Fremtidige samlebind fra Cobolt

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 11. mar 2021, 00:02
Carsten Søndergaard skrev: 10. mar 2021, 23:35
GoogaMooga skrev: 10. mar 2021, 16:15Carsten mente ikke, "Tim & Thomas" kunne klare sig, men minsandten om ikke Zoom udgiver hele smøren, 40 albums af Will.
Det har jeg aldrig sagt. Jeg mener bare, det er en helt ligegyldig tegneserie. Dem udkommer der jo mange af faktisk :-)
Nu kan jeg ikke finde det, men mindes, at du sagde, der ikke ville være tilstrækkelig interesse for denne serie i dag.
Det kan også godt være, men så har enten været set med Cobolt-briller eller som en dårlig undskyldning for at være så direkte, som jeg er nu :-)
GoogaMooga skrev: 11. mar 2021, 00:02Og historierne er da også temmelig ligegyldige, men det er jo heller ikke dem, jeg køber T&T for. Jeg køber næsten ingen tegneserier for historierne. Så har romaner jo langt mere at byde på, i hvert fald for mig. Men T&T er jo så ikke mere ligegyldig, end at Will Desberg får monografier, kunstbøger, og egne udstillinger.
Will er bestemt uinteressant som tegner, og han er jo et mindre belgisk nationalkoryfæ ikke mindst i kraft af sin store produktion, så det er ikke så mærkeligt. Men altså, jeg udgiver helst ikke tegneserier med temmelig ligegyldige historier, og da slet ikke i lange baner :-)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 11. mar 2021, 02:08
Will er bestemt [ikke] uinteressant som tegner, og han er jo et mindre belgisk nationalkoryfæ ikke mindst i kraft af sin store produktion, så det er ikke så mærkeligt. Men altså, jeg udgiver helst ikke tegneserier med temmelig ligegyldige historier, og da slet ikke i lange baner :-)
Øh, mon ikke der skulle have stået et "ikke"?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af dernice »

Peter Lyderik skrev: 10. mar 2021, 20:33
dernice skrev: 10. mar 2021, 19:43
Generelt set har vi vel fået alle de større og kendte Euroklassikere serier på samlebind/genoptryk?
Og de er?
Tintin, Asterix, Al&Brock, Barelli, Allan Falk, Bernard Prince, Blueberry, Bob Morane (som er stoppet), Buddy Longway, Bruno Brazil, Red Kelly, Iznogood, Rødskæg (som også har et smalt publikum), Lucky Luke, Luftens Ørne (som kommer fra Cobolt), Sjarly (som kommer fra Zoom).

Alle disse serier har vi fået på samlebind, eller de er på vej som samlebind eller enkeltalbums. Og det må siges at være ret så mange, og vel også de mest kendte serier fra F&T?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Robin »

Peter Lyderik skrev: 10. mar 2021, 18:54
dernice skrev: 10. mar 2021, 11:46 Efterhånden er der vel ikke mange "Euro-klassikere" tilbage, som endnu ikke er/bliver genudsendt på dansk? Zoom har jo udsendt en stor del af de gamle F&T serier, og E-voke, Faraos og Shadowzone udsender også enkelte af de serier. Og de tilbageværende er nok de mindre populære serier, som der ikke er helt samme efterspørgsel på.
Måske derfor at Cobolt tak nej til de serier...
Hvis "Euro-klassikere" er det som jeg er vokset op med da jeg læste Fart og Tempo i mine unge dage, vil jeg mene ud fra hvad holdt af, og stadigvæk holder meget af, at der en del der mangler at blive udgivet som samlebind. Men husk, smag og behag.

Af Funcken parret: Den Hvide Rytter, Harald Viking, Dr. Silver, og toppen af poppen, Roland de Born.

Af Raymond Reding: Tim Corner (Vincent Larcher) og Sektion R.

Af Hermann: Jugurtha.
Den hvide rytter! Ham har jeg helt glemt. Et gensyn ville være super! Dan og de andre - not so much!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af maxus »

Håber fortsat på, at Cobolt en dag vil kaste sig over Michel Valiant. Ikke hele serien men gerne udvalgte album/samlebind med stor vægt på ekstramaterialet. Uanset hvad man måtte mene om serien, så mangler den fortsat at få en 'seriøs' udgivelse på dansk i min bog. Jeg fatter til min død ikke, at Tim og Thomas, Allan Falk og Blåfrakkerne kan udgives i et så massivt omfang og ikke Michel Valiant f.eks. Men sådan er der jo så meget :roll:

