Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

PhilipG skrev: 3. jun 2021, 22:20 Ligesom Mesterius overlever jeg nok også, at Asterix-titlerne ikke er nyoversatte, men argumenterne for ikke at gøre det synes lidt tynde: En god middag (ikke for god!) og så kunne der vel nemt komme styr på samtlige titler én gang for alle - og 'søg og erstat' er dog opfundet:-).
Desuden opererede 'Tintin - en rejse gennem Hergés univers' fra 2005 fint på kryds og tværs med de nye Tintin-titler - selvom I vistnok først begyndte at udgive de nyoversatte året efter - så for seksten år siden kunne det lade sig gøre.

Men som sagt pyt:
De samlede Asterix er en yderst lækker udgivelse - dog synes jeg forsidetegningerne er forfærdelig kedelige og generiske: Carsten, jeg mener at huske, at du tidligere har nævnt, at det ikke er op til Cobolt at vælge forsider, man kan du sige noget om systematikken bag? Indtil videre har der været tre album med både Asterix og Obelix på forsiden, ét enkelt kun med Asterix og ét kun med Obelix - og så pludselig ét uden de to hovedpersoner, men med Majestix i stedet. Skal vi se frem til et egentligt mønster på et tidspunkt?
Ja, jeg mener også at det fint kunne ha latt seg gjøre hvis man hadde laget en plan for alle de reviderte titler fra starten av. Joda, noen fotnoter her og der med "Tidligere Romernes skræk!" osv, men dét tipper jeg leserne hadde taklet.

Ellers fint å se at vi er helt enige når det gjelder de generiske forsider på Cobolts Den store Asterix. :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 3. jun 2021, 21:24Synd og skam, er det. :P Dere klarte da å utgi hele Tintin-serien på nytt med flere reviderte titler i 2006-2008.

(Men ja, det er for så vidt sant at Tintin-utgivelsene som introduserte de nye titler ikke inneholdt ekstramateriale med kryssreferanser.)
Men der er også den forskel, at langt de fleste af de ændrede Tintin-titler lå meget tæt op af de tidligere. De Asterix-titler, som burde have været ændret, ville have været radikalt anderledes end de gamle.
Mesterius skrev: 3. jun 2021, 21:24Aller helst skulle vel tittelen ha vært "Asterix & Obelix - Romernes skræk!", som den danske førsteutgave.
Nej, for man slipper ikke for det røde Asterix-logo i toppen. Så det ville være "Asterix Asterix & Obelix – Romernes skræk!" Det ville være titlernes skræk!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

PhilipG skrev: 3. jun 2021, 22:20Desuden opererede 'Tintin - en rejse gennem Hergés univers' fra 2005 fint på kryds og tværs med de nye Tintin-titler - selvom I vistnok først begyndte at udgive de nyoversatte året efter - så for seksten år siden kunne det lade sig gøre.
Jeg tænkte nok, at nogen ville bringe dette emne på bane ;-) Men altså ... det kunne lade sig gøre, fordi det var led i en samlet operation med en helt ny oversættelse af selve albummene. Det er der jo ikke tale om her. Dengang vedtog vi bare, at nu tager vi skraldet, og så kan vi lige så godt gå linen ud og gøre chokeffekten total.
PhilipG skrev: 3. jun 2021, 22:20De samlede Asterix er en yderst lækker udgivelse - dog synes jeg forsidetegningerne er forfærdelig kedelige og generiske: Carsten, jeg mener at huske, at du tidligere har nævnt, at det ikke er op til Cobolt at vælge forsider, man kan du sige noget om systematikken bag? Indtil videre har der været tre album med både Asterix og Obelix på forsiden, ét enkelt kun med Asterix og ét kun med Obelix - og så pludselig ét uden de to hovedpersoner, men med Majestix i stedet. Skal vi se frem til et egentligt mønster på et tidspunkt?
Mønster og mønster ... altså alle forsider skal godkendes, og alle motiver skal hentes i den officielle illustrationsbank, som er relativt righoldig, men det er langt fra alle godkendte motiver som egner sig i denne sammenhæng, passer i formatet, ikke skal forstørres for meget (så stregerne bliver for grove) osv. Det er ikke, fordi Asterix-folkene er besværlige eller modstræbende, mulighederne er bare ikke uendelige. Vi kan ende med at have 20+ samlebind, og det vil ikke være muligt at finde specifikke illustrationer, der matcher de to album, der er i de enkelte samlebind, hver gang.

Der er også andre parametre at tage i betragtning, for eksempel at der er nødt til at være umiddelbar genkendelighed, selv når forsiderne ses i meget lille format (som mange mennesker gør i webshops). Og vi kan ikke bruge de egentlige albumforsider, de er jo reserveret til de enkelte album, som udgives sideløbende.

Majestix-forsiden var et debatemne mellem mig og Albert René, men de forstod godt, at vi ikke bare kunne have store figurer af Asterix og/eller Obelix på hvert eneste samlebind. Og nu har vi talt os frem til lidt mere titelnære illustrationer på Den store Asterix 7 og 8.
Vedhæftede filer
Den-store-Asterix-7-forside_WEB.jpg
Den-store-Asterix-8-forside_WEB.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 3. jun 2021, 23:21Ja, jeg mener også at det fint kunne ha latt seg gjøre hvis man hadde laget en plan for alle de reviderte titler fra starten av. Joda, noen fotnoter her og der med "Tidligere Romernes skræk!" osv, men dét tipper jeg leserne hadde taklet.
Jo, i den bedste af alle verdener havde det måske været sådan. Men det er svært eller umuligt at sammenligne med Tintin. Selv havde jeg Tintin 100 % på rygraden efter at have arbejdet med de danske udgivelser i 20 år, serien skulle ikke skifte forlag, og rettighedshaveren var helt med på alting, ligesom selve udgivelserne eksisterede i forvejen på fransk.

Med Asterix var det en anden sag, jeg havde ikke serien på samme måde på rygraden, serien skulle skifte forlag, og selv om rettighedshaveren selv havde opsøgt Cobolt, var det også et stort skridt for dem at skrotte Egmont som udgiver i Egmont H. Pedersens hjemland (efter 50 år!), mens Egmont fortsat ville være langt den største udgiver i resten af Europa uden for Frankrig. Og udgivelserne eksisterede ikke i forvejen - Den store Asterix er konstrueret i Danmark, ganske vist ud fra fransk materiale (diverse bogklubudgaver), men i en ny form, som passer til det danske marked.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 4. jun 2021, 00:22
Mesterius skrev: 3. jun 2021, 21:24Synd og skam, er det. :P Dere klarte da å utgi hele Tintin-serien på nytt med flere reviderte titler i 2006-2008.

(Men ja, det er for så vidt sant at Tintin-utgivelsene som introduserte de nye titler ikke inneholdt ekstramateriale med kryssreferanser.)
Men der er også den forskel, at langt de fleste af de ændrede Tintin-titler lå meget tæt op af de tidligere. De Asterix-titler, som burde have været ændret, ville have været radikalt anderledes end de gamle.
"Tournesol-mysteriet" er da en ganske annerledes tittel enn "Det hemmelige våben", og "Castafiores juveler" skiller seg merkbart fra "Det gådefulde juveltyveri". "Månen tur-retur" har heller ikke mye til felles med de reviderte danske titler på dette dobbeltalbumet.
Carsten Søndergaard skrev: 4. jun 2021, 00:22
Mesterius skrev: 3. jun 2021, 21:24Aller helst skulle vel tittelen ha vært "Asterix & Obelix - Romernes skræk!", som den danske førsteutgave.
Nej, for man slipper ikke for det røde Asterix-logo i toppen. Så det ville være "Asterix Asterix & Obelix – Romernes skræk!" Det ville være titlernes skræk!
Det argumentet hindret dere ikke i utgi "Asterix og hans gæve gallere" med DENNE forsiden:

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 4. jun 2021, 00:57"Tournesol-mysteriet" er da en ganske annerledes tittel enn "Det hemmelige våben", og "Castafiores juveler" skiller seg merkbart fra "Det gådefulde juveltyveri". "Månen tur-retur" har heller ikke mye til felles med de reviderte danske titler på dette dobbeltalbumet.
Tournesolmysteriet er den, der skiller sig mest fra Det hemmelige våben. I Castafiores juveler og Det gådefulde juveltyveri indgår dog i begge tilfælde det centrale ord JUVEL. Og i de nye Måne-titler indgår MÅNEN trods alt i dem begge. Men "Guldseglen" ville være en radikalt anderledes titel end "Asterix og trylledrikken". Ligesom "Arvernerskjoldet" ville være det i forhold til "Romernes skræk!".
Carsten Søndergaard skrev: 4. jun 2021, 00:22Det argumentet hindret dere ikke i utgi "Asterix og hans gæve gallere" med DENNE forsiden:
Nej, og dem kommer der flere af. Men dog uden Asterix OG OBELIX ;-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 4. jun 2021, 01:13
Mesterius skrev: 4. jun 2021, 00:57"Tournesol-mysteriet" er da en ganske annerledes tittel enn "Det hemmelige våben", og "Castafiores juveler" skiller seg merkbart fra "Det gådefulde juveltyveri". "Månen tur-retur" har heller ikke mye til felles med de reviderte danske titler på dette dobbeltalbumet.
Tournesolmysteriet er den, der skiller sig mest fra Det hemmelige våben. I Castafiores juveler og Det gådefulde juveltyveri indgår dog i begge tilfælde det centrale ord JUVEL. Og i de nye Måne-titler indgår MÅNEN trods alt i dem begge. Men "Guldseglen" ville være en radikalt anderledes titel end "Asterix og trylledrikken". Ligesom "Arvernerskjoldet" ville være det i forhold til "Romernes skræk!".
Jo, jeg kan se logikken. Men det hadde nok gått fint likevel, ikke minst med tanke på at lesere som faktisk hadde lest albumene i de gamle utgaver umiddelbart ville skjønt hvilke historier det dreide seg om ut fra de nye, faktisk beskrivende titler. :)
Carsten Søndergaard skrev: 4. jun 2021, 00:22
Mesterius skrev: 4. jun 2021, 00:57Det argumentet hindret dere ikke i utgi "Asterix og hans gæve gallere" med DENNE forsiden:
Nej, og dem kommer der flere af.
Skræk (og gru)!
Carsten Søndergaard skrev: 4. jun 2021, 00:22 Men dog uden Asterix OG OBELIX ;-)
Ahhh, men Asterix OG OBELIX ville jo skapt en fin symmetri under den røde Asterix-logo midt på linjen. :D
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af PhilipG »

Øvelse gør mester:-) - Forsiderne på bind 7 og 8 bliver flotte!

Kommer de fortsat ud august og december, eller bliver de også forsinkede?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 4. jun 2021, 01:51Ahhh, men Asterix OG OBELIX ville jo skapt en fin symmetri under den røde Asterix-logo midt på linjen. :D
Jeg har nu svært ved at se at det liggefrem skulle pynte på forsiden at tilføje "Asterix og Obelix" :?
Tværtimod får forsiden nu endelig den grafiske udformning, som den fortjener, takket være den flotte titel tegnet af Ingo Milton. Omend titlen er en anden end den franske.
Vedhæftede filer
Asterix-11-forside_WEB.jpeg
image.png
image.png (178.1 KiB) Vist 1135 gange
image.jpeg
image.jpeg (106 KiB) Vist 1135 gange
image.jpeg
image.jpeg (68.49 KiB) Vist 1135 gange
image.jpeg
image.jpeg (139.47 KiB) Vist 1135 gange
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

PhilipG skrev: 4. jun 2021, 10:15 Øvelse gør mester:-) - Forsiderne på bind 7 og 8 bliver flotte!

Kommer de fortsat ud august og december, eller bliver de også forsinkede?
Første uge af september og første uge af december er planen :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 4. jun 2021, 12:54
Mesterius skrev: 4. jun 2021, 01:51Ahhh, men Asterix OG OBELIX ville jo skapt en fin symmetri under den røde Asterix-logo midt på linjen. :D
Jeg har nu svært ved at se at det liggefrem skulle pynte på forsiden at tilføje "Asterix og Obelix" :?
Estetisk sett kan jeg være enig... men ei heller pynter det på forsiden til "Asterix og hans gæve gallere" å ha "Asterix" to ganger rett over hverandre. ;) Jeg vil si at sistnevnte ser verre ut enn "Asterix & Obelix" ville ha gjort på "Romernes skræk!"-coveret.

Og så handler det jo om at tittelen faktisk gir litt mer mening når det står "Asterix & Obelix - Romernes skræk!" og ikke bare "Romernes skræk!"; om enn det stadig er en dårlig tittel. Men selvsagt, "Asterix & Obelix" fungerte bedre den gangen man ikke var forpliktet til å ha den røde Asterix-logo på toppen av hver eneste forside.
Carsten Søndergaard skrev: 4. jun 2021, 12:54 Tværtimod får forsiden nu endelig den grafiske udformning, som den fortjener, takket være den flotte titel tegnet af Ingo Milton. Omend titlen er en anden end den franske.
Det kan du jo si, men jeg synes igjen argumentet faller litt sammen med tanke på at titteldesignet på den franske forside ble laget til den franske tittel, som betyr noe helt annet enn den danske. (Men når det er sagt, det gjør seg defintivt best med utropstegn til slutt når ordet "skræk" får så stor vekt som her.)

Jeg blir forresten nysgjerrig... den danske tittellogo er "tegnet" av Ingo Milton? Jeg hadde antatt at Asterix-rettighetshaverne sendte ut spesiallagede fonter til titlene på albumet, likesom de gjør til både vanlig teksting og lydord i selve seriene. Bokstavene ser også helt identiske ut med de tilsvarende i den franske tittelen. Men Ingo har altså tegnet den danske tittel for hånd?

(P.S.: Håper forresten dere fikk fikset typoen på coveret før trykking, så albumet ikke er skrevet av "René Goscinn" også i den utgitte boken? ;) )
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 4. jun 2021, 23:10men ei heller pynter det på forsiden til "Asterix og hans gæve gallere" å ha "Asterix" to ganger rett over hverandre. ;) Jeg vil si at sistnevnte ser verre ut enn "Asterix & Obelix" ville ha gjort på "Romernes skræk!"-coveret.
Jeg kan ikke være uenig, og den forside er jo ekstraordinært problematisk, fordi man er bundet af de to farvede felter, der ligger under titlen. Det er ikke tilladt at fjerne dem. Under de forhold vil jeg hævde, at Cobolts version i hvert fald er en tøddel bedre end andre forlags tidligere forsøg på at løse problemet. Den hvor der KUN er den røde Asterix-logo var et udkast til Egmonts (DK) udgave fra 2017, som uden tvivl blev afvist, netop fordi de originale farvefelter var ændret/udeladt. I hvert fald er Cobolts mest tro over for det franske forlæg.
Vedhæftede filer
image.png
image.png (198.22 KiB) Vist 1084 gange
image.jpeg
image.jpeg (118.84 KiB) Vist 1084 gange
image.jpeg
image.jpeg (75 KiB) Vist 1084 gange
image.jpeg
image.jpeg (134.47 KiB) Vist 1084 gange
image.jpeg
image.jpeg (145.24 KiB) Vist 1084 gange
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 5. jun 2021, 00:13
Mesterius skrev: 4. jun 2021, 23:10men ei heller pynter det på forsiden til "Asterix og hans gæve gallere" å ha "Asterix" to ganger rett over hverandre. ;) Jeg vil si at sistnevnte ser verre ut enn "Asterix & Obelix" ville ha gjort på "Romernes skræk!"-coveret.
Jeg kan ikke være uenig, og den forside er jo ekstraordinært problematisk, fordi man er bundet af de to farvede felter, der ligger under titlen. Det er ikke tilladt at fjerne dem. Under de forhold vil jeg hævde, at Cobolts version i hvert fald er en tøddel bedre end andre forlags tidligere forsøg på at løse problemet. Den hvor der KUN er den røde Asterix-logo var et udkast til Egmonts (DK) udgave fra 2017, som uden tvivl blev afvist, netop fordi de originale farvefelter var ændret/udeladt. I hvert fald er Cobolts mest tro over for det franske forlæg.
Ja, jeg er helt enig med deg i at Cobolts utgave kommer nærmere den franske forside enn de andre eksempler du delte. Her er forøvrig den nyeste norske utgave fra 2017, i hardcover og med 16 siders ekstramateriale. Selvsagt temmelig lik Egmont Danmarks samproduserte utgave.

(Det norske hardcover-albumet du viser over, er forresten fra 2011. At det er såpass lenge siden har kanskje litt å gjøre med at Asterix-logoen øverst kunne være så liten.)

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 4. jun 2021, 23:10Jeg blir forresten nysgjerrig... den danske tittellogo er "tegnet" av Ingo Milton? Jeg hadde antatt at Asterix-rettighetshaverne sendte ut spesiallagede fonter til titlene på albumet, likesom de gjør til både vanlig teksting og lydord i selve seriene. Bokstavene ser også helt identiske ut med de tilsvarende i den franske tittelen. Men Ingo har altså tegnet den danske tittel for hånd?
Absolut, de er tegnet i hånden. Ingo har tegnet mange logoer og titler i årenes løb for Carlsen og Cobolt, og hensigten har jo altid været at opnå et grafisk udtryk, der lå så tæt på originalen som muligt - med de variationer, som forskel i ordlængder, uheldige bogstavsammenstød osv. gør det nødvendigt at kompensere for.

Ingo tegner alle titlerne på Cobolts Asterix-album og har derudover aktuelt også tegnet logoen til Luftens Ørne. Blandt mange tidligere eksempler er fx logo og undertitler på alle Cobolts Steen & Stoffer-udgivelser. Eller logoen til Spirillen-albummene. For eksempel også "sorte guld" i Tintin-titlen "Landet med det sorte guld".

Ganske vist har Asterix' rettighedshavere fået fremstillet Uderzo-fonte til tekstning af albummene, men dog ikke fonte til de enkelte titler. Og fontene til tekstningen har i øvrigt en del skavanker, selv om de er lavet af det professionelle font-firma Typophage.com. Alle tegneserieskrifter fra Typophage har desværre et fælles problem, som specielt vedrører Skandinavien, nemlig at Å'et er ubrugeligt, fordi det bare er et A med en bolle sat ovenpå, så den stikker ind i linjen over Å'et. Ikke særlig professionelt. Men også det har Ingo fixet, så det ser perfekt ud i Cobolts udgaver. Dertil justeret andre detaljer vedrørende i'er, kommaer m.v. Ingo har også lavet hele fontkollektioner fra grunden, som kendes af tegneserielæsere i hele Skandinavien, fx Peter Madsen-fontene til Valhalla og Bill Watterson-fontene (7 skrifttyper i alt) til Steen & Stoffer.
Vedhæftede filer
Asterix-1-og-hans-gaeve-faedre-forside_WEB.jpg
Asterix-2-og-trylledrikken-forside_WEB.jpg
Asterix-3-og-goterne-forside_WEB.jpg
Asterix-4-som-gladiator-forside_WEB.jpg
Asterix-5-forside_WEB.jpg
Asterix-6-forside_WEB.jpg
image.jpeg
image.jpeg (16.88 KiB) Vist 1079 gange
image.jpeg
image.jpeg (34.81 KiB) Vist 1079 gange
Spirillen-Hvid-magi-forside.jpeg
image.jpeg
image.jpeg (98 KiB) Vist 1079 gange
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Man kan med god ret hævde, at Ingo er en af de danskere, hvis grafiske indsats kendes af flest tegneserielæsere i Skandinavien, uden at de ved, at det er hans fortjeneste. For han er langtfra altid blevet krediteret for sit arbejde på denne front, hvad han egentlig burde.

Heldigvis blev han tildelt Hanne Hansen Prisen 2015, og det var mere end fortjent. Her er en lille video i den anledning, hvor han også med sædvanlig beskedenhed nævner sit arbejde med de blåtryk, der blev brugt til at farvelægge albumserier og mange andre tegneserieudgivelser på i 70'erne, 80'erne og 90'erne, for eksempel Valhalla. Sandheden er, at han var den førende ekspert på det felt i Skandinavien.
https://www.youtube.com/watch?v=n1Px9JwR1kw
Besvar