Santes Plan

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Santes Plan

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Egmont mener ikke noe som helst (i den forstand at de har sagt noe). ;) Men jeg sammenlignet trykkmaterialet i deres nye utgave av "Kampen om arven" med en eldre norsk utgave, og i mine øyne så nyutgivelsen ut til å bruke restaurert trykkmateriale, med bedre reproduksjon av tegningene. Nyutgivelsen av "Trollmannen i Champignac" tidligere i år ble også forsinket noen måneder fordi de fikk trykkmateriale fra Dupuis senere enn planlagt (dette meldte Egmonts redaktør Kjetil Johnsen på Serienetts Facebook-gruppe). Ellers bruker begge de nyopptrykte albumene også Franquins originale forsider (aldri sett på regulære norske albumutgaver før) samt ny teksting med en font som ser ut til å være basert på Franquins håndteksting.
Men det kommer vel an på hvilken ældre udgave du sammenligner med. Materialet blev jo restaureret i første omgang da det blev digitaliseret i starten af 2000'erne. Det er dette digitaliserede materiale som er brugt i Egmonts samlebind, men de er måske ikke udgivet på norsk? Hvis tidligere norske udgaver alle har været trykt med de gamle trykfilm, så kan man godt tale om en restaurering. Men ikke den restaurering som er under udarbejdelse nu, hvor man også går tilbage til ganle farveangivelser af Franquin, som måske ikke blev fulgt, der bliver rettet deciderede farvelægningsfejl osv.

Det ser okay rimeligt ud med tekstningen, men Franquin-fontene bør justeres og optimeres, spatieringen, Å'erne, kommaerne osv.
Egmonts samlebind utkom absolutt på norsk. :) Så vidt jeg forsto den gangen solgte de også noe bedre enn i Danmark. Men disse samlebindene har jeg ikke (utenom 1938-46 og 1946-50), så jeg kan ikke sammenligne med trykkvaliteten på "Kampen om arven" der.

Da Egmont for noen måneder siden meldte at "Trollmannen i Champignac" var blitt forsinket fordi de stadig ventet på trykkfiler fra rettighetshaver, antok jeg at det dreide seg om de nye restaurerte trykkelementer som du tidligere hadde nevnt her på forumet -- og at det tok litt lengre tid rett og slett fordi Dupuis måtte bli ferdige med å restaurere "Trollmannen". (Den gangen nevnte du at de nye danske utgaver muligens kunne starte høsten 2020.) Men dette er altså ikke tilfelle? Det er ikke noen sjanse for at Dupuis er blitt ferdige med å restaurere de første få albums, selv om selve utgivelsen i Frankrike er blitt utsatt?

Enig i det med spatieringen og Å-ene. Det tenkte jeg også på når jeg leste albumet. Og så er det (som vanlig) ikke alltid Egmont er like flinke med å sette teksten inn i boblene heller, i forhold til hvor mange linjer teksten går over, og om det er en naturlig mengde luft rundt teksten i hele boblen, osv. Men denne fonten var likevel en hyggelig overraskelse. Jeg antar det er den samme font som Cobolt vil benytte i sine danske utgaver.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Santes Plan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Da Egmont for noen måneder siden meldte at "Trollmannen i Champignac" var blitt forsinket fordi de stadig ventet på trykkfiler fra rettighetshaver, antok jeg at det dreide seg om de nye restaurerte trykkelementer som du tidligere hadde nevnt her på forumet -- og at det tok litt lengre tid rett og slett fordi Dupuis måtte bli ferdige med å restaurere "Trollmannen". (Den gangen nevnte du at de nye danske utgaver muligens kunne starte høsten 2020.) Men dette er altså ikke tilfelle? Det er ikke noen sjanse for at Dupuis er blitt ferdige med å restaurere de første få albums, selv om selve utgivelsen i Frankrike er blitt utsatt?
Det er tænkeligt, at det faktisk er det helt nye materiale, der er brugt i de nye norske udgivelser. Projektet har været i gang i flere år, men den endelige relancering af serien i Belgien er udskudt af flere grunde (corona, men også at der har været omrokeringer i forlagets redaktion, så der er rokeret rundt på forskellige store projekters planlægning).
Mesterius skrev:Enig i det med spatieringen og Å-ene. Det tenkte jeg også på når jeg leste albumet. Og så er det (som vanlig) ikke alltid Egmont er like flinke med å sette teksten inn i boblene heller, i forhold til hvor mange linjer teksten går over, og om det er en naturlig mengde luft rundt teksten i hele boblen, osv.
Ja, der er plads til forbedring, som man siger :-) I visse tilfælde bør oversættelsen simpelthen justeres let for at give et bedre grafisk udtryk. Franquin-fonten er ikke specielt let at arbejde med i sig selv, og forskellen i tekstlængden på fransk og norsk/dansk er ofte stor (både i den ene og anden retning, længere eller kortere). Personligt ville jeg arbejde en del med bredning eller smalning og minimale punkt- og skydningsjusteringer, som jeg ofte gør, for at opnå et bedre samlet udtryk. Jeg er også hardcore orddeler, hvis det befordrer det samlede grafiske udtryk :-)
Mesterius skrev:Men denne fonten var likevel en hyggelig overraskelse. Jeg antar det er den samme font som Cobolt vil benytte i sine danske utgaver.
Ja, men som sagt i en bearbejdet udgave. Fonten er jo heller ikke udtryk for Franquins tekstning i hans tidligste og seneste værker, men en slags kompromis. Det må man nok leve med.
Morten Harkhoost
Indlæg: 7
Tilmeldt: 3. nov 2020, 15:11

