Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Antaeus »

Luksusfolkeudgave, mon den holder?
Luksusudgaverne tænker jeg især er for samlerne.
Albumudgaven er nok mere folkeudgaven.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Jeg mistenkte det, ettersom samlealbumene fra Egmont Norge ikke inneholder illustrerte historier som denne. Og det var vel bortimot ingen sjanse for å få de korte tegneseriehistoriene i kronologisk rekkefølge i disse nye bøkene, siden de nå er "definitivt" samlet som album 32.

Jeg skulle likevel ønske at noen av dem kunne inkluderes i sin rette historiske kontekst. Ensideren laget til Pilote der Majestix introduserer Tvekampen som et intervju til pressen har blitt omskrevet til en introduksjon for korthistoriene i album 32. Så hele den opprinnelige konteksten er borte, og serien fungerer merkbart dårligere. Denne siden skulle aldri ha blitt med i album 32; den skulle ha vært forbeholdt samleutgaver som f. eks. Den store Asterix.
Igen må jeg sige, at Den store Asterix ikke er en fan- og samlerudgave, det er ikke en "euroklassiker" eller en nørdeudgave for kompletister og purister. Det er en luksusfolkeudgave af en verdensklassiker, henvendt til et bredt publikum. Derfor hører billedbøgerne og lignende ikke hjemme i den.

Det betyder ikke, at der ikke også er nørderier i ekstramaterialet, uanset at det først og fremmest er almenhistorisk relateret til de enkelte album. Når der er plads til mere obskure og nørdede ting, er det fordi ekstramaterialet er så omfangsrigt, 2 x 32 sider i hvert samlebind, altså dobbelt så meget som i de norske (og Egmonts danske 2017-udgaver). Men det skal være ting, som naturligt indgår i sammenhæng med det øvrige ekstramateriale. Kapitlet "Asterix på vulkaner" vil gå igen i de allerfleste samlebind og handler typisk ret detaljeret om forholdene for Goscinny og Uderzo på Pilote, Dargaud, i forhold til film, merchandise osv. og samtidens franske tegneseriemarked, den slags.

Jeg tror såmænd sagtens, man kan få lov til at lave en decideret nørdeudgave af hele molevitten med fx de nævnte ting, streng kronologi, originale forsider osv. Men det vil blive i et meget mindre oplag. Måske til 75-års jubilæet i 2034? :o
Men de gamle samlebøker fra Egmont hadde tre album i hvert bind og betydelig mindre ekstramateriale. De var vel så mye "luksusfolkeutgaver" som de nye bøker -- og DE inkluderte likevel bildeboken om Obelix. ;)

Kan vi ikke like godt si det som det er? Saken er jo at hvis de franske rettighetshavere hadde sagt at bildebøker og lignende materiale skulle inkluderes i denne nye samleutgave, så ville de også være med i de danske bøker -- uten at noen hadde stilt spørsmål og sagt at de ikke passet inn. Men ettersom de har bestemt at de IKKE skal være med, blir det slik.

Nå er det jo mulig at den originale franske utgave som alt dette ekstramateriale stammer fra er enkeltalbum som de norske, bare med mye mer ekstramateriale enn dem. I så fall er det jo mer forståelig hvorfor ekstramateriale som ikke direkte angår albumene er utelatt.

(Men ensideren med Majestix som jeg nevnte burde inkluderes sammen med Tvekampen uansett. Den hører naturlig med der, uansett hvor mye den senere ble "retconnet" til å være introduksjon til album 32.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Jeg har forresten enda et spørsmål angående de nye Asterix-bøker, Carsten: Vet du hvorfor de ikke er tilgjengelige på Adlibris i Norge og Sverige? Jeg har tenkt litt på å kanskje kjøpe det kommende bind 3, ettersom Asterix og Kleopatra er et av favorittalbumene mine. Men verken nr. 3 eller de første to bindene er å finne på Adlibris! Jeg prøvde til og med å søke på ISBN-numrene til Volum 1 og 2, men ingenting.

For å sette dette litt i kontekst: Adlibris har så lenge jeg kan huske ført alle tegneserieutgivelser fra Cobolt. Det er der jeg har kjøpt omtrent alt jeg har fra forlaget deres. Så at de ikke fører de nye, flotte utgivelsene med Asterix er rett og slett et mysterium. Er dette en bevisst strategi fra en eller annen for at de norske samlealbumene skal selge bedre?

