Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Manden, der ændrede "Vaillant" til det populære konceptblad "Pif Gadget", Georges Rieu, er død, 87 år gammel- Det var i 1957, at den kun 23-årige Rieu blev ansat ved drengebladet "Vaillant". Da vi nåede ind i 1960'erne indså Rieu, at der var skærpet konkurrence fra det nye "Pilote" og de moderniserede "Spirou" og "Tintin". Det var så i 1965, at han kom på idéen til konceptbladet "Pif Gadget", et nyt tegneserieblad, hvor der fulgte en lille gave med. Den endelige udformning kom så i 1969. I Danmark blev det også forsøgt, og vi fik "Pif" med gaven "Piffert". Med Georges Rieu's bortgang lukkes endnu et kapitel i seriehæfternes glorværdige historie. RIP Georges Rieu

Billede

Den mest populære serie fra Pif, "Rahan":

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Han fik dog kun to år som chefredaktør af Pif Gadget, for i 1971 blev han fyret efter en kammeratlig samtale med kommissærerne i Det Franske Kommunitparti, som havde stiftet og ejede bladet. De syntes vist ikke, der var nok fokus på heltemodig modstandkamp længere, som ellers var hele grundlaget for bladets eksistens som udløber af et illegalt ungkommunistisk blad under Anden Verdenskrig.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har aldrig set et nummer af Vaillant. Ved du, Carsten, om historierne deri var mere dristige/voldelige end hvad de katolske konkurrenter tillod?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 4. apr 2021, 23:53 Jeg har aldrig set et nummer af Vaillant. Ved du, Carsten, om historierne deri var mere dristige/voldelige end hvad de katolske konkurrenter tillod?
Bestemt ikke. Selv om kommunistpartiet gerne så kirken afskaffet eller i det mindste adskilt fra staten, var alle jo underlagt censurloven af 1949, hvis man ville udgive et blad henvendt til børn og unge.
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af Maximum »

Jeg har gode minder med Pif, det er Asterix (Vikingerne), Splint og Co. og sa Pif der starteded min interesse i Danske/Euro tegneserier i 1973.
For havde jeg kun set Amerikanske tegne serier, men de fangede mig aldrig som disse (sorry Robin ;-)).

I 2006 da jeg startede med at kobe tegne serier igen (og nu var jeg tilbage i USA) sa var min drom at kobe Pif bladene komplet.
Det var ikke det samme dengang med at handle eller sende billeder over dette forholdsvis nye internet, men jeg fandt ud af at Bo fra Pegasus havde lige faede en samling. Der var ikke nogle billeder dengang, men han sagde den var i fin stand sa jeg kobte den med den samme, og maneden efter den endeling ankom var den super flot - og komplet :-).
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Maximum skrev: 9. apr 2021, 23:15 Jeg har gode minder med Pif, det er Asterix (Vikingerne), Splint og Co. og sa Pif der starteded min interesse i Danske/Euro tegneserier i 1973.
For havde jeg kun set Amerikanske tegne serier, men de fangede mig aldrig som disse (sorry Robin ;-)).

I 2006 da jeg startede med at kobe tegne serier igen (og nu var jeg tilbage i USA) sa var min drom at kobe Pif bladene komplet.
Det var ikke det samme dengang med at handle eller sende billeder over dette forholdsvis nye internet, men jeg fandt ud af at Bo fra Pegasus havde lige faede en samling. Der var ikke nogle billeder dengang, men han sagde den var i fin stand sa jeg kobte den med den samme, og maneden efter den endeling ankom var den super flot - og komplet :-).
Godt køb. Jeg har ikke styr på, hvor mange numre , der udkom dengang, men det var vist kun et par årgange. Faktisk husker jeg kun "Rahan". Som så også fik et par særudgaver.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af Maximum »

Der var faktisk en del der udkom og har en god plads i biblioteked ;-)
Sjovt du naever Rahan, det var en af de naeste serier jeg kobte, bare argeligt at der ikke udkom flere.
Jeg sa billede af hele Rahan samlinging pa Fransk i en enden trad (nok dig der har postede den), haber der er nogen i DK der har mod til at udgive den. :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Maximum skrev: 10. apr 2021, 16:07 Der var faktisk en del der udkom og har en god plads i biblioteked ;-)
Sjovt du naever Rahan, det var en af de naeste serier jeg kobte, bare argeligt at der ikke udkom flere.
Jeg sa billede af hele Rahan samlinging pa Fransk i en enden trad (nok dig der har postede den), haber der er nogen i DK der har mod til at udgive den. :D
Ja, det ville være fedt med intégralen, men jeg tror ikke, det kommer til at ske.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af Robin »

Maximum skrev: 9. apr 2021, 23:15 Jeg har gode minder med Pif, det er Asterix (Vikingerne), Splint og Co. og sa Pif der starteded min interesse i Danske/Euro tegneserier i 1973.
For havde jeg kun set Amerikanske tegne serier, men de fangede mig aldrig som disse (sorry Robin ;-)).
Det er SÅ meget helt i orden. Vi har forskellig smag, og der er heldigvis plads til alle! Var der Piffert legetøj med samlingen, OG ikke mindst, er der SLET ingen amerikanske tegtneserier, superhelte eller andet, der er jo en del, striber...? Der kom hhv. 9, 12 og 3 numre i 1973, -74 og -75, tror jeg nok.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af Maximum »

Robin, da jeg bor taet pa Orlando med Universal Studios, samt med Amazon som gor det alt for nemt at kobe, vil det vaere rart hvis jeg kunne lide Marvel eller DC, men desvaerre....

Jeg samler dog pa flere USA serier, mest humor som Foxtrot, Shermans Lagoon, Zits, eller gamle serier som Agent X9, Rip Kirby (IDW udgaver), samt nogle gamle blade fra 60 og 70 (mest gamle tv serier som blade).
Og sa ja, Carl Barks/Disney, og Basserene (dog samler jeg dem mest pa Dansk og far dem shippede herover :D )
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af Robin »

Maximum: tak for svar. Det er jo nogle fine serier, Rip Kirby,er lige mig også, Agent X9, hvordan med the Phantom? Tv serierne, du samler, er det Dell og Gold Key baseret på tegnefilm eller serier med "rigtige" skuespillere så som i Mod Squad og den slags. Og til sidst: var legetøjet med i Pif bladene? Jeg er simpelthen SÅ nysgerrig, undskyld!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af Maximum »

Ja, det er Dell og Gold Key, netop med serier med rigtige skuespillere.
De kan kun kobes brugt, og jeg har allerede en del serier samlet, pa et eller tidspunkt skal jeg have dem indbundet.
Har ogsa masser gamle danske serier fra samme tid, og de skal ogsa inbindes (og Fart og Tempo samlingen og andre gode sager :-0)

Jeg havde kobt alt af Fantomet pa Dansk, alle bladene, bogerne, pocket osv, samt de Norske Fantom kroniker og sa begyndt jeg at kobe alle de nye genoptryk af Fantomet. Dog fandt jeg ud af jeg vil realistisk nok ikke laese dem, bade forde de gample genoptryk var lidt for gamle, samt alle den nye Fantomet fra diverse forlag var for moderne, sa det blev solg igen.

Jeg ma tilsta jeg taenkte ikke pa legetojet med Pif, mit forste mal var simpelthen at kobe samlingen pa en gang. :-)
Hvis jeg skulle gore det om igen, sa vil jeg da prove at kobe med lege tojet!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af Robin »

Igen tak for svar. Det er altid interessant at få indblik i andre samleres samleri! Har jeg så forstået det rigtigt: du har intet Fantomet tilbage! Tillad mig så en lille kommentar på falderebet. Jeg ville ikke få bladene indbundet. Det bliver for svært og tungt at håndtere, når man læser dem. Må jeg spørge, hvorfor du har planer om det?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af Maximum »

Undskyld, jeg har ikke forklarede ordenligt.
Det er kun de Amerikanske Fantomet jeg kom af med, som disse:
https://smile.amazon.com/gp/product/161 ... UTF8&psc=1

https://smile.amazon.com/gp/product/161 ... UTF8&psc=1

https://smile.amazon.com/gp/product/161 ... UTF8&psc=1

https://smile.amazon.com/gp/product/193 ... UTF8&psc=1

Jeg havde kobt dem alle, men indsa jeg kunne bedre lide de Danske og sogte dem nogle ar siden.
Jeg har stadigvaek alle de Danske, jag har alle bladene komplet, alle albums fra alle Danske forlag samt alle de Norske hard backs Kroniker komplet. :-)

Mht indbinding af bladene er det bestemt ikke alle, jeg har en del komplet samlinger og det vil blive alt for dyrt - og som du siger tungt at handerere.
Jeg taenkte mere pa samlinger som Fart og Tempo, gamle USA blade og nogle gamle danske serier hvor jeg tror det vil hjaelpe pa dem at bevare deres tilstand. Og i nogle tilfaelde kan det vaere rart at have dem samlet.
Men, det bliver ikke samlinger som Anders And, Fantomet, Agent X-9, eller lignende serier, mere limited og mindre serier. :-)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Faderen til "Pif Gadget", Georges Rieu RIP

Indlæg af Robin »

Aha! Fint - fint! Så forstår je det. Tusind tak for at svare på spørgsmål og stille min nysgerrighed!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar