Den nye Lucky Luke

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Den nye Lucky Luke

Indlæg af Berti Stravonsky »

Skærmbillede 2021-04-26 163246.jpg

Ohøj derude i cowboyland. Lucky Luke er på banen og der er både indianere, skurke og damer.

Hvad synes I? Hvis I altså har læst den?
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Den nye Lucky Luke

Indlæg af ovemunk »

Nej beklager. Jeg ser ingen grund til at modernisere Lucky Luke. Serien døde med Morris. Skal der laves nyt skal det i hvert fald være i hans "ånd".
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 874
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Den nye Lucky Luke

Indlæg af Nøhr »

Jeg har læst begge Bonhommes bud på den ensomme rytter, og det er herlig ramasjang.
Veltegnet, velfortalt og set lidt fra sned. Anbefalelsesværdigt.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Den nye Lucky Luke

Indlæg af Berti Stravonsky »

Nøhr skrev: 26. apr 2021, 19:42 Jeg har læst begge Bonhommes bud på den ensomme rytter, og det er herlig ramasjang.
Veltegnet, velfortalt og set lidt fra sned. Anbefalelsesværdigt.
Jeg er meget enig. Kunne bedst lide den første, dog.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den nye Lucky Luke

Indlæg af GoogaMooga »

De fylder og de koster en krig. Jeg købte "Manden der skød Lucky Luke", men kan godt leve uden flere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Den nye Lucky Luke

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 26. apr 2021, 20:39 De fylder og de koster en krig. Jeg købte "Manden der skød Lucky Luke", men kan godt leve uden flere.
219, -

Det er da ingen bondegård, og der er da andre udgivelser, der koster mere.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Den nye Lucky Luke

Indlæg af lolsen »

Berti: Personligt kommer jeg aldrig til at give 219kr. for ét enkelt album!...

Nu skal man selvfølgeligt aldrig sige aldrig, der kan jo være/komme enkelte undtagelser, men i udgangspunkt, aldrig.

Derfor køber jeg heller ikke enkelt album på dansk (med mindre de er på tilbud),
men derimod udelukkende samlinger hvor man typisk får 3stk. for 300kr.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Den nye Lucky Luke

Indlæg af Gimli »

Jeg har det sådan at når jeg får en oplevelse af, at et "univers" er ved at være udtømt for muligheder, så begynder jeg at overveje, hvor lang tid jeg holder fast i serien. Nogle serier har jeg haft så stor kærlighed til, st jeg strækker mig langt - andre får lidt kortere snor. Trenden med 'ekstraordinære historier' har jeg aldrig været tiltrukket af. Fordi de netop prøver at genopfinde karaktererne i et "skævt" univers. Så vil jeg hellere opleve et nyt. Jeg er dog ikke fundamentalistisk - og jeg vil ikke udelukke at jeg en dag lader mig lokke af en særlig velfortalt/-tegnet album. Men jeg ønsker mig grundlæggende ikke at det europæiske marked skal begynde at udvikle sig til en pendant til de amerikanske superhelte-evighedsudgivelser. Det vil spærre for reel nyskabelse, hvis etablerede karakterer vedvarende skal sætte rammerne for universet (skævvredet eller ej).
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Den nye Lucky Luke

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg har et blødt punkt for det vilde vest. Blødt as in meget blødt.

Selvom jeg elsker det hårde, det kyniske og det onde, så har Luckydrengen fat i mig. Jeg elsker de tidligere fortællinger, og når jeg så læser et ekstraordinært album, så har jeg stadig Grønskollingen, Billy the Kid, Apachekløften og alle de andre oppe i knolden. Ikke som hæmmende eller forstyrrende eller på anden måde forstyrrende, men simpelthen som en slags kær bund, en tærtedej, og de nye er eksotiske, velsmagende og gi'r lidt til den samlede opfattelse af en karakter.

Kan man kalde det udvikling, mon? Ja. Det kan man vel. Ikke som sådan i karakteren, der stadig er ret statisk, men der kommer andre dimensioner ind over.

I den nye, Wanted, ironiseres der over flere ting. Blandt de manglende cigaretter, og det er jo herligt og kunne ikke lade sig gøre, hvis der ikke var noget at gøre det ud fra.

Lucky Luke får også en kys. Han er omgivet af smukke kvinder. Og må stadig kæmpe imod rødhuder og skurke. Alt sammen ser jeg som en kærlig kærlig hilsen til de gamle.

Jeg kan godt forstå, at man som 'erfaren' lige rynker på næsen. Godt forstå det. Men er bare ikke enig. Jeg glæder mig over, at tegneserieuniverset er så herligt dynamisk, at selv gammel vin kan smage godt i lidt nyere flasker.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den nye Lucky Luke

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 27. apr 2021, 11:48Jeg glæder mig over, at tegneserieuniverset er så herligt dynamisk, at selv gammel vin kan smage godt i lidt nyere flasker.
Alle kreative universer er jo sådan sett så dynamiske. Det kommer bare an på hva man gjør (eller får lov til å gjøre) med dem.

Og selvsagt vil det variere hva lesere synes om sånne eksperimenter. Jeg har for eksempel selv ikke noe som helst behov for Garfield med helt nye figurdesigns, men jeg antar at det appellerer til noen.

Billede
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Den nye Lucky Luke

Indlæg af Berti Stravonsky »

Mesterius skrev: 27. apr 2021, 12:37
Berti Stravonsky skrev: 27. apr 2021, 11:48Jeg glæder mig over, at tegneserieuniverset er så herligt dynamisk, at selv gammel vin kan smage godt i lidt nyere flasker.
Alle kreative universer er jo sådan sett så dynamiske. Det kommer bare an på hva man gjør (eller får lov til å gjøre) med dem.

Og selvsagt vil det variere hva lesere synes om sånne eksperimenter. Jeg har for eksempel selv ikke noe som helst behov for Garfield med helt nye figurdesigns, men jeg antar at det appellerer til noen.

Billede
Enig. Alt med måde. Heldigvis er vi jo forstandige mennesker og kan tage ind og smide ud.

Tintin er jo undtagelsen der bekræfter reglen, al den stund at der er restriktioner. Gad vide, om Tintin som karakter ville miste noget, hvis der skete noget nyt. Nye forfattere. Nye tegnere. Ændringer i persongallerierne og den slags...
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den nye Lucky Luke

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 27. apr 2021, 13:00Tintin er jo undtagelsen der bekræfter reglen, al den stund at der er restriktioner. Gad vide, om Tintin som karakter ville miste noget, hvis der skete noget nyt. Nye forfattere. Nye tegnere. Ændringer i persongallerierne og den slags...
Ikke bare Tintin, også Asterix er et eksempel på en stor fransk-belgisk serie der eierne (i hvert fall pr. dags dato) ikke tillater eksperimentelle nytolkninger. Det har så vidt jeg vet i stor grad å gjøre med beskyttelsen av et varemerke, for de vanlige Asterix-albums selger ennå veldig godt.

Tror ikke jeg personlig har behov for noen eksperimentelle versjoner av Tintin heller. Noe som dog kanskje kunne være interessant er å åpne opp for at forskjellige serieskapere kan lage sine fullførte versjoner av Tintin og Alfa-kunsten. Men jeg vet ikke helt med det heller. Uansett hvem som skriver og tegner de nye ferdiggjorte versjoner, så er det jo ikke Hergé.
Besvar