Tintin i sort-hvid - baseret på avisprint eller dårlig kopi?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tintin i sort-hvid - baseret på avisprint eller dårlig k

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:
Frank Madsen skrev:Det kunne de så godt, hvis de ikke havde valgt at gøre det så besværligt for dem selv. Jeg synes, det lyder som en dårlig undskyldning.
Ha, jo, men for Nick Rodwell er det jo en fremragende undskyldning for ikke at give Casterman så meget som en lillefinger. Sådan er det bare.
Okay, så hvis nogle af siderne i de ekstremistiske retroudgaver er i en ringere kvalitet end det kunne være opnået, så skyldes det altså alene juridisk fnidder og tovtrækkeri mellem Casterman og Fondation Hergé, og ikke at de skal se ud, som de gjorde dengang eller at man må ikke ændre på mesterens værker.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin i sort-hvid - baseret på avisprint eller dårlig k

Indlæg af Mesterius »

Jakobsen skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
Jakobsen skrev:1) Nej - hvis du med "står" mener farvetone og kvalitet...
Du er tilsyneladende den eneste her i omegnen, Jakobsen, der har originale franske udgaver fra 1940'erne mellem hænderne. Så nu vil vi gerne se, hvori forskellen består!
Jakobsen skrev:Fejlen i scanningen er den sorte farve er scannet med i 4farveprocessen i samme scan. Dermed får man seperationsraster i den sorte streg. Det kan man godt undgå - men det skal gøres i scan - Jeg ville nok have valgt at regenere tegningen efter flere forskellige gamle tryk. Det kan man godt - det tager bare lidt tid. ;)
Det kræver nogle flere ord. Hvad vil det sige at "regenerere tegningen", hvordan gør man det? Og hvad mener du med "flere forskellige gamle tryk"? At der var forskel på trykresultatet i flere forskellige oplag af de gamle udgaver eller hvad? I så fald er det jo nærmest umuligt at afgøre i vore dage, hvad der er den "ægte" vare.
Jeg kan godt tage et billede hvor du kan se de to sider, men det "siger" ikke så meget for man skal stå med albummene for at kunne se detaljerne - et foto viser det ikke godt nok. Men jeg skal gerne gøre det hvis du vil... Du kan også gi´en kop kaffe, så skal jeg tage "originalerne" med :lol:

Hvordan man gør... jeg kan ikke sidde her og skrive en lang drejebog her om hvordan man gør - men dybest set kan alt lade sige gøre på en computer. Jeg har restaureret umulige ting før. Men det er der jo ingen der ser :D - men det er jo også DET der er meningen.
Jeg tror godt jeg ville kunne gøre det - men grafikeren der har lavet det som nu er trykt - har sikkert også været ude i nogle valg på tid og penge om hvor meget der skal gøres ud af det... who knows.
Enig i at et foto ikke er optimalt. Hvis du har tilgang til en scanner, kunne du ha scannet sidene i 300 eller 600 dpi og lagt ut bildefilene. Da kunne det nok vært mulig å se noen detaljforskjeller.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin i sort-hvid - baseret på avisprint eller dårlig k

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
Frank Madsen skrev:Det kunne de så godt, hvis de ikke havde valgt at gøre det så besværligt for dem selv. Jeg synes, det lyder som en dårlig undskyldning.
Ha, jo, men for Nick Rodwell er det jo en fremragende undskyldning for ikke at give Casterman så meget som en lillefinger. Sådan er det bare.
Okay, så hvis nogle af siderne i de ekstremistiske retroudgaver er i en ringere kvalitet end det kunne være opnået, så skyldes det altså alene juridisk fnidder og tovtrækkeri mellem Casterman og Fondation Hergé, og ikke at de skal se ud, som de gjorde dengang eller at man må ikke ændre på mesterens værker.
Alt skyldes juridisk tovtrækkeri mellem Moulinsart og Casterman og har gjort det i 25 år.

Men det er en falsk modsætning, som ikke rigtig giver mening. De kan ikke både være "i en ringere kvalitet end det kunne være opnået" og "se ud, som de gjorde dengang". Nick vil uden tvivl have, at alt skal se ud, som det gjorde oprindeligt. Ikke værre, men heller ikke bedre.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin i sort-hvid - baseret på avisprint eller dårlig k

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jakobsen skrev:Jeg kan godt tage et billede hvor du kan se de to sider, men det "siger" ikke så meget for man skal stå med albummene for at kunne se detaljerne - et foto viser det ikke godt nok. Men jeg skal gerne gøre det hvis du vil... Du kan også gi´en kop kaffe, så skal jeg tage "originalerne" med :lol:
Okay, men det tyder jo på, at forskellen ikke er ret stor, hvis den ikke kan gengives på et foto eller et scan. Og det er ikke min holdning, at det skal være en hemmelighed mellem dig og mig, hvad forskellen eventuelt er. Så det ville være godt at få det frem i lyset.
Jakobsen skrev:Hvordan man gør... jeg kan ikke sidde her og skrive en lang drejebog her om hvordan man gør - men dybest set kan alt lade sige gøre på en computer. Jeg har restaureret umulige ting før. Men det er der jo ingen der ser :D - men det er jo også DET der er meningen.
Jeg tror godt jeg ville kunne gøre det - men grafikeren der har lavet det som nu er trykt - har sikkert også været ude i nogle valg på tid og penge om hvor meget der skal gøres ud af det... who knows.
Nu var det bare, fordi du kaster om dig med tekniske begreber og forhold, som du lader til at kende til (fx at der skulle findes "flere forskellige gamle tryk"). Alt det ville være godt at få frem i lyset, fordi, som vi ved: Lyset vil komme fra Lyset. Og det vil straale.

At der skulle have været "valg på tid og penge om hvor meget der skal gøres ud af det", kan jeg blankt afvise. Der er ingen begrænsninger i forhold til, hvad Casterman investerer i Tintin. Den eneste begrænsing er Moulinsart, og det handler ikke om tid og penge, tværtimod koster han kontinuerligt Casterman tid og penge.
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Tintin i sort-hvid - baseret på avisprint eller dårlig k

Indlæg af Jakobsen »

Carsten Søndergaard skrev:
Jakobsen skrev:Jeg kan godt tage et billede hvor du kan se de to sider, men det "siger" ikke så meget for man skal stå med albummene for at kunne se detaljerne - et foto viser det ikke godt nok. Men jeg skal gerne gøre det hvis du vil... Du kan også gi´en kop kaffe, så skal jeg tage "originalerne" med :lol:
Okay, men det tyder jo på, at forskellen ikke er ret stor, hvis den ikke kan gengives på et foto eller et scan. Og det er ikke min holdning, at det skal være en hemmelighed mellem dig og mig, hvad forskellen eventuelt er. Så det ville være godt at få det frem i lyset.
Jakobsen skrev:Hvordan man gør... jeg kan ikke sidde her og skrive en lang drejebog her om hvordan man gør - men dybest set kan alt lade sige gøre på en computer. Jeg har restaureret umulige ting før. Men det er der jo ingen der ser :D - men det er jo også DET der er meningen.
Jeg tror godt jeg ville kunne gøre det - men grafikeren der har lavet det som nu er trykt - har sikkert også været ude i nogle valg på tid og penge om hvor meget der skal gøres ud af det... who knows.
Nu var det bare, fordi du kaster om dig med tekniske begreber og forhold, som du lader til at kende til (fx at der skulle findes "flere forskellige gamle tryk"). Alt det ville være godt at få frem i lyset, fordi, som vi ved: Lyset vil komme fra Lyset. Og det vil straale.[/quote]

Jo, der er stor forskel på de to tryk - men det betyder altså ikke det er let at fotografere så man kan se det tydeligt på en skærm. (Alene din og min skærm er ikke ens - så vi vil se det forskelligt) Det er ikke nogen hemmelighed - jeg har jo skrevet at fejlen er at der er rasterpunkter i den sorte streg - og det bør der ikke være, det er derfor det ser forkert ud på de nye tryk.

Jeg "kaster" ikke om mig med tekniske begreber eller "lader" til at kende... :lol:
Jeg ved godt hvad jeg laver - og hvis billederne skal rettes/laves - så skal man have fat i al det materiale der findes på de tegninger/billeder... og hvis penge ikke er et problem - så er det jo bare at gå igang. ;)

Bare kom med det - så skal jeg prøve at fixe det :lol:
Besvar