Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Antaeus »

Men tag fx Den Sorte Ø.
Den nye forside er nok den flotteste i Tintin universet og så er de nye tegninger opdateret (det er ikke nødvendigvis en fordel), men der er sat baggrunde og flere detaljer på så mange af de nye paneler er væsentlig flottere end de gamle.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev:Men tag fx Den Sorte Ø.
Den nye forside er nok den flotteste i Tintin universet og så er de nye tegninger opdateret (det er ikke nødvendigvis en fordel), men der er sat baggrunde og flere detaljer på så mange af de nye paneler er væsentlig flottere end de gamle.
Det er flere bakgrunnsdetaljer i tegningene i 1965-versjonen av Den sorte ø, men likevel synes jeg ikke tegningene som helhet er bedre enn i den eldre versjon. Figurtegningene er standardiserede og faktisk mye mer rutinepregede enn de energiske og levende tegningene i 1938-versjonen (som var grunnlaget for den første fargeutgave fra 40-tallet). Og den enklere og mer økonomiske tegnestilen kler faktisk denne enkle thriller-/chasehistorien mye bedre i mine øyne.

Har du lest den originale svart-hvitt-versjon av Den sorte ø? Hvis ikke, så må jeg bare anbefale den. Det er den klart beste versjon av albumet; tegningene reproduseres i større format og hver dobbeltside er trykket slik serien opprinnelig gikk som ukentlig føljetong i Le petit vingtieme. Dessuten er det fin bruk av gråtoner for atmosfærisk effekt.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev:
Antaeus skrev:Men tag fx Den Sorte Ø.
Den nye forside er nok den flotteste i Tintin universet og så er de nye tegninger opdateret (det er ikke nødvendigvis en fordel), men der er sat baggrunde og flere detaljer på så mange af de nye paneler er væsentlig flottere end de gamle.
Det er flere bakgrunnsdetaljer i tegningene i 1965-versjonen av Den sorte ø, men likevel synes jeg ikke tegningene som helhet er bedre enn i den eldre versjon. Figurtegningene er standardiserede og faktisk mye mer rutinepregede enn de energiske og levende tegningene i 1938-versjonen (som var grunnlaget for den første fargeutgave fra 40-tallet). Og den enklere og mer økonomiske tegnestilen kler faktisk denne enkle thriller-/chasehistorien mye bedre i mine øyne.

Har du lest den originale svart-hvitt-versjon av Den sorte ø? Hvis ikke, så må jeg bare anbefale den. Det er den klart beste versjon av albumet; tegningene reproduseres i større format og hver dobbeltside er trykket slik serien opprinnelig gikk som ukentlig føljetong i Le petit vingtieme. Dessuten er det fin bruk av gråtoner for atmosfærisk effekt.
Er den sort/hvide de samme tegninger som i retroudgaven, bare ikke farvelagt?
Normalt vil jeg gerne have det oprindelige, men de helt gamle Tintin tegninger kan godt blive for naive for mig. Des ældre de bliver des mere fratager de mig min læselyst. Jeg gider fx slet ikke læse Tintin i Sovjet, det er for naivt og grimt. Og jeg er også ret sikker på at jeg foretrækker Tintin i farver. Meget naive tegninger og så i sort/hvid, det synes jeg næppe om.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Antaeus »

1938 tegningerne i Den Sorte Ø er væsentlig bedre og er nu så gode at de ikke generer mig, men jeg kan stadig bedre lide de lidt senere Tintin tegninger. For at sige helt nøjagtig om 1938 udgaven er bedst eller den opdatere kræver det jo nok at jeg læser begge i træk og sammenligner.

Jeg fik også tjekket dit link og kunne se at de sort/hvide er de samme, men jeg foretrækker Tintin i farver.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Det er da skuffende. De originale (og langt mer historisk interessante) forsidene prydet disse albumene i over 40 år. Det er en no-brainer å ta dem med som ekstramateriale i en ny, definitiv samleutgave. Hvorfor IKKE inkludere dem når hvert album får ca. 35 sider med ekstrastoff?
Fordi man ikke bare får lov til at inkludere noget, som ikke er inkluderet i franske udgaver. Sådan er det, og det kan man selvfølgelig beklage. Men det eksisterende ekstramateriale er dog særdeles interessant både fra et historisk og et moderne synspunkt, efter min mening.
Mesterius skrev:Her ser vi den franske originalutgaven av "Asterix som gladiator" mot Egmonts nye norske utgave. Tegningen er nok retusjert, og er utvidet til venstre (litt synd, synes jeg). Men det er i det minste bedre enn å tegne helt nye forsider, som overhodet ikke passer til tegnestilen inne i albumene heller.
Jeg er ikke helt uenig, men det er jo vanskeligt og argumentere mod Uderzos egne valg. Også selv om han nu i mellemtiden er død.

