E-voke vil udgive Agent 327

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af Frank Madsen »

gif-eating-popcorn-34.gif
gif-eating-popcorn-34.gif (484.96 KiB) Vist 1076 gange
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af Gimli »

LarsChristiansen skrev: 10. maj 2021, 21:51 Det er et spørgsmål om rettigheder og ejerskab... Der er simpelthen copyright på materiale – som man som forlag og virksomhed ikke bare kan/må lege med under påskud af at ville være "community" eller fremvise "overvejelser"... Selvsamme forlag har også på et tidspunkt "overvejet en serie", som vi (altså E-voke) allerede havde skrevet kontrakt omtrent et år tidligere og skulle til at udgive... Jeg ved ikke helt hvem, man mener man gør en tjeneste med den slags "markedsføring"... :roll:

Hvis E-voke allerede har kontrakten i hus (og dermed - formoder jeg - udgivelsesretten på dansk), hvad forhindre så en i, at læne sig tilbage og være "taknemlig" for alt det promoveringsarbejde et andet forlag gør for serien? Især hvis det sker så tæt på udgivelsestidspunktet, at de fleste fans med stor sandsynlighed kan regne ud, at det ikke handler om at E-voke har "snuppet" rettighederne for næsen af det andet forlag. Jeg tror de fleste herinde ved, at det tager mindst et halvt år, fra en kontrakt er underskrevet, til der udgives noget - og så er der endda tale om en serie der er så højt prioriteret, at alt andet arbejde er blevet tilsidesat. Den typiske tidshorisont er vel mere 9 - 12 mdr.

Jeg er ikke ude på at provokere her - det er en reel nysgerrighed, for såfremt jeg havde et forlag, tror jeg mere jeg vil tænke, som jeg har skitseret ovenfor.
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af maxus »

Så vidt jeg har forstået, så vil E-voke heldigvis til at prøve kræfter med en 'rigtig' integrale med ekstramateriale osv. Men hvor meget ved jeg ikke...

Zoom har løbende ændret mening med mange ting, som Carsten påpeger, men desværre er de/Michael fortsat meget stædige på den (integral) konto :cry:
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af LarsChristiansen »

Gimli skrev: 11. maj 2021, 10:14 " at læne sig tilbage og være "taknemlig" for alt det promoveringsarbejde et andet forlag gør for serien? "
Der har såmænd ikke været tale om at promovere andres (altså vores) udgivelser... – eller noget at vi [E-voke] kan være taknemmelige over...

For lige at forklare sagens kerne – nu du spørger, Gimli – så er min pointe, altså den, at jeg mener det er både uvederhæftigt, i særdeleshed forvirrende for læserne, hvis et forlag hvivler den ene efter den anden udgivelse op som noget "man overvejer"... Måske bliver det, måske bliver det ikke – ingen ved det... Men egentlig er svigtet jo størst for forlagets egne læsere, der risikeres at blive holdt hen i det uendelige.
Det kan selvfølgelig være "strategi" (som i min optik er dybt mærkværdig] – eller man kan være ligeglad – for bare man har haft sine "15 minutter"...

Det er dette som i Facebook-gruppen blev kaldt 'Spam' – og da vi jo pr. definition er et af forlagene så fedtes vi ind i andres gerninger...

Så er der, som jeg også har skrevet, det betænkelige i at man bare laver et show of ved at anvende forsider – tegneres arbejde og forlags udgivelser – for rettighederne er der vel end ikke spurgt på endnu... (det er jo bare "overvejelser") – Jeg mener, da det er vores erfaring, at der tilmed kan være nogle copyrightsmæssige problemer i som virksomhed at anvende noget som en semi-promovering af sig selv uden at have dette clearet med rettighedshavere på forhånd.

Summa summarum: Jeg anser det for støj for støjens skyld – lånte fjer - og 'urent trav' – og synes det er en ærgerlig erfaring at gøre sig. Men herfra agter jeg at lade sagen hvile, da jeg har sagt det jeg mener i denne sag. :)
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af dernice »

Jeg forstår bare stadig ikke den "lidt hårde tone"... Det er vel Zooms egen hovedpine, hvis de overtræder rettigheder ved at vise en forside/opslag, fra en serie, som de overvejer? Og det samme gælder, hvis deres læsere bliver skuffet, hvis en af de serier, de teaser, ikke bliver til noget?

Og jeg står heller ikke, hvorfor de får "ejerskab" over en serie, som de teaser på facebook? Sålænge ingen har kontrakt på den, kan alle jo byde ind hos rettighedshaver? Og selvom Zoom har spurgt sine læsere.

Og jeg anser det ikke som støj, men som en del af den åbne dialog Zoom kører. E-voke er også aktive på de sociale medier/grupper, og jeg følger altid interesseret med i forlagenes opslag med nye serier, salgstal eller anden form for dialog.
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af LarsChristiansen »

Ja, egentlig ville nu gerne holde, med de svar jeg allerede har givet... Men så lige et til da... :D – Man kan også sige at det er en måde at antage "DIBS" på en serie... Noget mine teenagedøtre siger når man synes man er først... På engelsk forklares det med: "the right to share or choose something"... Og det er igen i min optik, en både agressiv, støjende og lidt for "smart" måde at signalere man har semi-ejerskab over noget man ikke har...
Unfair kan man også sige – men det hævdes herover; at der ingen regler er... det tager jeg til efterretning. – Men jeg mener dog også her at man kan være på kant med noget juridisk i denne markedsføring – som det er – uanset hvad man så ellers pakker det ind i...
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: E-voke vil udgive Agent 327

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg forstår på en måde godt Lars Christiansen's anke, men omvendt vil jeg nu som samler og læser også gerne vide, hvad et forlag barsler med. Hvis vi er en del, der reagerer positivt på en teaser, er der større sandsynlighed for, at en serie bliver oversat. Og jeg er som bekendt besat af tanken om at få den europæiske kulturarv oversat til dansk. En gylden middelvej ville være, hvis Zoom måske først forhørte sig om der forelå en option på den pågældende serie hos et andet forlag, men dette sker måske allerede.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar