Sidste bind af Sussi Bechs Samlede Værker klar til tryk
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8442
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Sidste bind af Sussi Bechs Samlede Værker klar til tryk
I "Sussi Bechs Samlede Værker" bind 5 beretter Sussi om arbejdet med "Nofret" bind 7-9, som hun skrev og tegnede i 1990'erne:
"I 1994 modtog jeg Pingprisen. Uddelingen foregik i Glyptotekets palmesal, og prisen bestod af et diplom, en bronzestatuette af Ping og ikke mindst en dejlig check på 25.000 kr.
Bag prisen stod Danmarks tegneserieforlag, tegne-
seriebutikkerne Fantask og Kazoom, bureauerne PIB Copenhagen og Bulls Pressetjeneste og dagbladet B.T. De havde lagt et stort forarbejde i at gøre dagen så festlig som mulig:
Jeg blev båret i guldstol ned ad trappen fra festsalen, mens Bente, Jette og Camilla fra min mavedansegruppe, Arabesque, dansede til egyptisk musik.
Jeg var dybt beæret over, at den kendte, kvindelige journalist, Lone Kühlmann, overakte prisen til mig.
Fotoet er taget af Anders Hjorth-Jørgensen.
Tegningen med Nofret og Ping lavede jeg bagefter til B.T."
Bestil "Nofret – Samlede historier III" og de andre bind i samleværket på https://www.eudor.dk/sussi-bechs-samlede-vaerker/ eller hos din lokale boghandler.
"I 1994 modtog jeg Pingprisen. Uddelingen foregik i Glyptotekets palmesal, og prisen bestod af et diplom, en bronzestatuette af Ping og ikke mindst en dejlig check på 25.000 kr.
Bag prisen stod Danmarks tegneserieforlag, tegne-
seriebutikkerne Fantask og Kazoom, bureauerne PIB Copenhagen og Bulls Pressetjeneste og dagbladet B.T. De havde lagt et stort forarbejde i at gøre dagen så festlig som mulig:
Jeg blev båret i guldstol ned ad trappen fra festsalen, mens Bente, Jette og Camilla fra min mavedansegruppe, Arabesque, dansede til egyptisk musik.
Jeg var dybt beæret over, at den kendte, kvindelige journalist, Lone Kühlmann, overakte prisen til mig.
Fotoet er taget af Anders Hjorth-Jørgensen.
Tegningen med Nofret og Ping lavede jeg bagefter til B.T."
Bestil "Nofret – Samlede historier III" og de andre bind i samleværket på https://www.eudor.dk/sussi-bechs-samlede-vaerker/ eller hos din lokale boghandler.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8442
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Sidste bind af Sussi Bechs Samlede Værker klar til tryk
I "Sussi Bechs Samlede Værker" bind 6 beretter Sussi om arbejdet med "Nofret" bind 10-12, som hun skrev og tegnede i 2000'erne:
"I 2005 modtog jeg den nyindstiftede Orla-Prisen for Kaj og Andrea. Jeg blev dog især glad, da jeg året efter blev udnævnt til Årets Kunstner i min hjemby Birkerød.
I 2015 blev jeg inviteret til Stockholm for at modtage Adamsonstatyetten, der er blevet uddelt af Svenska Serieakademin siden 1965. Det føltes godt pludselig at komme i selskab med Hal Foster, Hergé, René Goscinny, Gérard Lauzier og andre af mine store forbilleder.
Adamsonstatyetten er en lille træfigur, der snittes i hånden af Fritz Urban Gunnarsson, og som forestiller hovedpersonen fra serien »Adamson« af Oscar Jakobsson."
"I 2005 modtog jeg den nyindstiftede Orla-Prisen for Kaj og Andrea. Jeg blev dog især glad, da jeg året efter blev udnævnt til Årets Kunstner i min hjemby Birkerød.
I 2015 blev jeg inviteret til Stockholm for at modtage Adamsonstatyetten, der er blevet uddelt af Svenska Serieakademin siden 1965. Det føltes godt pludselig at komme i selskab med Hal Foster, Hergé, René Goscinny, Gérard Lauzier og andre af mine store forbilleder.
Adamsonstatyetten er en lille træfigur, der snittes i hånden af Fritz Urban Gunnarsson, og som forestiller hovedpersonen fra serien »Adamson« af Oscar Jakobsson."
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8442
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Sidste bind af Sussi Bechs Samlede Værker klar til tryk
I "Sussi Bechs Samlede Værker" bind 4 beretter Sussi om arbejdet med "Nofret" bind 4-6, som hun skrev og tegnede i slutningen af 1980'erne:
"I 1989 kom de første kontrakter med udenlandske forlag.
Carlsens Helle Nielsen havde under et besøg i Indonesien solgt Nofret til udgivelse på forlaget Sinar Harapan. Samme år blev der også indgået aftale med forlaget Himalaya/Loempia om udgivelse af serien på fransk og hollandsk, og i 1991 kom også svenskerne med.
I Frankrig og Holland sprang man første bind over, mens indoneserne og svenskerne startede med »Flugten fra Babylon«. Carlsen Comics i Stockholm bad dog om lidt mere spræl på forsiden.
I de franske og hollandske udgaver fik »Amons gemalinde« den noget kryptiske titel »Amons sarkofag«, selv om der ikke optrådte nogen sarkofag i historien. Det sker stadig, at der kommer fanpost fra Indonesien."
"I 1989 kom de første kontrakter med udenlandske forlag.
Carlsens Helle Nielsen havde under et besøg i Indonesien solgt Nofret til udgivelse på forlaget Sinar Harapan. Samme år blev der også indgået aftale med forlaget Himalaya/Loempia om udgivelse af serien på fransk og hollandsk, og i 1991 kom også svenskerne med.
I Frankrig og Holland sprang man første bind over, mens indoneserne og svenskerne startede med »Flugten fra Babylon«. Carlsen Comics i Stockholm bad dog om lidt mere spræl på forsiden.
I de franske og hollandske udgaver fik »Amons gemalinde« den noget kryptiske titel »Amons sarkofag«, selv om der ikke optrådte nogen sarkofag i historien. Det sker stadig, at der kommer fanpost fra Indonesien."
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8442
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Sidste bind af Sussi Bechs Samlede Værker klar til tryk
I "Sussi Bechs Samlede Værker" bind 5 beretter Sussi om arbejdet med "Nofret" bind 7-9, som hun skrev og tegnede i 1990'erne:
"I 1990’erne udgav Forening for Orientalsk Dans tidsskriftet »Orientalsk Dans«, redigeret af Alice Oppenheim.
Jeg skrev og tegnede bladets modeside, »Cairo Mode«, der gav opskrifter på, hvordan man syede sine egne dragter og kostumer. Her optrådte Nofret også af og til som mannequin, når det færdige resultat skulle vises frem.
Jeg tegnede også til bladets debatsider, hvor bølgerne af og til kunne gå højt."
"I 1990’erne udgav Forening for Orientalsk Dans tidsskriftet »Orientalsk Dans«, redigeret af Alice Oppenheim.
Jeg skrev og tegnede bladets modeside, »Cairo Mode«, der gav opskrifter på, hvordan man syede sine egne dragter og kostumer. Her optrådte Nofret også af og til som mannequin, når det færdige resultat skulle vises frem.
Jeg tegnede også til bladets debatsider, hvor bølgerne af og til kunne gå højt."
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8442
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Sidste bind af Sussi Bechs Samlede Værker klar til tryk
I "Sussi Bechs Samlede Værker" bind 6 beretter Sussi om arbejdet med "Nofret" bind 10-12, som hun skrev og tegnede i 2000'erne:
"Først prøver jeg at skrive en historie og komme i den rette stemning. Ofte ved jeg ikke, hvad der skal ske efter det forrige album, og jeg sidder så alene i ugevis med en blok og en pen foran mig, mens jeg prøver at få så mange løse ideer ned på papiret som muligt, mens jeg lytter til en masse operamusik for at lukke verden ude. Når jeg føler, at der er ideer nok til et album, ordner jeg dem og strukturerer historien, så den fylder de 46 sider, der er afsat. Det tager som regel tre-fire måneder at få historien på plads. Først når historien er 100% klar med løse billedkompositioner og figurernes dialog, finder jeg skitsepapiret frem og går i gang med de egentlige tegninger. De bliver lavet på store katonark i dobbelt størrelse, med blyant og viskelæder. Først tegner jeg rammer og taleboblerne ind, sådan som jeg har forestillet mig dem, da jeg skrev historien. Så skitser jeg figurerne, interiører og baggrunde. Til de historiske detaljer har jeg en masse bøger, hvor jeg kan se, hvordan tøj, møbler, skibe og paladser så ud på Akhnatons tid. Når jeg er tilfreds med skitserne, tegner jeg dem op med pen og sort tusch. Det hele tager ca. en en uge pr. side. Teksten skriver jeg på et ark for sig, fordi det så er lettere for forlaget at trykke den på flere sprog.
Det nye album, "Kiya", er computerfarvelagt. Først troede jeg, at det ville være en stor kvalitativ nedgang, men mens jeg arbejdede med det, opdagede jeg, at netop til tegneserier er det meget brugbart, og resultatet af det nyeste album synes jeg svarer stort set til de tidligere håndfarvelagte. Modsat hvad mange måske tror, går det ikke hurtigere med computer, men der er mange ting, som går lettere, f.eks. er det enormt let at lave et farveforløb i en himmel. Det var tidligere en hård kamp med airbrush, tilstoppede dyser og kompressorer, der aldrig virkede, når der var brug for dem. Så måske vil mange finde farvelægningen af det nye album mere detaljeret og gennemarbejdet, fordi det simpelthen var lettere og mere fristende end før at putte detaljer på. Grunden til, at det blev nødvendigt med computerfarvelægning, var, at det målfaste karton, tegneserier tidligere blev farvelagt på, udgik af produktion. Da jeg farvelagde det forrige album, måtte jeg således kæmpe i dagevis for at få farvelægningen af hver side til at passe til den sorte stregfilm, og det fik mig til at vælge computeren. Og det har jeg ikke fortrudt."
"Først prøver jeg at skrive en historie og komme i den rette stemning. Ofte ved jeg ikke, hvad der skal ske efter det forrige album, og jeg sidder så alene i ugevis med en blok og en pen foran mig, mens jeg prøver at få så mange løse ideer ned på papiret som muligt, mens jeg lytter til en masse operamusik for at lukke verden ude. Når jeg føler, at der er ideer nok til et album, ordner jeg dem og strukturerer historien, så den fylder de 46 sider, der er afsat. Det tager som regel tre-fire måneder at få historien på plads. Først når historien er 100% klar med løse billedkompositioner og figurernes dialog, finder jeg skitsepapiret frem og går i gang med de egentlige tegninger. De bliver lavet på store katonark i dobbelt størrelse, med blyant og viskelæder. Først tegner jeg rammer og taleboblerne ind, sådan som jeg har forestillet mig dem, da jeg skrev historien. Så skitser jeg figurerne, interiører og baggrunde. Til de historiske detaljer har jeg en masse bøger, hvor jeg kan se, hvordan tøj, møbler, skibe og paladser så ud på Akhnatons tid. Når jeg er tilfreds med skitserne, tegner jeg dem op med pen og sort tusch. Det hele tager ca. en en uge pr. side. Teksten skriver jeg på et ark for sig, fordi det så er lettere for forlaget at trykke den på flere sprog.
Det nye album, "Kiya", er computerfarvelagt. Først troede jeg, at det ville være en stor kvalitativ nedgang, men mens jeg arbejdede med det, opdagede jeg, at netop til tegneserier er det meget brugbart, og resultatet af det nyeste album synes jeg svarer stort set til de tidligere håndfarvelagte. Modsat hvad mange måske tror, går det ikke hurtigere med computer, men der er mange ting, som går lettere, f.eks. er det enormt let at lave et farveforløb i en himmel. Det var tidligere en hård kamp med airbrush, tilstoppede dyser og kompressorer, der aldrig virkede, når der var brug for dem. Så måske vil mange finde farvelægningen af det nye album mere detaljeret og gennemarbejdet, fordi det simpelthen var lettere og mere fristende end før at putte detaljer på. Grunden til, at det blev nødvendigt med computerfarvelægning, var, at det målfaste karton, tegneserier tidligere blev farvelagt på, udgik af produktion. Da jeg farvelagde det forrige album, måtte jeg således kæmpe i dagevis for at få farvelægningen af hver side til at passe til den sorte stregfilm, og det fik mig til at vælge computeren. Og det har jeg ikke fortrudt."
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8442
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Sidste bind af Sussi Bechs Samlede Værker klar til tryk
I "Sussi Bechs Samlede Værker" bind 5 beretter Sussi om arbejdet med "Nofret" bind 7-9, som hun skrev og tegnede i 1990'erne:
"I 25 år lavede tegnestuen Gimle næsten hvert år en julekalender. Traditionen startede i 1980, hvor jeg tegnede en lille papkalender i A4 til Peter Madsen, »Peters Jul«.
Året efter kom der flere medlemmer til, bl.a. Stefan Fjeldmark. Så vidt jeg husker, var det ham, der tog kalenderidéen op igen, og denne gang involverede det alle på tegnestuen: Et stort kartonark blev delt op, hvorefter vi skulle tegne hinanden efter først-til-mølle-princippet.
I 1983 fik Frank øje på kalenderen og syntes, vi skulle tegne en ny.
Man måtte ikke vælge et offer, man havde tegnet tidligere år, og man måtte heller ikke vælge dén, der samme år havde tegnet én selv. På den måde kom vi alle til at tegne hinanden efter tur.
Det fortsatte til 2004, hvor vi var blevet for voksne til den slags pjat."
"I 25 år lavede tegnestuen Gimle næsten hvert år en julekalender. Traditionen startede i 1980, hvor jeg tegnede en lille papkalender i A4 til Peter Madsen, »Peters Jul«.
Året efter kom der flere medlemmer til, bl.a. Stefan Fjeldmark. Så vidt jeg husker, var det ham, der tog kalenderidéen op igen, og denne gang involverede det alle på tegnestuen: Et stort kartonark blev delt op, hvorefter vi skulle tegne hinanden efter først-til-mølle-princippet.
I 1983 fik Frank øje på kalenderen og syntes, vi skulle tegne en ny.
Man måtte ikke vælge et offer, man havde tegnet tidligere år, og man måtte heller ikke vælge dén, der samme år havde tegnet én selv. På den måde kom vi alle til at tegne hinanden efter tur.
Det fortsatte til 2004, hvor vi var blevet for voksne til den slags pjat."
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8442
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Sidste bind af Sussi Bechs Samlede Værker klar til tryk
SUSSI BECHS SAMLEDE VÆRKER
10. november udgiver vi 7. og sidste bind af "Sussi Bechs Samlede Værker". De syv bind indeholder alle Sussis album fra 1985-2012. Også denne gang er der 33 siders ekstramateriale, hvor Sussi selv fortæller om tilblivelsen af "Zainab", "De vilde svaner" og "Egtved Pigen":
"En Dalila den Drevne-forside tegnet til tegneseriehæftet »Danske Tegneserier« i 1982. Så vidt jeg husker, var det Bjørn Morisse, som ringede og sagde, at de gerne ville bringe Dalila den Drevne som føljeton i deres blad. Men bladet gik ind, før det blev en realitet.
På det tidspunkt var jeg startet på Skolen for Brugskunst (i dag Kunstakademiets Designskole). Her mødte jeg Interpresses redaktør, Henning Kure, og Peter Madsen, der kom ind og fortalte om deres arbejde med »Valhalla«. Jeg viste dem nogle sider fra »Dalila den Drevne« og fik på den måde kontakt til miljøet omkring den nystartede Tegnestuen Gimle, der lå i en skummel baggård i Linnésgade, men hvor der sad folk og tegnede tegneserier – en helt fantastisk og absurd tanke på dét tidspunkt. Peter spurgte, om jeg ville være medlem. Jeg kunne ikke få armene ned og gik hjem på store, lyserøde skyer.