Re: Santes Plan

Indlæg af Morten Harkhoost »

Hvornår udkom Santes Plan helt præcist? Tilbage i August?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Santes Plan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Da Egmont for noen måneder siden meldte at "Trollmannen i Champignac" var blitt forsinket fordi de stadig ventet på trykkfiler fra rettighetshaver, antok jeg at det dreide seg om de nye restaurerte trykkelementer som du tidligere hadde nevnt her på forumet -- og at det tok litt lengre tid rett og slett fordi Dupuis måtte bli ferdige med å restaurere "Trollmannen". (Den gangen nevnte du at de nye danske utgaver muligens kunne starte høsten 2020.) Men dette er altså ikke tilfelle? Det er ikke noen sjanse for at Dupuis er blitt ferdige med å restaurere de første få albums, selv om selve utgivelsen i Frankrike er blitt utsatt?
Det er tænkeligt, at det faktisk er det helt nye materiale, der er brugt i de nye norske udgivelser. Projektet har været i gang i flere år, men den endelige relancering af serien i Belgien er udskudt af flere grunde (corona, men også at der har været omrokeringer i forlagets redaktion, så der er rokeret rundt på forskellige store projekters planlægning).
Nu har jeg i mellemtiden talt med Dupuis om dette konkrete spørgsmål, og det er IKKE det restaurerede materiale, der er anvendt i de norske genudgivelser. Det er slet ikke færdigt eller frigivet endnu. Så hvis de nye norske udgaver tager sig anderledes ud end tidligere, må det altså have andre årsager.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Santes Plan

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Da Egmont for noen måneder siden meldte at "Trollmannen i Champignac" var blitt forsinket fordi de stadig ventet på trykkfiler fra rettighetshaver, antok jeg at det dreide seg om de nye restaurerte trykkelementer som du tidligere hadde nevnt her på forumet -- og at det tok litt lengre tid rett og slett fordi Dupuis måtte bli ferdige med å restaurere "Trollmannen". (Den gangen nevnte du at de nye danske utgaver muligens kunne starte høsten 2020.) Men dette er altså ikke tilfelle? Det er ikke noen sjanse for at Dupuis er blitt ferdige med å restaurere de første få albums, selv om selve utgivelsen i Frankrike er blitt utsatt?
Det er tænkeligt, at det faktisk er det helt nye materiale, der er brugt i de nye norske udgivelser. Projektet har været i gang i flere år, men den endelige relancering af serien i Belgien er udskudt af flere grunde (corona, men også at der har været omrokeringer i forlagets redaktion, så der er rokeret rundt på forskellige store projekters planlægning).
Nu har jeg i mellemtiden talt med Dupuis om dette konkrete spørgsmål, og det er IKKE det restaurerede materiale, der er anvendt i de norske genudgivelser. Det er slet ikke færdigt eller frigivet endnu. Så hvis de nye norske udgaver tager sig anderledes ud end tidligere, må det altså have andre årsager.
Interessant å høre! Da må det ha vært en annen grunn til at Egmont fikk trykkfiler fra Dupuis senere enn avtalt. Jeg har siden sist tittet i Egmonts norske bokutgave av Kampen om arven (2008), og må medgi at trykkelementene ser temmelig identiske ut med den nye albumutgaven. Her er en rask sammenligning:

Ny norsk albumutgave (2020):

Billede

Norsk bokserie (2008):

Billede

På den annen side ser både fonten og selve utførelsen av tekstingen langt bedre ut i 2020-albumet. Fonten må nok i det minste være nylaget fra Dupuis' side, eller i hvert fall av langt nyere dato enn 2008.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Santes Plan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:På den annen side ser både fonten og selve utførelsen av tekstingen langt bedre ut i 2020-albumet. Fonten må nok i det minste være nylaget fra Dupuis' side, eller i hvert fall av langt nyere dato enn 2008.
Ja, der er sket store fremskridt hvad det angår. Godt at se!
Besvar