Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Selv om jeg ikke kan lide dem, er karakterer og eksaminer vel nødvendige indenfor den akademiske verden, til når man skal søge job eller ind på en højere læreanstalt.
Men det er jo kun, fordi nogen (magtmennesker) har bestemt, at sådan skal det være. I mange tilfælde er det jo langt mere interessant at have en dialog, menneske til menneske, om hvad man kan bruge hinanden til (som Sebastian så rammende sang).
I forb. med jobsøgning er det jo netop en kombination, CV'et og så det altafgørende interview. Karakterer er blevet opfundet for at effektivisere og spare tid, skille fårene fra bukkene og nå hurtigt frem til de bedst kvalificerede.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:
Frank Madsen skrev:Du sætter en debat i gang, og jeg byder ind med min mening og så bliver du fornærmet, når jeg ikke er enig (sådan virker det i hvert fald). Fair nok, jeg har også andet at lave.
Du har ret i, at jeg startede ud med en debat, og på en måde selv har bedt om det. Men da så Carsten postede det citat af Derib, blev jeg så glad, at jeg håbede, vi kunne holde os til det gode ved serien. Du var ualmindelig hård ved serien, og det var for mig at se nederen ovenpå det meget positive Derib citat. Jeg ville gerne have solet mig i det citat og holdt det hele positivt. Men, det hele er lidt tveægget, for jeg satte jo en debat i gang, og så tog den en drejning over i en hyldest, og så kom du på banen.
Hvis du ikke er interesseret i folks meninger, skal du bare deklarere det i dit første indlæg (og håbe, de respekterer det - dette er jo trods alt et debatforum, ikke et hyldestforum). Men at komme et par sider inde i debatten og beklage dig, synes jeg virker negativt (på debatten). Jeg kan ikke gøre for, at jeg ikke tænder på "Jerry Spring", men jeg forklarer omhyggeligt hvorfor, og jeg nævner ting, han har lavet, som jeg godt kan lide. Jeg kan se af Carstens indlæg, at han ikke er helt uenig i, at tiden har været hårdere ved Jijés serier end ved f.eks. Franquins og Girauds. Hans manglende gudestatus i Danmark skyldes formentlig, at han ikke som i hjemlandet blev publiceret i 1940'erne og 1950'erne, hvor han var stilskabende (eller i hvert fald en europæisk Milton Caniff).
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev:Hvis du ikke er interesseret i folks meninger, skal du bare deklarere det i dit første indlæg (og håbe, de respekterer det - dette er jo trods alt et debatforum, ikke et hyldestforum). Men at komme et par sider inde i debatten og beklage dig, synes jeg virker negativt (på debatten). Jeg kan ikke gøre for, at jeg ikke tænder på "Jerry Spring", men jeg forklarer omhyggeligt hvorfor, og jeg nævner ting, han har lavet, som jeg godt kan lide. Jeg kan se af Carstens indlæg, at han ikke er helt uenig i, at tiden har været hårdere ved Jijés serier end ved f.eks. Franquins og Girauds. Hans manglende gudestatus i Danmark skyldes formentlig, at han ikke som i hjemlandet blev publiceret i 1940'erne og 1950'erne, hvor han var stilskabende (eller i hvert fald en europæisk Milton Caniff).
Jamen, det er så i orden, vi lader den ligge dér, det er ikke værd at blive uvenner over. :) Jeg synes, tegningerne sagtens kan måle sig med Giraud's, endda, at de overgår dem. Men det er jo ikke en eksakt videnskab. Prøv at se de fire tilfældige Jerry sider, jeg postede, med din indsigt havde jeg ventet en mere positiv rekaktion, men sådan er der jo så meget.

At jeg skrev nonsens til din sammenligning med filmklovner, skyldes, at det er pærer og appelsiner. Vi ved jo alle, at Marx Bros er langt mere raffineret end L&H, men nu er det så kun tegninger, jeg har bragt på banen, og der kan man med rette drage paralleller til Ford (klassicisme) vs. Peckinpah (revisionisme).

Jijé's manglende gudestatus kan godt skyldes de forhold, du og Carsten nævner, men også at Jerry blev udgivet alt for sent. Der var simpelthen ikke opbygget en nævneværdig kult omkring ham, fordi så lidt var blevet udgivet på dansk før Jerry. Som Carsten rigtigt nok nævner, det er næsten kun de euroklassikere, som folk kan huske fra deres barn- og ungdom, der bliver efterspurgt i dag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Jijé's manglende gudestatus kan godt skyldes de forhold, du og Carsten nævner, men også at Jerry blev udgivet alt for sent. Der var simpelthen ikke opbygget en nævneværdig kult omkring ham, fordi så lidt var blevet udgivet på dansk før Jerry. Som Carsten rigtigt nok nævner, det er næsten kun de euroklassikere, som folk kan huske fra deres barn- og ungdom, der bliver efterspurgt i dag.
Men når der kom så få oprindeligt, var det jo også, fordi de ikke rigtig kunne sælges, trods parolen om at "alting" kunne sælges dengang. Det passer trods alt ikke. Samme skæbne overgik også andre serier, som uhyre få eller ingen efterspørger i dag.

Det forekommer mig også relevant at iagttage de faktiske forhold i Belgien og Frankrig, når du vedbliver med at tale om Jijés "status" dernede. Sandt nok at mange i dag profilerede fransk-belgiske serieskabere ynder at fremhæve påvirkningen fra Jijé. Hvilket selvfølgelig har at gøre med hans kvaliteter, men også at han var så tidligt ude.

Ser man på den folkelige opbakning i Belgien og Frankrig er den omvendt ret begrænset. De enkelte Jerry Spring-album har ikke været udgivet i 30 år og fås udelukkende antikvarisk, til jævne priser. Samlebindsudgaven kom så for ti år siden, hvilket for Dupuis var ganske logisk, eftersom Jijé var en hjørnesten i det store forlags fødsel. Det var også ganske billigt at gennemføre for dem, fordi de var i sort-hvid (og i modsætning til de danske udgaver simpelthen forelå færdig tekstede og klar til tryk, en detalje, som man ikke skal overse, når man sammenligner - det har helt konkret været meget dyrere at udgive samlebindene på dansk end på fransk, ikke blot på grund af et lavere oplag, men fordi de skulle oversættes og tekstes og bearbejdes). De franske samlebind har heller ikke været genoptrykt i ti år, det er første oplag, der stadig fås. Og det er trods alt ualmindeligt i den fransksprogede samlebindsverden.

Så status, ja, og historisk interessant, ja ... men som kommerciel udgivelse er Jerry Spring problematisk, og altså ikke kun i Danmark.

Jeg kan kun gentage, at jeg tager hatten af for Googas og Paw Mathiasens kamp for at få samlebindene udgivet på dansk. Jeg har det med dem (altså samlebindene, ikke Googa og Paw), som jeg har med en del ting af lignende beskaffenhed og alder: De er vidunderlige at bladre i og studere, men det har ikke min interesse at læse dem. Så jeg synes, de fortjener at eksistere. Men jeg forstår også, hvorfor de er svære at komme af med. Måske har det simpelthen også noget at gøre med, at de er i sort-hvid og ikke i farver? Svært at sige.

Forresten kan jeg prale af at have forsøgt at fremme kendskabet til Jerry Spring, eftersom jeg bragte fire album i Cactus Western. Dér passede de fortræffeligt med deres gode tegninger og ramasjanghistorier, og det var jo så også for fyrre år siden. Omend sideformatet ikke rigtig passede til bladets format. Men det gjorde ikke så meget.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

intégrale 1 og 2 = 8 albums
karat serien = 1 album
album serien = 2 albums
cactus western = 4 albums (ombrudte sider)

Det giver i alt 15 albums på dansk. Det er da altid noget... :wink:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:intégrale 1 og 2 = 8 albums
karat serien = 1 album
album serien = 2 albums
cactus western = 4 albums (ombrudte sider)

Det giver i alt 15 albums på dansk. Det er da altid noget... :wink:
Jo, men nogle af dem er vel de samme? Jeg kan ikke huske, hvilke album der var i Cactus Western.

Var de ombrudt? Det husker jeg ikke. Måske var de. Jeg husker dem bare som formindskede. Ligesom Hugo Pratts Fort Wheeling.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:intégrale 1 og 2 = 8 albums
karat serien = 1 album
album serien = 2 albums
cactus western = 4 albums (ombrudte sider)

Det giver i alt 15 albums på dansk. Det er da altid noget... :wink:
Jo, men nogle af dem er vel de samme? Jeg kan ikke huske, hvilke album der var i Cactus Western.

Var de ombrudt? Det husker jeg ikke. Måske var de. Jeg husker dem bare som formindskede. Ligesom Hugo Pratts Fort Wheeling.
Okay, jeg må tjekke. De er nogle af de få danske seriehæfter, jeg har gemt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:intégrale 1 og 2 = 8 albums
karat serien = 1 album
album serien = 2 albums
cactus western = 4 albums (ombrudte sider)

Det giver i alt 15 albums på dansk. Det er da altid noget... :wink:
Jo, men nogle af dem er vel de samme? Jeg kan ikke huske, hvilke album der var i Cactus Western...
Jijés Jerry Spring udkom i 21 album. Heraf indeholder 18 album én lang historie, mens 3 album indholdt 2-3 historier.
På dansk er 13½ af hans album udgivet. Men resten findes på norsk og måske også på svensk.

Jerry Spring-oversigt
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det Store Danske Euroklassiker Paradoks

Indlæg af GoogaMooga »

benadikt skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:intégrale 1 og 2 = 8 albums
karat serien = 1 album
album serien = 2 albums
cactus western = 4 albums (ombrudte sider)

Det giver i alt 15 albums på dansk. Det er da altid noget... :wink:
Jo, men nogle af dem er vel de samme? Jeg kan ikke huske, hvilke album der var i Cactus Western...
Jijés Jerry Spring udkom i 21 album. Heraf indeholder 18 album én lang historie, mens 3 album indholdt 2-3 historier.
På dansk er 13½ af hans album udgivet. Men resten findes på norsk og måske også på svensk.

Jerry Spring-oversigt
Tak for info. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar