Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Skogsdotter skrev:Tintin fik mig til at studere japansk, Asterix fik mig til at have latin på højniveau på gymnasiet - det må da siges at være opbyggeligt. :D Og hvis de samtidig har fået mig til at tage de svages parti og være en smule antiautoritær, så kan det da næsten ikke være bedre. Det eneste, de ikke har gjort, er at gøre mig i tvivl om min kønsidentitet, haha.
Tak for udredningen, interessant at læse! Og godt at du "overlevede" :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:Det var "Hjælp! Jeg er en fisk" og ikke "Valhalla", der var afgørende for, at A.Film i 2003 blev valgt til at producere "Asterix og Vikingerne"
Jo, men de havde jo allerede en finger med i "Asterix og briterne" i 1986, mens de stadig hed Swan Film.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Frank Madsen skrev:Det var "Hjælp! Jeg er en fisk" og ikke "Valhalla", der var afgørende for, at A.Film i 2003 blev valgt til at producere "Asterix og Vikingerne"
Jo, men de havde jo allerede en finger med i "Asterix og briterne" i 1986, mens de stadig hed Swan Film.
Men rollen deres der var vel ikke særlig prominent i forhold til Vikingerne-tegnefilmen? Jeg har også flere ganger lest historien om hvordan Albert Uderzo ønsket å jobbe med A-Film på en ny Asterix-tegnefilm etter å ha sett "Hjælp! Jeg er en fisk".
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:
Frank Madsen skrev:Det var "Hjælp! Jeg er en fisk" og ikke "Valhalla", der var afgørende for, at A.Film i 2003 blev valgt til at producere "Asterix og Vikingerne"
Jo, men de havde jo allerede en finger med i "Asterix og briterne" i 1986, mens de stadig hed Swan Film.
Swan Film og A.Film er to helt forskellige selskaber med helt forskellige ejerkredse, der ikke har andet at gøre med hinanden, end at nogle af medarbejderne har arbejdet begge steder på forskellige tidspunkter. Man kunne ligeså godt hævde, at det var Figaro Film eller nogle af de andre små filmselskaber, der blev dannet af tidligere medarbejdere i slutfirserne efter Swan Films kollaps, der havde en finger med i spillet i "Asterix og Briterne". Den finger begrænser sig i øvrigt til en "special thanks" i credits.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
Frank Madsen skrev:Det var "Hjælp! Jeg er en fisk" og ikke "Valhalla", der var afgørende for, at A.Film i 2003 blev valgt til at producere "Asterix og Vikingerne"
Jo, men de havde jo allerede en finger med i "Asterix og briterne" i 1986, mens de stadig hed Swan Film.
Swan Film og A.Film er to helt forskellige selskaber med helt forskellige ejerkredse, der ikke har andet at gøre med hinanden, end at nogle af medarbejderne har arbejdet begge steder på forskellige tidspunkter. Man kunne ligeså godt hævde, at det var Figaro Film eller nogle af de andre små filmselskaber, der blev dannet af tidligere medarbejdere i slutfirserne efter Swan Films kollaps, der havde en finger med i spillet i "Asterix og Briterne". Den finger begrænser sig i øvrigt til en "special thanks" i credits.
Du har naturligvis ret i det med "ejerkredse", de var i sandhed "forskellige", men efter min mening er mennesker nu altid mere interessante end ejerkredse. Og Figaro Film er ikke krediteret i Asterix og briterne, så det er svært at anskueliggøre en eventuel medvirken, medmindre du ved noget, jeg ikke ved.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:Du har naturligvis ret i det med "ejerkredse", de var i sandhed "forskellige", men efter min mening er mennesker nu altid mere interessante end ejerkredse. Og Figaro Film er ikke krediteret i Asterix og briterne, så det er svært at anskueliggøre en eventuel medvirken, medmindre du ved noget, jeg ikke ved.
Og der er A.Film heller ikke. Det var det, der var pointen.

A.Film blev først oprettet i 1988, to år efter filmens premiere.

Har du nogen oplysninger om, hvad det boligspekulant-ejede Swan Films indsats var på "Asterix og Briterne", som berettigede dem til en "special thanks" i rulleteksterne? Den eneste dansker, der er krediteret for animation, er Børge Ring. Han har en lang og glorværdig karriere mht. medvirken i film med Asterix, Lucky Luke, Smølferne m.fl. Og han arbejdede også for Swan Film på "Valhalla".

Derimod blev A.Film kontaktet i 2003 og bedt om at lave en hel film med Asterix, efter at Uderzo havde set "Hjælp, jeg er en fisk".
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:Har du nogen oplysninger om, hvad det boligspekulant-ejede Swan Films indsats var på "Asterix og Briterne", som berettigede dem til en "special thanks" i rulleteksterne? Den eneste dansker, der er krediteret for animation, er Børge Ring. Han har en lang og glorværdig karriere mht. medvirken i film med Asterix, Lucky Luke, Smølferne m.fl. Og han arbejdede også for Swan Film på "Valhalla".
Uanset ejerkredse og medarbejderkredse var der dog et sammenfald mellem Swan Film og A. Film. Jeg har ikke yderligere oplysninger vedrørende Briterne, men det er også blot nævnt i en bisætning i den forbindelse i Den store Asterix 4, at der er en tidlig tråd, som, uanset boligspekulanter og narkohajer i den oprindelige ejerkreds, rækker frem mod Vikingerne. Stefan Fjeldmark og Jesper Møller er faktisk nævnt i den fransk tekst i Den store Asterix 5 i en miniklumme med overskriften "Produceret af vikinger!". Det er denne tekst, der naturligvis bør udvides i den danske version.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Jeg må si meg enig med Frank i at Swan Film og A. Film er to forskjellge selskaper. Det vil være misvisende å skrive at A. film jobbet på Briterne "den gang de var Swan Film". På den annen side kan man selvfølgelig si at A. Film neppe hadde eksistert uten Swan Film, men det blir jo likevel noe annet.

Hvis det skal trekkes en linje mellom de to filmer, blir vel spørsmålet HVEM hos Swan Film som på en eller annen måte bidro til Briterne. Var det noen av de samme personer som jobbet på Vikingerne hos A. Film?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Jeg må si meg enig med Frank i at Swan Film og A. Film er to forskjellge selskaper.
Juridisk er det to vidt forskellige selskaber, ingen tvivl om det.
Mesterius skrev:Det vil være misvisende å skrive at A. film jobbet på Briterne "den gang de var Swan Film".
Men det er der heller ingen, der skriver.
Mesterius skrev:På den annen side kan man selvfølgelig si at A. Film neppe hadde eksistert uten Swan Film, men det blir jo likevel noe annet.
Det kan man formentlig roligt sige, selv om det selvfølgelig åbner for en diskussion om, at A. Film teoretisk set godt kunne have været grundlagt, selv om Swan Film aldrig havde eksisteret. Det får vi aldrig at vide.
Mesterius skrev:Hvis det skal trekkes en linje mellom de to filmer, blir vel spørsmålet HVEM hos Swan Film som på en eller annen måte bidro til Briterne. Var det noen av de samme personer som jobbet på Vikingerne hos A. Film?
Nej.

Måske tager jeg fejl, men jeg tror, at Frank egentlig er pikeret over, at jeg trækker en tråd fra Valhalla-filmen til A. Film og dermed også Asterix. Men hvem kan forestille sig, at Stefan Fjeldmark, Karsten Kiilerich og Jørgen Lerdam have grundlagt A. Film sammen, hvis ikke de havde høstet enorme erfaringer i fællesskab under produktionen af Valhalla-filmen? De havde måske nok arbejdet i animationsbranchen, men ikke i sammentømret form. Og det var jo DERES selskab, A. Film, som fortsatte med at udvikle sig og dermed blev kørt i stilling til at producere Asterix og vikingerne.

Dertil kommer, at Jesper Møller faktisk arbejdede som animator på Asterix i Amerika (1994), før han indtog prominente roller i produktionen af både Hjælp, jeg er en fisk og Asterix og vikingerne. Men fair nok, HAN har ingen tråd til Swan Film eller Valhalla.

Pointen i Den store Asterix er ikke at gå op i helt nørdede detaljer, men ganske enkelt at det da er bemærkelsesværdigt, at danskere spillede hovedroller under produktionen af en stor, international Asterix-film. Og har haft mindre input i andre Asterix-film lige siden 1980'erne. Med en tråd helt tilbage til Valhalla-filmen.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Det vil være misvisende å skrive at A. film jobbet på Briterne "den gang de var Swan Film".
Men det er der heller ingen, der skriver.
Ah, det var ellers det jeg trodde du mente i denne kommentaren:
Carsten Søndergaard skrev:
Frank Madsen skrev:Det var "Hjælp! Jeg er en fisk" og ikke "Valhalla", der var afgørende for, at A.Film i 2003 blev valgt til at producere "Asterix og Vikingerne"
Jo, men de havde jo allerede en finger med i "Asterix og briterne" i 1986, mens de stadig hed Swan Film.
Her høres det ut som du snakker om selskapet A. Film "mens de stadig hed Swan Film".
Skogsdotter
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 105
Tilmeldt: 8. dec 2019, 23:02

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Skogsdotter »

