Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 10. feb 2021, 11:23Kommer man i ekstramaterialet ind på, hvorfor Laverdure er tegnet som Stan Laurel fra "Gøg og Gokke"-filmene? Der har altid været noget "Sean Connery og Gøg i franske jetjawere" over serien, som har virket mystisk og uforklarligt på mig, som om der gemte sig en forklaring, vi aldrig har fået herhjemme.
Så nøje har jeg desværre ikke studeret det endnu, så det kan jeg ikke svare på. Men du skal blive den første, der får det at vide :-)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 10. feb 2021, 16:20
Frank Madsen skrev: 10. feb 2021, 16:06det kunne jo være, der lå en konkret overvejelse bag, at Charlier og Uderzo havde valgt netop denne skuespiller som forlæg, og det ville være mere interessant at høre om. Akkurat som f.eks. Jean-Paul Belmondo blev forlæg for løjtnant Blueberry.
Det er sant. Likhetene virker jo ikke tilfeldige.
Det er også omtalt i Wendy Michallats bog fra 2018 om magasinet Pilote, French Cartoon Art in the 1960s and 1970s: "Pilote hebdomadaire" and the Teenager "Bande Dessinée".
51-xfPmv+wL._SX366_BO1,204,203,200_.jpg
51-xfPmv+wL._SX366_BO1,204,203,200_.jpg (33.17 KiB) Vist 2051 gange
Untitled-1 copy.JPG
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af benadikt »

Svenske Cobolts udgave af Luftens Ørne, Jaktfalkarne, blev annonceret i sidste uge. Udkommer 19. august.

Jeg glæder mig til den danske udgave! (Og jeg ville selvfølgelig købe den på svensk, hvis den ikke udkom på dansk).

Jaktfalkene1.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af ovemunk »

benadikt skrev: 18. apr 2021, 15:28 Svenske Cobolts udgave af Luftens Ørne, Jaktfalkarne, blev annonceret i sidste uge. Udkommer 19. august.

Jeg glæder mig til den danske udgave! (Og jeg ville selvfølgelig købe den på svensk, hvis den ikke udkom på dansk).


Jaktfalkene1.jpg
Det er da et helt forkert forsidebillede hvis det skal passe med indholdet. Man skal da noget hen i serien før de flyver i Mirage IIIc.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af benadikt »

ovemunk skrev: 18. apr 2021, 15:35Det er da et helt forkert forsidebillede hvis det skal passe med indholdet. Man skal da noget hen i serien før de flyver i Mirage IIIc.
Interessant. Forsidebilledet er det samme som til den franske udgave, som kom i 2015. Måske har Carsten en god forklaring.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af ovemunk »

benadikt skrev: 18. apr 2021, 15:41
ovemunk skrev: 18. apr 2021, 15:35Det er da et helt forkert forsidebillede hvis det skal passe med indholdet. Man skal da noget hen i serien før de flyver i Mirage IIIc.
Interessant. Forsidebilledet er det samme som til den franske udgave, som kom i 2015. Måske har Carsten en god forklaring.
Ja det kan jeg godt se, det gamle omslag er meget mere korrekt.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af Peter Lyderik »

benadikt skrev: 18. apr 2021, 15:28 Svenske Cobolts udgave af Luftens Ørne, Jaktfalkarne, blev annonceret i sidste uge. Udkommer 19. august.

Jeg glæder mig til den danske udgave! (Og jeg ville selvfølgelig købe den på svensk, hvis den ikke udkom på dansk).


Jaktfalkene1.jpg
Hvor er det blevet annonceret, og hvor har du forsiden fra? Jeg kan ikke se noget på svenske cobolts side, synes jeg. Mange tak på forhånd.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af benadikt »

Peter Lyderik skrev: 18. apr 2021, 19:34 Hvor er det blevet annonceret, og hvor har du forsiden fra? Jeg kan ikke se noget på svenske cobolts side, synes jeg. Mange tak på forhånd.
Flere svenske boghandlere, bl.a. Bokus:
https://www.bokus.com/bok/9789188897756 ... aventyr-1/
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Den danske udgave udkommer samme dag som den svenske.

