Inspektør Canardo på dansk igen

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Inspektør Canardo på dansk igen

Indlæg af GoogaMooga »

Så er den landet, første bind af den længe savnede funny animal noir, "Inspektør Canardo"! De første fire historier endelig på dansk i første bind af samlede værker! STOR tak til Comic Factory for dette dejlige initiativ!

Billede

https://www.comicfactory.dk/vare/canard ... e-sager-1/
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Inspektør Canardo på dansk igen

Indlæg af Gimli »

Fedt.

Ville dog ønske der var lidt flere faktuelle oplysninger om værket på hjemmesiden.

1. Er der originale forsider
2. Er der små (ikke album) historier. (Jeg ved ikke om der er nogen, men dengang var der typisk kortere historier i magasiner, inden, album blev udgivet).
3. Har hvert 'album' egen titel.

Men det finder jeg nok ud af, på et eller andet tidspunkt.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Inspektør Canardo på dansk igen

Indlæg af Mirko Woelck »

Haha! "... Samlede Sager" (1). Fantastisk oversat eller fundet på. Måske årets indtil videre bedste titelvrist med undertoner. Både specifik og det modsatte, hvis man kender Inspekteur Sokal sidestillet med den aktuelle forsides fremstilling og udtryk. Jeg klukker lidt videre endnu.

Hvis man ikke vidste bedre, så kunne det have været et Googa-push for mindre kendt Pantheon-serie med eget coverdesign. Men forsiden er real !

I øvrigt har der sneget sig en læsefejl ind, Googa: Serien betegnes Samlede Sager og ikke Samlede Værker. Forståelsesmæssigt nok det samme, men med en tvist. Vi lader den gå denne gang med begejstringen in mente.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Inspektør Canardo på dansk igen

Indlæg af GoogaMooga »

Mirko Woelck skrev: 24. maj 2021, 15:17 Haha! "... Samlede Sager" (1). Fantastisk oversat eller fundet på. Måske årets indtil videre bedste titelvrist med undertoner. Både specifik og det modsatte, hvis man kender Inspekteur Sokal sidestillet med den aktuelle forsides fremstilling og udtryk. Jeg klukker lidt videre endnu.

Hvis man ikke vidste bedre, så kunne det have været et Googa-push for mindre kendt Pantheon-serie med eget coverdesign. Men forsiden er real !

I øvrigt har der sneget sig en læsefejl ind, Googa: Serien betegnes Samlede Sager og ikke Samlede Værker. Forståelsesmæssigt nok det samme, men med en tvist. Vi lader den gå denne gang med begejstringen in mente.
:) Hej Mirko, jo, det var nu bevidst, at jeg skrev samlede værker med små bogstaver og uden for anførselstegn, da det var mine beskrivende ord om Sokal's arbejde, og ikke en del af intégralen's officielle titel.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 377
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Inspektør Canardo på dansk igen

Indlæg af Jack J »

En ny tråd? Der var faktisk en udmærket en om den nye udgivelse lige her :wink:
viewtopic.php?p=202121#p202121

Anyhoo, jeg er i alt fald mægtig glad for, at serien nu endelig fortsætter på dansk. Men hvad søren skal jeg nu gøre af mine tyske albums!? (jeg er halvvejs gennem serien). Oh well.

Der bliver spurgt til det første album; check linket til den gamle tråd (eller en admin kan måske smække de to tråde sammen?). Jeg har endnu ikke fået det nye samlealbum, men så vidt jeg er orienteret fra forlaget, så indeholder det det franske album nr. 0. Nummer 0 består af de korte historier, der kom i bladform før album nr. 1. Den gamle danske albumserie starter med det franske album nr. 1.

Check iø (igen) den gamle tråd og læse Rune Kiddes gamle anmeldelse. :D
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Inspektør Canardo på dansk igen

Indlæg af Mogens »

Jeg mindes at have bladret igennem Inspektør Canardo som barn/ung, men jeg har ikke læst serien siden. Hvad skal få mig til at springe på samlebindene som voksen? Hvad gør serien anbefalelsesværdig?
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 377
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Inspektør Canardo på dansk igen

Indlæg af Jack J »

Mogens skrev: 5. jun 2021, 16:08 Jeg mindes at have bladret igennem Inspektør Canardo som barn/ung, men jeg har ikke læst serien siden. Hvad skal få mig til at springe på samlebindene som voksen? Hvad gør serien anbefalelsesværdig?
Tja, selvom serien er funny animal, så er den jo ikke børne-sjov. Og den er ikke for børn. Den er mørk og satirisk - om en drikfældig detektiv-and, som på ingen måde er en helt, men som alligevel alti... nogle gange klarer sig igennem skærerne. Læs gerne Rune T. Kiddes anmeldelse i mit link længere oppe - Rune forklarede det meget godt.
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Inspektør Canardo på dansk igen

Indlæg af redneck »

Mogens skrev: 5. jun 2021, 16:08Hvad skal få mig til at springe på samlebindene som voksen? Hvad gør serien anbefalelsesværdig?
Det her: https://nummer9.dk/anmeldelser/antiheltenes-antihelt/
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Inspektør Canardo på dansk igen

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Godt at se at Canardo kommer igen. Det var mig, der vred halsen om på anden i 1987. Eller, egentlig var det publikum, for det var meget svært at afsætte de album, Carlsen udgav. Tiden var formentlig simpelthen ikke moden, alt for mange sjove dyr-fans troede, at det var noget for dem, men blev skuffet, og seriens egentlige publikum opdagede den sikkert slet ikke i vrimlen af album, netop fordi det ligede noget sjove dyr-noget.

Nogle gange kan 35 år måske gøre en forskel.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Inspektør Canardo på dansk igen

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg tror, Arne And har banet vejen for denne relancering.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar