Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg ved godt, jeg tilhører en minoritet, der foretrækker Jerry Spring. Og der er da også kun en ubetydelig gradsforskel mellem de to tegneres kvaliteter, i mine øjne. Jeg kan personligt bedst lide Jijé som tegner, og jeg synes bestemt ikke, han bliver efterladt i en støvsky af en fremadstormende Gir.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Nummer 9
Er der et link? Den kommer ikke frem, når man søger på Nummer9.
Ved det ikke, har ikke besøgt sitet siden den anmeldelse blev bragt, og det var jo helt tilbage i 2012. Den blev anmeldt af Peter Becher.
https://nummer9.dk/anmeldelser/skybang- ... vaerelset/
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af redneck »

Der ligger faktisk også et interview med Paw hos Nummer9: https://nummer9.dk/artikler/glemt-weste ... enudgives/, hvor han fortæller om projektet.

Her kan man læse ting som:
Det er først og fremmest meget tydeligt, hvor Jean Giraud – der på mange måder siden har overgået Jijé som tegner – er kommet fra. Men Jijé tegner Jerry Spring tilbage i 50’erne, og allerede der gør han op med den klassiske drengefortælling og viser cowboys, der sveder i solen og generelt ikke er til at stole på. Og så er den lækkert tegnet, fordi det var Jijés egen kreation og ikke noget, han blev hyret til
Det, synes jeg, er et fint afbalanceret svar på spørgsmålet:
Hvis du skulle forklare en helt historieløs tegneserielæser, hvad det særlige er ved netop “Jerry Spring” – hvad ville du så sige?
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Lars S »

GoogaMooga skrev:
Lars S skrev: Er det ikke lidt at overdrive vigtigheden af dette forum? At de få kommentar skulle ha' den mindste indflydelse på salget tvivler jeg meget på.
Til gengælde bliver Jerry Spring nærmest ikke nævnt andre steder end i dette forum. Jeg har i hvert fald ikke set megen omtale på fx danske facebookgrupper omhandlende tegneserier.
Måske man skulle sætte ind der hvis man ønsker at promoverer serien noget mere.
Jerry fik gode anmeldelser på nær af et enkelt site - gæt hvilket (nej, ikke Serieland). Den er også blevet omtalt på FB og i et western forum. Men det er klart, at den lange ventetid har fået folk til at miste tillid og interesse for den (out of sight, out of mind).
Det er klart at den har fået omtale andre steder da den udkom. Men det er trods alt nogen tiden siden.
Det er kun her der stadig bliver snakket Jerry Spring (når du nævner serien). Og det var min pointe. Hvis du vil holde gryden i kog indtil bind 3 udkommer, så er det jo ikke nok at bruge dette forum.
Men det må du om, det gør ingen forskel for mig.
Men havde jeg brugt en mindre formue på det projekt ville min tilgang være en anden.

Jeg ville i hvert fald ikke bruge min tid på at overbevise 20 personer, på et obskurt tegneserieforum om Jijés fortrindligheder, hvis målet er at udbrede budskabet omkring et muligt bind 3.
Tænker at de som bruger tid her på forummet og som er kommende købere af bind 3 nok skal købe det uanset hvad.
Brugeravatar
Jan P.
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 295
Tilmeldt: 12. okt 2006, 22:56
Geografisk sted: Østjyland tæt ved vandet

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Jan P. »

Nummer 9,s anmeldelse af Jerry Spring kan sagtens findes.

https://nummer9.dk/anmeldelser/skybang- ... vaerelset/

Den får 2 stjerner, og en kort sammenfatning af anmeldelsen er vel noget i retning af: Fint nok, men hvorfor?


Hvis man kigger i Nummer 9,s arkiver er det da rigtigt at anmeldelsen var mindre god, men Jerry Spring fik da fin foromtale
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

Lars S skrev:Hvis du vil holde gryden i kog indtil bind 3 udkommer, så er det jo ikke nok at bruge dette forum.
Det ved jeg godt, det skal jeg nok tage mig af. Jeg har nu ikke brugt en mindre formue, men dog nok til, at det kan mærkes.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Tak for at finde anmeldelsen på nummer9. Det er da en redelig, sober og korrekt anmeldelse, som udmærket forklarer, hvad det er for noget. Man kan undre sig over at det kun blev til to stjerner. Uden karakter havde anmeldelsen fremstået helt neutralt formidlende.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev:Tak for at finde anmeldelsen på nummer9. Det er da en redelig, sober og korrekt anmeldelse, som udmærket forklarer, hvad det er for noget. Man kan undre sig over at det kun blev til to stjerner. Uden karakter havde anmeldelsen fremstået helt neutralt formidlende.
Derfor er det så rart at man får karakteren på så vi let afkoder hvad Becher synes om værket.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Tak for at finde anmeldelsen på nummer9. Det er da en redelig, sober og korrekt anmeldelse, som udmærket forklarer, hvad det er for noget. Man kan undre sig over at det kun blev til to stjerner. Uden karakter havde anmeldelsen fremstået helt neutralt formidlende.
Derfor er det så rart at man får karakteren på så vi let afkoder hvad Becher synes om værket.
I modsætning til dig er jeg i almindelighed fløjtende ligeglad med, hvad andre mennesker "synes" om dette og hint. Til gengæld er jeg altid interesseret i at høre, hvad andre mennesker har fået ud af at læse noget, få en beskrivelse af hvad det er for noget, og derigennem afkode, om det måske var noget, jeg selv ville have fornøjelse af at opsøge og se nærmere på.

Hvis jeg nu ikke vidste, hvad Jerry Spring var, men i øvrigt havde en forkærlighed for cowboyramasjang og måske endda ligefrem børneværelsesnostalgi, så ville jeg finde masser af begrundelser i Peter Bechers anmeldelse for at opsøge værket. Fx "klassisk fransk western", "en lykkeridder af en cowboy", "kvægtyve, røvere og den mexicanske hær", "vanvittig fortællelyst", "fast forankret i amerikanske cowboyfilm fra 40erne og 50erne", "klichéfyldt men forstår alligevel at fascinere", "den samlede oplevelse er ikke ulig den at læse de første seks bind af Blueberry", "cowboy-tjubang", "habile og stemningsfulde", "velfungerende og veludført metervare" og oven i købet med et "glimrende forord" ... alt det ville tiltale mig overordentligt, man kan næsten sige at det ville være seksstjernet viden for mig, uanset hvad Becher så ellers mener om børneværelsesnostalgi osv.

Men hvis jeg ikke nåede længere end til at se karakteren 2, så ville jeg måske ikke læse anmeldelsen og dermed heller ikke få et værdfuldt indblik i, hvad jeg gik glip af. For jeg ville tænke, øv, det er nok noget lort. Og det er det jo ikke. Det er, hvad det er.

Nogen "synes", det er fedt, andre "synes", de godt kan undvære det. Men hvad rager det mig?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Antaeus »

Jeg læser det hele (springer handling spoilers over, hvis jeg ikke har læst den) samt karakteren til sidst. Og som jo netop står til sidst for at afrunde og præcisere anmelderens mening om værket. Det er muligt nogle går direkte til karakteren og ikke læser videre. Men det er jo op til læseren, som har frit valg.

Jeg går også op i karakteren og det må du, Carsten, også gøre for ud over undertegnede så er du en af dem som kommenterer karaktertråde tiest.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:Jeg læser det hele (springer handling spoilers over, hvis jeg ikke har læst den) samt karakteren til sidst. Og som jo netop står til sidst for at afrunde og præcisere anmelderens mening om værket. Det er muligt nogle går direkte til karakteren og ikke læser videre. Men det er jo op til læseren, som har frit valg.
Den stod til sidst dengang, på Nummer9, men i mange år har den stået med ekstremt stor skrift allerøverst, som den slags jo i øvrigt gør på langt de fleste medier, uanset om det er røde stjerner, hjerter, 9-taller eller hvad har vi.
Antaeus skrev:Jeg går også op i karakteren og det må du, Carsten, også gøre for ud over undertegnede så er du en af dem som kommenterer karaktertråde tiest.
Ha, men du ved jo godt, at jeg kun går op i karakterer med henblik på at få dem afskaffet overalt og alle sammenhænge og i hele verden. Karakterer er meningsløse og udelukkende et udtryk for, at nogle ønsker at indplacere andre mennesker, andre menneskers værker, deres boliger, deres sociale status osv. osv. på en eller anden fiktiv rangstige, som magtfulde mennesker (eller mindre magtfulde, som ureflekteret overtager magtfulde menneskers verdenssyn) har formuleret i deres hoveder, og som intet har at gøre med alle de væsener og ting, der på den måde bliver bedømt og stemplet. Som jeg lige har givet et glimrende eksempel på i det ovenstående.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

Selv om jeg ikke kan lide dem, er karakterer og eksaminer vel nødvendige indenfor den akademiske verden, til når man skal søge job eller ind på en højere læreanstalt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8448
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:Hvad er det reelt, du vil opnå med denne debat? Her har jeg kæmpet i otte år og der er sat betydelige summer på spil, for at få en historisk vigtig serie som "Jerry Spring" ud på dansk. Fordi den fortjener det. Det er som om, du ikke kan unde mig den glæde, at "Jerry Spring" endelig får lidt medvind. Som tegneserieforlægger burde du vide, hvad vi er oppe imod. Kunne det skade, at "Jerry Spring" bliver færdiggjort på samme vis som "Luftens Ørne"?
Du sætter en debat i gang, og jeg byder ind med min mening og så bliver du fornærmet, når jeg ikke er enig (sådan virker det i hvert fald). Fair nok, jeg har også andet at lave.
GoogaMooga skrev:Kan vi ikke bare blive enige om, at begge serier er godt tegnet? Lad mig sige det på denne måde, bare for at glæde dig:
Jamen, du behøver ikke synes om "Blueberry" for at glæde mig. Jeg nævnte den bare som eksempel på en serie, der er bedre end "Jerry Spring".
GoogaMooga skrev:
Frank Madsen skrev:
GoogaMooga skrev:Jijé = John Ford
Giraud = Sam Peckinpah
Snarere Gøg & Gokke vs. Marx Brothers.
nonsens
Ja.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev:Du sætter en debat i gang, og jeg byder ind med min mening og så bliver du fornærmet, når jeg ikke er enig (sådan virker det i hvert fald). Fair nok, jeg har også andet at lave.
Du har ret i, at jeg startede ud med en debat, og på en måde selv har bedt om det. Men da så Carsten postede det citat af Derib, blev jeg så glad, at jeg håbede, vi kunne holde os til det gode ved serien. Du var ualmindelig hård ved serien, og det var for mig at se nederen ovenpå det meget positive Derib citat. Jeg ville gerne have solet mig i det citat og holdt det hele positivt. Men, det hele er lidt tveægget, for jeg satte jo en debat i gang, og så tog den en drejning over i en hyldest, og så kom du på banen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Selv om jeg ikke kan lide dem, er karakterer og eksaminer vel nødvendige indenfor den akademiske verden, til når man skal søge job eller ind på en højere læreanstalt.
Men det er jo kun, fordi nogen (magtmennesker) har bestemt, at sådan skal det være. I mange tilfælde er det jo langt mere interessant at have en dialog, menneske til menneske, om hvad man kan bruge hinanden til (som Sebastian så rammende sang).
Besvar