Jeg har bedt Ingo Milton om at komme med forslag til en dansk logo, og den danske forside offentliggøres ikke, før logoen er på plads.

Hvad samlebindsforsidemotiverne angår, er de alle sammen meget stiliserede og skal ikke opfattes som en præcis afspejling af det konkrete indhold i det enkelte samlebind. Til gengæld vil de oprindelige albumforsider blive gengivet i helsidesformat inden i samlebindene, hvilket de ikke er i de franske.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 18. apr 2021, 21:22Til gengæld vil de oprindelige albumforsider blive gengivet i helsidesformat inden i samlebindene, hvilket de ikke er i de franske.
Jeg skulle ønske det samme var tilfelle med Natacha-samlebindene deres. Ser ikke helt poenget med at de opprinnelige forsidene skal gjengis i miniformat inne i bøkene.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 18. apr 2021, 22:22
Carsten Søndergaard skrev: 18. apr 2021, 21:22Til gengæld vil de oprindelige albumforsider blive gengivet i helsidesformat inden i samlebindene, hvilket de ikke er i de franske.
Jeg skulle ønske det samme var tilfelle med Natacha-samlebindene deres. Ser ikke helt poenget med at de opprinnelige forsidene skal gjengis i miniformat inne i bøkene.
Sandt nok, sådan burde det have været, også med Yoko Tsuno.
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af maxus »

benadikt skrev: 18. apr 2021, 21:19
Peter Lyderik skrev: 18. apr 2021, 19:34 Hvor er det blevet annonceret, og hvor har du forsiden fra? Jeg kan ikke se noget på svenske cobolts side, synes jeg. Mange tak på forhånd.
Flere svenske boghandlere, bl.a. Bokus:
https://www.bokus.com/bok/9789188897756 ... aventyr-1/
Og til en god pris må man sige :D Bliver spændende at se, hvad den danske ender på apropos prisstigningsdrøftelserne på tegneserier andetsteds...
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af dernice »

I øvrigt kan man se på Bokus hjemmesiden, at Cobolt udsender Long JoHn Silver på svensk - med alternative covers!
https://www.bokus.com/bok/9789188897473 ... -silver-1/

Derudover udsender de en serie Alix Senator, kommer den også på dansk? Det er vist en uafhængig fortsættelse af Alix-serien, som Faraos udsender.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

maxus skrev: 19. apr 2021, 07:49Og til en god pris må man sige :D Bliver spændende at se, hvad den danske ender på apropos prisstigningsdrøftelserne på tegneserier andetsteds...
Den danske vejledende pris bliver 299 kr. for første samlebind og 399 for de følgende. Hvad den bliver hos diverse netboghandlere er ikke til at sige.

Som sagt er en pris ikke bare en pris. På svensk har det første samlebind priser lige fra 239 (Cdon) over 269 (Bokus) til 302 (Adlibris) svenske kroner. Man må også tænke på, at de svenske priser kun indeholder 6 % moms, mens de danske indeholder 25 % moms.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nu kommer Luftens Ørne intégralen på dansk

Indlæg af Carsten Søndergaard »

dernice skrev: 19. apr 2021, 09:49Derudover udsender de en serie Alix Senator, kommer den også på dansk? Det er vist en uafhængig fortsættelse af Alix-serien, som Faraos udsender.
Den kommer skam også på dansk :-)

Og ja, den er sådan set uafhængig af den gamle Alix-serie. Den foregår i 12 f.Kr., omkring tyve år senere. Alix er fyldt 50 år og er senator i Rom, hvor han bor sammen med sin søn Titus, og hans gamle ven Enaks søn Khephren. Enak selv formodes at være død i Ægypten efter Kleopatras og Marcus Antonius' fald under omstændigheder, der aldrig er blevet klarlagt. Alix er nær ven af kejser Augustus, og historien indledes med det gådefulde mord på Agrippa, som ryster magtbalancen i Rom.

Blændende fortalt af den drevne tegneserieforfatter Valérie Mangin og storartet tegnet af Thierry Démarez.

Vil blive udgivet som dobbeltalbum på 96 sider fra august.
Besvar