BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9432
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af Antaeus »

Robin skrev:Ved man om det igen bliver Michel V. eller går man "tilbage" til Mark B.?

mvh.
Var der ikke noget med at arvingerne (eller hvem det nu var) gerne ville have at den blev kaldt Michel Vaillant. Havde vi ikke det oppe på et tidspunkt (eller det var måske Donovan som skrev det)?
Senest rettet af Antaeus 19. maj 2020, 21:40, rettet i alt 1 gang.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9432
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af Antaeus »

marius skrev:Jeg var måske lidt hård ved Michel Vaillant i første kommentar. For sin tid var serien nyskabende og moderne med uafhængige kvinder, psykologisk dybde i karaktererne og familieforhold. Bilsportsekvenserne og alle lydordene er en fornøjelse at læse. Michel Vaillant er heller ikke så teksttung at det ødelægger læserytmen. Og den giver et interessant indblik i bilsporten med mange nørdede info. Så måske det slet ikke er så tosset endda med en Intégrale....
Der er så lige den her side, som jeg har bragt før.
La_24e_heure.jpg
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af marius »

Den viste side er heldigvis meget atypisk i forhold til mængden af tekstkasser i Michel Vaillant. I Norge hedder den stadig Mark Breton.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af marius »

Tekstmængden varierer i Michel Vaillant, men den er primært baseret på dialog frem for lange forklarende tekstkasser. Følgende side er repræsentativ, når det gælder racerløbssekvenser:
273817EE-850B-42E5-BAF3-AAA19D01176F.jpeg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9432
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af Antaeus »

Smukt :)
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 466
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af Maximum »

Super god nyhed!!!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af Carsten Søndergaard »

marius skrev:For sin tid var serien nyskabende og moderne med uafhængige kvinder, psykologisk dybde i karaktererne
Videnskaben har vist hidtil overset dette fremtrædende træk ved serien
:lol: :lol: :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:
Robin skrev:Ved man om det igen bliver Michel V. eller går man "tilbage" til Mark B.?

mvh.
Var der ikke noget med at arvingerne (eller hvem det nu var) gerne ville have at den blev kaldt Michel Vaillant. Havde vi ikke det oppe på et tidspunkt (eller det var måske Donovan som skrev det)?
Der er ikke noget juridisk problem ved at kalde ham for Mark Breton. Men der er i høj grad et strukturelt og visuelt problem. Hele pointen er jo, at familien Vaillants bilmærke Vaillante er opkaldt efter dem selv. Det er derfor bilerne er fyldt med Vaillante-logoer, V-symboler osv., selv Henri Vaillants bror Benjamin Vaillants lastbiler i Marseille står der Vaillant på, ikke Breton, selv om han naturligvis også havde dette navn på dansk.

Det ville svare til, at Armand Peugeot, André Citroën, René Panhard eller Louis Renault havde haft en sønnesøn, der hed Mark Breton. Det ville være sært.

Navnet Mark Breton blev opfundet af Per Då eller Sonja Rindom, sikkert ud fra en betragtning om, at børn i 1960'erne ikke ville kunne udtale Michel Vaillant. Selv havde jeg nu svært ved Mark Breton, som jeg troede skulle udtales Mark Brææton. Først da jeg fik fransk i skolen, og det gik op for mig, at der faktisk var en form for mening med navnet (familien stammer jo fra Brest i Bretagne), øvede jeg mig i at udtale det mere korrekt.
Kthers
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. jun 2018, 20:18

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af Kthers »

Ak ja - dengang var det nemmere at forstå teknologien bag formel 1 “ der skal nye dæk på alle hjul”.
Vedhæftede filer
Kampen om Motorsportens Blå Bånd.
Kampen om Motorsportens Blå Bånd.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af Robin »

Carsten Søndergaard skrev:
Antaeus skrev:
Robin skrev:Ved man om det igen bliver Michel V. eller går man "tilbage" til Mark B.?

mvh.
Var der ikke noget med at arvingerne (eller hvem det nu var) gerne ville have at den blev kaldt Michel Vaillant. Havde vi ikke det oppe på et tidspunkt (eller det var måske Donovan som skrev det)?
Der er ikke noget juridisk problem ved at kalde ham for Mark Breton. Men der er i høj grad et strukturelt og visuelt problem. Hele pointen er jo, at familien Vaillants bilmærke Vaillante er opkaldt efter dem selv. Det er derfor bilerne er fyldt med Vaillante-logoer, V-symboler osv., selv Henri Vaillants bror Benjamin Vaillants lastbiler i Marseille står der Vaillant på, ikke Breton, selv om han naturligvis også havde dette navn på dansk.

