Euroklassisk årsrapport 2020

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Med kun en måned til jul vil jeg genoptage sidste års tilbageblik på året, der gik, set ud fra et euroklassisk perspektiv. Sidste års tråd postede jeg i Debat: http://dansketegneserieskabere.dk/debat ... =4&t=21697

Men denne årsrapport hører retteligt til i Euroklassikere, så her havner vi nu.

_____________________________________________________________

Det har været et banner år for euroklassikerne på dansk, Covid-19 til trods.

Shadow Zone Media har fundet et fornuftigt leje med newies, der ifølge head honcho Bjarne Kristensen peger fremad. Alligevel er der blevet plads til mere "Clifton" intégrale, og så den helt store overraskelse, den episke italienske western serie "Ken Parker", som er under forberedelse. Med denne kommende western vil Shadow Zone med Bjarne's egne ord have "trukket deres del af læsset", så det er nok ikke lige dét forlag, man skal sende sine euroklassiker forslag til. Vi får alt for få italienske serier oversat til dansk, og her har Bjarne fundet sig en niche, idet han behersker det italienske sprog.

Fahrenheit har fundet sig til rette hos Faraos. Paw Mathiasen står stadig for det redaktionelle, mens Faraos sørger for det administrative. Og flagskibet, "Jerry Spring", har fundet nåde hos Faraonerne. Efter flere års ventetid og vage udmeldinger, smed de pludselig hele to bind af "Jerry Spring Komplet" på gaden, det længe ventede bind 3 og så bind 4 - på samme tid! Four down, one to go...

Cobolt har også haft et godt år. De er ikke længere det førende euroklassikerforlag, men det de gør, gør de godt. Vi fik to vigtige intégraler i år, "Buddy Longway" og "Asterix". Samtidig er de nye Asterix også havnet hos Cobolt, og dér har de fundet et godt hjem. Endnu et søm til Egmont's kiste... Nu bliver det spændende at se, om vi får den længe ventede "Luftens Ørne" intégrale i 2021. Også en "Blake og Mortimer" er under forberedelse, og "Blueberry" går som forventet også meget godt. Dog håber vi på et nyt oplag af bind 3, uden den graverende, krøllede side...

Fabel har haft et hårdt år på grund af Covid-19. Men de er her endnu! Lars Jakobsen nåede at få Jonathan 13 ud lige før jul i 2019, og den fik ovenikøbet ros af Cosey selv, da han gæstede Art Bubble. Jonathan 14, med oversættelse af Søren Vinterberg, er sendt til tryk, og forventes i december. Af danske klassikere fik vi to styks af Poul Arne Kring, "Bolette" samlet komplet for første gang, og så "Kit McCoy", og de må siges at være et must. "Bolette" fik endda Claus Deleuran prisen. Lars går forsigtigt frem, men til næste år kan vi måske vente en KÆMPE overraskelse, om alt går vel.

Faraos fortsatte deres old school program, med "Eric Hedspore", "Alix", de nye bind af "Lefranc". og som rosinen i pølseenden, den første Lefranc, en facsimile udgave med det originale cover og et forord med Jacques Martin. Manara fyldte 75 i år, og det fejrede de med "El Gaucho", med manus af Hugo Pratt, og en kaffebordsbog, som også udkom i luksusudgave, signeret i et oplag på 75 eks.! Nu håber vi alle på Michel Vaillant intégralen i 2021.

E-voke stormer derudad med syvmileskridt. De har som Zoom, god kontakt til læserne på Facebook, med konkurrencer og lignende. Med 50 udgivelser på et år er de oppe på siden af Zoom, dog er det meste newies. Faktisk er der kun tre serier, der decideret kan kaldes euroklassikere, "Al & Brock", "Barelli", og for første gang udenfor Frankrig og Belgien, Greg og Aidans' miniserie, "Panterne"! De har også bebudet "Tout Vance" i 2021, eller rettere, det af "Tout Vance", som vi mangler, og det er en del. Så man kan ikke fortænke dem i at lukke af for flere euroklassikerforslag lige nu. Dog håber vi ikke, Vance bliver det sidste af den slags.

Zoom bevarede deres førerposition i 2020. Dog har de sat tempoet lidt ned og reduceret antallet af udgivelser fra 60 til 45. Vi fik "Bruno Brazil" i år, og den går godt. Alligevel måtte "Bob Morane" lukke efter tre bind, trods ihærdige redningsforsøg. Uforståeligt, at den ikke gik bedre, når nu det var Vance... "Attila" fik vi endelig samlet som en enkeltbindsintégrale, og det manglende bind 4 har så kun været ca. 44 år undervejs...

Billede

Eudor har haft et vældig godt år. Den nye "Ørsted" er nu i fjerde oplag, og Frank Madsen har været utrættelig i promovering af både denne og "Sussi Bech's Samlede Værker". Nu bliver det spændende at se, om de skulle få mod på andre euroklassikere. Det ville være overgodylt dejligt med flere euroklassikere, nu hvor de har fyret al krudtet af.

Tegneseriekompagniet fik udgivet nogle Hermann ting af nyere dato, men ellers er det jo "Inspektør Canardo" komplet, som mange fans går og venter på fra dette forlag.

THIS HAS BEEN A EUROCLASSIC PUBLIC SERVICE ANNOUNCEMENT
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:Eudor har haft et vældig godt år. Den nye "Ørsted" er nu i fjerde oplag, og Frank Madsen har været utrættelig i promovering af både denne og "Sussi Bech's Samlede Værker". Nu bliver det spændende at se, om de skulle få mod på andre euroklassikere. Det ville være overgodylt dejligt med flere euroklassikere, nu hvor de har fyret al krudtet af.
Ja, vi mangler jo stadig fortsættelsen på "Kurt Dunder i Tyrol" og afslutningen på "Kurt Dunder og Nanobotterne", så der er nok at tage fat på. :lol:

Der kommer i hvert fald 3-5 tegneserieudgivelser fra os i 2021, alle af danske ophavsmænd. En af dem er en helt ny (uha!) tegneserie af Simon Petersen, mens resten er "danske euroklassikere". Mere om det i løbet af et par måneder. Vi satser på at have nyheder klar både til Copenhagen Comics og Bogforum.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Maverick
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 146
Tilmeldt: 1. jan 2018, 15:20

Re: Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af Maverick »

GoogaMooga skrev:Cobolt har også haft et godt år. De er ikke længere det førende euroklassikerforlag, men det de gør, gør de godt. Vi fik to vigtige intégraler i år, "Buddy Longway" og "Asterix". Samtidig er de nye Asterix også havnet hos Cobolt, og dér har de fundet et godt hjem. Endnu et søm til Egmont's kiste... Nu bliver det spændende at se, om vi får den længe ventede "Luftens Ørne" intégrale i 2021. Også en "Blake og Mortimer" er under forberedelse, og "Blueberry" går som forventet også meget godt. Dog håber vi på et nyt oplag af bind 3, uden den graverende, krøllede side...
Og så bliver det for øvrigt spændende at se om længe ventede samlebinds udgivelser som Smølferne 3, Natacha 6 og Franka 4 finder vej til udgivelse i 2021 fra Cobolt :mrgreen:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Maverick skrev:Og så bliver det for øvrigt spændende at se om længe ventede samlebinds udgivelser som Smølferne 3, Natacha 6 og Franka 4 finder vej til udgivelse i 2021 fra Cobolt :mrgreen:
He he, ja, der er mange, der holder i kø. Det lykkedes dog at udgive 11 samlebind i år, og det bliver næppe færre næste år.
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af The Elder »

"Bob Morane" lukke efter tre bind, trods ihærdige redningsforsøg. Uforståeligt, at den ikke gik bedre, når nu det var Vance...
Avs.
Bob Morane synes jeg var "åndsvag", da jeg var dreng.
Jeg tror ikke, jeg vil blive gladere for ham i voksenlivet.
Også selv om det er "Vance".
Jeg kan desværre ikke købe på Vance Navnet, for så stor glæde ved hans tegninger har jeg ikke.
For mig giver det mening, at Bruno Brazil klarer sig bedre, det var trods alt bedre historier.
"Always Look On The Bright Side of Life
Thersenberg
Indlæg: 7
Tilmeldt: 1. aug 2016, 14:20

Re: Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af Thersenberg »

Nu håber vi alle på Michel Vaillant intégralen i 2021.
Faraos har meddelt, at projektet er droppet. Surt show...
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Thersenberg skrev:
Nu håber vi alle på Michel Vaillant intégralen i 2021.
Faraos har meddelt, at projektet er droppet. Surt show...
Problemet med MV er, at det er en kæmpe mundfuld, over 70 albums. Men man kunne jo nøjes med at udgive de ting, vi ikke har set på dansk før i nogen form. Med F&T blade og albums, vil jeg skønne, vi har fået det halve.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af Maximum »

Tak for EuroClassik Service Announcement!
Dog meget kedelilgt at hore at MV ikke bliver udgivet, den havde jeg rigtig set frem til. :-(
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev:He he, ja, der er mange, der holder i kø. Det lykkedes dog at udgive 11 samlebind i år, og det bliver næppe færre næste år.
Vi mangler en "Synes godt om"-funktion på Serieland! :D
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Sanderhage
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 112
Tilmeldt: 2. dec 2004, 16:19

Re: Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af Sanderhage »

For god ordens skyld: Zoom gik altså ikke fra 60 til 45 udgivelser i 2020, men fra 100 i 2019 til 60 i 2020.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af Mesterius »

Sanderhage skrev:For god ordens skyld: Zoom gik altså ikke fra 60 til 45 udgivelser i 2020, men fra 100 i 2019 til 60 i 2020.
Og neste år blir det 50, etter hva jeg forstår?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:
Thersenberg skrev:
Nu håber vi alle på Michel Vaillant intégralen i 2021.
Faraos har meddelt, at projektet er droppet. Surt show...
Problemet med MV er, at det er en kæmpe mundfuld, over 70 albums. Men man kunne jo nøjes med at udgive de ting, vi ikke har set på dansk før i nogen form. Med F&T blade og albums, vil jeg skønne, vi har fået det halve.
Men det er jo det, der tidligere har været udgivet i forskellige former, der er interessant. Det, der ikke har været udgivet, er ikke interessant.

Men trist er det da, at Faraos åbenbart har opgivet.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Sanderhage skrev:For god ordens skyld: Zoom gik altså ikke fra 60 til 45 udgivelser i 2020, men fra 100 i 2019 til 60 i 2020.
Men samtidig er det gennemsnitlige sidetal vel gået kraftigt op. Er der overhovedet tale om færre udgivne sider med tanke på de mange såkaldte "bogserier"?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Sanderhage skrev:For god ordens skyld: Zoom gik altså ikke fra 60 til 45 udgivelser i 2020, men fra 100 i 2019 til 60 i 2020.
Beklager fejlen, ved da ikke, hvor jeg fik det tal fra.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Euroklassisk årsrapport 2020

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:Men det er jo det, der tidligere har været udgivet i forskellige former, der er interessant. Det, der ikke har været udgivet, er ikke interessant.

Men trist er det da, at Faraos åbenbart har opgivet.
Mjaeh, men nu er det altså en kultserie, som jeg giver lang snor. Jeg formoder, serien stadig gennemgik noget karakter-udvikling. Hellere et svagere MV end så meget andet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar