For min skyld må I gerne fortsætte diskussionen, det er storartet reklame for Hugault og Angel Wings
Personligt finder jeg sammenligningen af Weinberg og Hugault besværliggjort af, at der ikke er andre fællesnævnere mellem de to serieskabere, end at de er kendt for tegneserier om fly og piloter. I det hele taget at stille to tegneserieskabere, født med næsten 60 års forskel, op mod hinanden, forekommer mig lettere meningsløst.
Man kan sige meget om begge serier - om Dan Cooper fx at den jo stråler langt væk af den fransk-belgiske censurlov fra 1949 (ligesom de fleste andre fransk-belgiske tegneserier fra 1950'erne, 60'erne og 70'erne; dvs. der er næsten ingen kvinder med af betydning, ingen regulære voldshandlinger osv.) - og om Angel Wings fx at den i en historisk ramme og noget fiktivt sætter kvinder i førersædet med hvad deraf følger (lidt ligesom Vindens passagerer). Det ene for lidt og det andet for meget? Det er meget tænkeligt. De har i hvert fald meget forskellige fortællemæssige udtryk, naturligvis.
Samtidig er der den forskel, at Dan Cooper var en samtidsserie, født af Anden Verdenskrig og Den Kolde Krig, mens Angel Wings er en historisk serie, født af et (mandligt) blik på den senere kvindefrigørelse. I Dan Cooper var der også, særligt i begyndelsen, rene science fiction-historier, også bundet op på samtidsforståelsen af rummets muligheder - hvilket er med til at umuliggøre en sammenligning med Hugaults serier. Interessant nok foregår Hugaults serier nærmest i samtiden for Weinbergs første serier - men altså lavet 60 år senere. På sin vis kunne dét i sig selv være grobund for en interessant modstilling, som jeg dog ikke ser komme til udtryk i hverken udgangspunktet eller indlæggene i denne tråd.
Ude i den store verden er Dan Cooper i dag formentlig mest kendt for den mystiske flykaprer i 1971, der tog hans navn. Albert Weinberg selv gik - billedligt talt - nærmest i hundene i 1970'erne og 80'erne, eller i hvert fald lavede han alt, alt, alt for mange andre serier, så de alle sammen, også Dan Cooper, blev ekstremt løse og lemfældige i stregen, i modsætning til de tidlige album, som havde den tidstypiske stramhed fra 50'erne og 60'erne over sig.