Fremtidige samlebind fra Cobolt

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Ved en hurtig søgning kan jeg se, at samlebind med Henrik & Hagbart og Luftens Ørne har været oppe og vende i flere diskussioner i de senere år. Carsten har tilkendegivet, at de nok skal komme fra Cobolt, uden han dog vil lægge sig fast på en tidshorisont.

Hvad er den aktuelle status? Ligger rettighederne vitterligt hos Cobolt eller kan andre forlag stadig lægge billet ind på serierne?

Hvis Cobolt har rettighederne, agter de så at udsende dem i den samme standard som Natacha, Smølferne, Blueberry og Buddy Longway? Med lækkert papirvalg, optimale farver og uforglemmeligt ekstramateriale? Kort sagt: hele molivitten, som vi er forvænte med, når det kommer til kvalitetsudgivelser fra netop Cobolt. :D

Er der andre samlebind på vej?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mesterius »

Ang. ditt spørsmål nr. to: Ja, Cobolt planlegger å utsende Henrik og Hagbart med fullt ekstramateriale. Carsten har gjort det klart tidligere at Cobolt (i motsetning til Zoom) kun utgir integraler med ekstramateriale.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Det er en politisk holdning, man kan leve med. :D :D

Jeg følger selvfølgelig med i de forskellige tråde herinde (uden jeg kan dem udenad), men ordet "planlægger" lader til at være en abstrakt størrelse, for hvis der overhovedet findes en plan, så synes den hele tiden at blive skubbet et år frem i tiden. :( :? Det kan selvfølgelig være, at der kun er tale om ønsker og forventninger fra læsernes side og ikke konkrete planer fra forlagets side.

Jeg er som sagt spændt på den aktuelle status og om vi kan sætte næsen op efter noget i 2021, 2022 eller 2023. :)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mesterius »

Mogens skrev: 7. feb 2021, 22:55 Det er en politisk holdning, man kan leve med. :D :D

Jeg følger selvfølgelig med i de forskellige tråde herinde (uden jeg kan dem udenad), men ordet "planlægger" lader til at være en abstrakt størrelse, for hvis der overhovedet findes en plan, så synes den hele tiden at blive skubbet et år frem i tiden. :( :? Det kan selvfølgelig være, at der kun er tale om ønsker og forventninger fra læsernes side og ikke konkrete planer fra forlagets side.

Jeg er som sagt spændt på den aktuelle status og om vi kan sætte næsen op efter noget i 2021, 2022 eller 2023. :)
Men her har jo Carsten helt klart sagt at det ER en konkret plan fra Cobolts side. Bare uten et konkret tidspunkt ennå.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Det lyder som min plan om at dyrke mere sport. Den er konkret i mit hoved, men jeg har ikke sat nogen dato for, hvornår jeg starter. :lol: :lol: :lol:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 7. feb 2021, 23:25 Det lyder som min plan om at dyrke mere sport. Den er konkret i mit hoved, men jeg har ikke sat nogen dato for, hvornår jeg starter. :lol: :lol: :lol:
Luftens Ørne, Mogens. Luftens Ørne. Du ved, den er nødvendig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 8. feb 2021, 00:05
Mogens skrev: 7. feb 2021, 23:25 Det lyder som min plan om at dyrke mere sport. Den er konkret i mit hoved, men jeg har ikke sat nogen dato for, hvornår jeg starter. :lol: :lol: :lol:
Luftens Ørne, Mogens. Luftens Ørne. Du ved, den er nødvendig.
Jeg kunne heller tenke meg flere album på dansk av de mindre kjente seriene Goscinny og Uderzo samarbeidet på, som Junior (Luc Junior) og Kaptajn Kaj (Jehan Pistolet).
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 8. feb 2021, 00:34
GoogaMooga skrev: 8. feb 2021, 00:05
Mogens skrev: 7. feb 2021, 23:25 Det lyder som min plan om at dyrke mere sport. Den er konkret i mit hoved, men jeg har ikke sat nogen dato for, hvornår jeg starter. :lol: :lol: :lol:
Luftens Ørne, Mogens. Luftens Ørne. Du ved, den er nødvendig.
Jeg kunne heller tenke meg flere album på dansk av de mindre kjente seriene Goscinny og Uderzo samarbeidet på, som Junior (Luc Junior) og Kaptajn Kaj (Jehan Pistolet).
Også gode ønsker, men alligevel - Luftens Ørne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 8. feb 2021, 00:46
Mesterius skrev: 8. feb 2021, 00:34
GoogaMooga skrev: 8. feb 2021, 00:05

Luftens Ørne, Mogens. Luftens Ørne. Du ved, den er nødvendig.
Jeg kunne heller tenke meg flere album på dansk av de mindre kjente seriene Goscinny og Uderzo samarbeidet på, som Junior (Luc Junior) og Kaptajn Kaj (Jehan Pistolet).
Også gode ønsker, men alligevel - Luftens Ørne.
Jeg finner Uderzo-verk skrevet av Goscinny mer interessante enn Uderzo-verk skrevet av andre. I det hele tatt burde alle tegneserier skrevet av Goscinny etter hvert få utkomme på dansk/norsk.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

I mellemtiden er der sket det, at et andet forlag har overbudt Cobolt i forhold til Henrik og Hagbart på den måde, at de har garanteret at lancere et omfattende program med Smølferne, hvilket Cobolt ikke var interesseret i. Og for rettighedshaverne hænger de to ting sammen, så Cobolt kommer ikke til at udgive samlebind med Henrik og Hagbart (eller Smølferne samlebind 3). Så man må altså sætte sin lid til andre end Cobolt.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 8. feb 2021, 01:02 I mellemtiden er der sket det, at et andet forlag har overbudt Cobolt i forhold til Henrik og Hagbart på den måde, at de har garanteret at lancere et omfattende program med Smølferne, hvilket Cobolt ikke var interesseret i. Og for rettighedshaverne hænger de to ting sammen, så Cobolt kommer ikke til at udgive samlebind med Henrik og Hagbart (eller Smølferne samlebind 3). Så man må altså sætte sin lid til andre end Cobolt.
Sukk. Og det andre forlag er jo med 99% sannsynlighet Zoom. :( Da er jeg muligvis ikke så interessert i Henrik og Hagbart-samlebindene likevel.

Kunne ikke Cobolt også tilbudt et Smølferne-program og utgitt de nye album (om enn bare i softcover)? Nå er jo en ny animert TV-serie med Smølferne på vei, så det kan nok øke interessen for tegneserieversjonen.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Det er som at få en kold spand vand smidt i hoved på en i forvejen råkold mandag morgen. :o

Jeg kunne godt forestille mig, at Zoom ville hoppe på Henrik & Hagbart, men ikke på Smølferne. Og da forlaget allerede er booket godt op med serier de næste par år, kan jeg bedre forestille mig, at det måske handler om et forlag som Faraos.

Carsten bruger udtrykket "omfattende program". Det kan man så spekulere i, om det blot handler om at genudsende historierne i albumform eller også med ekstramateriale. Hvis jeg forstår Carsten korrekt, drejer det sig i første omgang om Smølferne og i forlængelse heraf Henrik & Hagbart. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig Zoom hoppe på de små blå, men måske tager jeg fejl. Hvis dette "omfattende program" også omfatter ekstramateriale, så kan vi jo relativt hurtigt udelukke Zoom.

Forlaget Faraos har ikke offentliggjort mange kommende udgivelser på deres hjemmeside endnu. Måske har de noget i gære.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af dernice »

Jeg tror ikke at det er Zoom, de planlægger flere år ud i fremtiden. Det er måske Faraos, men omvendt har Shadowzone også luftet interessen for Henrik &Hagbart samlebind, så måske udvider Shadowzone paletten?
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Det, jeg hæfter mig ved i Carstens udtalelse, er, at et andet forlag har indvilliget i en omfattende lancering af Smølferne. Én serie, der ikke længere er den store omsætning i, hvilket Carsten flere gange har givet udtryk for. Salget var tidligere hængt op på bibliotekerne. Hvilket forlag tør dog indlade sig på de præmisser?

Rettighedshaver mener tilsyneladende, at de to serier hænger sammen, så dét forlag, som ønsker at udgive Henrik & Hagbart, forpligter sig således også til at udgive Smølferne. Holder den præmis i længden?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mesterius »

Mogens skrev: 8. feb 2021, 12:22 Det, jeg hæfter mig ved i Carstens udtalelse, er, at et andet forlag har indvilliget i en omfattende lancering af Smølferne. Én serie, der ikke længere er den store omsætning i, hvilket Carsten flere gange har givet udtryk for. Salget var tidligere hængt op på bibliotekerne. Hvilket forlag tør dog indlade sig på de præmisser?

Rettighedshaver mener tilsyneladende, at de to serier hænger sammen, så dét forlag, som ønsker at udgive Henrik & Hagbart, forpligter sig således også til at udgive Smølferne. Holder den præmis i længden?
Nå er det som sagt en ny TV-serie med Smølferne på vei, og Zoom har allerede utgitt haugevis av serier som Cobolt aldri ville ha rørt, dels fordi de mener at det ikke er nok salgspotensiale i dem. Så jeg anser det som meget sannsynlig at det er Zoom. Er forresten noen av de andre danske albumforlag store nok til å kunne love "et omfattende program" med Smølferne?
dernice skrev: 8. feb 2021, 11:49 Jeg tror ikke at det er Zoom, de planlægger flere år ud i fremtiden. Det er måske Faraos, men omvendt har Shadowzone også luftet interessen for Henrik &Hagbart samlebind, så måske udvider Shadowzone paletten?
Både Zoom og Cobolt planlegger så klart flere år ut i fremtiden. Men det betyr jo ikke at de ikke er åpne for nye planer og utgivelser hvis muligheter dukker opp. Se bare på hvordan Cobolt nylig overtok Asterix fordi Hachette ikke lenger var fornøyd med Egmonts halvhjertede behandling av serien.

Og som Carsten forklarte den 12. januar på Facebook-gruppen Tegneseriefans, er det flere grunner til at Cobolt ikke offentliggjør alle utgivelsene sine lang tid i forveien:
På Cobolts vegne kan jeg sige, at der er flere årsager til, at forlaget ikke, som visse andre, offentliggør lange lister over de kommende års udgivelser. Den væsentligste er, at mange af Cobolts udgivelser slet ikke eksisterer, indtil kort før de udkommer. Eller af forskellige andre grunde ikke kan, skal eller må omtales på forhånd. En anden er, at et stigende antal af Cobolts udgivelser henvender sig til et publikum, der rækker langt ud over det traditionelle tegneseriefanpublikum; derfor er det ikke så relevant med den fan-/samlerkommunikation, som andre forlag har kørende - og som jeg godt forstår, at både de og deres veldefinerede stampublikum er glade for.

Når det er sagt, så er ambitionen altid at forsøge at informere om det, der kan informeres om, i bedre tid. Lige nu er "Kommende udgivelser" på Cobolts hjemmeside noget fattig, og det er faktisk traditionelt for denne årstid, fordi så mange krævende udgivelser kommer om efteråret. Så lige nu skal vi lige trække vejret igen. Men en række nye udgivelser kommer meget snart op 🙂
Det er i stor grad rettighetshaver som avgjør hvor tidlig en utgiver har lov til å annonsere en avtale. Og med en franchise som Smølferne kan jeg godt se for meg litt mer hemmelighetsholdelse enn med f. eks. Allan Falk (spesielt hvis avtalen er så fersk som Carsten gir uttrykk for). Så jeg gjetter ennå på Zoom. Selv om det hadde vært fint hvis det var et av de andre forlag -- ikke minst hvis de er interessert i å utgi Henrik & Hagbart med skikkelig ekstramateriale.
Besvar