Fremtidige samlebind fra Cobolt

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af dernice »

Mogens skrev: 4. jun 2021, 22:24 Jeg har netop set nyheden på Forlaget Faraos hjemmeside og blev ramt af et ærgerligt stik i hjertet med det samme. Mit håb om samlebind, lækkert papir, sprøde historier og endeløst ekstramateriale forsvandt som dug for solen på et splitsekund. Nu er jeg godt nok trist til mode.
En bruger på Facebook skriver, at Faraos vil udsende 5-6 H&H albums, og herefter 4-5 samlebind. så der er håb endnu! :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Tegneseriefans er nok et specielt folkefærd. Min første tanke i morges, da jeg slog øjnene op, gik til de bristede drømme om Henrik og Hagbart. :lol: Håbet må jo ikke dø, så jeg overvejede straks, om der er en bevidst strategi i Faraos' udgivelsesplan, da serien ikke kommer kronologisk og da de plukker 3 album vilkårligt ud. Jeg kom til min egen konklusion, at de måske også udgiver samlebind. Ja, håbet vil ikke dø. :D Nu har jeg endnu ikke set, hvad der er skrevet på Facebook, men måske er vi så heldige, at Faraos be- eller afkræfter min teori i løbet af weekenden. Hvis ikke, kan man jo altid sende dem en besked og udspørge dem direkte. Og måske opfordre til bål og brand. :lol:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mesterius »

dernice skrev: 5. jun 2021, 12:39
Mogens skrev: 4. jun 2021, 22:24 Jeg har netop set nyheden på Forlaget Faraos hjemmeside og blev ramt af et ærgerligt stik i hjertet med det samme. Mit håb om samlebind, lækkert papir, sprøde historier og endeløst ekstramateriale forsvandt som dug for solen på et splitsekund. Nu er jeg godt nok trist til mode.
En bruger på Facebook skriver, at Faraos vil udsende 5-6 H&H albums, og herefter 4-5 samlebind. så der er håb endnu! :)
...hæ? Skal de altså utsende noen albums både som enkeltalbum og i samlebind?
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af dernice »

Faraos bekræfter “ H&H udkommer komplet i samlebind - Og det er også med tidligere ikke udgivet materiale” :D

Ang Smølfe samlebind 3 : “ tjah den har vi sparket lidt til Jørgen:) Salget var ikke prangende for Cobolt - det var jo grunden til at bind 3 IKKE kom - MEN jeg vil rigtig gerne afslutte den, så hjertet er med, hjernen er ikke helt så meget med😉
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Er det bare mig eller står det fuldstændig i kontrast til dét, Carsten tidligere har udtalt omkring Smølferne? Udtalelsen fra Christopher Ouzman på Facebook lyder i mine ører, som om Faraos satser langt mere på Henrik og Hagbart end på Smølferne. Jeg vil ikke piske en dårlig stemning op, men hvis jeg var Carsten og Cobolt, ville jeg nok føle mig taget en lille smule ved næsen. Jeg udtaler mig naturligvis totalt uvidende om de kontraktlige forpligtelser, som Faraos måtte have (eller som de ikke måtte have). :shock: :D
Carsten Søndergaard skrev: 8. feb 2021, 01:02 I mellemtiden er der sket det, at et andet forlag har overbudt Cobolt i forhold til Henrik og Hagbart på den måde, at de har garanteret at lancere et omfattende program med Smølferne, hvilket Cobolt ikke var interesseret i. Og for rettighedshaverne hænger de to ting sammen, så Cobolt kommer ikke til at udgive samlebind med Henrik og Hagbart (eller Smølferne samlebind 3). Så man må altså sætte sin lid til andre end Cobolt.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mesterius »

dernice skrev: 5. jun 2021, 17:50 Faraos bekræfter “ H&H udkommer komplet i samlebind - Og det er også med tidligere ikke udgivet materiale” :D

Ang Smølfe samlebind 3 : “ tjah den har vi sparket lidt til Jørgen:) Salget var ikke prangende for Cobolt - det var jo grunden til at bind 3 IKKE kom - MEN jeg vil rigtig gerne afslutte den, så hjertet er med, hjernen er ikke helt så meget med😉
Aha! Kan du linke til disse kommentarene på Facebook?

Betyr det da også at H&H utkommer MED ekstramateriale?
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Det bliver diskuteret i gruppen Tegneserieentusiaster på Facebook. Link (hvis det ellers virker): https://www.facebook.com/groups/3766706 ... &ref=notif

Faraos har bekræftet, at det bliver med tidligere ikke udgivet materiale. Jeg har spurgt, hvad nøjagtig det betyder, men har ikke modtaget noget svar endnu.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mesterius »

Mogens skrev: 5. jun 2021, 18:56 Det bliver diskuteret i gruppen Tegneserieentusiaster på Facebook. Link (hvis det ellers virker): https://www.facebook.com/groups/3766706 ... &ref=notif

Faraos har bekræftet, at det bliver med tidligere ikke udgivet materiale. Jeg har spurgt, hvad nøjagtig det betyder, men har ikke modtaget noget svar endnu.
Ah, takk for detaljene. Linken virker dessverre ikke for meg, ettersom Tegneserieentuasiaster er en privat FB-gruppe og jeg (i hvert fall så langt) ikke er medlem der. Men greit å vite om uansett.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Erling Søby »

Jeg bemærker nu, at de tre bind Henrik & Hagbart, som FC kommer med, er i deres retro-klassikerserie - den der også omfatter Alix, Lefranc og Erik Hedspore. Det giver vel meget god mening, at de udsender de væsentligste bind i dén serie og tillige udsender hele serien i samlebind.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 5. jun 2021, 18:12 Er det bare mig eller står det fuldstændig i kontrast til dét, Carsten tidligere har udtalt omkring Smølferne? Udtalelsen fra Christopher Ouzman på Facebook lyder i mine ører, som om Faraos satser langt mere på Henrik og Hagbart end på Smølferne. Jeg vil ikke piske en dårlig stemning op, men hvis jeg var Carsten og Cobolt, ville jeg nok føle mig taget en lille smule ved næsen. Jeg udtaler mig naturligvis totalt uvidende om de kontraktlige forpligtelser, som Faraos måtte have (eller som de ikke måtte have). :shock: :D
Carsten Søndergaard skrev: 8. feb 2021, 01:02 I mellemtiden er der sket det, at et andet forlag har overbudt Cobolt i forhold til Henrik og Hagbart på den måde, at de har garanteret at lancere et omfattende program med Smølferne, hvilket Cobolt ikke var interesseret i. Og for rettighedshaverne hænger de to ting sammen, så Cobolt kommer ikke til at udgive samlebind med Henrik og Hagbart (eller Smølferne samlebind 3). Så man må altså sætte sin lid til andre end Cobolt.
Bare rolig, Cobolt føler sig bestemt ikke taget ved næsen. Faraos/Fahrenheit har blot ikke annonceret udgivelserne med Smølferne endnu. De kommer helt sikkert lidt senere. Hvilke og hvordan ved jeg ikke. Det var det, der gjorde udslaget for rettighedshaverne. Det var ikke sådan, at Faraos overbød Cobolt med penge, det tror jeg ikke, de ville gøre, og det ville Cobolt heller ikke gøre over for andre. Men Faraos/Fahrenheit ville gerne udgive Smølferne, og det er langt det vigtigste for rettighedshaverne. For dem er Henrik & Hagbart bare et lille vedhæng til det, de egentlig lever af. At det ikke handlede om penge for dem, ses også af, at de med deres beslutning afskrev sig en i hvert fald umiddelbar mulighed for at få udgivet Henrik & Hagbart i Sverige. Med andre ord var det langt vigtigere for dem, at nogen ville udgive Smølferne i ét land, frem for at nogen ville udgive Henrik & Hagbart i to lande. Det er jo fair nok, sådan som verden er indrettet.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev: 5. jun 2021, 20:26 Jeg bemærker nu, at de tre bind Henrik & Hagbart, som FC kommer med, er i deres retro-klassikerserie - den der også omfatter Alix, Lefranc og Erik Hedspore. Det giver vel meget god mening, at de udsender de væsentligste bind i dén serie og tillige udsender hele serien i samlebind.
Det er jo i hvert fald en måde at udnytte investeringen på, når de nu alligevel skal have lavet (en ny?) oversættelse og tekstning. At udgive det samme på to måder. Lidt ligesom Cobolt gør med Asterix, der både kommer i Den store Asterix og som enkeltalbum.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 5. jun 2021, 18:56 Det bliver diskuteret i gruppen Tegneserieentusiaster på Facebook. Link (hvis det ellers virker): https://www.facebook.com/groups/3766706 ... &ref=notif

Faraos har bekræftet, at det bliver med tidligere ikke udgivet materiale. Jeg har spurgt, hvad nøjagtig det betyder, men har ikke modtaget noget svar endnu.
Faraos beskriver det i tråden således: "en del sort hvid materiale som ikke har været udgivet i DK". Men altså, der findes jo ikke Henrik & Hagbart-historier, som ikke er udgivet tidligere, så det er ikke det, der er tale om. Beskrivelsen går formentlig på ekstramaterialet generelt, som indeholder små eksempler på, hvordan serien så ud i den allertidligste (sort-hvide) avisudgave, og hvordan Peyo på et tidspunkt begyndte at omtegne de tidligste historier for at gøre dem mere moderne, et projekt han aldrig fuldførte (og som der derfor kun foreligger få sider fra i sort-hvid). Under alle omstændigheder kan jeg anbefale ekstramaterialet i Henrik & Hagbart-samlebindene, der er helt på højde med det i Smølferne-samlebindene.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2021, 00:23
Mogens skrev: 5. jun 2021, 18:12 Er det bare mig eller står det fuldstændig i kontrast til dét, Carsten tidligere har udtalt omkring Smølferne? Udtalelsen fra Christopher Ouzman på Facebook lyder i mine ører, som om Faraos satser langt mere på Henrik og Hagbart end på Smølferne. Jeg vil ikke piske en dårlig stemning op, men hvis jeg var Carsten og Cobolt, ville jeg nok føle mig taget en lille smule ved næsen. Jeg udtaler mig naturligvis totalt uvidende om de kontraktlige forpligtelser, som Faraos måtte have (eller som de ikke måtte have). :shock: :D
Carsten Søndergaard skrev: 8. feb 2021, 01:02 I mellemtiden er der sket det, at et andet forlag har overbudt Cobolt i forhold til Henrik og Hagbart på den måde, at de har garanteret at lancere et omfattende program med Smølferne, hvilket Cobolt ikke var interesseret i. Og for rettighedshaverne hænger de to ting sammen, så Cobolt kommer ikke til at udgive samlebind med Henrik og Hagbart (eller Smølferne samlebind 3). Så man må altså sætte sin lid til andre end Cobolt.
Bare rolig, Cobolt føler sig bestemt ikke taget ved næsen. Faraos/Fahrenheit har blot ikke annonceret udgivelserne med Smølferne endnu. De kommer helt sikkert lidt senere. Hvilke og hvordan ved jeg ikke. Det var det, der gjorde udslaget for rettighedshaverne. Det var ikke sådan, at Faraos overbød Cobolt med penge, det tror jeg ikke, de ville gøre, og det ville Cobolt heller ikke gøre over for andre. Men Faraos/Fahrenheit ville gerne udgive Smølferne, og det er langt det vigtigste for rettighedshaverne. For dem er Henrik & Hagbart bare et lille vedhæng til det, de egentlig lever af. At det ikke handlede om penge for dem, ses også af, at de med deres beslutning afskrev sig en i hvert fald umiddelbar mulighed for at få udgivet Henrik & Hagbart i Sverige. Med andre ord var det langt vigtigere for dem, at nogen ville udgive Smølferne i ét land, frem for at nogen ville udgive Henrik & Hagbart i to lande. Det er jo fair nok, sådan som verden er indrettet.
Det er dejligt at høre, at der ikke er nogle hard feelings. Det var heller ikke min intention at skabe røre i andedammen. Jeg var blot ked af det på Cobolts vegne og nok mere på mine egne, da jeg ved, hvad man får, når man køber udgivelser fra Cobolt. Når det er sagt - og som jeg vist også har skrevet andetsteds - så tror jeg, at Faraos er de rette til at løfte opgaven, når det nu ikke blev Cobolt. Det siger jeg med respekt til alle danske forlag, som hver især gør det rigtig godt, men som har noget forskelligt at byde ind med. Faraos giver selv udtryk for, at de lægger vægt på de klassiske udgaver på mat papir med dybte i farverne. Det tiltaler mig. Hver læser har sine drømme og idealer. Jeg havde allerede forestillet mig, hvordan samlebindene med Henrik og Hagbart ville tage sig ud i reolen, hvorfor jeg fredag aften blev forfærdet, da det først så ud, som om serien kun skulle udsendes i album-format. Little did I know. :D
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af dernice »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2021, 00:51 Faraos beskriver det i tråden således: "en del sort hvid materiale som ikke har været udgivet i DK". Men altså, der findes jo ikke Henrik & Hagbart-historier, som ikke er udgivet tidligere, så det er ikke det, der er tale om. Beskrivelsen går formentlig på ekstramaterialet generelt, som indeholder små eksempler på, hvordan serien så ud i den allertidligste (sort-hvide) avisudgave, og hvordan Peyo på et tidspunkt begyndte at omtegne de tidligste historier for at gøre dem mere moderne, et projekt han aldrig fuldførte (og som der derfor kun foreligger få sider fra i sort-hvid). Under alle omstændigheder kan jeg anbefale ekstramaterialet i Henrik & Hagbart-samlebindene, der er helt på højde med det i Smølferne-samlebindene.
Comicwiki har billedeksempler af næsten alle disse gamle s/h historier: https://comicwiki.dk/wiki/Henrik_og_Hagbart

Mon ikke de 2 julehistorier bliver en del af samlebindene?
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2021, 00:28
Erling Søby skrev: 5. jun 2021, 20:26 Jeg bemærker nu, at de tre bind Henrik & Hagbart, som FC kommer med, er i deres retro-klassikerserie - den der også omfatter Alix, Lefranc og Erik Hedspore. Det giver vel meget god mening, at de udsender de væsentligste bind i dén serie og tillige udsender hele serien i samlebind.
Det er jo i hvert fald en måde at udnytte investeringen på, når de nu alligevel skal have lavet (en ny?) oversættelse og tekstning. At udgive det samme på to måder. Lidt ligesom Cobolt gør med Asterix, der både kommer i Den store Asterix og som enkeltalbum.
Ud fra et omkostningsaspekt giver det også god mening, hvis man forsøger at ramme bredt med de forskellige udgaver. Jeg aner jo ikke, hvad Faraos' strategi er, men det kan være, at de pønser på, at der skal være noget for samleren, som sukker efter samlebind med så meget ekstramateriale som muligt, men også noget for de lidt mere uerfarene købere, som ikke har behov for at springe på det "store læs". Det kan jo være forældre, som for mange år siden har lånt et par tegneserier på biblioteket og som nu skal købe en fødselsdagsgave til deres børn. I don't know. Jeg gør mig blot tanker. Jeg glæder mig i hvert fald til at se, hvordan samlebindene tager sig ud, set i forhold til enkeltalbummene, med tanke på papirvalg og layout.
Besvar