Trumf Serien 50 år

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar

Hvilken serie var bedst?

Tim og Thomas
2
11%
Vikingen Viktor
0
Ingen stemmer
Buck Danny
2
11%
Gamle Nick
2
11%
Splint & Co.
6
32%
Blåfrakkerne
0
Ingen stemmer
Attilas Oplevelser
1
5%
Vakse Viggo
5
26%
ingen af dem
1
5%
 
Afgivne stemmer: 19

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Trumf Serien 50 år

Indlæg af GoogaMooga »

Det er 50 år siden, Trumf Serien udkom for første gang. Det var her, vi stiftede bekendtskab med tegneserierne fra Dupuis, det bedste fra den såkaldte Marcinelle skole. De er siden blevet euroklassikere, og de 24 albums er svære at finde i pæn stand i dag. De er stadig eftertragtede samlerobjekter, og langt bedre end de rivaliserende Super Serien og Fart & Tempo Album fra dengang:

Billede

Jeg var med fra starten i 1971-1972, og det var spændende at læse dem efterhånden som de udkom. Den bedste serie var afgjort "Splint & Co.", men de to vigtigste i samlermæssig henseende var to af Marcel Remacle, nemlig "Vikingen Viktor" og "Gamle Nick". Navnlig "Vikingen Viktor", da den ikke udkom senere hen, efter Trumf Serien gik ind.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Trumf Serien 50 år

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Også Lucky Luke har 50-års jubilæum i år som dansk albumudgivelse.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Trumf Serien 50 år

Indlæg af Erling Søby »

SuperSerienSenior fra Lademann var på enhver måde en bedre serie end Trumfserien. Jeg tror ikke, at jeg nogensinde har mødt nogen, der har haft nogen større begejstring for Trumfserien, men derimod en del, der betragter SSS som kult.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Trumf Serien 50 år

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Både Trumf og Superserien Senior var vel på hver deres måde epokegørende, eftersom man ikke havde set ret meget lignende hidtil. Superserien Seniors udvalg lænede sig noget op af det, man kendte fra Fart og tempo på den tid, mens stilen i Trumfserien havde været helt og aldeles ukendt indtil da.

Begge ting var jo skodprodukter teknisk set i forhold til eftertidens albumudgivelser, billigt papir, sider redigeret ud, i Trumfs tilfælde endda et råt beskåret format, fordi de skulle passe til Stenby Tryks trykmaskiner. Interessant nok havde Superserien Senior faktisk bedre og mere gennemarbejdede oversættelser end Trumf. Ingen aner desværre i dag, hver der stod for dem.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Trumf Serien 50 år

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev: 24. apr 2021, 00:55Interessant nok havde Superserien Senior faktisk bedre og mere gennemarbejdede oversættelser end Trumf. Ingen aner desværre i dag, hver der stod for dem.
Baseret ud fra håndtekstningen så har Tonny Lützer nok stået for en del i SSS (omkring 11 styk) mens Trumf også har samme "signatur" på nogle mens en 3-4 stykker er krediteret (og en hel del ikke-krediteret som både oversætter og i særdeleshed som håndtekster). Så helt hen i det uvisse er det ikke, hvis en grafolog kom hen over SSS (hvor nok intet er udspecificeret i.flg mine noter).
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Trumf Serien 50 år

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev: 24. apr 2021, 16:41Baseret ud fra håndtekstningen så har Tonny Lützer nok stået for en del i SSS (omkring 11 styk) mens Trumf også har samme "signatur" på nogle mens en 3-4 stykker er krediteret (og en hel del ikke-krediteret som både oversætter og i særdeleshed som håndtekster). Så helt hen i det uvisse er det ikke, hvis en grafolog kom hen over SSS (hvor nok intet er udspecificeret i.flg mine noter).
Jeg anser det for udelukket, at Tonny Lützer har oversat noget som helst i Superserien Senior. Af den simple grund, at han var chefredaktør på Interpresse på det tidspunkt, og Superserien Senior var jo en vældig torn i øjet på Interpresse, som kort forinden netop havde kastet sig over albumudgivelser, blandt andet på hans egen foranledning. Så det forekommer helt usandsynligt.

Omkring den første tredjedel af SSS er tekstet af den samme person i en ret ordinær stil, og de sidste to tredjedele af en anden person. Sidstnævnte kendetegnet ved usædvanligt høje og smalle bogstaver. Om vedkommende også oversatte eller kun håndtekstede, aner ingen i dag. Man ved derfor heller ikke, hvem der fandt på at kalde Laureline og Valérian for Linda og Valentin.

Trumf-albummene har uden tvivl haft flere forskellige oversættere, og enkelte af dem er faktisk krediteret. Om Tonny Lützer er iblandt dem, kan ikke udelukkes, men normalt både oversatte og håndtekstede han, og ingen af dem ser ud til at være tekstet af ham. En hel del af dem er håndtekstet af en kvinde, hvis navn jeg desværre har glemt. Hendes håndtekstning kendes let på, at bogstaverne er kæmpestore, og al teksten meget usædvanligt er i kursiv. Hun tekstede også en hel del af Interpresses serieblade, men oversatte mig bekendt ikke selv.

De rebelske bibliotekarer omkring Jens Peder Agger (den senere Carlsen-redaktør) var medvirkende til, at Trumfserien begyndte at udkomme, de pushede de fransk-belgiske serier over for Tonny Lützer og hans redaktørkollega Hans Heide på Interpresse og fungerede som konsulenter. Bibliotekarerne oversatte også enkelte af dem selv, bl.a. Jens Peder Agger, Iben Melbye og Ole Hansen (ikke at forveksle med den senere mangeårige tegneserieoversætter Ole Steen Hansen).
Besvar