Man er også nødt til at tænke på, at Asterix er så stor og så bredtfavnende, at samlebindene ikke kun henvender sig til jer, der sikkert har alle eller de fleste af de foregående udgaver (og der kan I jo så se forskellige tidligere versioner af forsiderne), men snarere alle de mennesker, der ikke er samlere, men som alligevel har læst Asterix i tidens løb og har et kærligt forhold til serien. Dette noget i modsætning til mange andre samlebind, som udelukkende henvender sig til inkarnerede fans (aka mænd i en vis alder), som Natacha, Rødskæg, Jerry Spring, Bob Morane osv.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev:Men de store serier, Barks' Anders And, Goscinnys Asterix, Lucky Luke frem til Goscinnys død, Blueberry (minus Blanc-Dumonts), Franquins tegneserier, Tintin og nok et par stykker til bør man eje i alle væsentlige danske udgaver! Jeg synes det er meget interessant at se på forskelle i oversættelser m.m. i de forskellige udgaver.
Sådan har jeg det også. Desto flere forskellige udgaver desto bedre, hvis der er betydningsfulde forskelle. Hvis man bare vil have det samme, som man altid har haft, kan man vel bare holde sig til det. Det er i bund og grund ret enkelt.
benadikt skrev:På facebook var der en Tintin-fan, der viste et billede af sine Tintin i retroudgaven, stillet op efter rygfarve. En anden Tintin-fan protesterede, at de ikke stod i kronologisk rækkefølge. Men ejeren svarede, at sådan forlangte konen at de stod i reolen! Desværre kan jeg ikke finde billedet igen.
Det er vel bare endnu et eksempel på omstændigheder, der er med til at forklare, hvorfor Tintin er en helt særlig kulturhistorisk institution. Hvis det ikke havde handlet om Tintin, havde ingen brugt tid på at lave sådan en post eller efterfølgende diskutere den.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:Ryggene er i forskellige farver i gule og røde nuancer og ikke helt ens nuancer og de kommer til at stå blandet. Det ser egentlig ok og giver noget farve i reolen, hvilket er super. Jeg ville dog helst have haft at de alle var i samme farve. Det jeg savner er at der ikke er titel på ryggen. Men der måtte der jo ikke for Belgierne. Jeg mener den blev præsenteret som facsimile udgave da man startede på den, men nu kaldes den retroudgave.
Det er rigtigt, at nuancerne ikke er helt ens, og det var de heller ikke i de originale udgaver (heller ikke i genoptryk på fransk gennem tiden), og det skyldes simpelthen at der er så lille omsætning af det lærredsvævede stof, der bruges til ryggene, at det hver gang må produceres på ny, og så forekommer der nuanceforskelle. Overordnet set er de danske udgaver således identisk med de belgiske. I Belgien kaldes de for fac-similé, og det er jo også det, de er - på de kanter. Det er de ikke i Danmark, fordi de ikke har eksisteret i samme tekniske udformning tidligere (bortset fra de seks første danske udgaver, som alle havde rød ryg). Derfor kaldes de "retroudgaver" på dansk.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev:1938 tegningerne i Den Sorte Ø er væsentlig bedre og er nu så gode at de ikke generer mig, men jeg kan stadig bedre lide de lidt senere Tintin tegninger. For at sige helt nøjagtig om 1938 udgaven er bedst eller den opdatere kræver det jo nok at jeg læser begge i træk og sammenligner.

Jeg fik også tjekket dit link og kunne se at de sort/hvide er de samme, men jeg foretrækker Tintin i farver.
Hergés gullalder som tegner startet faktisk allerede med Den blå lotus, som kom i sin opprinnelige utgave i 1934. De første få sider er tegnet i den samme nokså primitive stil som de tidligere albums, men så snart Tintin ankommer til Shanghai er det en helt annen og mye mer stilsikker Hergé vi møter. Det er rett og slett en forbløffende transformasjon både på manus- og tegnesiden. Den originale svart-hvitt-utgave av Den blå lotus er et mesterverk -- og jevnt over langt bedre enn den ommonterte fargeutgaven når det gjelder bildekomposisjoner, narrativ flyt, m.m.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:1938 tegningerne i Den Sorte Ø er væsentlig bedre og er nu så gode at de ikke generer mig, men jeg kan stadig bedre lide de lidt senere Tintin tegninger. For at sige helt nøjagtig om 1938 udgaven er bedst eller den opdatere kræver det jo nok at jeg læser begge i træk og sammenligner.

Jeg fik også tjekket dit link og kunne se at de sort/hvide er de samme, men jeg foretrækker Tintin i farver.
Der sker noget i løbet af Den Blå Lotus i 1930'erne. Der sker også noget tidligere, mellem hvert af de første album. Den Blå Lotus har mange kvaliteter, men fra og med det sjette album, Det knuste øre, ser man alligevel, at Hergé har mere greb om hele kompositionen. Efter min personlige mening er de tre sidste sort-hvide - Den sorte ø, Ottokars scepter og Krabben med de gyldne klosakse - noget af det fineste og absolut mest nærværende, ætsende Hergé der findes. De dirrer af fortælleglæde og ugentlige cliffhangers, samtidig med at Hergé er blevet så teknisk dygtig, at de fremstår helstøbte, og han har greb om en samlet fortælling i hver af dem. Efter min mening langt mere interessante at læse end de senere marcipanicerede farveudgaver, særligt Den sorte ø er jo i 1965-udgaven næsten ikke til at holde ud i sammenligning. Selv om de fleste - jeg selv inklusive! - har et kærligt forhold til 1965-versionen. Man må forstå, at mere end 95 % af alle nulevende, der har læst Den sorte ø, kun har læst 1965-udgaven og derfor har et særligt forhold til den udgave. Det er forståeligt nok. Men hvis man kan sætte sig fri fra sine barndomsoplevelser, venter der store oplevelser med den sort-hvide original, også af Ottokar og måske ikke mindst Krabben.
Skogsdotter
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 105
Tilmeldt: 8. dec 2019, 23:02

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Skogsdotter »

Carsten Søndergaard skrev:
Antaeus skrev:1938 tegningerne i Den Sorte Ø er væsentlig bedre og er nu så gode at de ikke generer mig, men jeg kan stadig bedre lide de lidt senere Tintin tegninger. For at sige helt nøjagtig om 1938 udgaven er bedst eller den opdatere kræver det jo nok at jeg læser begge i træk og sammenligner.

Jeg fik også tjekket dit link og kunne se at de sort/hvide er de samme, men jeg foretrækker Tintin i farver.
Der sker noget i løbet af Den Blå Lotus i 1930'erne. Der sker også noget tidligere, mellem hvert af de første album. Den Blå Lotus har mange kvaliteter, men fra og med det sjette album, Det knuste øre, ser man alligevel, at Hergé har mere greb om hele kompositionen. Efter min personlige mening er de tre sidste sort-hvide - Den sorte ø, Ottokars scepter og Krabben med de gyldne klosakse - noget af det fineste og absolut mest nærværende, ætsende Hergé der findes. De dirrer af fortælleglæde og ugentlige cliffhangers, samtidig med at Hergé er blevet så teknisk dygtig, at de fremstår helstøbte, og han har greb om en samlet fortælling i hver af dem. Efter min mening langt mere interessante at læse end de senere marcipanicerede farveudgaver, særligt Den sorte ø er jo i 1965-udgaven næsten ikke til at holde ud i sammenligning. Selv om de fleste - jeg selv inklusive! - har et kærligt forhold til 1965-versionen. Man må forstå, at mere end 95 % af alle nulevende, der har læst Den sorte ø, kun har læst 1965-udgaven og derfor har et særligt forhold til den udgave. Det er forståeligt nok. Men hvis man kan sætte sig fri fra sine barndomsoplevelser, venter der store oplevelser med den sort-hvide original, også af Ottokar og måske ikke mindst Krabben.
Jeg synes, de forskellige rygge er charmerende - og det gør det faktisk lettere at finde det rette album. (Den Sorte Ø og Koks i Lasten er de to eneste med en virkelig mørk okseblodsfarvet ryg, og når man husker det, kan man hurtigt finde de andre albums.)

Den nyeste udgave af Den Sorte Ø virker underlig "død" for mig, på trods af, at den er så gennemarbejdet. Og så synes jeg, det er voldsomt forstyrrende, at de lige pludselig render rundt i et 1960'er landskab, når nu Det Knuste Øre og Ottokars Scepter er så forankret i 1930'erne.
Og også, at de opdaterede alt, undtagen Rankos udseende.
Det eneste, jeg synes er rigtigt godt, er at trøjen, som Tintin låner af skotten, er så kæmpestor, at han svømmer i den - fordi selvfølgelig har en tilfældig, gammel skotte ikke lige tøj liggende i Tintins størrelse. ;)
Så vil jeg hellere have den sort-hvide udgave, selvom Tintins kilt i den er så kort, at den nærmest er et miniskørt, trøjen passer ham perfekt og baggrundene er lidt mere skrabede.

I det hele taget vil jeg nok mene, at når det kommer til de første albums fra Congo - Krabben, vil jeg foretrække de sort-hvide udgaver. Det var trods alt sådan, de var tænkt oprindeligt, og de har masser af charme. Indrømmet, farveudgaven af Ottokars Scepter er virkelig smuk, men den helt bare sort-hvide udgave gør hele plottet omkring kuppet mere "barskt" på en måde. Det er vitterligt Tintin helt alene mod kupmagerne.

En af de vigtigste, og dog mest oversete, ting, der sker i Den Blå Lotus er, at Tintin får permanente øjenbryn. ;) Jeg ved godt, det er helt umanerligt nørdet, men det gik op for mig, at indtil omkring side 41-42 i den sort-hvide udgave har han kun øjenbryn, når hans reaktioner kræver det. Prøv selv at se efter. Det gør hans ansigt meget mere markant og selvom han stadig ikke helt har fået det udseende, vi "normalt" forbinder med ham (hans hoved er stadig meget "buttet" på en måde), så har han pludselig mere karakter og er ikke den der helt blanke flade, som han er i albummerne indtil det punkt.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Berti Stravonsky »

Åh Skogsdotter - din bølle.

Nu sidder det med øjenbrynene i min hjerne, og jeg pløjer mine Tintin'er igennem for at se efter.

Fed detalje. 1000 tak.
Maverick
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 146
Tilmeldt: 1. jan 2018, 15:20

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Maverick »

Carsten Søndergaard skrev:Flere andre klassiske serier har været igennem en tilsvarende restaurering..... Det samme gælder Vakse Viggo (den restaurerede udgave findes dog ikke på dansk)
Er det den restaurerede udgave af Vakse Viggo, der har været anvendt i de norske samlebind fra Egmont fra 2016 og i de svenske samlebind fra Cobolt, der blev påbegyndt udgivet i 2018 ?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Maverick skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Flere andre klassiske serier har været igennem en tilsvarende restaurering..... Det samme gælder Vakse Viggo (den restaurerede udgave findes dog ikke på dansk)
Er det den restaurerede udgave af Vakse Viggo, der har været anvendt i de norske samlebind fra Egmont fra 2016 og i de svenske samlebind fra Cobolt, der blev påbegyndt udgivet i 2018 ?
Jeg kender ikke den norske udgave, men i Cobolts svenske samlebind er det.
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af umpff »

Carsten Søndergaard skrev:
Maverick skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Flere andre klassiske serier har været igennem en tilsvarende restaurering..... Det samme gælder Vakse Viggo (den restaurerede udgave findes dog ikke på dansk)
Er det den restaurerede udgave af Vakse Viggo, der har været anvendt i de norske samlebind fra Egmont fra 2016 og i de svenske samlebind fra Cobolt, der blev påbegyndt udgivet i 2018 ?
Jeg kender ikke den norske udgave, men i Cobolts svenske samlebind er det.
Og meget apropos: kommer der en dansk version af dem på dansk inden for nær overskuelig fremtid? Den nye farvelægning af Jannin ser nemlig megagodt ud! Jeg har købt to af de franske (i standardstørrelse), og har overvejet den franske 32x24cm box - blot for at kunne nyde den skarpere streg og farverne. Men den koster ca 2500kr og jeg forstår ikke fransk. Svensk går noget bedre - og der er formatet jo også 32x24. Men altså, på dansk i overformat ville være bedst, naturligvis.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

umpff skrev:kommer der en dansk version af dem på dansk inden for nær overskuelig fremtid?
Jeg ved ikke, hvad overskuelig fremtid er ... Cobolt vil selvfølgelig gerne udgive de store samlebind også på dansk, men vi skal nok lige lidt på afstand af den seneste danske udgave. Det problem var der ikke i Sverige, hvor den seneste udgave var boksen i det lille format.
Besvar