Frank Madsen skrev:Det første Jerry Spring album, Interpresse udgav på dansk i 1970'erne, gav ikke mig appetit på mere af samme skuffe. Tegningerne var okay, på niveau med tidlig Blueberry (Nej, Jijé er ikke bedre end Giraud), men historien var slet ikke i samme kategori som "General Guldmanke", "Den gale tyskers guldmine" og andre kobøjderalbum som f.eks. Red Kelly. Beklager. Det er så muligt, at der er bedre Jerry Spring album end "Pigen i kløften", men så skulle de ved et sært tilfælde have valgt at starte udgivelsen med det eneste ligegyldige bind i serien.
Jijés Splint & Co. har en nostalgisk charme og jeg kunne godt tænkt mig at læse nogle af hans bedste historier på dansk, men hvis man bare studerer tegningerne, så når det ikke Franquins senere værker til sokkeholderne.
Jijés indsats på Luftens Ørne er nok det, jeg sætter højest, og det lader jo til, at Carsten har planer om at udgive den på et tidspunkt.
Havde man spurgt mig, da jeg var ung, ville min prioriterede liste nok se sådan ud:
1. Giraud
2. Jijé (eller måske ligefrem Hermann)
3. Vance
Nu, i 2020, er det så lige omvendt:
1. Vance
2. Jijé
3. Giraud (med et godt stykke ned til Moebius)
Man kan ikke måle kunst. Der er ingen facitliste. Jijé's Jerry Spring er mere end okay, og at sammenligne med tidlig Blueberry... nej, jeg stopper her.
Du og andre begrunder ikke, og det er sådan set heller ikke nødvendigt. Tegningerne taler for sig selv, til os hver især på forskellig vis. Det kan da godt være, Gir er god til tøjfolder og skægstubbe, mens Jijé er bedre til heste, jeg er sådan set ligeglad. Jeg ved bare, hvad jeg kan lide, uden at måle på umulig videnskabelig vis.
Smag er en af de mest subjektive ting, man kan forestille sig. Jeg betragter dig, Frank, som en af Danmarks bedste tegnere, ud fra de illustrationer, jeg har set (Kurt Dunder var et ungdomsværk, og der er sket meget siden). Så at du i ramme alvor kan mene, at f.eks. Werdelin og Sfarr er gode tegnere viser bare, at... "there is no accounting for taste" (ved ikke, hvad man siger på dansk).