ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Hvordan så med dig og Astérix?

Første oplag, Gutenberghus/Egmont
1
17%
Første oplag minus UFO'en
0
Ingen stemmer
Første oplag + Didier Conrad
0
Ingen stemmer
Første oplag minus UFO'en, + Didier Conrad
1
17%
Cobolt hele vejen
2
33%
Cobolt + Didier Conrad
0
Ingen stemmer
Alt minus UFO'en
0
Ingen stemmer
Alt inklusive UFO'en
2
33%
 
Afgivne stemmer: 6

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 7. jun 2021, 21:20 Hm - hvad med

Alt med Uderzo minus ufoen. Og intet af det nye.
Se valgmulighed nr. 2
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 7. jun 2021, 19:21
Carsten Søndergaard skrev: 15. apr 2020, 01:46 Jeg vil ikke udelukke, at noget er "tegnet op". Men restaureringen er, ligesom det er tilfældet med stort set alle andre former for restaurering af kulturarv i dag (film, musik og tegneserier er gode eksempler) først og fremmest foretaget digitalt ud fra det, man har kunnet tilvejebringe i form at originaltegninger og gammelt trykmateriale.
Det ville klæde dig at læse HELE mit oprindelige indlæg, Googa, og tage min konklusion til efterretning.

Og ikke skrive sådan noget her:
GoogaMooga skrev: 7. jun 2021, 12:09historierne er restaurerede (læs: tegnet op)
så andre mennesker i god tro viderebringer din fejlagtige udlægning:
lolsen skrev: 7. jun 2021, 12:20foretrækker du Cobolts optegnede udgave med ekstra materiale?
I morgen står der så i verdenspressen: "Dansk ekspert i retrotegneserier hævder, at hele Asterix-serien er blevet tegnet op". Det er helt absurd og passer jo ikke. Ja, det er meget sandsynligt at et par streger her og der er blevet finjusteret, og det er de selvfølgelig, fordi de i tidens løb var blevet en smule udviskede i de slidte trykfilm. Og de er så blevet bragt tilbage til sådan, som de så ud i Uderzos tegninger. At hævde, at det er en tilfældig dansk Gutenberghus-udgave fra 70'erne, der repræsenterer "originalen", og ikke Uderzos originaltegninger eller gengivelsen af dem i Pilote, er helt grotesk.

Og ja, så kan du hævde, at der er pillet ved dem. Men det samme kan man jo sige om trykfilmene fra 70'erne-00'erne. Det var bare litografer, der havde pillet ved dem, ved at smøre kemikalier ud over dem og rumstere rundt med dem i en uendelighed. Det sidstnævnte har det førstnævnte nu rådet bod på.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2021, 19:13
GoogaMooga skrev: 7. jun 2021, 18:27Vi har diskuteret det her i forummet tidligere, i starten af den lange Asterix tråd. Dér var du ikke sikker, men hvis det er tilfældet at de ikke er tegnet op, trækker jeg min udtalelse tilbage.
Jeg synes, du skal læse, hvad jeg faktisk skrev. At trykmaterialet er restaureret, er ikke det samme som at de er "tegnet op".

viewtopic.php?p=204681#p204681
GoogaMooga skrev: 7. jun 2021, 19:21
Carsten Søndergaard skrev: 15. apr 2020, 01:46 Jeg vil ikke udelukke, at noget er "tegnet op". Men restaureringen er, ligesom det er tilfældet med stort set alle andre former for restaurering af kulturarv i dag (film, musik og tegneserier er gode eksempler) først og fremmest foretaget digitalt ud fra det, man har kunnet tilvejebringe i form at originaltegninger og gammelt trykmateriale.
Den ene side i "Asterix og hans gæve gallere" som Uderzos bror Marcel tusjet opprinnelig (hvis jeg nå husker rett) er i hvert fall definitivt tegnet opp på nytt, med tynnere tusjstreker enn de markant tykke strekene som kjennetegnet originalen. Resultatet i dét tilfellet er at siden glir mye bedre inn med tusjingen i resten av albumet, selv om det ikke er de originale streker lenger.

Det er sikkert også andre (og mindre) eksempler på at de har tegnet opp streker her og der hvor trykkmaterialet ikke var optimalt eller originaltegninger manglet.

Og så må vi ikke glemme at alle de eldre forsider - også de som ser ut mer eller mindre som de originale - ble tusjet på nytt på 2000-tallet, og disse nytegnede versjoner er den dag i dag i bruk. Så det er ikke lenger Uderzos originale streker vi ser på forsidene til de moderne Asterix-gjenutgivelser.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af Carsten Søndergaard »