Erik Hedspore, Lefranck og Alix er naturligvis andre gode kandidater, men dem har Faraos vel godt gang i. Om end det går noget langsomt for at sige med mildt... :lol:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg tror næppe, Cobolt komme til at udgive MV, og da slet ikke med ekstramateriale, for det ville indebære en intégrale, en bekostelig affære. Men jeg tror dog også, den vil udkomme igen, i et eller andet omfang. Jeg så gerne det hele, eller i det mindste seriens storhedstid. Labourdet er for mig endnu mere interessant, men den er svær.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 11. mar 2021, 02:23
Carsten Søndergaard skrev: 11. mar 2021, 02:08
Will er bestemt [ikke] uinteressant som tegner, og han er jo et mindre belgisk nationalkoryfæ ikke mindst i kraft af sin store produktion, så det er ikke så mærkeligt. Men altså, jeg udgiver helst ikke tegneserier med temmelig ligegyldige historier, og da slet ikke i lange baner :-)
Øh, mon ikke der skulle have stået et "ikke"?
JO !!!
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af D@niel »

Hej Carsten, beklager, hvis der er blevet svaret på det andetsteds, men jeg har lige set, at det ikke længere er muligt at bestille MAD-bøgerne på Cobolts hjemmeside. Er de virkelig alle udsolgt fra forlaget? Er der planer om genoptryk? Jeg har dem, jeg er bare nysgerrig. Kan man sige noget om, hvorvidt der kommer flere albums?
Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Der kommer desværre ikke flere. Kontrakten er udløbet, og det var ikke rigtig sagen at forlænge den.

Bind 1 er udsolgt overalt. Faraos Cigarer har købt restoplaget af bind 2 og 3.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af dernice »

Carsten Søndergaard skrev: 19. mar 2021, 00:21 Der kommer desværre ikke flere. Kontrakten er udløbet, og det var ikke rigtig sagen at forlænge den.

Bind 1 er udsolgt overalt. Faraos Cigarer har købt restoplaget af bind 2 og 3.

Cobolt skal have ros for MAD-bøgerne - de var virkelig flotte og lækre, og der var kælet for detaljerne!

Nu er jeg lidt nysgerrig, men gælder en kontrakt også hvis man har et restlager? Altså selvom man ikke laver flere bind, skal man så fortsat betale for at være lagerførende på bøgerne eller? Det amr forlag har vel fået penge da kontrakten blev lavet?

Hvis ovenstående er forretningshemmeligheder, er det selvf. ok, at du ikke vil svare på det :-)
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af marius »

Carsten Søndergaard skrev: 19. mar 2021, 00:21 Der kommer desværre ikke flere. Kontrakten er udløbet, og det var ikke rigtig sagen at forlænge den.

Bind 1 er udsolgt overalt. Faraos Cigarer har købt restoplaget af bind 2 og 3.
Kan det passe at Sverige fik et bind 4 og at der evt er flere på vej?
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af D@niel »

Æv, det var da ærgerligt, men det var måske også lidt af en chance at tage. Tak for forsøget. Kan se, at I også har skilt jer af med Smølferne, så den er nok også definitivt lukket.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

dernice skrev: 19. mar 2021, 10:28Nu er jeg lidt nysgerrig, men gælder en kontrakt også hvis man har et restlager? Altså selvom man ikke laver flere bind, skal man så fortsat betale for at være lagerførende på bøgerne eller? Det amr forlag har vel fået penge da kontrakten blev lavet?
Normalt har man en kortere periode efter kontraktens udløb, hvori man må realisere restlageret efter nærmere aftale. Det er også det, der er sket i dette tilfælde.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

marius skrev: 19. mar 2021, 18:12Kan det passe at Sverige fik et bind 4 og at der evt er flere på vej?
Ja, svensk Cobolt udgav et fjerde bind med Mort Druckers tv- og filmparodier. Egentlig var meningen også, at det skulle udkomme på dansk, men det var ganske enkelt ikke muligt (selv om Cobolt faktisk havde betalt også for de danske rettigheder til det). Langt de fleste af Druckers serier, som egnede sig til at blive genudgivet, var nemlig lavet i 1970'erne. Og det var netop det årti, hvor MAD ikke udkom på dansk. Derfor fandtes der kun på forhånd danske oversættelser til 12 sider ud af de næsten 200 i samlebindet. Således forestod et gigantisk oversættelsesarbejde, hvis resten skulle have været med. 6-7 forskellige kvalificerede oversættere takkede høfligt, men bestemt nej til den opgave, uanset at Cobolt tilbød et rundhåndet honorar ud over det sædvanlige. Og det forstår jeg godt, for det ville være en sindssyg opgave. En ting er, at tekstmængden er utrolig stor, en anden at teksten er fyldt med satirisk (og meget morsom) tidstypisk amerikaner-lingo, som i voldsomt omfang nødvendigvis måtte omgøres til dansk, dvs. regulært gendigtes. Inklusive masser af sangtekster, rim og hvad har vi. Det nyttede bare ikke noget.

Når det kunne udkomme i Sverige, var det, fordi hovedparten allerede fandtes ikke bare i oversættelse, men faktisk også i tekstning.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fremtidige samlebind fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

D@niel skrev: 19. mar 2021, 20:38Kan se, at I også har skilt jer af med Smølferne, så den er nok også definitivt lukket.
Ja, fra Cobolts side, men et andet forlag har tænkt sig at udgive Smølferne i større omfang.
Besvar