Euroklassiske skæringspunkter: hertil og ikke længere

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Euroklassiske skæringspunkter: hertil og ikke længere

Indlæg af GoogaMooga »

De store album-serier, lad os bare sige dem med 10 bind eller derover, hvor mange skal bare ejes komplet? Hvad kan man undvære? Det kan være tegnerskift eller pludseligt dyk i kvaliteten.

Tintin:
Undværes kan "Haj-søen", "Alfa-kunsten", og "Tintin i Soviet", i farver. "Alfabet-kunsten" er tilstrækkeligt dér, "Haj-søen" ser ud ad helvede til, og "Tintin i Soviet" i farver har aldrig været meningen.

Billede

Asterix:
Undværes kan #33 "Da himlen faldt ned om ørerne". Også intégralen og de nye bind kan undværes, men foreløbig er jeg altså med på den nye tegner.

Billede

Lucky Luke:
Alt efter "Daisy Town" kan snildt undværes. Achdé tegner bedre end den aldrende Morris, men er stadig ligegyldig. "Manden der skød Lucky Luke" er et kuriosum, og "Jolly Jumper svarer ikke" kan til nød gå, men den med cyklen er tåbelig.

Billede

Blake og Mortimer:
Kun E.P. Jacobs er virkelig interessant.

Billede

Nå, det var ikke ret mange, hos mig er det som regel enten-eller.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Euroklassiske skæringspunkter: hertil og ikke længere

Indlæg af Berti Stravonsky »

Lucky Luke med cyklen er eftermæle god, Googa.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Euroklassiske skæringspunkter: hertil og ikke længere

Indlæg af Erling Søby »

En del af de nye Blake & Mortimer er også virkelig gode. Men det forudsætter, at man læser dem, ikke bare bladrer i dem.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Euroklassiske skæringspunkter: hertil og ikke længere

Indlæg af Maximum »

Jeg er enige i Tintin og Haj soen, men kan dog stadigvaek lide den.
Og ja, Himlen faldt ned om jorden er rigtig darlig, men den skal vaere en del af samlingen.
Integralen er dog rigtig god (bade den gamle og den nye) og den syntes jeg alle Asterix samler burde have - masser af ekstra materiale.

Luky Luke sadler om er jo en counter part serie og ikke en del af den originale.
Jeg kobte den forste, og er ikke fan af den stil og kober ikke flere.
Dog syntes jeg Achde gore et meget godt arbejde og kober dem fortsat.

Til gengaeld er jeg ikke laengere fan af Jermiah (ogsa naevnt et andet sted her pa forum af andre) og jeg standsede med at samle dem et par albums siden. Normalt kober jeg altid hele serier (eller kommer af med hele serier), det er nok den eneste hvor jeg syntes kvaliteten er gaet ned.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Euroklassiske skæringspunkter: hertil og ikke længere

Indlæg af GoogaMooga »

Nogen, der ved, hvornår kvaliteten dykker i Jeremiah?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Euroklassiske skæringspunkter: hertil og ikke længere

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 28. apr 2021, 01:13 Nogen, der ved, hvornår kvaliteten dykker i Jeremiah?
Der er en periode mellem album 16 og 27, hvor jeg vil sige kvaliteten er varierende men trenden er nedadgående. Det sidste album jeg har læst af Jeremiah, hvor jeg syntes at albummet er over det jævne er; Lastens hule. Der har været album som jeg fandt ok efter dette album - men så heller ikke mere end ok. Men f.eks. var jeg skuffet allerede ved album 24; Den sidste diamant. Tegnemæssigt vil jeg mene at 21; Fætter Lindford (og albummene herefter) var skuffende, til gengæld oplever jeg fortællingen som over ok.
yogibear&booboo
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 136
Tilmeldt: 18. jan 2008, 13:23
Geografisk sted: århus

Re: Euroklassiske skæringspunkter: hertil og ikke længere

Indlæg af yogibear&booboo »

Måske da han begyndte at tegne ansigter så sjusket at det bliver svært at kende forskel på personerne. Hvis det ikke var for tøjet var det tit svært at skelne de *attraktive* kvinder i serien fra Jeremiah eller Kurdy.

Jolly Jumper svarer ikke er virkelig virkelig sjov, den med cyklen var overhovedet ikke sjov.
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Euroklassiske skæringspunkter: hertil og ikke længere

Indlæg af The Elder »

Nogen, der ved, hvornår kvaliteten dykker i Jeremiah?
Den dykker da aldrig !
(sorry, kunne ikke dy mig).
Hermann hænger jeg nemlig på, uanset hvad.

En tegners stil ændre sig over tid. De første Blueberry ser heller ikke ud som de senere. Buddy Longway gennemgår også en udvikling tegnemæssigt, men jeg skal da have hele serien stående.
Asterix med rummanden, jeg må indrømme, det ville ærgre mig at have et hul i samlingen.
Til gengæld kunne jeg ikke fortsætte med at samle Lucky Luke. Det blev "for meget" til sidst, og jeg har faktisk afhændet alle LL albums. (the horror !!!)
Samlebind af albums, jeg allerede har stående - dem har jeg det svært med. Det er dyrt for måske en smule ekstramateriale.
Jeg er jo gammel nok til at have købt alle albums, da de udkom.
Eneste undtagelse: Valhalla. Til gengæld røg enkeltudgaverne videre til min søn.
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Euroklassiske skæringspunkter: hertil og ikke længere

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har det lige omvendt med Valhalla, det var nemmere og billigere at samle de resterende albums færdig end det var at købe intégralen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Euroklassiske skæringspunkter: hertil og ikke længere

Indlæg af GoogaMooga »

Samlebind står og falder på ekstramaterialet. Nogle serier skal man bare have igen for det materiale, i andre tilfælde er det klogt at spare.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Euroklassiske skæringspunkter: hertil og ikke længere

Indlæg af Erling G-P »

The Elder skrev: 28. apr 2021, 11:55
Nogen, der ved, hvornår kvaliteten dykker i Jeremiah?
Den dykker da aldrig !
(sorry, kunne ikke dy mig).
Hermann hænger jeg nemlig på, uanset hvad.
Helt enig! Hermann er og bliver en af mine helt store favoritter, så selvom man selvfølgelig må erkende at de senere Jeremiah ikke er så gode som de tidlige, kan de jo stadig have noget at byde på. Selv holder jeg meget af Hermanns kyniske humor, og den er der som regel altid eksempler på.

'Hermann bashing' synes at være en populær sport i forummet, og netop Jeremiah er ofte beskyldt for at køre i tomgang, med den samme historie fortalt om og om igen, med små variationer. Fuldkommen uberettiget er det nok ikke, og det må da også være svært at komme op med noget nyskabende hver gang, ikke mindst med figurer der vel må siges at have begrænset spændvidde.

Ikke desto mindre blev vi faktisk præsenteret for noget helt nyt i 2017, med album 35 - 'Kurdy Malloy og Mama Olga'. Her var et Jeremiah album helt uden Jeremiah, og så en slags 'prequel', der fortæller hvordan Kurdy fik sin ikoniske hjelm. Det var aldrig set før i 34 foregående albums. Sjovt nok kan jeg ikke mindes at have set det omtalt med så meget som ét ord her i forummet - måske fordi man ikke kunne prygle det med den sædvanlige 'det har vi set' kritik..

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Euroklassiske skæringspunkter: hertil og ikke længere

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 27. apr 2021, 06:23De store album-serier, lad os bare sige dem med 10 bind eller derover, hvor mange skal bare ejes komplet?
"Valhalla" og "Nofret" skal man selvfølgelig have komplet.

Billede

Mht. Blake og Mortimer vil jeg mene, at Jacobs' og van Hamme/Benoïts bind hører med.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Euroklassiske skæringspunkter: hertil og ikke længere

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 28. apr 2021, 21:19Mht. Blake og Mortimer vil jeg mene, at Jacobs' og van Hamme/Benoïts bind hører med.
Han er også ved at skrive en fortsættelse på "U-strålen". Så skal den nok også høre med ... til "U-strålen" :lol:
Besvar