Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2021, 22:35
Mesterius skrev: 6. jun 2021, 21:32Men forsidetegningen til "Asterix ta'r til Spanien" fra "La Grande Collection" er jo faktisk helt identisk med den nåværende hvis vi ser bort fra rammen rundt motivet og at bildeinformasjonen går helt til toppen. Også for fargenes del; de er bare gjengitt en anelse lysere på den danske forsiden du postet.
Ja, du har ret, jeg kan godt se det.

Faktisk aner man rester af de skyer, som er malet ind på Grande Collection-forsiden, men som ikke fandtes på den originale. Ses måske endnu tydeligere på den løse kopi af baggrundillustrationen, som jeg viser her. Og særligt på den, hvor jeg har øget kontrasten.

Ud fra det tyder det på, at nogen, om det så er Uderzo selv, har malet skyerne på den oprindelige forside(original?), og derefter har nogen lagt et (måske mere eller mindre mekanisk) udtyndingsforløb hen over det meste af hele det øverste felt.
Mesterius skrev: 6. jun 2021, 21:32Det var garantert litt mer informasjon nederst og til høyre - og sikkert også til venstre - på Uderzos originaltegning enn det vi ser på coveret fra 1969. Derimot er jeg tvilende til at det var mer informasjon øverst i tegningen. Formatet til Asterix-forsidene med den hvite kant øverst ble fastlagt allerede lenge før "Spanien"... så jeg har ikke særlig tro på at Uderzo ville legge masse arbeid ned i å tegne mer informasjon øverst når det uansett skulle kuttes der. Jeg tipper at han hadde et fastlagt format og jobbet etter det.

Men: disse tingene kan du jo rent faktisk spørre Albert René om. :) De vet nok hvilken bildeinformasjon som er blitt lagt til sammenlignet med Uderzos originale forsidetegninger fra 60- og 70-tallet.
Du har nok også ret her. Men altså, det er et halvt århundrede siden. Jeg tvivler ærlig talt på, at Uderzo havde et helt fastlagt format, han arbejdede ud fra. Det kunne også være, at han ikke var stensikker på, om illustrationen i den sidste ende skulle sættes lidt op eller ned i størrelse - eller at forlagets grafiker gerne ville sikre sig at have denne frihed. Der skal nok være nogen, der ved noget om det, men om folkene på Albert René gør det, er jeg lidt tvivlsom over for ;-)
Det jeg mener er ganske enkelt: frem til ca. andre halvdel av 2000-tallet brukte man jo de originale forsidetegninger uten noe ekstra informasjon lagt til øverst. Så Albert René kan nok lett sjekke hvordan de originale versjoner som ble brukt til trykking så ut - altså, hvor mye informasjon som faktisk var i det originale bildet - versus de nye forsideversjoner som har vært i bruk de siste 10-15 år. (Med mindre du antar at en eventuell cropping av forsiden i 1969 skal ha blitt gjort FØR trykkelementene ble lagret i Dargauds arkiv.)

Ser vi f. eks. på Hachettes standardutgave av "Spanien" i senere år, er forsiden den originale i opplaget fra 2003. I neste opplag fra 2007 skifter forsiden til versjonen vi ser på "La Grande Collection". I opplaget fra 2014 har forsiden fått det spesifikke designet som brukes i dag.

2003:
Billede

2007:
Billede

2014:
Billede
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Legg forresten merke til at forsiden som har vært brukt siden 2007 er tusjet på nytt. Det kan vi se ved å nærstudere streken. Se f. eks. på Asterix' høyre tommel. Bemerk også Obelix' posisjon i forhold til kartet.

Originaltegning:
Billede

Nylaget versjon:
Billede
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2376
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af benadikt »

Ikke ligefrem en euroklassiker, men jeg er nysgerrig efter at vide, om denne mon kommer på dansk?
Vedhæftede filer
Til_bords_med_Aterix.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 6. jun 2021, 23:02Det jeg mener er ganske enkelt: frem til ca. andre halvdel av 2000-tallet brukte man jo de originale forsidetegninger uten noe ekstra informasjon lagt til øverst. Så Albert René kan nok lett sjekke hvordan de originale versjoner som ble brukt til trykking så ut - altså, hvor mye informasjon som faktisk var i det originale bildet - versus de nye forsideversjoner som har vært i bruk de siste 10-15 år. (Med mindre du antar at en eventuell cropping av forsiden i 1969 skal ha blitt gjort FØR trykkelementene ble lagret i Dargauds arkiv.)
Det kan du nok sige, men jeg er langtfra sikker på, at nogen på Albert René umiddelbart kan svare på den slags. Det er ikke mit indtryk, at nogen hos dem umiddelbart kan svare på den slags tekniske spørgsmål. Men jeg skal gerne forsøge!

Der er ikke sket nogen cropping af forsiden i 1969. Grundmaterialet i de første 30 år har været Uderzos originaltegning og de trykfilm, som Dargaud fik fremstillet, og som Albert René overtog. Først i begyndelsen af 00'erne blev det hele digitaliseret, og det var i den for bindelse, at forsiderne blev justeret og korrigeret på forskellig vis, til brug for La Grande Collection og standardalbummene i hele verden i tiden derefter.

Rigtigt at der er detaljer, som er ændret, fx tommerfingeren osv. Men jeg tvivler nu på, at Uderzo har tegnet hele tegningen op på ny, når den i øvrigt ikke skulle ændres grundlæggende (som fx på det første album). De små korrektioner er snarere foretaget digitalt, efter at de gamle originaler/trykfilm er blevet indscannet. Tror jeg. Uden at jeg ved det!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 6. jun 2021, 23:37 Ikke ligefrem en euroklassiker, men jeg er nysgerrig efter at vide, om denne mon kommer på dansk?
Ja, du kan roligt ønske dig den i julegave. Udkommer 2. september :-)
Vedhæftede filer
Den-store-Asterix-kogebog-forside_WEB.jpeg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2021, 00:28jeg tvivler nu på, at Uderzo har tegnet hele tegningen op på ny
Ved nærmere eftertanke kan det dog godt tænkes alligevel, for i de aktuelle digitale filer er figurerne ikke en del af illustrationen af landkortet, de ligger løst ovenpå, så de om fornødent kan flyttes rundt. Som Ingo Milton sagde: Det er næsten som gamle tegnefilm med figurer i flade farver oven på en malet baggrund.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2021, 00:28
Mesterius skrev: 6. jun 2021, 23:02Det jeg mener er ganske enkelt: frem til ca. andre halvdel av 2000-tallet brukte man jo de originale forsidetegninger uten noe ekstra informasjon lagt til øverst. Så Albert René kan nok lett sjekke hvordan de originale versjoner som ble brukt til trykking så ut - altså, hvor mye informasjon som faktisk var i det originale bildet - versus de nye forsideversjoner som har vært i bruk de siste 10-15 år. (Med mindre du antar at en eventuell cropping av forsiden i 1969 skal ha blitt gjort FØR trykkelementene ble lagret i Dargauds arkiv.)
Det kan du nok sige, men jeg er langtfra sikker på, at nogen på Albert René umiddelbart kan svare på den slags. Det er ikke mit indtryk, at nogen hos dem umiddelbart kan svare på den slags tekniske spørgsmål. Men jeg skal gerne forsøge!

Der er ikke sket nogen cropping af forsiden i 1969. Grundmaterialet i de første 30 år har været Uderzos originaltegning og de trykfilm, som Dargaud fik fremstillet, og som Albert René overtog. Først i begyndelsen af 00'erne blev det hele digitaliseret, og det var i den for bindelse, at forsiderne blev justeret og korrigeret på forskellig vis, til brug for La Grande Collection og standardalbummene i hele verden i tiden derefter.
Men da er vi jo helt enige på dette punktet!
Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2021, 00:28 Rigtigt at der er detaljer, som er ændret, fx tommerfingeren osv. Men jeg tvivler nu på, at Uderzo har tegnet hele tegningen op på ny, når den i øvrigt ikke skulle ændres grundlæggende (som fx på det første album). De små korrektioner er snarere foretaget digitalt, efter at de gamle originaler/trykfilm er blevet indscannet. Tror jeg. Uden at jeg ved det!
Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2021, 00:42
Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2021, 00:28jeg tvivler nu på, at Uderzo har tegnet hele tegningen op på ny
Ved nærmere eftertanke kan det dog godt tænkes alligevel, for i de aktuelle digitale filer er figurerne ikke en del af illustrationen af landkortet, de ligger løst ovenpå, så de om fornødent kan flyttes rundt. Som Ingo Milton sagde: Det er næsten som gamle tegnefilm med figurer i flade farver oven på en malet baggrund.
Det var akkurat dette jeg skulle til å påpeke. ;) Jeg tror at hele tegningen ble tusjet på nytt digitalt på midten av 2000-tallet - selvsagt ikke av Uderzo selv, men av noen andre hos Albert René - og at dét også er grunnen til at figurer og bakgrunn i dag eksisterer som separate illustrasjonselementer. (Som jeg skjønte da du delte et utsnitt av bakgrunnen uten figurer oppå.) Hvis du nærstuderer detaljene, kan du se små nyanseforskjeller overalt, ikke bare enkelte steder. Se bare på detaljene i kartet i utsnittene jeg postet over. Det hele er rett og slett tegnet/tusjet på nytt.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 7. jun 2021, 00:49Jeg tror at hele tegningen ble tusjet på nytt digitalt på midten av 2000-tallet - selvsagt ikke av Uderzo selv, men av noen andre hos Albert René - og at dét også er grunnen til at figurer og bakgrunn i dag eksisterer som separate illustrasjonselementer. (Som jeg skjønte da du delte et utsnitt av bakgrunnen uten figurer oppå.) Hvis du nærstuderer detaljene, kan du se små nyanseforskjeller overalt, ikke bare enkelte steder. Se bare på detaljene i kartet i utsnittene jeg postet over. Det hele er rett og slett tegnet/tusjet på nytt.
Den officielle historie er, at Uderzo selv opdaterede forsidemotiverne i midten af 00'erne. Og den kommer næppe til at ændre sig. Det er selvklart muligt, at det faktisk ikke var ham selv, der tegnede. På den den anden side er det ikke udelukket, at det faktisk var ham selv. Uanset hvad har han i hvert fald selv godkendt det endelige resultat.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2021, 00:57
Mesterius skrev: 7. jun 2021, 00:49Jeg tror at hele tegningen ble tusjet på nytt digitalt på midten av 2000-tallet - selvsagt ikke av Uderzo selv, men av noen andre hos Albert René - og at dét også er grunnen til at figurer og bakgrunn i dag eksisterer som separate illustrasjonselementer. (Som jeg skjønte da du delte et utsnitt av bakgrunnen uten figurer oppå.) Hvis du nærstuderer detaljene, kan du se små nyanseforskjeller overalt, ikke bare enkelte steder. Se bare på detaljene i kartet i utsnittene jeg postet over. Det hele er rett og slett tegnet/tusjet på nytt.
Den officielle historie er, at Uderzo selv opdaterede forsidemotiverne i midten af 00'erne. Og den kommer næppe til at ændre sig. Det er selvklart muligt, at det faktisk ikke var ham selv, der tegnede. På den den anden side er det ikke udelukket, at det faktisk var ham selv. Uanset hvad har han i hvert fald selv godkendt det endelige resultat.
Det kan godt hende at Uderzo var med på tegnearbeidet på et vis. At han personlig har godkjent arbeidet tviler jeg uansett ikke på.

Men saken er jo at Uderzo sluttet å tusje tegneseriene sine rundt starten av 1990-tallet, da Frédéric Mébarki begynte å tusje blyantskissene hans. Så hvor sannsynlig er det egentlig at han selv skal ha tusjet alle de gamle albumforsidene på nytt 15-20 år etter at han sluttet å tusje de nye album?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 7. jun 2021, 01:03Det kan godt hende at Uderzo var med på tegnearbeidet på et vis. At han personlig har godkjent arbeidet tviler jeg uansett ikke på.

Men saken er jo at Uderzo sluttet å tusje tegneseriene sine rundt starten av 1990-tallet, da Frédéric Mébarki begynte å tusje blyantskissene hans. Så hvor sannsynlig er det egentlig at han selv skal ha tusjet alle de gamle albumforsidene på nytt 15-20 år etter at han sluttet å tusje de nye album?
Jo, jeg tvivler også, men på den anden side betyder det ikke så meget for mig, om han rent faktisk tuschede eller ej, netop fordi han ikke havde gjort det længe. Hans bror tuschede jo også Asterix for ham i 1960'erne. Men jeg kan godt leve med, at han "lavede" de nye forsider i 00'erne.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2021, 01:13
Mesterius skrev: 7. jun 2021, 01:03Det kan godt hende at Uderzo var med på tegnearbeidet på et vis. At han personlig har godkjent arbeidet tviler jeg uansett ikke på.

Men saken er jo at Uderzo sluttet å tusje tegneseriene sine rundt starten av 1990-tallet, da Frédéric Mébarki begynte å tusje blyantskissene hans. Så hvor sannsynlig er det egentlig at han selv skal ha tusjet alle de gamle albumforsidene på nytt 15-20 år etter at han sluttet å tusje de nye album?
Jo, jeg tvivler også, men på den anden side betyder det ikke så meget for mig, om han rent faktisk tuschede eller ej, netop fordi han ikke havde gjort det længe. Hans bror tuschede jo også Asterix for ham i 1960'erne. Men jeg kan godt leve med, at han "lavede" de nye forsider i 00'erne.
At han superviset produksjonen av dem er det jo ingen tvil om. Og så tegnet han jo selv blyanttegninger til helt nye versjoner av de to første forsidene (heldigvis ble det ikke flere ;)).

Men jeg synes som sagt det er mye som taler imot at Uderzo selv skal ha tusjet. En annen faktor er at jeg gjetter på at de reviderte forsider ble tusjet digitalt fra starten av, istedenfor å først bli tegnet på papir og deretter skannet. Dette gir mening for meg blant annet med tanke på de separate illustrasjonselementer, for det planla Albert René sikkert fra starten av. Bare importer originaltegningen inn i Photoshop, del retusjeringen opp i forskjellige lag, og vips -- du har en "perfekt" (?) digital gjenskaping. Hvor de dog av merkelige grunner bestemte seg for å forandre Asterix' og Obelix' posisjon i forhold til kartet. Og så er det noe litt ubestemmelig glattere over tusjstrekene i de nytegnede forsider (uten at jeg mener tusjingen i seg selv er dårlig utført).
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Niels Jørgen »

Som Grafisk Designer med masser af den slags logo-opgaver bag mig, krummer jeg tæer når jeg ser forsiderne på Asterix-albummene. Det ser simpelthen skrækkeligt ud, at der står "Asterix" 2 gange, begge med store fede farvelagte bogstaver. De råber til hinanden, og kæmper om opmærksomheden, på bekostning af titlen.
Hvis det var mig der var designer på de forsider, ville jeg nægte at lægge navn til dem, så forfærdelige er de, rent grafisk.

Jeg ved godt at der er en masse rettigheds-problemer, og bindinger, men hold da op hvor er det synd.
Kogebogen er et godt eksempel på at det faktisk KAN sættes pænt op, selv om jeg slet ikke er vidt med hverken farven eller proportionerne.

Æv, æv og dobbelt øv.

Det er ikke en kritik af det danske forlag, Carsten, men blot et grafisk ynk, som beklager at man ikke kan komme udenom alle de bindinger og "bare" lave noget som ser pænt ud grafisk.

Endnu værre er det faktisk med Blåfrakkerne, hvor de nye titler står i en boks, som ikke rigtig passer til den danske titel. At man da for pokker ikke laver en kreativ opsætning, som tager sig godt ud, fatter jeg intet af ... jeg vil næsten kalde det amatøragtigt. Men det får jeg nok tæsk for at sige :(
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Niels Jørgen skrev: 7. jun 2021, 09:34Hvis det var mig der var designer på de forsider, ville jeg nægte at lægge navn til dem, så forfærdelige er de, rent grafisk.
Vi kan kun være enige. Jeg tror nu heller ikke, at nogen officielt har lagt navn til dem :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2021, 17:46
Niels Jørgen skrev: 7. jun 2021, 09:34Hvis det var mig der var designer på de forsider, ville jeg nægte at lægge navn til dem, så forfærdelige er de, rent grafisk.
Vi kan kun være enige. Jeg tror nu heller ikke, at nogen officielt har lagt navn til dem :-)
Idéen med å ha Asterix-logoen øverst på hver eneste forside - uansett om "Asterix" er en del av den spesifikke albumtittel eller ikke - fungerte bedre for 20 år siden da de nye albumutgaver så slik ut. Det så langt bedre ut estetisk at Asterix-logoen på toppen var betydelig mindre enn den i tittelen. Men i dag er vel rettighetshaverne livredde for at "ASTERIX" ikke roper ut mot kundene i bokhandler på 20 meters avstand, eller enda viktigere, ikke er synlig nok i de forminskede coverne på webshops.

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 7. jun 2021, 19:09i dag er vel rettighetshaverne livredde for at "ASTERIX" ikke roper ut mot kundene i bokhandler på 20 meters avstand, eller enda viktigere, ikke er synlig nok i de forminskede coverne på webshops.
Det sidstnævnte er sandelig også en vigtig pointe. Og i den forbindelse er det tidligere layout bestemt ikke optimalt.
Besvar