Kun én tegner har været på tale til at videreføre Tintin

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Kun én tegner har været på tale til at videreføre Tintin

Indlæg af GoogaMooga »

Kun én tegner har været på tale til at videreføre Tintin, og det er Bob De Moor. Det kommer i sagens natur aldrig til at ske, for Bob De Moor er død. Det gør ikke så meget, at Tintin lukker sig om sig selv, den er så afsluttet som noget. Andetsteds har der været spekuleret i om en tegner kunne have gjort "Alfabet-kunsten" færdig. Men jeg elsker nu den sidste ufærdige tegning af Tintin. For sådan er livet ofte. En brat afslutning.

Billede

"Come on, it's time to turn you into a 'César'."

Nedenfor ses Yves Rodier's forsøg, det er ikke godt:
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Kun én tegner har været på tale til at videreføre Tintin

Indlæg af PhilipG »

Så kom et emne, jeg havde lyst at byde ind på, i stedet for bare at læse passivt med:

Ja, det er en passende værdig slutning - så kan man selv gætte, hvad der mon vil ske på næste side!

Hvis Tintin en dag skulle fortsætte på en måde, der giver mening, skulle det være fordi nogen formår at fange essensen af Tintin:

En historie, der tager udgangspunkt i samfundsmæssigt aktuelt emne (klima, flygtninge?) så børn kan læse med, der skal være noget med teknik (=transport og kommunikation), der skal helst være en rejse til et andet land, masser af venskab (ikke romantik), der skal være nogle meget infantile gags en gang imellem, en cliffhanger på hver side, enkelttegningen frem for sideopbygningen skal være i centrum, ikke noget smart med ½ eller helsider (med mindre det er en rumraket), alle tidligere personer skal optræde mindst en gang, og tegningerne og forløbende fra tegning til tegning skal være klart aflæselige.

Men det behøver for min skyld ikke ligne Hergé! Faktisk ville det være mest interessant, hvis det ikke gjorde.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kun én tegner har været på tale til at videreføre Tintin

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 28. apr 2021, 01:29Kun én tegner har været på tale til at videreføre Tintin, og det er Bob De Moor.
"På tale" hos hvem? Hergé har mig bekendt aldrig udnævnt Bob de Moor som sin efterfølger på serien, og allerede i 1960erne udtalte han, at Tintin ville dø med ham. Efter Hergés død troede Bob de Moor, at ville få lov at færdiggøre "Alfabetkunsten", men det beroede på en misforståelse.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kun én tegner har været på tale til at videreføre Tintin

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 28. apr 2021, 21:15
GoogaMooga skrev: 28. apr 2021, 01:29Kun én tegner har været på tale til at videreføre Tintin, og det er Bob De Moor.
"På tale" hos hvem? Hergé har mig bekendt aldrig udnævnt Bob de Moor som sin efterfølger på serien, og allerede i 1960erne udtalte han, at Tintin ville dø med ham. Efter Hergés død troede Bob de Moor, at ville få lov at færdiggøre "Alfabetkunsten", men det beroede på en misforståelse.
Han kom på tale i den sammenhæng. Efter hvad jeg har læst.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kun én tegner har været på tale til at videreføre Tintin

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 28. apr 2021, 21:28
Frank Madsen skrev: 28. apr 2021, 21:15
GoogaMooga skrev: 28. apr 2021, 01:29Kun én tegner har været på tale til at videreføre Tintin, og det er Bob De Moor.
"På tale" hos hvem? Hergé har mig bekendt aldrig udnævnt Bob de Moor som sin efterfølger på serien, og allerede i 1960erne udtalte han, at Tintin ville dø med ham. Efter Hergés død troede Bob de Moor, at ville få lov at færdiggøre "Alfabetkunsten", men det beroede på en misforståelse.
Han kom på tale i den sammenhæng. Efter hvad jeg har læst.
Han ville gerne selv have færdiggjort albummet og tilbød Hergés enke at gøre det, men hun meldte efter betænkningstid tilbage, at det ikke skulle færdiggøres. Og selv hvis han havde fået lov til at færdiggøre "Alfabetkunsten", er det noget af en stramning at sige, at han var på tale til at "videreføre" Tintin. Det ville jo betyde, at han skulle lave nye bind i serien. Det har aldrig været på tale.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kun én tegner har været på tale til at videreføre Tintin

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Netop, det var Bob de Moor selv, der bragte sig selv på tale.

Men han lavede dog den sidste - dengang - officielle Tintin-tegning, nemlig forsiden til dobbeltalbummet med Månen tur-retur. I dag er den ikke længere officiel, fordi den ikke er en del af mesterens værk. Originalfarvelægningen findes faktisk i Danmark, dog ikke selve den originale stregtegning.

Det tog et halvt år at få forsiden i hus, mens Bob de Moor, Alain Baran, Casterman, enken og sikkert andre livligt diskuterede, om forsiden skulle og kunne laves. Mens Nick Rodwell stod på dørtrinnet.
Vedhæftede filer
Månen_tur-retur.jpg
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Kun én tegner har været på tale til at videreføre Tintin

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Hvad er det for en pony i orange heldragt?
Besvar