Det går selvsagt an å bestille bøkene til Norge via danske netthandlere... men inkludert porto osv. blir det en betydelig dyrere totalpris enn det hadde vært å kjøpe dem via Adlibris. Så jeg skulle gjerne sett at Adlibris tok inn Den store Asterix slik de gjør med ALLE andre utgivelser fra Cobolt.
Det har jeg intet begreb om, men jeg skal da undersøge sagen!
Der er ikke nogen forklaring på sagen. Cobolt har ikke nogen indflydelse på, hvad Adlibris handler med, men mærkeligt at lige netop Den store Asterix ikke fås hos dem, eftersom de ellers har praktisk taget alt andet (352 danske og 129 svenske Cobolt-udgivelser).

Det bedste forslag er nok, at du kontakter dem og meddeler at du gerne vil købe Den store Asterix 3 hos dem.

Det har ikke noget at gøre med, at de ikke må sælges uden for Danmark, for det må de gerne.
Jeg har dessverre veldig dårlig erfaring med at det hjelper å kontakte Adlibris som privatperson/kunde. :( Jeg har prøvd det flere ganger når det har stått "midlertidig utsolgt" på enkelte Cobolt-album som helt definitivt er i trykk og tilgjengelige; men det har vært som å snakke til en vegg. Kundebehandlerne sier bare at de "ikke er tilgjengelige fra vår leverandør". Å henvise til at de kan bestilles direkte fra Forlaget Cobolts egen hjemmeside (eller en hvilken som helst dansk netthandel) har ikke hjulpet.

Men akkurat dette med Den store Asterix er enda mer mystisk. Det er én ting hvis en utgivelse feilaktig står som "midlertidig utsolgt" - men disse Asterix-bind er jo ikke oppført hos Adlibris i det hele tatt! Det er som om de ikke eksisterer. Det er dét som får meg til å undres på om noen i ledelsen har tatt et bevisst valg for at de norske samlealbum skal selge bedre, selv om det høres merkelig ut.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:Luksusfolkeudgave, mon den holder?
Så absolut!
Antaeus skrev:Luksusudgaverne tænker jeg især er for samlerne.
Hvis du med "samlerne" mener folk som dig selv, så tager du fejl. Selvfølgelig er den OGSÅ for samlerne, men I har jo i øvrigt nok det hele i adskillige udgaver allerede. Så det er langt vigtigere, at folk, der ikke er tegneseriesamlere som sådan, er interesseret i samlebindene. Folk der er Asterix-fans, men ikke tegneseriefans.
Antaeus skrev:Albumudgaven er nok mere folkeudgaven.
Netop. Albumudgaven er folkeudgaven, og Den store Asterix er luksusfolkeudgave. Eller folkeluksusudgaven burde jeg nok have kaldt den.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Antaeus skrev:Luksusfolkeudgave, mon den holder?
Så absolut!
Antaeus skrev:Luksusudgaverne tænker jeg især er for samlerne.
Hvis du med "samlerne" mener folk som dig selv, så tager du fejl. Selvfølgelig er den OGSÅ for samlerne, men I har jo i øvrigt nok det hele i adskillige udgaver allerede. Så det er langt vigtigere, at folk, der ikke er tegneseriesamlere som sådan, er interesseret i samlebindene. Folk der er Asterix-fans, men ikke tegneseriefans.
Men jeg tror nok "folk som er Asterix-fans, men ikke tegneseriefans" ville kjøpt disse samlebindene selv om et av dem også inneholdt en billedfortelling. ;)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Kan vi ikke like godt si det som det er? Saken er jo at hvis de franske rettighetshavere hadde sagt at bildebøker og lignende materiale skulle inkluderes i denne nye samleutgave, så ville de også være med i de danske bøker -- uten at noen hadde stilt spørsmål og sagt at de ikke passet inn. Men ettersom de har bestemt at de IKKE skal være med, blir det slik.
Hvis de havde sagt, at billedbøgerne SKULLE være med, så havde de været det. Det har de ikke, men de har heller ikke sagt, at de IKKE må være med. Og det er ikke rigtigt, at ingen ville have sagt, at de ikke passer ind. For det ville JEG ;-)
Mesterius skrev:Nå er det jo mulig at den originale franske utgave som alt dette ekstramateriale stammer fra er enkeltalbum som de norske, bare med mye mer ekstramateriale enn dem. I så fall er det jo mer forståelig hvorfor ekstramateriale som ikke direkte angår albumene er utelatt.
Ekstramaterialet stammer fra en bogklubudgave udgivet på fransk af forlaget Atlas. Den består af dobbeltalbum ligesom Den store Asterix, med to album i hvert bind. Det er samme ekstramateriale som bruges i de norske udgaver, for det er det, der findes klar til brug - og det er gennemarbejdet, underholdende og interessant udformet, så der er ikke nogen rimelig grund til ikke at tage det som udgangspunkt. Der er 48 sider ekstramateriale til hvert album i de franske udgaver. Heraf bruger Egmont altså 16 sider og Cobolt 32 sider. De sidste 16 er generelt ikke anvendelige af forskellige grunde, fx kan der være flere helsider med Goscinnys maskinskrevne manuskripter på fransk, artikler om "Asterixudgivelser i Kroatien" osv., eller ting der bare er så fransk-orienterede, at de ikke rigtig giver mening på dansk/norsk. I forvejen er det materiale, som faktisk anvendes på dansk (og formentlig norsk) redigeret for at klargøre visse ting, der ellers er indforståede for franske læsere. Efter min mening er det passende at anvende 32 sider ud af de 48.

Ud over at være langt mere omfattende er materialet, efter min mening, også mere interessant, tilbundsgående og omfavnende end ekstramaterialet i Egmonts gamle samlebind. De var jo udarbejdet af bl.a. den tyske tegneseriehistoriker Horst Berner, men uden at han havde adgang til Goscinnys og Uderzos arkiver, som Atlas har haft. Derfor er der langt flere konkrete dokumenter, illustrationer, originaltegninger osv. i Atlas-udgaverne. Horst Berner er dog også med i det kollegium af tegneserieskribenter, der har skrevet og redigeret Atlas-materialet, med den belgiske tegneseriereporter og -historiker Didier Pasamonik i spidsen.
Mesterius skrev:(Men ensideren med Majestix som jeg nevnte burde inkluderes sammen med Tvekampen uansett. Den hører naturlig med der, uansett hvor mye den senere ble "retconnet" til å være introduksjon til album 32.)
Ja, men den kommer også med i Den store Asterix 4 sammen med Tvekampen :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Men jeg tror nok "folk som er Asterix-fans, men ikke tegneseriefans" ville kjøpt disse samlebindene selv om et av dem også inneholdt en billedfortelling. ;)
Hvis det skulle være sandt, ville oplagene på de oprindelige enkeltudgaver af billedbøgerne have været lige så store som oplagene på de oprindelige enkeltalbum. Det har de bestemt ikke været.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Men akkurat dette med Den store Asterix er enda mer mystisk. Det er én ting hvis en utgivelse feilaktig står som "midlertidig utsolgt" - men disse Asterix-bind er jo ikke oppført hos Adlibris i det hele tatt! Det er som om de ikke eksisterer. Det er dét som får meg til å undres på om noen i ledelsen har tatt et bevisst valg for at de norske samlealbum skal selge bedre, selv om det høres merkelig ut.
Ja, mystisk er det. Måske har Adlibris tænkt, at Asterix udkommer i et sådant omfang også på norsk og svensk, at der nok ikke ville være nogen interesse for danske udgaver. Og ret beset vil der nok heller ikke (med få undtagelser som dig!). Men det virker alligevel mærkeligt, for det samme kan man jo sige om andre serier, Blueberry, Lucky Luke, Thorgal osv. Noget af et mysterium, når Adlibris ellers har et næsten komplet udvalg af Cobolt-udgivelser. Og det kræver formentlig blot et enkelt museklik fra en Adlibris-medarbejder for at de popper op som tilgængelige.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Men jeg tror nok "folk som er Asterix-fans, men ikke tegneseriefans" ville kjøpt disse samlebindene selv om et av dem også inneholdt en billedfortelling. ;)
Hvis det skulle være sandt, ville oplagene på de oprindelige enkeltudgaver af billedbøgerne have været lige så store som oplagene på de oprindelige enkeltalbum. Det har de bestemt ikke været.
Nå, det er forsåvidt sant. "Folk flest" er nok mer interesserte i de 44 sider lange album enn bildebøker, som du sier.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:(Men ensideren med Majestix som jeg nevnte burde inkluderes sammen med Tvekampen uansett. Den hører naturlig med der, uansett hvor mye den senere ble "retconnet" til å være introduksjon til album 32.)
Ja, men den kommer også med i Den store Asterix 4 sammen med Tvekampen :-)
Aha! Det er jo bra. :) Hvis jeg husker rett (fra da jeg tittet i butikken) var den ikke med i Egmont Norges nye utgave av Tvekampen. Så da antok jeg at rettighetshaverne hadde bestemt at siden kun måtte benyttes som introduksjon til album 32.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Nå er det jo mulig at den originale franske utgave som alt dette ekstramateriale stammer fra er enkeltalbum som de norske, bare med mye mer ekstramateriale enn dem. I så fall er det jo mer forståelig hvorfor ekstramateriale som ikke direkte angår albumene er utelatt.
Ekstramaterialet stammer fra en bogklubudgave udgivet på fransk af forlaget Atlas. Den består af dobbeltalbum ligesom Den store Asterix, med to album i hvert bind. Det er samme ekstramateriale som bruges i de norske udgaver, for det er det, der findes klar til brug - og det er gennemarbejdet, underholdende og interessant udformet, så der er ikke nogen rimelig grund til ikke at tage det som udgangspunkt. Der er 48 sider ekstramateriale til hvert album i de franske udgaver. Heraf bruger Egmont altså 16 sider og Cobolt 32 sider. De sidste 16 er generelt ikke anvendelige af forskellige grunde, fx kan der være flere helsider med Goscinnys maskinskrevne manuskripter på fransk, artikler om "Asterixudgivelser i Kroatien" osv., eller ting der bare er så fransk-orienterede, at de ikke rigtig giver mening på dansk/norsk. I forvejen er det materiale, som faktisk anvendes på dansk (og formentlig norsk) redigeret for at klargøre visse ting, der ellers er indforståede for franske læsere. Efter min mening er det passende at anvende 32 sider ud af de 48.

Ud over at være langt mere omfattende er materialet, efter min mening, også mere interessant, tilbundsgående og omfavnende end ekstramaterialet i Egmonts gamle samlebind. De var jo udarbejdet af bl.a. den tyske tegneseriehistoriker Horst Berner, men uden at han havde adgang til Goscinnys og Uderzos arkiver, som Atlas har haft. Derfor er der langt flere konkrete dokumenter, illustrationer, originaltegninger osv. i Atlas-udgaverne. Horst Berner er dog også med i det kollegium af tegneserieskribenter, der har skrevet og redigeret Atlas-materialet, med den belgiske tegneseriereporter og -historiker Didier Pasamonik i spidsen.
Hmmmm... jeg prøvde å søke litt rundt på "Asterix collection Atlas", men finner kun denne bokserien. Og her er det da vitterlig kun ett album per bok. Men det er altså en annen serie du tenker på?

Noe som forresten er interessant er at både "Historien om hvordan Obelix faldt i gryden med trylledrik da han var lille" og diverse animasjonsfilmer har fått sine egne bind i denne serien fra Atlas. Så da foreligger det vel allerede ekstramateriale til noen eventuelle oppsamlingsbind i Den store Asterix. Jeg lurer dog litt på hva filmbøkene inneholder... tekstfortellinger illustrert med stillbilder fra filmene?
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:... ensideren med Majestix som jeg nevnte burde inkluderes sammen med Tvekampen uansett. Den hører naturlig med der, uansett hvor mye den senere ble "retconnet" til å være introduksjon til album 32.
Ja, men den kommer også med i Den store Asterix 4 sammen med Tvekampen :-)
Efter erfaringerne hidtil (med bog 1 og 2) og Carstens beskrivelse at dømme, bliver dette en rigtig luksusfolke- og samlerudgave, som ingen kan undvære. Hverken samlere eller "almindelige" læsere. :)
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:... ensideren med Majestix som jeg nevnte burde inkluderes sammen med Tvekampen uansett. Den hører naturlig med der, uansett hvor mye den senere ble "retconnet" til å være introduksjon til album 32.
Ja, men den kommer også med i Den store Asterix 4 sammen med Tvekampen :-)
Efter erfaringerne hidtil (med bog 1 og 2) og Carstens beskrivelse at dømme, bliver dette en rigtig luksusfolke- og samlerudgave, som ingen kan undvære. Hverken samlere eller "almindelige" læsere. :)
Ja, sånn kan det jo høres ut. :D

