Det jeg mener er ganske enkelt: frem til ca. andre halvdel av 2000-tallet brukte man jo de originale forsidetegninger uten noe ekstra informasjon lagt til øverst. Så Albert René kan nok lett sjekke hvordan de originale versjoner som ble brukt til trykking så ut - altså, hvor mye informasjon som faktisk var i det originale bildet - versus de nye forsideversjoner som har vært i bruk de siste 10-15 år. (Med mindre du antar at en eventuell cropping av forsiden i 1969 skal ha blitt gjort FØR trykkelementene ble lagret i Dargauds arkiv.)Carsten Søndergaard skrev: ↑6. jun 2021, 22:35Ja, du har ret, jeg kan godt se det.Mesterius skrev: ↑6. jun 2021, 21:32Men forsidetegningen til "Asterix ta'r til Spanien" fra "La Grande Collection" er jo faktisk helt identisk med den nåværende hvis vi ser bort fra rammen rundt motivet og at bildeinformasjonen går helt til toppen. Også for fargenes del; de er bare gjengitt en anelse lysere på den danske forsiden du postet.
Faktisk aner man rester af de skyer, som er malet ind på Grande Collection-forsiden, men som ikke fandtes på den originale. Ses måske endnu tydeligere på den løse kopi af baggrundillustrationen, som jeg viser her. Og særligt på den, hvor jeg har øget kontrasten.
Ud fra det tyder det på, at nogen, om det så er Uderzo selv, har malet skyerne på den oprindelige forside(original?), og derefter har nogen lagt et (måske mere eller mindre mekanisk) udtyndingsforløb hen over det meste af hele det øverste felt.
Du har nok også ret her. Men altså, det er et halvt århundrede siden. Jeg tvivler ærlig talt på, at Uderzo havde et helt fastlagt format, han arbejdede ud fra. Det kunne også være, at han ikke var stensikker på, om illustrationen i den sidste ende skulle sættes lidt op eller ned i størrelse - eller at forlagets grafiker gerne ville sikre sig at have denne frihed. Der skal nok være nogen, der ved noget om det, men om folkene på Albert René gør det, er jeg lidt tvivlsom over forMesterius skrev: ↑6. jun 2021, 21:32Det var garantert litt mer informasjon nederst og til høyre - og sikkert også til venstre - på Uderzos originaltegning enn det vi ser på coveret fra 1969. Derimot er jeg tvilende til at det var mer informasjon øverst i tegningen. Formatet til Asterix-forsidene med den hvite kant øverst ble fastlagt allerede lenge før "Spanien"... så jeg har ikke særlig tro på at Uderzo ville legge masse arbeid ned i å tegne mer informasjon øverst når det uansett skulle kuttes der. Jeg tipper at han hadde et fastlagt format og jobbet etter det.
Men: disse tingene kan du jo rent faktisk spørre Albert René om. De vet nok hvilken bildeinformasjon som er blitt lagt til sammenlignet med Uderzos originale forsidetegninger fra 60- og 70-tallet.
Ser vi f. eks. på Hachettes standardutgave av "Spanien" i senere år, er forsiden den originale i opplaget fra 2003. I neste opplag fra 2007 skifter forsiden til versjonen vi ser på "La Grande Collection". I opplaget fra 2014 har forsiden fått det spesifikke designet som brukes i dag.
2003:
2007:
2014: