Svensk Tintin i Tibet-auktion

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Svensk Tintin i Tibet-auktion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 5. mar 2021, 23:34
Carsten Søndergaard skrev: 4. mar 2021, 23:13Det har formentlig også haft betydning, at tegneserieblade i Norden meget tidligt blev temmelig ensrettet efter formatet på amerikanske comic books.
Nemlig.
Frank Madsen skrev: 2. mar 2021, 22:26Det gjorde man heller ikke i "Fart og Tempo", der udkom samtidig på samme forlag. Men her var formatet også tilpasset de europæiske albumserier, der generelt er meget bredere end de amerikanske seriehæfter, som har defineret seriebladenes format i Skandinavien.
Ålrajt, Frank!

Men det rækker jo langt videre end som så. Og det er da en spændende pan-europæisk historisk betragtning, synes jeg. Så jeg er glad for, at du på denne lidt indirekte måde fik emnet op til overfladen.

For hvorfor blev formatet så ensrettet i Skandinavien (bortset lige fra Fart og tempo, som jo bare beholdt Journal Tintins proportioner så nogenlunde, tilskåret mest muligt og senere, i 70'erne, endnu mere, sikkert for at spare papir)? Anders And & Co. var derimod fra starten i comic book-format, men det var Journal de Mickey i Frankrig og Topolino i Italien ikke, så allerede her er en interessant forskel.

Alting udsprang formentlig af amerikanske søndagsavistillæg og de tegneserier, der blev trykt i dem. Heraf opstod forskellige genoptryksformater, der var ret store. For eksempel også Skipper Skræk i det oprindelige format fra 1938. Eller Journal de Mickey. Eller andre, som det helt oprindelige Seriemagasinet/Seriebladet i Sverige/Danmark.

Comic book-formatet opstod vel i forbindelse med de første amerikanske superhelteblade (men hvorfor lige dette format?), og kort tid derefter begyndte Disney-tegneserier at udkomme i samme format. Hvilket formentlig fik afgørende indflydelse på formaterne i Skandinavien.

Selve albumformatet må tilskrives Hergé, allerede fra de sort-hvide versioner i Le Pétit Vingtième, og ikke mindst fra han begyndte at ombryde og farvelægge dem. Spirou-bladet var fra starten i 1938, ligesom fx Skipper Skræk i Danmark, også i et større format. Men efter krigen og starten på Journal Tintin skrumpede Journal Spirou til Journal Tintins format, mens Skipper Skræk skrumpede helt til Anders And & Co.-formatet. En form for udskilningsløb, med andre ord.

Ved siden af alt det står de engelske tegneserieblade, som hverken havde udgangspunkt i amerikanske comic books, Disney, avisstriber eller noget som helst. De var bare deres egne og havde deres eget format (ofte ENDNU bredere end det belgiske albumformat) langt op i tiden (måske stadig? Jeg ved det ikke).

Alt sammen et emne, der burde studeres nærmere, så lyset kan skinne, og vi kan finde klarhed.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Svensk Tintin i Tibet-auktion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Meget sjov detailviden om comic book-formatets variationer i bredde:

· Golden Age: 7 3/4 x 10 1/2 inches (19.7 x 26.7 cm). This size accommodates Golden Age comics from 1943 up to Silver Age comics published in 1960.
· Silver Age: 7 1/8 x 10 1/2 inches (18.1 x 26.7 cm). This size accommodates some late Golden Age comics published in 1951 as well as Silver Age comics published as late as 1965, including annuals and 80-page giants published during that period.
· Regular: 7 1/4 x 10 1/2 inches (18.4 x 26.7 cm). This size accommodates comics published after 1965, including the late Silver Age and Bronze Age comics of the 1970s to mid-1980s.
· Current: 6 7/8 x 10 1/2 inches (17.5 x 26.7 cm). This size accommodates comics published since 1990.
As there is some overlap in years in the above list, be sure to measure your comics horizontally and vertically before purchasing bags and boards for them.

https://www.wikihow.com/Size-Your-Comic ... er-Storage
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Svensk Tintin i Tibet-auktion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Nå, men auktionen er slut. Der var 42 bud, og hammeren faldt ved 3.383 svenske kroner (2.476 danske). Køberen hedder Fredriks Auktioner.

https://www.tradera.com/item/112710/450 ... -item-main
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Svensk Tintin i Tibet-auktion

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 6. mar 2021, 00:48For hvorfor blev formatet så ensrettet i Skandinavien (bortset lige fra Fart og tempo, som jo bare beholdt Journal Tintins proportioner så nogenlunde, tilskåret mest muligt og senere, i 70'erne, endnu mere, sikkert for at spare papir)? Anders And & Co. var derimod fra starten i comic book-format, men det var Journal de Mickey i Frankrig og Topolino i Italien ikke, så allerede her er en interessant forskel.
I Frankrig/Belgien blev traditionen for tegneseriemagasiner (Tintin/Petit Vingtieme, Spirou og lignende) grundlagt i 1930erne, hvor avisernes tegneserietillæg var i tabloidformat (½ avisformat), så det har givetvis - som du skriver - sat standarden. I Danmark gjaldt det f.eks. Skipper Skræk-ugebladet frem til 1953.

I USA kom der så i 1930ernes slutning et nyt format, seriehæftet, der var i halvt tabloidformat, dvs. avisformatet foldet to gange, så man fik dobbelt så mange sider, men i halv størrelse. Det format blev ikke umiddelbart blev kendt i Europa, og nåede først hertil nogle år efter 2. verdenskrig. Anders And-bladet var vel det første, og allerede her var det nødvendigt at ombryde Al Taliaferros Anders And-striber og Floyd Gotfredssons Mickey Mouse-striber for at tilpasse dem det nye format.

På det tidspunkt - 1940ernes slutning - stod Tintin, Spirou og de øvrige magasiner allerede så stærkt på hjemmemarkederne, at det nye format har haft sværere ved at slå igennem end i Skandinavien.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Svensk Tintin i Tibet-auktion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 6. mar 2021, 13:02På det tidspunkt - 1940ernes slutning - stod Tintin, Spirou og de øvrige magasiner allerede så stærkt på hjemmemarkederne, at det nye format har haft sværere ved at slå igennem end i Skandinavien.
Jo, og det havde jo også at gøre med, at man i Belgien og Frankrig efter Anden Verdenskrig havde regler om, hvordan publikationer til børn og unge måtte sammensættes, og i hvilket omfang udenlandske serier (fx amerikanske) overhovedet måtte oversættes og udgives. Hvilket naturligvis styrkede den lokale produktion og dermed de lokale formater (hvad vi alle kan være taknemmelige for).

Selv om tidlige danske ugebladsforlag som Gutenberghus og Aller var tidligt ude med Anders And & Co. og Skipper Skræk / Kong Kylie må man nok også tage i betragtning, at der dukkede nye forlag op i Danmark (og ikke mindst Sverige), som slet ikke var rundet af ugebladenes datidige, traditionelle formater, men mere orienterede sig efter, hvad de havde lært at kende fra USA.

Tilbage står, at også i de øvrige kontinentaleuropæiske lande var større formater i mange år udbredt. Jeg ved ikke nok om det til at vide hvorfor. Måske havde det også at gøre med traditionelle ugebladsforlag. Eller de særlige forhold i England, som er helt specielle. Tyskland er også et tilfælde for sig. Der var det formentlig Gutenberghus, der satte kursen med udgivelsen af Mickey Mouse-bladet. I Hitlertiden havde tegneserier nærmest været bandlyst.
Besvar