marius skrev: 7. jun 2021, 20:07 Jeg har aldrig været stor fan af Asterix, men køber og læser Cobolts samlebind med stor fornøjelse. Det er totalt lækkert udstyr og fedt med al den ekstramateriale i hvert bind. Jeg vil mene at det er det mest luksuriøse samlebindudgivelse vi har på dansk. Jeg kan i hvert fald ikke komme i tanke om noget der overgår det. Jeg vil ikke tøve med at fortsætte med at købe Cobolts udgave, selvom førsteudgaverne rent teknisk skulle være mere tro mod originalerne.
Tak for denne positive tilbagemelding på samlebindene, det værdsættes bestemt :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 7. jun 2021, 22:34Og så må vi ikke glemme at alle de eldre forsider - også de som ser ut mer eller mindre som de originale - ble tusjet på nytt på 2000-tallet, og disse nytegnede versjoner er den dag i dag i bruk. Så det er ikke lenger Uderzos originale streker vi ser på forsidene til de moderne Asterix-gjenutgivelser.
Det er selvfølgelig sandt. Mit forslag til Googa er så, at han kunne rive omslagene af de gamle Gutenberghus-udgivelser og klistre dem uden på Cobolts nye udgaver. Altså hvis han samler på enkeltalbummene. Operationen bliver en anelse sværere, hvis han samler på Den store Asterix.

Men tilsyneladende samler han på hverken eller :mrgreen:
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 7. jun 2021, 21:36
Gimli skrev: 7. jun 2021, 21:20 Hm - hvad med

Alt med Uderzo minus ufoen. Og intet af det nye.
Se valgmulighed nr. 2
Men jeg har ikke 1. Oplag. Jeg har blandede udgaver. Både 1. Udgaver og 2. Udgaver og 3. Udgaver
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af Gimli »

Gimli skrev: 7. jun 2021, 23:41
GoogaMooga skrev: 7. jun 2021, 21:36
Gimli skrev: 7. jun 2021, 21:20 Hm - hvad med

Alt med Uderzo minus ufoen. Og intet af det nye.
Se valgmulighed nr. 2
Men jeg har ikke 1. Oplag. Jeg har blandede udgaver. Både 1. Udgaver og 2. Udgaver og 3. Udgaver

Og så er de nye album (efter Uderzo) vel også med her.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af Mogens »

Tør jeg skrive, at jeg aldrig har ejet ét album med Asterix? :D
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af Gimli »

Mogens skrev: 8. jun 2021, 00:08 Tør jeg skrive, at jeg aldrig har ejet ét album med Asterix? :D
Modigt - men jeg håber da for dig, at du har læst det meste af serien fra Goscinnys tid? Ellers vil jeg stærkt anbefale dem.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af Mogens »

Brormand samlede på dem i sin tid, så jeg har læst de fleste, men jeg har aldrig følt mig draget af at eje dem selv. :)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af Gimli »

Mogens skrev: 8. jun 2021, 00:25 Brormand samlede på dem i sin tid, så jeg har læst de fleste, men jeg har aldrig følt mig draget af at eje dem selv. :)
Så er det jo sådan det er. Hvad "drager" så?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af GoogaMooga »

Kære Carsten,

Jeg har jo trukket min udtalelse tilbage, som byggede på en noget forvirrende udmelding fra dig. Jeg kan desværre ikke redigere i mit oprindelige indlæg, ellers havde jeg gjort det for længst. Nu er det jo så rettet og når jeg skriver "tegnet op", kan det jo betyde alt fra små rettelser til det ekstreme tilfælde i Marvel Masterworks, hvor hele historier blev tracet af proffer i de tidlige bind.

Jeg beklager, hvis jeg er kommet til at vildlede nogle læsere, til gengæld har jeg jo fyret en fem-seks Asterix og Uderzo tråde af her for nylig, så jeg har gjort meget for at promovere Cobolt's Asterix udgivelser.

For mig personligt som samler er det ofte et dilemma om jeg skal satse på førsteudgaver eller samlebind, netop pga. restaureringer. Og jeg ender ofte med at samle på begge, selv om det unægteligt fylder meget.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2376
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af benadikt »

Gimli skrev: 8. jun 2021, 00:19
Mogens skrev: 8. jun 2021, 00:08 Tør jeg skrive, at jeg aldrig har ejet ét album med Asterix? :D
Modigt - men jeg håber da for dig, at du har læst det meste af serien fra Goscinnys tid? Ellers vil jeg stærkt anbefale dem.
Som barn læste jeg Anders And, Lucky Luke, Splint & Co. og dusinvis af andre tegneserier, men jeg fandt Asterix og Tintin lidt kedelige. Det var først i slutningen af teenageårene, at jeg faldt for disse to serier.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af Robin »

Jeg har købt et eks. af et album hver gang, der udkom et nyt siden begyndelsen. Det er så. 1. oplag. Jeg vil ikke skille mig af med dem og købe nye, hverken dette eller hint. Jeg køber bare et album, når det kommer og nyder det.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: ASTERIX Tome 39 - Astérix et le Griffon

Indlæg af PhilipG »

Jeg ser frem til hvert nyt samlealbum, men beholder nu også de meget slidte 1. udgaver, gennemlæst siden 70'erne: Stregen virker nogle steder uskarp, til gengæld er der en mere afdæmpet og bleg farvelægning, der står godt til stregen - eller også er det bare, fordi jeg er vant til den, frem for de nye 'pang'-farver, glidende overgange osv.
Besvar