Carsten Søndergaard skrev:
Skogsdotter skrev:Tintin fik mig til at studere japansk, Asterix fik mig til at have latin på højniveau på gymnasiet - det må da siges at være opbyggeligt. :D Og hvis de samtidig har fået mig til at tage de svages parti og være en smule antiautoritær, så kan det da næsten ikke være bedre. Det eneste, de ikke har gjort, er at gøre mig i tvivl om min kønsidentitet, haha.
Tak for udredningen, interessant at læse! Og godt at du "overlevede" :-)
Velbekomme. :) Jeg nævnte faktisk Søren Vinterbergs kommentar til min svigerinde i torsdags, og fuld af forundring udbrød hun "Jamen, det var jo netop i alderen 8-12 år at jeg læste flest tegneserier! Især Lucky Luke!"
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
Frank Madsen skrev:Det var "Hjælp! Jeg er en fisk" og ikke "Valhalla", der var afgørende for, at A.Film i 2003 blev valgt til at producere "Asterix og Vikingerne"
Jo, men de havde jo allerede en finger med i "Asterix og briterne" i 1986, mens de stadig hed Swan Film.
Her høres det ut som du snakker om selskapet A. Film "mens de stadig hed Swan Film".
Ja, ja, det kan siges at være upræcist, selv om jeg uden at blinke vil fastholde, er der en klar tråd fra Valhalla til Swan Film til A. Film og med punktnedslag i forskellige Asterix-film, naturligvis kulminerende med Asterix og vikingerne.

Det er selvklart Asterix og vikingerne, der fordrer langt den største omtale, det er logisk. Stefan Fjeldmarks rolle i den sammenhæng må siges at være prominent, ligesom andre danskeres, Jesper Møllers og fx Bjarne Hansens. At hævde, at der ikke går en tråd fra Valhalla til Asterix og vikingerne vil være det samme som at hævde, at Stefan Fjeldmark ikke indtog en prominent rolle i begge film.

I sammenhængen er det såmænd også interessant, at Fjeldmark startede sin karriere som tegneserieskaber (Snedronningen, Interpresse, 1981). Også Bjarne Hansen har haft mange opgaver med tegneserier, hvilket ligeledes er værd at nævne.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Skogsdotter skrev:Jeg nævnte faktisk Søren Vinterbergs kommentar til min svigerinde i torsdags, og fuld af forundring udbrød hun "Jamen, det var jo netop i alderen 8-12 år at jeg læste flest tegneserier! Især Lucky Luke!"
Nu skulle jeg kende Søren Vinterberg dårligt, hvis ikke han bevidst spillede djævelens advokat i sammenhængen, fordi han var stensikker på, at hans tre medpaneldeltagere uden at tøve ville svare "Ja!" på spørgsmålet om, om Asterix bør læses af alle. Sandt nok kan det sikkert hævdes at være umuligt for en person af hankøn direkte at vide, hvad der forgår i hovedet på en 8-12-årig pige. På den anden side har Søren Vinterberg beskæftiget sig professionelt med tegneserier og børnelitteratur i 50 år og er selv far til to døtre. Så en lille smule indblik kan man måske trods alt nok tilskrive ham. Også selv om du og din svigerinde ikke falder ind under den muligvis lettere generaliserende udtalelse :-)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Jo, men de havde jo allerede en finger med i "Asterix og briterne" i 1986, mens de stadig hed Swan Film.
Her høres det ut som du snakker om selskapet A. Film "mens de stadig hed Swan Film".
Ja, ja, det kan siges at være upræcist, selv om jeg uden at blinke vil fastholde, er der en klar tråd fra Valhalla til Swan Film til A. Film og med punktnedslag i forskellige Asterix-film, naturligvis kulminerende med Asterix og vikingerne.

Det er selvklart Asterix og vikingerne, der fordrer langt den største omtale, det er logisk. Stefan Fjeldmarks rolle i den sammenhæng må siges at være prominent, ligesom andre danskeres, Jesper Møllers og fx Bjarne Hansens. At hævde, at der ikke går en tråd fra Valhalla til Asterix og vikingerne vil være det samme som at hævde, at Stefan Fjeldmark ikke indtog en prominent rolle i begge film.

I sammenhængen er det såmænd også interessant, at Fjeldmark startede sin karriere som tegneserieskaber (Snedronningen, Interpresse, 1981). Også Bjarne Hansen har haft mange opgaver med tegneserier, hvilket ligeledes er værd at nævne.
Alt det kan altsammen være meget rigtigt, men jeg opponerede imod din oprindelige påstand om, at A. Film skulle have haft noget med Asterix og Briterne at gøre og at A. Film tidligere skulle have heddet Swan Film.

A. Films kontakt til Uderzo og Asterix kommer i 2003 efter fiskefilmens premiere i Frankrig. Hvad Swan Film måtte have bidraget med til Asterix og Briterne 18 år tidligere står hen i det uvisse.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. de nye Asterix bind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Skogsdotter skrev:Især Lucky Luke!"
Måske havde det slet ikke været så interessant, hvis Lucky Luke havde været en kvinde, hvem ved? ;-)

Tegning af Philippe Buchet, mest kendt for "Konvojen" i Danmark.
Vedhæftede filer
Buchet_LuckyLucy.jpg
Besvar