Santes Plan

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Santes Plan

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg fik ret. Zoom melder UDSOLGT her efter en måned.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Santes Plan

Indlæg af dernice »

Tjo, men Faraos og Fantaks har stadig dem på lager....så helt udsolgt er den ikke :-)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9428
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Santes Plan

Indlæg af Antaeus »

Det er gået hurtigt, men ja det er kun udsolgt hos Zoom så den kan i princippet ligge flere måneder hos Faraos. Zoom overvejer i øvrigt at trykke et nyt oplag. Er den god? jeg har ikke set, læst eller købt den.

For at stille det lidt på spidsen så har en række Hall of Fame formentlig også været udsolgt fra forlaget i de sidste mange år, men kan stadig fås hos Faraos.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Santes Plan

Indlæg af dernice »

Ja, jeg tror tit at Faraos opkøber restoplag, så forlaget kan melde udsolgt... Og det er jo en fin forretningsstrategi :-)
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Santes Plan

Indlæg af Mirko Woelck »

dernice skrev:Ja, jeg tror tit at Faraos opkøber restoplag, så forlaget kan melde udsolgt... Og det er jo en fin forretningsstrategi :-)
Det hænder, men Sivert har vel planer og at tage hele kagen med at åbning af franchisesupermarkedsbutikkerne i Odense og Aarhus, hvor bl.a. Fyns og Stribeladen kan få det potentielt sværere, eller få et boost som 'modreaktion/modkultur', så der skal bruges flere eksemplarer for at fylde hylderne ud for det vel ikke se sig godt ud, hvis nye butikker indenfor franchisen har tomme eller halvtomme hylder, og hvor man skal gå til konkurrenterne lokalt eller på nettet. Dette kan være det skvult som måske, måske ikke lige for tiden er blevet taget højde for. Zoom's samlebind udsolgte status for de første bind taler sit sprog. Men det er samtidig ikke særligt hemmeligt, at Splint's universe er populært i DK, og Norge. Hvem husker ikke den lille battle på SJ og på FB, hvor Zoom og Cobolt havde svært ved at blive enige om, hvem der ville udgive den nye Splint & co. integrale. Den venter vi stadig på og nyt om... I hvert fald for undertegnede, da jeg ikke har ledt, undersøgt og faktisk 'glemt' alt om den indtil nu.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Santes Plan

Indlæg af Mesterius »

Mirko Woelck skrev:
dernice skrev:Ja, jeg tror tit at Faraos opkøber restoplag, så forlaget kan melde udsolgt... Og det er jo en fin forretningsstrategi :-)
Det hænder, men Sivert har vel planer og at tage hele kagen med at åbning af franchisesupermarkedsbutikkerne i Odense og Aarhus, hvor bl.a. Fyns og Stribeladen kan få det potentielt sværere, eller få et boost som 'modreaktion/modkultur', så der skal bruges flere eksemplarer for at fylde hylderne ud for det vel ikke se sig godt ud, hvis nye butikker indenfor franchisen har tomme eller halvtomme hylder, og hvor man skal gå til konkurrenterne lokalt eller på nettet. Dette kan være det skvult som måske, måske ikke lige for tiden er blevet taget højde for. Zoom's samlebind udsolgte status for de første bind taler sit sprog. Men det er samtidig ikke særligt hemmeligt, at Splint's universe er populært i DK, og Norge. Hvem husker ikke den lille battle på SJ og på FB, hvor Zoom og Cobolt havde svært ved at blive enige om, hvem der ville udgive den nye Splint & co. integrale. Den venter vi stadig på og nyt om... I hvert fald for undertegnede, da jeg ikke har ledt, undersøgt og faktisk 'glemt' alt om den indtil nu.
Det virker stadig som det er Cobolt som vil utgi de nyrestaurerte versjoner av Franquins Splint & Co. Se f. eks. denne Facebook-kommentar skrevet av Forlaget Cobolt den 21. mai, en stund etter diskusjonen i denne tråden.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Santes Plan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Det virker stadig som det er Cobolt som vil utgi de nyrestaurerte versjoner av Franquins Splint & Co. Se f. eks. denne Facebook-kommentar skrevet av Forlaget Cobolt den 21. mai, en stund etter diskusjonen i denne tråden.
Absolut, de nyrestaurerede udgaver kommer, men på grund af blandt andet coronaen, som har ramt markedet langt hårdere i Belgien og Frankrig end i Danmark, bliver det først i efteråret 2022. Og det bliver ikke samlebind, men enkeltbind.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Santes Plan

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Det virker stadig som det er Cobolt som vil utgi de nyrestaurerte versjoner av Franquins Splint & Co. Se f. eks. denne Facebook-kommentar skrevet av Forlaget Cobolt den 21. mai, en stund etter diskusjonen i denne tråden.
Absolut, de nyrestaurerede udgaver kommer, men på grund af blandt andet coronaen, som har ramt markedet langt hårdere i Belgien og Frankrig end i Danmark, bliver det først i efteråret 2022.
Virkelig? Vil det si at de belgiske utgaver som Cobolt baserer sine på også er blitt forsinket? Det er da ellers merkelig, for Egmont Norge har allerede utgitt "Trollmannen i Champignac" og "Kampen om arven" med restaurert trykkmateriale i løpet av de siste få måneder.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Santes Plan

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg er lidt skeptisk overfor restaurereing af tegneserier. Det betyder ofte, måske endda altid, et eller andet med "tegnet op".

Mest notorisk var de tidlige Marvel Masterworks, hvor siderne blev "tracet". Marvel havde ikke sørget for at bevare de helt gamle reprosider i trykbar stand.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Santes Plan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Virkelig? Vil det si at de belgiske utgaver som Cobolt baserer sine på også er blitt forsinket? Det er da ellers merkelig, for Egmont Norge har allerede utgitt "Trollmannen i Champignac" og "Kampen om arven" med restaurert trykkmateriale i løpet av de siste få måneder.
Ja, de er også forsinket. Så de findes ikke endnu. Hvad Egmont mener med restaureret trykmateriale ved jeg derfor ikke.

Restaureringsprojektet omfatter samtlige 19 album, der lanceres i en ny kollektion på fransk i efteråret 2022. Og hvis praktisk muligt samtidig på dansk og svensk.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Santes Plan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Jeg er lidt skeptisk overfor restaurereing af tegneserier. Det betyder ofte, måske endda altid, et eller andet med "tegnet op".
Men her er det hele jo udført med kærlig hånd af kærlige mennesker.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Santes Plan

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Jeg er lidt skeptisk overfor restaurereing af tegneserier. Det betyder ofte, måske endda altid, et eller andet med "tegnet op".
Men her er det hele jo udført med kærlig hånd af kærlige mennesker.
jeg kan godt se nødvendigheden af det, men som purist er det foretrukne altså tidlige udgave eller førsteudgaver. Ekstramateriale kan dog godt lokke mig, men ikke altid.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Santes Plan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:som purist er det foretrukne altså tidlige udgave eller førsteudgaver.
Så er det jo bare at holde dig til de gamle udgaver, og nye læsere kan så glæde sig over de nye udgaver :-)

En anden ting, der kommer til at ændre sig, har ikke noget med restaureringen af originalmaterialet at gøre, men bliver måske i virkeligheden mere iøjnefaldende: Nemlig er gennemføre en homogeniseret tekstning ikke mindst hvad de utrolig mange lydord og skilte angår, så de for første gang nogen sinde kommer til at afspejle Franquins enestående udførelse af dem. I Interpresseudgaverne var det i nogen grad okay, særligt i andenudgaverne, hvor Jens Trasborg tegnede en del af dem op i Tonny Lützers og Freddy Miltons gamle tekstninger. Men i Egmont-samlebindene var der slet ingen lighed med originalen, hvad lydordene angår. Mange af dem har heller aldrig været fordansket nogen sinde før, det bliver de nu.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Santes Plan

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Virkelig? Vil det si at de belgiske utgaver som Cobolt baserer sine på også er blitt forsinket? Det er da ellers merkelig, for Egmont Norge har allerede utgitt "Trollmannen i Champignac" og "Kampen om arven" med restaurert trykkmateriale i løpet av de siste få måneder.
Ja, de er også forsinket. Så de findes ikke endnu. Hvad Egmont mener med restaureret trykmateriale ved jeg derfor ikke.

Restaureringsprojektet omfatter samtlige 19 album, der lanceres i en ny kollektion på fransk i efteråret 2022. Og hvis praktisk muligt samtidig på dansk og svensk.
Egmont mener ikke noe som helst (i den forstand at de har sagt noe). ;) Men jeg sammenlignet trykkmaterialet i deres nye utgave av "Kampen om arven" med en eldre norsk utgave, og i mine øyne så nyutgivelsen ut til å bruke restaurert trykkmateriale, med bedre reproduksjon av tegningene. Nyutgivelsen av "Trollmannen i Champignac" tidligere i år ble også forsinket noen måneder fordi de fikk trykkmateriale fra Dupuis senere enn planlagt (dette meldte Egmonts redaktør Kjetil Johnsen på Serienetts Facebook-gruppe). Ellers bruker begge de nyopptrykte albumene også Franquins originale forsider (aldri sett på regulære norske albumutgaver før) samt ny teksting med en font som ser ut til å være basert på Franquins håndteksting. Her er et raskt snapshot:

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Santes Plan

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Egmont mener ikke noe som helst (i den forstand at de har sagt noe). ;) Men jeg sammenlignet trykkmaterialet i deres nye utgave av "Kampen om arven" med en eldre norsk utgave, og i mine øyne så nyutgivelsen ut til å bruke restaurert trykkmateriale, med bedre reproduksjon av tegningene. Nyutgivelsen av "Trollmannen i Champignac" tidligere i år ble også forsinket noen måneder fordi de fikk trykkmateriale fra Dupuis senere enn planlagt (dette meldte Egmonts redaktør Kjetil Johnsen på Serienetts Facebook-gruppe). Ellers bruker begge de nyopptrykte albumene også Franquins originale forsider (aldri sett på regulære norske albumutgaver før) samt ny teksting med en font som ser ut til å være basert på Franquins håndteksting.
Men det kommer vel an på hvilken ældre udgave du sammenligner med. Materialet blev jo restaureret i første omgang da det blev digitaliseret i starten af 2000'erne. Det er dette digitaliserede materiale som er brugt i Egmonts samlebind, men de er måske ikke udgivet på norsk? Hvis tidligere norske udgaver alle har været trykt med de gamle trykfilm, så kan man godt tale om en restaurering. Men ikke den restaurering som er under udarbejdelse nu, hvor man også går tilbage til ganle farveangivelser af Franquin, som måske ikke blev fulgt, der bliver rettet deciderede farvelægningsfejl osv.

Det ser okay rimeligt ud med tekstningen, men Franquin-fontene bør justeres og optimeres, spatieringen, Å'erne, kommaerne osv.
Besvar