Jeg må dog innrømme at jeg ikke har kjøpt noen av Egmont Norges nye samlebind, og så langt har jeg bare for alvor vurdert ett av de danske (for å prøve det ut, og fordi de er i større format og med mer ekstramateriale). Det har litt sammenheng med at jeg både har de gamle enkeltalbums og Egmonts bokserie fra 2000-tallet. Og så er det ikke alle endringer jeg er like begeistret for i de restaurerte versjoner. Foruten de oppdaterte coverne synes jeg også det var unødvendig å homogenisere fargene i de senere albums. Helt opp til Uderzos nr. 33 kunne stilen og stemningen i fargene variere merkbart fra album til album. Ta for eksempel de duse, rødlige farger i Rosen og Sværdet mot den mørkere og noe mer aggressive fargestilen i Så til søs, Obelix. Dette var bevisste, kunstneriske valg fra fargeleggerens side, selvsagt gjort i konsultasjon med Uderzo. I de nye utgaver er disse fargeforskjeller tonet ned og i stor grad forsvunnet.

Slik jeg ser det, er det fyldige ekstramateriale og den restaurerte strekgjengivelse de to store trekkplasterne med den nye utgave av Asterix. Fargene i de senere albums hadde jeg foretrukket at de lot være akkurat som de var.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Hmmmm... jeg prøvde å søke litt rundt på "Asterix collection Atlas", men finner kun denne bokserien. Og her er det da vitterlig kun ett album per bok. Men det er altså en annen serie du tenker på?
Du har ret! De har kun et album pr. bog. Jeg har aldrig set selve bøgerne, kun materialet elektronisk, som jeg får for to album ad gangen ... derfor forvirringen, beklager!
Mesterius skrev:Noe som forresten er interessant er at både "Historien om hvordan Obelix faldt i gryden med trylledrik da han var lille" og diverse animasjonsfilmer har fått sine egne bind i denne serien fra Atlas. Så da foreligger det vel allerede ekstramateriale til noen eventuelle oppsamlingsbind i Den store Asterix. Jeg lurer dog litt på hva filmbøkene inneholder... tekstfortellinger illustrert med stillbilder fra filmene?
Jeg har ikke set dem, så det kan jeg ikke svare på. Det som står fast er at Den store Asterix 1-12 vil indeholde de 24 første album. Hvad derefter følger ser vi på til den tid.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Hmmmm... jeg prøvde å søke litt rundt på "Asterix collection Atlas", men finner kun denne bokserien. Og her er det da vitterlig kun ett album per bok. Men det er altså en annen serie du tenker på?
Du har ret! De har kun et album pr. bog. Jeg har aldrig set selve bøgerne, kun materialet elektronisk, som jeg får for to album ad gangen ... derfor forvirringen, beklager!
Som sagt, i mine øyne er dette en god forklaring på at bildebøker som "Historien om hvordan Obelix faldt i gryden med trylledrik da han var lille" ikke er med som ekstramateriale i noen av bøkene med tegneseriealbums. Ekstramaterialet i hvert bind knytter seg direkte til det gjeldende albumet. Og nå ser vi jo også at bildeboken om Obelix har sitt eget bind på 96 sider i samme bokserie.
Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Noe som forresten er interessant er at både "Historien om hvordan Obelix faldt i gryden med trylledrik da han var lille" og diverse animasjonsfilmer har fått sine egne bind i denne serien fra Atlas. Så da foreligger det vel allerede ekstramateriale til noen eventuelle oppsamlingsbind i Den store Asterix. Jeg lurer dog litt på hva filmbøkene inneholder... tekstfortellinger illustrert med stillbilder fra filmene?
Jeg har ikke set dem, så det kan jeg ikke svare på. Det som står fast er at Den store Asterix 1-12 vil indeholde de 24 første album. Hvad derefter følger ser vi på til den tid.
Jaha? Det er altså ikke avgjort at album 25 og videre vil samles i de påfølgende bind? Interessant.
Besvar