Ålrajt, Frank!Frank Madsen skrev: ↑5. mar 2021, 23:34Nemlig.Carsten Søndergaard skrev: ↑4. mar 2021, 23:13Det har formentlig også haft betydning, at tegneserieblade i Norden meget tidligt blev temmelig ensrettet efter formatet på amerikanske comic books.
Frank Madsen skrev: ↑2. mar 2021, 22:26Det gjorde man heller ikke i "Fart og Tempo", der udkom samtidig på samme forlag. Men her var formatet også tilpasset de europæiske albumserier, der generelt er meget bredere end de amerikanske seriehæfter, som har defineret seriebladenes format i Skandinavien.
Men det rækker jo langt videre end som så. Og det er da en spændende pan-europæisk historisk betragtning, synes jeg. Så jeg er glad for, at du på denne lidt indirekte måde fik emnet op til overfladen.
For hvorfor blev formatet så ensrettet i Skandinavien (bortset lige fra Fart og tempo, som jo bare beholdt Journal Tintins proportioner så nogenlunde, tilskåret mest muligt og senere, i 70'erne, endnu mere, sikkert for at spare papir)? Anders And & Co. var derimod fra starten i comic book-format, men det var Journal de Mickey i Frankrig og Topolino i Italien ikke, så allerede her er en interessant forskel.
Alting udsprang formentlig af amerikanske søndagsavistillæg og de tegneserier, der blev trykt i dem. Heraf opstod forskellige genoptryksformater, der var ret store. For eksempel også Skipper Skræk i det oprindelige format fra 1938. Eller Journal de Mickey. Eller andre, som det helt oprindelige Seriemagasinet/Seriebladet i Sverige/Danmark.
Comic book-formatet opstod vel i forbindelse med de første amerikanske superhelteblade (men hvorfor lige dette format?), og kort tid derefter begyndte Disney-tegneserier at udkomme i samme format. Hvilket formentlig fik afgørende indflydelse på formaterne i Skandinavien.
Selve albumformatet må tilskrives Hergé, allerede fra de sort-hvide versioner i Le Pétit Vingtième, og ikke mindst fra han begyndte at ombryde og farvelægge dem. Spirou-bladet var fra starten i 1938, ligesom fx Skipper Skræk i Danmark, også i et større format. Men efter krigen og starten på Journal Tintin skrumpede Journal Spirou til Journal Tintins format, mens Skipper Skræk skrumpede helt til Anders And & Co.-formatet. En form for udskilningsløb, med andre ord.
Ved siden af alt det står de engelske tegneserieblade, som hverken havde udgangspunkt i amerikanske comic books, Disney, avisstriber eller noget som helst. De var bare deres egne og havde deres eget format (ofte ENDNU bredere end det belgiske albumformat) langt op i tiden (måske stadig? Jeg ved det ikke).
Alt sammen et emne, der burde studeres nærmere, så lyset kan skinne, og vi kan finde klarhed.