Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg fortryder, jeg solgte Egmonts hc af Kleo. Har selvfølgelig den gamle gule, men deres hc er jo præcis den, der rammer filmen med Liz Taylor. Mistake.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev:Jeg fortryder, jeg solgte Egmonts hc af Kleo. Har selvfølgelig den gamle gule, men deres hc er jo præcis den, der rammer filmen med Liz Taylor. Mistake.
Du mener vel sc? Egmonts 1998-utgave av Kleopatra med originalforsiden er da i softcover så vidt jeg vet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev:
GoogaMooga skrev:Jeg fortryder, jeg solgte Egmonts hc af Kleo. Har selvfølgelig den gamle gule, men deres hc er jo præcis den, der rammer filmen med Liz Taylor. Mistake.
Du mener vel sc? Egmonts 1998-utgave av Kleopatra med originalforsiden er da i softcover så vidt jeg vet.
Den var jeg ikke opmærksom på, jeg mente den nye med bonus materiale.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev:
Mesterius skrev:
GoogaMooga skrev:Jeg fortryder, jeg solgte Egmonts hc af Kleo. Har selvfølgelig den gamle gule, men deres hc er jo præcis den, der rammer filmen med Liz Taylor. Mistake.
Du mener vel sc? Egmonts 1998-utgave av Kleopatra med originalforsiden er da i softcover så vidt jeg vet.
Den var jeg ikke opmærksom på, jeg mente den nye med bonus materiale.
Uff, men den moderne forside på Egmonts 2017-utgave (som selvsagt også vil gjengis i Cobolts tredje samlebind) er da ingenting mot det franske originalcoveret. Det er DET som rammer filmplakaten med Liz Taylor i stil, tekst og utforming.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev:
Uff, men den moderne forside på Egmonts 2017-utgave (som selvsagt også vil gjengis i Cobolts tredje samlebind) er da ingenting mot det franske originalcoveret. Det er DET som rammer filmplakaten med Liz Taylor i stil, tekst og utforming.
Vi må tage det bedste, vi kan få på et sprog, vi forstår fuldt ud.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev:
Mesterius skrev:
Uff, men den moderne forside på Egmonts 2017-utgave (som selvsagt også vil gjengis i Cobolts tredje samlebind) er da ingenting mot det franske originalcoveret. Det er DET som rammer filmplakaten med Liz Taylor i stil, tekst og utforming.
Vi må tage det bedste, vi kan få på et sprog, vi forstår fuldt ud.
Øhhh... har du overhodet lest noen av de tidligere kommentarene i denne tråden? Som denne?

Egmont utga Asterix og Kleopatra på dansk med det franske originalcoveret i 1998. DÉT er utgaven å skaffe seg hvis du ønsker et omslag som rammer Cleopatra-filmplakaten med Liz Taylor:

Billede

Billede
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev:(Svar i en anden tråd i oktober 2019)
Så langt er vi ikke nået endnu :-)
Jeg går ud fra, at forberedelserne til Den store Asterix 4 nu er kommet i gang. Ved du nu, om Historien om hvordan Obelix faldt i gryden med trylledrik da han var lille og andre korte historier kommer i kronologisk orden i serien?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev:
Carsten Søndergaard skrev:(Svar i en anden tråd i oktober 2019)
Så langt er vi ikke nået endnu :-)
Jeg går ud fra, at forberedelserne til Den store Asterix 4 nu er kommet i gang. Ved du nu, om Historien om hvordan Obelix faldt i gryden med trylledrik da han var lille og andre korte historier kommer i kronologisk orden i serien?
Den historien bør jo optimalt inkluderes to ganger: den originale 1965-versjonen med tre svart-hvitt-tegninger av Uderzo i bind 4, og albumversjonen fra 1989 mellom Asterix i Østens fagre riger og Rosen og sværdet. ;)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev:
Carsten Søndergaard skrev:(Svar i en anden tråd i oktober 2019)
Så langt er vi ikke nået endnu :-)
Jeg går ud fra, at forberedelserne til Den store Asterix 4 nu er kommet i gang. Ved du nu, om Historien om hvordan Obelix faldt i gryden med trylledrik da han var lille og andre korte historier kommer i kronologisk orden i serien?
Forresten, jeg legger merke til en faktafeil på Comicwiki. Det står: "René Goscinny skrev oprindelig historien til Pilote uden illustrationer..."

Dette stemmer ikke. Uderzo tegnet noen få illustrasjoner i svart-hvitt som akkompagnerte historien i Pilote i 1965. En av disse ble gjengitt i Egmonts samlebind fra 2000-tallet, og jeg mener det sto i artikkelstoffet at det var to til.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: Øhhh... har du overhodet lest noen av de tidligere kommentarene i denne tråden? Som denne?

Egmont utga Asterix og Kleopatra på dansk med det franske originalcoveret i 1998. DÉT er utgaven å skaffe seg hvis du ønsker et omslag som rammer Cleopatra-filmplakaten med Liz Taylor:

Billede

Billede
Tak. Jeg roder vist lidt rundt i det...
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Jeg har forresten enda et spørsmål angående de nye Asterix-bøker, Carsten: Vet du hvorfor de ikke er tilgjengelige på Adlibris i Norge og Sverige? Jeg har tenkt litt på å kanskje kjøpe det kommende bind 3, ettersom Asterix og Kleopatra er et av favorittalbumene mine. Men verken nr. 3 eller de første to bindene er å finne på Adlibris! Jeg prøvde til og med å søke på ISBN-numrene til Volum 1 og 2, men ingenting.

For å sette dette litt i kontekst: Adlibris har så lenge jeg kan huske ført alle tegneserieutgivelser fra Cobolt. Det er der jeg har kjøpt omtrent alt jeg har fra forlaget deres. Så at de ikke fører de nye, flotte utgivelsene med Asterix er rett og slett et mysterium. Er dette en bevisst strategi fra en eller annen for at de norske samlealbumene skal selge bedre?

Det går selvsagt an å bestille bøkene til Norge via danske netthandlere... men inkludert porto osv. blir det en betydelig dyrere totalpris enn det hadde vært å kjøpe dem via Adlibris. Så jeg skulle gjerne sett at Adlibris tok inn Den store Asterix slik de gjør med ALLE andre utgivelser fra Cobolt.
Det har jeg intet begreb om, men jeg skal da undersøge sagen!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev:
Carsten Søndergaard skrev:(Svar i en anden tråd i oktober 2019)
Så langt er vi ikke nået endnu :-)
Jeg går ud fra, at forberedelserne til Den store Asterix 4 nu er kommet i gang. Ved du nu, om Historien om hvordan Obelix faldt i gryden med trylledrik da han var lille og andre korte historier kommer i kronologisk orden i serien?
Det gør de ikke. Samlebindene kommer foreløbig til at indeholde de klassiske tegneseriealbum, ikke hverken billedbøger eller andre ekstranumre. Man kan sikkert tænke sig nogle opsamlingsbind med de ting, der ikke er klassiske tegneseriealbum på et tidspunkt. Men det er for tidligt at sige.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
benadikt skrev:
Carsten Søndergaard skrev:(Svar i en anden tråd i oktober 2019)
Så langt er vi ikke nået endnu :-)
Jeg går ud fra, at forberedelserne til Den store Asterix 4 nu er kommet i gang. Ved du nu, om Historien om hvordan Obelix faldt i gryden med trylledrik da han var lille og andre korte historier kommer i kronologisk orden i serien?
Det gør de ikke. Samlebindene kommer foreløbig til at indeholde de klassiske tegneseriealbum, ikke hverken billedbøger eller andre ekstranumre. Man kan sikkert tænke sig nogle opsamlingsbind med de ting, der ikke er klassiske tegneseriealbum på et tidspunkt. Men det er for tidligt at sige.
Jeg mistenkte det, ettersom samlealbumene fra Egmont Norge ikke inneholder illustrerte historier som denne. Og det var vel bortimot ingen sjanse for å få de korte tegneseriehistoriene i kronologisk rekkefølge i disse nye bøkene, siden de nå er "definitivt" samlet som album 32.

Jeg skulle likevel ønske at noen av dem kunne inkluderes i sin rette historiske kontekst. Ensideren laget til Pilote der Majestix introduserer Tvekampen som et intervju til pressen har blitt omskrevet til en introduksjon for korthistoriene i album 32. Så hele den opprinnelige konteksten er borte, og serien fungerer merkbart dårligere. Denne siden skulle aldri ha blitt med i album 32; den skulle ha vært forbeholdt samleutgaver som f. eks. Den store Asterix.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Jeg har forresten enda et spørsmål angående de nye Asterix-bøker, Carsten: Vet du hvorfor de ikke er tilgjengelige på Adlibris i Norge og Sverige? Jeg har tenkt litt på å kanskje kjøpe det kommende bind 3, ettersom Asterix og Kleopatra er et av favorittalbumene mine. Men verken nr. 3 eller de første to bindene er å finne på Adlibris! Jeg prøvde til og med å søke på ISBN-numrene til Volum 1 og 2, men ingenting.

For å sette dette litt i kontekst: Adlibris har så lenge jeg kan huske ført alle tegneserieutgivelser fra Cobolt. Det er der jeg har kjøpt omtrent alt jeg har fra forlaget deres. Så at de ikke fører de nye, flotte utgivelsene med Asterix er rett og slett et mysterium. Er dette en bevisst strategi fra en eller annen for at de norske samlealbumene skal selge bedre?

Det går selvsagt an å bestille bøkene til Norge via danske netthandlere... men inkludert porto osv. blir det en betydelig dyrere totalpris enn det hadde vært å kjøpe dem via Adlibris. Så jeg skulle gjerne sett at Adlibris tok inn Den store Asterix slik de gjør med ALLE andre utgivelser fra Cobolt.
Det har jeg intet begreb om, men jeg skal da undersøge sagen!
Der er ikke nogen forklaring på sagen. Cobolt har ikke nogen indflydelse på, hvad Adlibris handler med, men mærkeligt at lige netop Den store Asterix ikke fås hos dem, eftersom de ellers har praktisk taget alt andet (352 danske og 129 svenske Cobolt-udgivelser).

Det bedste forslag er nok, at du kontakter dem og meddeler at du gerne vil købe Den store Asterix 3 hos dem.

Det har ikke noget at gøre med, at de ikke må sælges uden for Danmark, for det må de gerne.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Jeg mistenkte det, ettersom samlealbumene fra Egmont Norge ikke inneholder illustrerte historier som denne. Og det var vel bortimot ingen sjanse for å få de korte tegneseriehistoriene i kronologisk rekkefølge i disse nye bøkene, siden de nå er "definitivt" samlet som album 32.

Jeg skulle likevel ønske at noen av dem kunne inkluderes i sin rette historiske kontekst. Ensideren laget til Pilote der Majestix introduserer Tvekampen som et intervju til pressen har blitt omskrevet til en introduksjon for korthistoriene i album 32. Så hele den opprinnelige konteksten er borte, og serien fungerer merkbart dårligere. Denne siden skulle aldri ha blitt med i album 32; den skulle ha vært forbeholdt samleutgaver som f. eks. Den store Asterix.
Igen må jeg sige, at Den store Asterix ikke er en fan- og samlerudgave, det er ikke en "euroklassiker" eller en nørdeudgave for kompletister og purister. Det er en luksusfolkeudgave af en verdensklassiker, henvendt til et bredt publikum. Derfor hører billedbøgerne og lignende ikke hjemme i den.

Det betyder ikke, at der ikke også er nørderier i ekstramaterialet, uanset at det først og fremmest er almenhistorisk relateret til de enkelte album. Når der er plads til mere obskure og nørdede ting, er det fordi ekstramaterialet er så omfangsrigt, 2 x 32 sider i hvert samlebind, altså dobbelt så meget som i de norske (og Egmonts danske 2017-udgaver). Men det skal være ting, som naturligt indgår i sammenhæng med det øvrige ekstramateriale. Kapitlet "Asterix på vulkaner" vil gå igen i de allerfleste samlebind og handler typisk ret detaljeret om forholdene for Goscinny og Uderzo på Pilote, Dargaud, i forhold til film, merchandise osv. og samtidens franske tegneseriemarked, den slags.

Jeg tror såmænd sagtens, man kan få lov til at lave en decideret nørdeudgave af hele molevitten med fx de nævnte ting, streng kronologi, originale forsider osv. Men det vil blive i et meget mindre oplag. Måske til 75-års jubilæet i 2034? :o
Besvar