Det ville svare til, at Armand Peugeot, André Citroën, René Panhard eller Louis Renault havde haft en sønnesøn, der hed Mark Breton. Det ville være sært.

Navnet Mark Breton blev opfundet af Per Då eller Sonja Rindom, sikkert ud fra en betragtning om, at børn i 1960'erne ikke ville kunne udtale Michel Vaillant. Selv havde jeg nu svært ved Mark Breton, som jeg troede skulle udtales Mark Brææton. Først da jeg fik fransk i skolen, og det gik op for mig, at der faktisk var en form for mening med navnet (familien stammer jo fra Brest i Bretagne), øvede jeg mig i at udtale det mere korrekt.
Tak for baggrundsinfo. Jeg er helt med på det med familienavnet og bilmærket; forstod aldrig helt, hvorfor bilmærket hed Vaillante, når familien hed Breton. Jeg gik på så'n en skole, hvor mange af lærerne kunne fransk og strøede om sig med slige gloser og forklarede og trak paralleller til andre sprog (heldige var vi), så navnene var ikke problemet, men en del af vennerne udtalte det som du, og så kaldte de bilerne for Valiant! :wink:

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9432
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af Antaeus »

Nu fandt jeg det om navnet fra Donovan, det står i starten albummet "Vovehalsene".

"Familien Graton har bedt om at vi også på dansk benytter hovedpersonens originale navn, Michel Vaillant, i stedet for det gamle navn, Mark Breton, som har været benyttet i Danmark. Donovan Comics har valgt at følge denne forespørgsel, så derfor hedder Mark Breton nu igen Michel Vaillant - også på dansk."


Og Mark Breton navnet tilhører åbenbart Cobolt, ifølge Carsten Søndergaard.
Carsten Søndergaard har på Serieland skrevet nedenstående om perioden efter uoverensstemmelserne mellem Zack og Gutenberghus:

“ Men da Carlsen i 1989 startede albumudgivelsen af Mark Breton, var tingene faldet noget til ro. Og jeg syntes, det var for fjollet at kalde Mark Breton for Michel Vaillant, når nu han havde været kendt som Mark Breton som hovedstjernen i Fart og tempo i tretten år. Jeg indgav derfor en officiel anmodning til Gutenberghus om at få tilladelse til at bruge det danske navn og tilbød at honorere den oprindelige oversætter i den forbindelse. Svaret var, at Carlsen godt kunne få tilladelse til at bruge navnet, men at de ikke ville oplyse oversætterens navn. Det var derfor ikke muligt at honorere vedkommende, selv om vi faktisk brugte hele hendes oversættelse og ikke kun Mark Bretons navn - idet der var tale om Sonja Rindom, og enten hun selv eller Gutenberghus havde åbenbart ikke lyst til at røbe, at hun ud over Anders And & Co. havde oversat store dele af Fart og tempo. Det er også derfor, der ikke står noget oversætternavn i Carlsens Mark Breton-album.
Så Carlsen fik en skriftlig tilladelse fra Gutenberghus til at bruge navnet Mark Breton, og den tilhører dermed i dag Cobolt.
https://comicwiki.dk/wiki/Michel_Vaillant

Jeg er en smule forundret.
Betyder det at man får tilladelsen til at bruge navnet, at det tilhører forlaget der har fået lov til at bruge det?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af benadikt »

Antaeus skrev:Nu fandt jeg det om navnet fra Donovan, det står i starten albummet "Vovehalsene".

"Familien Graton har bedt om at vi også på dansk benytter hovedpersonens originale navn, Michel Vaillant, i stedet for det gamle navn, Mark Breton, som har været benyttet i Danmark. Donovan Comics har valgt at følge denne forespørgsel, så derfor hedder Mark Breton nu igen Michel Vaillant - også på dansk."

Og Mark Breton navnet tilhører åbenbart Cobolt, ifølge Carsten Søndergaard...
Her er det oprindelige indlæg fra Carsten:
http://dansketegneserieskabere.dk/debat ... 15#p187547
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af superboy »

Å kalle Mark Breton for Michel Vaillant høres ikke så greit ut. Jeg begynner da å nynne på Michelle av Beatles.
Tenk om man skulle kalle Ric Hochet for Ric Hochet. Hvordan skulle man då få solgt serien i en nettbutikk?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23010
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg er helt med på Michel Vaillant, et fuldstændig logisk valg.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: BREAKING NEWS: Faraos udgiver Michel Vaillant Intégrale

Indlæg af Robin »

Jep, logisk valg. Men hvad vælger forlaget til de nye udgivelser? Ved nogen noget?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar