Fremtidige samlebind fra Cobolt

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

dernice skrev: 6. jun 2021, 10:56
Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2021, 00:51 Faraos beskriver det i tråden således: "en del sort hvid materiale som ikke har været udgivet i DK". Men altså, der findes jo ikke Henrik & Hagbart-historier, som ikke er udgivet tidligere, så det er ikke det, der er tale om. Beskrivelsen går formentlig på ekstramaterialet generelt, som indeholder små eksempler på, hvordan serien så ud i den allertidligste (sort-hvide) avisudgave, og hvordan Peyo på et tidspunkt begyndte at omtegne de tidligste historier for at gøre dem mere moderne, et projekt han aldrig fuldførte (og som der derfor kun foreligger få sider fra i sort-hvid). Under alle omstændigheder kan jeg anbefale ekstramaterialet i Henrik & Hagbart-samlebindene, der er helt på højde med det i Smølferne-samlebindene.
Comicwiki har billedeksempler af næsten alle disse gamle s/h historier: https://comicwiki.dk/wiki/Henrik_og_Hagbart

Mon ikke de 2 julehistorier bliver en del af samlebindene?
Jeg har også kigget på Cimicwiki. :D Ja, jeg gætter også på, at de korte historier på 2-4 sider kommer med i samlebindene. Om de så defines som "historier", er en anden sag. Vi har i hvert fald ikke set dem på dansk før. Derpå også mit spørgsmål, om ekstramaterialet "kun" omfatter disse sider eller om der også garneres med baggrundsviden og anekdoter, som vi kender det fra Smølferne og Natacha!?! At dømme efter Carstens udsagn, så findes der et omfattende ekstramateriale, men det betyder jo ikke nødvendigvis, at Faraos gør brug af dét. :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

dernice skrev: 6. jun 2021, 10:56Mon ikke de 2 julehistorier bliver en del af samlebindene?
Det gør de uden tvivl. De findes dog også allerede på dansk i "Nu er det jul igen"
https://comicwiki.dk/wiki/Nu_er_det_jul_igen!
Mogens skrev: 6. jun 2021, 11:14Jeg har også kigget på Cimicwiki. :D Ja, jeg gætter også på, at de korte historier på 2-4 sider kommer med i samlebindene. Om de så defines som "historier", er en anden sag. Vi har i hvert fald ikke set dem på dansk før. Derpå også mit spørgsmål, om ekstramaterialet "kun" omfatter disse sider eller om der også garneres med baggrundsviden og anekdoter, som vi kender det fra Smølferne og Natacha!?! At dømme efter Carstens udsagn, så findes der et omfattende ekstramateriale, men det betyder jo ikke nødvendigvis, at Faraos gør brug af dét. :D
Alt, hvad der overhovedet har været muligt at medtage i ekstramaterialet, er medtaget i de franske samlebind. Helt korte historier og eksempler på uafsluttede arbejder. Og jeg kan ikke rigtig forestille mig andet, end at Faraos/Fahrenheit tager det hele med, for hvis det skulle minimeres, ville det skulle omredigeres kraftigt, det vil være en stor operation. Der er også masser af skitser, bladforsider, originalplancher, reklamer osv. osv. Ekstramaterialet er lavet fuldstændig i samme stil (og af samme folk) som i Smølferne-samlebindene, så det er bestemt værd at glæde sig til.

At samlebindene er fyldt til bristepunktet vidner sideantallene også på. Særligt det fjerde samlebind er voluminøst på hele 328 sider. Så ligesom Smølferne-samlebindene er de stjernedyre at lave. Faktisk pønsede Cobolt på at dele det fjerde bind op i to. Men nu må vi se, hvad Faraos gør :-)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Undskyld udtrykket, Carsten, men du får mig til at komme i bukserne af bar forventningsglæde. :D :D :D
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 23. feb 2021, 00:54
Mogens skrev: 23. feb 2021, 00:17 Et spørgsmål til Blueberry (eller til Carsten om Blueberry, om man vil :) ): det fremgår godt nok af Cobolts hjemmeside, at samlebindene udkommer med cirka et halvt års mellemrum, så man skal selvfølgelig ikke have været en ørn til matematik i skolen for at kunne regne ud, at der kommer to udgivelser om året og at bind 5 udkommer engang til sommer, men da bind 4 blev forsinket, tillader jeg mig lige at spørge, om bind 5 bliver tilsvarende forsinket? Og er bind 6 planlagt til udgivelse før jul?

Og hvis bind 5 ikke når at komme inden sommerferien, kan vi så starte en underskriftindsamling til afskaffelse af Carstens sommerferie? :lol:
Meningen er fortsat, at bind 5 og 6 udkommer i løbet af 2021. Jeg nævner ingen måneder :wink:

Og som sagt:
Carsten Søndergaard skrev: 10. feb 2021, 22:21den ene fan kan ikke forstå, at lige HANS yndlingsserie ikke forlængst er udgivet eller kan udkomme hyppigere. Den anden fan kan ikke forstå, at HANS yndlingsserie ... osv. Og den trejde fan ... osv. osv.
Jeg er godt klar over, at Cobolt kæmper med de mange samlebind (og pt. sikkert med Luftens Ørne), men tør jeg alligevel spørge om status på de kommende udgivelser med Blueberry og Buddy Longway? Er de i støbeskeen og kan man allerede nu bekendtgøre en valid udgivelsesdato? Ja, det er ham den nævenyttige egoist, der spørger. :lol: :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 9. jun 2021, 00:15Jeg er godt klar over, at Cobolt kæmper med de mange samlebind (og pt. sikkert med Luftens Ørne), men tør jeg alligevel spørge om status på de kommende udgivelser med Blueberry og Buddy Longway? Er de i støbeskeen og kan man allerede nu bekendtgøre en valid udgivelsesdato? Ja, det er ham den nævenyttige egoist, der spørger. :lol: :lol:
Cobolt har det, som alle ved, ikke så godt med valide udgivelsesdatoer. Men altså, Blueberry 5 er undervejs, det bedste håb lige nu er sådan lige omkring 1. august. Og Blueberry 6 lige før jul.

Thorgalkrøniken 9 lugter af september og Buddy Longway 3 af oktober. Og så står Natacha 6 også og blafrer. Yoko Tsuno 8 bliver under alle omstændigheder først i 2022.

Og hvornår Luftens Ørne 1 præcis bliver, er også lidt flydende, der er utrolig mange ting at tage stilling til, før hele samlingen kan sættes endelig i gang, og det hele skal koordineres med den svenske udgave. Vi havde satset på august, men det bliver nok snarere september. Eller, måske, som det også har været fremme, på seriens 62-års fødselsdag i oktober.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Jamen, det er jo gode nyheder. Mange tak for opdateringen. :)
Brugeravatar
Snoopy
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 125
Tilmeldt: 23. jun 2016, 15:34

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Snoopy »

Er der noget nyt om Franka-samlebindene?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Snoopy skrev: 9. jun 2021, 13:45 Er der noget nyt om Franka-samlebindene?
Det nyeste er, at vi venter på det allersidste materiale fra Henk Kuijpers til det fjerde samlebind, så det kan komme i trykken. Og forhåbentlig udkomme i starten af august. Desværre - eller heldigvis, kan man sige - har han været travlt optaget af at færdiggøre det allernyeste Franka-album, der får titlen "Gratis guld" og skal udkomme senere på året.
Brugeravatar
Snoopy
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 125
Tilmeldt: 23. jun 2016, 15:34

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Snoopy »

Tak for informationen, Carsten. Jeg glæder mig til både samlebindet og det nye album. :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvis nogen af jer venter på Den store Asterix 6, som egentlig skulle være udkommet i sidste uge, skyldes det en brøler fra trykkeriet, som betød, at det måtte trykkes om (for deres regning, heldigvis). Udkommer nu i stedet 8. juli i perfekt stand.
Vedhæftede filer
Den-store-Asterix-6_WEB.jpg
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 22. jun 2021, 01:03 Hvis nogen af jer venter på Den store Asterix 6, som egentlig skulle være udkommet i sidste uge, skyldes det en brøler fra trykkeriet, som betød, at det måtte trykkes om (for deres regning, heldigvis). Udkommer nu i stedet 8. juli i perfekt stand.
Så da fikk dere altså likevel fikset "René Goscinn"??
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 22. jun 2021, 01:04Så da fikk dere altså likevel fikset "René Goscinn"??
Ja, ved skæbnens gunst :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 22. jun 2021, 01:05
Mesterius skrev: 22. jun 2021, 01:04Så da fikk dere altså likevel fikset "René Goscinn"??
Ja, ved skæbnens gunst :-)
Da var det nok en mening med trykkeriets brøler, hva den nå var. ;)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2376
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af benadikt »

Jeg glæder mig til at gense Luftens Ørne i flot udstyr. Serietitlen "Samlebind" kunne nu godt have været lidt bedre, de andre bogserier fra Cobolt har f.eks. disse flotte titler:
Den samlede Asterix
Blueberry - De samlede eventyr
Buddy Longway - Den samlede saga
Frankas samlede eventyr
Linda og Valentins samlede eventyr
Natacha - De samlede eventyr
Thorgalkrøniken

Alt titler, der klinger langt bedre i mine ører end "samlebind".
Vedhæftede filer
luftens-oerne-samlebind-1.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 23. jun 2021, 07:55 Jeg glæder mig til at gense Luftens Ørne i flot udstyr. Serietitlen "Samlebind" kunne nu godt have været lidt bedre, de andre bogserier fra Cobolt har f.eks. disse flotte titler:
Den samlede Asterix
Der er ikke noget, der hedder "Den samlede Asterix" :wink:
benadikt skrev: 23. jun 2021, 07:55Blueberry - De samlede eventyr
Buddy Longway - Den samlede saga
Frankas samlede eventyr
Linda og Valentins samlede eventyr
Natacha - De samlede eventyr
Thorgalkrøniken

Alt titler, der klinger langt bedre i mine ører end "samlebind".
Bevares, måske nok, men altså ... der bliver ingen lovning på at det bliver de samlede eventyr med Luftens Ørne. I særdeleshed jo også, fordi serien stadig er aktiv. Så derfor bliver det samlebind 1, samlebind 2 osv. Ligesom med Thorgalkrøniken bind 1, bind 2 osv.

PS: Men hvad synes De så om skriften? :)
Besvar