Dette høres spennende ut! :) Og fint at dere gjør Franquins Splint & Co tilgjengelig igjen, for nå er jo realiteten at den IKKE har vært tilgjengelig på det danske markedet de siste ti år.
Ja, det er jo en vild historie, at Egmont ikke har været i stand til at forvalte den kulturarv, de har købt sig til igennem mange år, og at så mange klassiske serier af den grund ikke har været tilgængelige på dansk i mange år. En dag når der skal skrives historie, vil det stå tydeligt, at forlaget kun to gange i 70 år viste initiativ og vovemod - ved at starte Anders And & Co. i 1949 og ved at starte Fart og tempo i 1966. Derefter lod de sig fuldstændig overhale af Interpresse og Carlsen - og da det så gik op for dem, hvad de gik glip af, brugte de de sidste 50 års Egmont-metode: Vi må købe os til det. For så blot efter at have købt det, ikke vidste hvad de skulle stille op med det. Det er jo en tragedie i Egmont H. Petersens hjemland, at Egmont har kastet alt over bord, Disney, Spirou, Lucky Luke, Asterix, næsten også Basserne ... ALT. Sidste sommer blev der holdt et internationalt Asterix-møde med deltagelse af alle Egmont-forlags Asterix-udgivere, fra hele Norden, hele Østeuropa, det kæmpestore marked i Tyskland. Hvor blev mødet holdt? I København, for Egmonts hovedsæde ligger jo i København. Hvem deltog ikke i mødet? Danskere. Asterix-rettighedshaverne fra Paris kunne ikke lade være med at fnise over det. Det er da sørgeligt og forstemmende og selvfølgelig derfor, Asterix-folkene havde tilbudt Cobolt at overtage rettighederne. Gamle Egmont H. Petersen må vende sig i sin grav. I Norge har det jo været en ganske anden sag hele vejen igennem, det kan I takke gode folk i Egmont Norge for!
Mesterius skrev:Jeg er nysgjerrig på dette med restaurering. Jeg antar det betyr at tegningene vil bli gjengitt bedre og med flere detaljer enn i utgivelser fra de senere tiår. Men vil fargene også bli forandret?
Desværre må man ikke udtale sig ret meget om det, men det hele bliver præsenteret på fransk om få måneder. Jeg kender reelt ikke mange detaljer. Jeg går ud fra - men det er blot logisk spekulation - at Frédéric Jannin og hans kone står for restaureringen, som de har gjort med andre af Franquins ting, og med Franquins datters opbakning. Først og fremmest de steder, hvor den evindelige kopiering af de gamle offset-trykfilm satte spor i tidens løb. Farvelægningen er ny, men naturligvis genskabt med fuld respekt fra den oprindelige, formentlig først og fremmest med henblik på en vis homogenisering. Alt vil åbenbare sig om kort tid, og så kommer den endegyldige udgave af enestående værker.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Carsten Søndergaard skrev:I Norge har det jo været en ganske anden sag hele vejen igennem, det kan I takke gode folk i Egmont Norge for!
Mesterius skrev:Her i Norge har Egmont nettopp nå valgt å gjenutgi selekterte Lucky Luke-album i vanlig softcover (til kioskene samt til eventuelle interesserte bokhandlere). De starter med album 1 i den klassiske norske rekkefølgen, og nr. 2 kommer etter planen til sommeren. Dessverre er nyutgivelsen deres av Goscinny-klassikeren "Billy the Kid" skjemmet av piksellert trykk på seriesidene -- det ser nærmest ut som de er (dårlig) avfotografert fra en eldre utgivelse. Dette er langt fra den eneste Egmont-utgivelsen jeg har sett i senere år som har amatørmessige problemer med trykk.
Okay ... træerne vokser ikke ind i himlen ... men de forsøger dog ;-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Euroklassiker dilemmaet: sikre kort eller prøve noget uk

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Dette høres spennende ut! :) Og fint at dere gjør Franquins Splint & Co tilgjengelig igjen, for nå er jo realiteten at den IKKE har vært tilgjengelig på det danske markedet de siste ti år.
Ja, det er jo en vild historie, at Egmont ikke har været i stand til at forvalte den kulturarv, de har købt sig til igennem mange år, og at så mange klassiske serier af den grund ikke har været tilgængelige på dansk i mange år. ...
Jeg er veldig enig i alt det du sier om Egmont Danmark, det er en besynderlig historie. At de til og med mistet Asterix er jo forbløffende. (Vil forøvrig legge til at jeg som norsk tegneseriefan langt fra alltid er imponert over Egmont Norge, selv om de selvsagt har vist større interesse for å utgi en del serier enn det danske forlaget.)

Men like fullt, spesifikt det siste tiår er det vel rent faktisk Cobolt som ikke har tatt initiativ til å trykke opp Franquins Splint & Co? ;) Det er jo dere som har hatt Splint-lisensen de siste ti år (med enkelte unntak). Jeg har egentlig lurt litt på når de klassiske Franquin-albums skulle utkomme på dansk igjen.
Besvar