Henning Kure viste interesse for »Dalila den Drevne«, men kunne ikke rigtig få økonomien til at passe med et 100 siders album. Han foreslog, at jeg i stedet lavede en ny serie, og så gik jeg i gang med »Zainab«, der genbrugte figurerne Dalila og Zainab. Igen var det i »1001 Nat«, jeg hentede inspirationen til historien."
Bestil "De vilde svaner" og de andre bind i samleværket på https://www.eudor.dk/sussi-bechs-samlede-vaerker/ eller hos din lokale boghandler.
10. november udgiver vi 7. og sidste bind af "Sussi Bechs Samlede Værker". De syv bind indeholder alle Sussis album fra 1985-2012. Også denne gang er der 33 siders ekstramateriale, hvor Sussi selv fortæller om tilblivelsen af "Zainab", "De vilde svaner" og "Egtved Pigen":
"En Dalila den Drevne-forside tegnet til tegneseriehæftet »Danske Tegneserier« i 1982. Så vidt jeg husker, var det Bjørn Morisse, som ringede og sagde, at de gerne ville bringe Dalila den Drevne som føljeton i deres blad. Men bladet gik ind, før det blev en realitet.
På det tidspunkt var jeg startet på Skolen for Brugskunst (i dag Kunstakademiets Designskole). Her mødte jeg Interpresses redaktør, Henning Kure, og Peter Madsen, der kom ind og fortalte om deres arbejde med »Valhalla«. Jeg viste dem nogle sider fra »Dalila den Drevne« og fik på den måde kontakt til miljøet omkring den nystartede Tegnestuen Gimle, der lå i en skummel baggård i Linnésgade, men hvor der sad folk og tegnede tegneserier – en helt fantastisk og absurd tanke på dét tidspunkt. Peter spurgte, om jeg ville være medlem. Jeg kunne ikke få armene ned og gik hjem på store, lyserøde skyer.
Henning Kure viste interesse for »Dalila den Drevne«, men kunne ikke rigtig få økonomien til at passe med et 100 siders album. Han foreslog, at jeg i stedet lavede en ny serie, og så gik jeg i gang med »Zainab«, der genbrugte figurerne Dalila og Zainab. Igen var det i »1001 Nat«, jeg hentede inspirationen til historien."
Bestil "De vilde svaner" og de andre bind i samleværket på https://www.eudor.dk/sussi-bechs-samlede-vaerker/ eller hos din lokale boghandler.
- Henrik Andreasen
- Brugerniveau 2
- Indlæg: 274
- Tilmeldt: 28. mar 2004, 13:44
- Geografisk sted: Syd for Køge
Re: Sidste bind af Sussi Bechs Samlede Værker klar til tryk
Har lige købt det 7. og sidste album i Sussi's samlede værker. Et imponerende værk, hvor jeg syntes det var en fin lille detalje, at det sidste album udkom på min fødselsdag
Ser frem til at læse det i weekenden, men indtil videre står det i reolen med de andre album i serien. Det er en fornøjelse når al tekst på ryggen bare står snorlige og skarpt!
Når det er læst kan vi så begynde at glæde os til Nofret#13, forhåbentlig en gang til foråret?
Ser frem til at læse det i weekenden, men indtil videre står det i reolen med de andre album i serien. Det er en fornøjelse når al tekst på ryggen bare står snorlige og skarpt!
Når det er læst kan vi så begynde at glæde os til Nofret#13, forhåbentlig en gang til foråret?
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8442
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Sidste bind af Sussi Bechs Samlede Værker klar til tryk
Til lykke.Henrik Andreasen skrev:Har lige købt det 7. og sidste album i Sussi's samlede værker. Et imponerende værk, hvor jeg syntes det var en fin lille detalje, at det sidste album udkom på min fødselsdag
Vi håber på en udgivelse i efteråret 2022. Sussi har tegnet 22-23 sider og er dermed ca. en tredjedel inde i historien, der nok bliver af samme længde som "Slave i Levanten". Lige nu arbejder hun på en anden opgave, men ellers går det pænt fremad, når hun arbejder på serien.Henrik Andreasen skrev:Når det er læst kan vi så begynde at glæde os til Nofret#13, forhåbentlig en gang til foråret?
Nofret møder bl.a. Tutankhamon igen, som hun flygter sammen med i et forsøg på at nå frem til general Horemheb og få ham til at gribe ind i borgerkrigen mellem Amon- og Aton-tilhængere. Bind 13 afslutter den igangværende historiecyklus, der begyndte i bind 11.
Vi har lagt nogle billeder op fra tegneprocessen her:
https://www.eudor.dk/foto-reportage-se- ... t-bind-13/
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8442
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Sidste bind af Sussi Bechs Samlede Værker klar til tryk
SUSSI BECHS SAMLEDE VÆRKER
10. november udgiver vi 7. og sidste bind af "Sussi Bechs Samlede Værker". De syv bind indeholder alle Sussis album fra 1985-2012. Også denne gang er der 33 siders ekstramateriale, hvor Sussi selv fortæller om tilblivelsen af "Zainab", "De vilde svaner" og "Egtved Pigen":
"I midten af 1990erne arbejdede jeg på Nofret bind 9, »Nattens hævner«. En dag ringede Jens Peder Agger ind på tegnestuen og fortalte, at han var i gang med at udgive en serie med eventyr skrevet og fortalt af forskellige tegneserieskabere. Om jeg ville være med. Jeg synes ideen lød sjov og sprang på.
Jeg valgte eventyret »De vilde svaner«, hvor heltinden Elisa må væve særke af brændenælder til sine seks brødre for at hæve en forbandelse.
Farvelægningen af »De vilde svaner« er et kapitel for sig. Rent teknisk stod jeg ved en skillevej. De blåprint, jeg havde farvelagt »Zainab«, »Nofret« og »Aida Nur« på, var ikke længere til at skaffe. Det specielle, målfaste papir var udgået af produktion. Og computerfarvelægning var endnu så langsommelig og dyr en proces, at det virkede meningsløst at begive sig ud i en digital farvelægning, der tog længere tid end at arbejde med pensler og farver.
»De vilde svaner« blev derfor et eksperiment, hvor jeg farvelagde fotokopier af min stregtegning med Copic-markere, en teknik jeg havde lært på et reklamebureau. Det fungerede sådan set okay til eventyralbummet, men jeg blev hurtig klar over, at det ikke ville være optimalt til »Nofret«. Men da jeg nogle år senere producerede et halvt hundrede børnebøger med Kaj og Andrea til DR Multimedie, farvelagde jeg mange af dem med Copic-markere."
10. november udgiver vi 7. og sidste bind af "Sussi Bechs Samlede Værker". De syv bind indeholder alle Sussis album fra 1985-2012. Også denne gang er der 33 siders ekstramateriale, hvor Sussi selv fortæller om tilblivelsen af "Zainab", "De vilde svaner" og "Egtved Pigen":
"I midten af 1990erne arbejdede jeg på Nofret bind 9, »Nattens hævner«. En dag ringede Jens Peder Agger ind på tegnestuen og fortalte, at han var i gang med at udgive en serie med eventyr skrevet og fortalt af forskellige tegneserieskabere. Om jeg ville være med. Jeg synes ideen lød sjov og sprang på.
Jeg valgte eventyret »De vilde svaner«, hvor heltinden Elisa må væve særke af brændenælder til sine seks brødre for at hæve en forbandelse.
Farvelægningen af »De vilde svaner« er et kapitel for sig. Rent teknisk stod jeg ved en skillevej. De blåprint, jeg havde farvelagt »Zainab«, »Nofret« og »Aida Nur« på, var ikke længere til at skaffe. Det specielle, målfaste papir var udgået af produktion. Og computerfarvelægning var endnu så langsommelig og dyr en proces, at det virkede meningsløst at begive sig ud i en digital farvelægning, der tog længere tid end at arbejde med pensler og farver.
»De vilde svaner« blev derfor et eksperiment, hvor jeg farvelagde fotokopier af min stregtegning med Copic-markere, en teknik jeg havde lært på et reklamebureau. Det fungerede sådan set okay til eventyralbummet, men jeg blev hurtig klar over, at det ikke ville være optimalt til »Nofret«. Men da jeg nogle år senere producerede et halvt hundrede børnebøger med Kaj og Andrea til DR Multimedie, farvelagde jeg mange af dem med Copic-markere."
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8442
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Sidste bind af Sussi Bechs Samlede Værker klar til tryk
SUSSI BECHS SAMLEDE VÆRKER
10. november udgiver vi 7. og sidste bind af "Sussi Bechs Samlede Værker". De syv bind indeholder alle Sussis album fra 1985-2012. Også denne gang er der 33 siders ekstramateriale, hvor Sussi selv fortæller om tilblivelsen af "Zainab", "De vilde svaner" og "Egtved Pigen":
"To indledningssider kom ikke med i Zainab-albummet. Her får man ellers forklaringen på, hvorfor Ali er i bad standing hos Kaliffen og general Massrur, og hvorfor han rejste med kamelkaravanen.
Det var mit første album til et forlag, og jeg rodede rundt i historien. Meget blev kasseret eller tegnet om.
Indledningen her blev kasseret ret hurtigt af mig selv, da jeg syntes, Harun al-Rashids brutalitet blev lidt for åbenlys og ikke passede ind i albummets øvrige stil."
10. november udgiver vi 7. og sidste bind af "Sussi Bechs Samlede Værker". De syv bind indeholder alle Sussis album fra 1985-2012. Også denne gang er der 33 siders ekstramateriale, hvor Sussi selv fortæller om tilblivelsen af "Zainab", "De vilde svaner" og "Egtved Pigen":
"To indledningssider kom ikke med i Zainab-albummet. Her får man ellers forklaringen på, hvorfor Ali er i bad standing hos Kaliffen og general Massrur, og hvorfor han rejste med kamelkaravanen.
Det var mit første album til et forlag, og jeg rodede rundt i historien. Meget blev kasseret eller tegnet om.
Indledningen her blev kasseret ret hurtigt af mig selv, da jeg syntes, Harun al-Rashids brutalitet blev lidt for åbenlys og ikke passede ind i albummets øvrige stil."
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8442
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Sidste bind af Sussi Bechs Samlede Værker klar til tryk
SUSSI BECHS SAMLEDE VÆRKER
10. november udgiver vi 7. og sidste bind af "Sussi Bechs Samlede Værker". De syv bind indeholder alle Sussis album fra 1985-2012. Også denne gang er der 33 siders ekstramateriale, hvor Sussi selv fortæller om tilblivelsen af "Zainab", "De vilde svaner" og "Egtved Pigen":
"Noget af mit første publicerede arbejde var til Fantasks tegneseriekatalog i 1982. Jeg var til møde med Søren, Rolf og Morten nede i deres butik i Skt Pedersstræde. De bad mig illustrere de forskellige tegneseriegenrer i kataloget, så det ikke bare var kedelig tekst.
Hvis jeg derudover havde nogle egnede småtegninger gemt i skuffen, ville de drysse dem rundt mellem teksten.
En smilende Marvel-Morten sagde: »Du skal bare smide en ordentlig bunke tegninger ned i en stor sæk og komme med dem.«
Da jeg kom i gang med opgaven, gik det op for mig, hvor lidt jeg vidste om tegneseriegenrer.
Jeg kendte jo kun dem, som kunne lånes på Birkerød Biblio-
tek. Jeg tror, Peter Madsen forklarede mig, hvad »Marvel«, »DC« og »SF« betød."
10. november udgiver vi 7. og sidste bind af "Sussi Bechs Samlede Værker". De syv bind indeholder alle Sussis album fra 1985-2012. Også denne gang er der 33 siders ekstramateriale, hvor Sussi selv fortæller om tilblivelsen af "Zainab", "De vilde svaner" og "Egtved Pigen":
"Noget af mit første publicerede arbejde var til Fantasks tegneseriekatalog i 1982. Jeg var til møde med Søren, Rolf og Morten nede i deres butik i Skt Pedersstræde. De bad mig illustrere de forskellige tegneseriegenrer i kataloget, så det ikke bare var kedelig tekst.
Hvis jeg derudover havde nogle egnede småtegninger gemt i skuffen, ville de drysse dem rundt mellem teksten.
En smilende Marvel-Morten sagde: »Du skal bare smide en ordentlig bunke tegninger ned i en stor sæk og komme med dem.«
Da jeg kom i gang med opgaven, gik det op for mig, hvor lidt jeg vidste om tegneseriegenrer.
Jeg kendte jo kun dem, som kunne lånes på Birkerød Biblio-
tek. Jeg tror, Peter Madsen forklarede mig, hvad »Marvel«, »DC« og »SF« betød."
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8442
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Sidste bind af Sussi Bechs Samlede Værker klar til tryk
SUSSI BECHS SAMLEDE VÆRKER
10. november udgiver vi 7. og sidste bind af [url=https://www.eudor.dk/sussi-bechs-samlede-vaerker/]"Sussi Bechs Samlede Værker"[/url]. De syv bind indeholder alle Sussis album fra 1985-2012. Også denne gang er der 33 siders ekstramateriale, hvor Sussi selv fortæller om tilblivelsen af "Zainab", "De vilde svaner" og "Egtved Pigen":
"Arbejdet med »Zainab« tog omkring fire år og lå stille undervejs, fordi Interpresse fik økonomiske proble-
mer og kolde fødder mht. udgivelse af dyre, danske tegneserier i farver.
Dengang kostede det forlaget 25.000 at lægge farver på en serie. Dem fik de dækket, da Berlingske købte serien til publicering hver søndag. Det var Jakob Stegelmann, der sørgede for det.
Undervejs lavede jeg også andre ting. Illustrationsopgaver for mine gamle folkeskolelærere, der lavede pjecer om ungdomsuddannelse, livredning og alt mulig andet. Det gav smør på brødet.
På en eller anden måde blev jeg også lukket ind i kredsen af tegnere, der leverede bidrag til Interpresses nye, satiriske tegneserieblad, »Kystbane Komix«. Bladet kørte franske serier af Lauzier, Bretécher m.fl., men der var også danskproduceret materiale. Jeg lavede fire striber, hvor jeg genbrugte nogle af mine gamle tegneserier fra teenageårene, der handlede om mig selv og min familie. I en af dem arbejder jeg som rengøringsassistent på “Pippen” på Farum Kaserne, og i de andre brugte jeg min mormor, Leni, som hovedfigur."
[attachment=1]122316691_1752802041545370_3944394090721421204_o.png[/attachment]
[attachment=0]122334452_1752798244879083_8371272479366671641_o.jpg[/attachment]
10. november udgiver vi 7. og sidste bind af [url=https://www.eudor.dk/sussi-bechs-samlede-vaerker/]"Sussi Bechs Samlede Værker"[/url]. De syv bind indeholder alle Sussis album fra 1985-2012. Også denne gang er der 33 siders ekstramateriale, hvor Sussi selv fortæller om tilblivelsen af "Zainab", "De vilde svaner" og "Egtved Pigen":
"Arbejdet med »Zainab« tog omkring fire år og lå stille undervejs, fordi Interpresse fik økonomiske proble-
mer og kolde fødder mht. udgivelse af dyre, danske tegneserier i farver.
Dengang kostede det forlaget 25.000 at lægge farver på en serie. Dem fik de dækket, da Berlingske købte serien til publicering hver søndag. Det var Jakob Stegelmann, der sørgede for det.
Undervejs lavede jeg også andre ting. Illustrationsopgaver for mine gamle folkeskolelærere, der lavede pjecer om ungdomsuddannelse, livredning og alt mulig andet. Det gav smør på brødet.
På en eller anden måde blev jeg også lukket ind i kredsen af tegnere, der leverede bidrag til Interpresses nye, satiriske tegneserieblad, »Kystbane Komix«. Bladet kørte franske serier af Lauzier, Bretécher m.fl., men der var også danskproduceret materiale. Jeg lavede fire striber, hvor jeg genbrugte nogle af mine gamle tegneserier fra teenageårene, der handlede om mig selv og min familie. I en af dem arbejder jeg som rengøringsassistent på “Pippen” på Farum Kaserne, og i de andre brugte jeg min mormor, Leni, som hovedfigur."
[attachment=1]122316691_1752802041545370_3944394090721421204_o.png[/attachment]
[attachment=0]122334452_1752798244879083_8371272479366671641_o.jpg[/attachment]