Hunden Idéfix får egen tegneserie

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hunden Idéfix får egen tegneserie

Indlæg af GoogaMooga »

Vi har da vist haft hunden Idéfix som illustreret børnebog før, har vi ikke? Hvorom alting er, så udkommer der en spin-off tegneserie i Frankrig den 16. juni. Tegnet af makkerparret Bastide og French!

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hunden Idéfix får egen tegneserie

Indlæg af Gimli »

Uha - den tvivler jeg på, at jeg sætter i højeste prioritet. Så spændende en karakter er Idefix heller ikke.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hunden Idéfix får egen tegneserie

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 7. jun 2021, 04:24 Vi har da vist haft hunden Idéfix som illustreret børnebog før, har vi ikke?
Ja, men dessverre har de to barnebøker som Uderzo selv skrev og illustrerte med Idéfix i 1983 aldri utkommet på dansk (eller norsk). Håper Cobolt utgir dem etter hvert. Uderzos tegninger her ser virkelig vakre ut:

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hunden Idéfix får egen tegneserie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev: 7. jun 2021, 21:12 Uha - den tvivler jeg på, at jeg sætter i højeste prioritet. Så spændende en karakter er Idefix heller ikke.
Serien er ikke lavet til sådan en som dig, Gimli ;-) Idefix er ikke så intellektuel som Terry i Tintin, men jeg kan love dig for, at den har mange fans :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hunden Idéfix får egen tegneserie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Og de nye tegneserier skal nok udkomme på dansk, børnebøgerne formentlig også.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hunden Idéfix får egen tegneserie

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2021, 23:10 Og de nye tegneserier skal nok udkomme på dansk, børnebøgerne formentlig også.
Det hadde vært fantastisk! :D Det virker ikke som nordiske utgivere har vist disse bøkene mye interesse siden de utkom på fransk på 80-tallet. Men de er jo ekte Uderzo, og som sådan sett mer interessante i mine øyne enn mange andre Asterix-spinoffprodukter.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hunden Idéfix får egen tegneserie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 7. jun 2021, 23:39Det hadde vært fantastisk! :D Det virker ikke som nordiske utgivere har vist disse bøkene mye interesse siden de utkom på fransk på 80-tallet. Men de er jo ekte Uderzo, og som sådan sett mer interessante i mine øyne enn mange andre Asterix-spinoffprodukter.
Det har sikkert at gøre med, at Egmont jo først og fremmest er et bladforlag, ikke et bogforlag. I hvert fald er det ikke noget problem for Cobolt, og i Norge kunne vel et bogforlag udgive børnebøgerne, hvis bare Egmont ville acceptere det.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hunden Idéfix får egen tegneserie

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2021, 23:41
Mesterius skrev: 7. jun 2021, 23:39Det hadde vært fantastisk! :D Det virker ikke som nordiske utgivere har vist disse bøkene mye interesse siden de utkom på fransk på 80-tallet. Men de er jo ekte Uderzo, og som sådan sett mer interessante i mine øyne enn mange andre Asterix-spinoffprodukter.
Det har sikkert at gøre med, at Egmont jo først og fremmest er et bladforlag, ikke et bogforlag. I hvert fald er det ikke noget problem for Cobolt, og i Norge kunne vel et bogforlag udgive børnebøgerne, hvis bare Egmont ville acceptere det.
Egmont i Norge (og også i andre land, vil jeg tro) er da også et bokforlag, om enn ikke i samme grad som et bladforlag. De utgir stadig vekk bildebøker til bokhandlene med Disney-figurene. Så jeg tror ikke det ville vært et stort problem for Egmont å utgi disse to Idéfix-bøker på samme måte, hvis de nå ønsket det.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hunden Idéfix får egen tegneserie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 7. jun 2021, 23:46Egmont i Norge (og også i andre land, vil jeg tro) er da også et bokforlag, om enn ikke i samme grad som et bladforlag. De utgir stadig vekk bildebøker til bokhandlene med Disney-figurene. Så jeg tror ikke det ville vært et stort problem for Egmont å utgi disse to Idéfix-bøker på samme måte, hvis de nå ønsket det.
Ikke hvis de ville. Men nogle gange har de åbenbart svært ved at se Egmont som en større helhed. For eksempel undrede det mig i mange år, at Egmonts store bogforlag Lindhardt & Ringhof (som også omfatter Carlsen) i Danmark ikke overtog udgivelsen af Serieforlagets Disney-bøger, Guldbøgerne, årgangsbøgerne osv., som jo først og fremmest kuldsejlede, fordi Serieforlaget ikke var i stand til at distribuere på en seriøs måde til boghandlerne. Samme gælder for Glénats Disney-serier, som de bare kunne have plukket op. Til gengæld har Egmonts dispositioner i årenes løb, i Danmark, bevirket, at mange andre forlag har fået frie tøjler, Cobolt, Zoom, Comic Factory osv. Som jeg plejer at sige, man kan takke Bonnier for meget, men man kan takke Egmont for endnu mere.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hunden Idéfix får egen tegneserie

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2021, 23:57
Mesterius skrev: 7. jun 2021, 23:46Egmont i Norge (og også i andre land, vil jeg tro) er da også et bokforlag, om enn ikke i samme grad som et bladforlag. De utgir stadig vekk bildebøker til bokhandlene med Disney-figurene. Så jeg tror ikke det ville vært et stort problem for Egmont å utgi disse to Idéfix-bøker på samme måte, hvis de nå ønsket det.
Ikke hvis de ville. Men nogle gange har de åbenbart svært ved at se Egmont som en større helhed. For eksempel undrede det mig i mange år, at Egmonts store bogforlag Lindhardt & Ringhof (som også omfatter Carlsen) i Danmark ikke overtog udgivelsen af Serieforlagets Disney-bøger, Guldbøgerne, årgangsbøgerne osv., som jo først og fremmest kuldsejlede, fordi Serieforlaget ikke var i stand til at distribuere på en seriøs måde til boghandlerne. Samme gælder for Glénats Disney-serier, som de bare kunne have plukket op. Til gengæld har Egmonts dispositioner i årenes løb, i Danmark, bevirket, at mange andre forlag har fået frie tøjler, Cobolt, Zoom, Comic Factory osv. Som jeg plejer at sige, man kan takke Bonnier for meget, men man kan takke Egmont for endnu mere.
Interessante betraktninger! Det er nok sant at Egmont (kanskje spesielt i Danmark) kunne ha utnyttet de forskjellige divisjonene sine bedre. Selv om, det sto da "A/S Hjemmet Bokforlaget" og lignende på mange av de gamle Disney-bøker i hardcover, og det hinter vel om en annen avdeling enn bladforlaget.

Og vent... gullbøkene med Barks-historier "kullseilte"? Virkelig? Jeg trodde de var en årviss salgssuksess fra starten i 1984 frem til siste bok kom i 2000 (vel, hvis vi ikke regner med den ekstra boken med julehistorier fra 2002). Inntrykket mitt var at gullbøkene endte med å bli nedlagt 1) fordi praktboken "Carl Barks' bedste" utkom i 2001, og dermed overtok den naturlige plassen til en gullbok det året; og 2) innen 2002/2003 var Egmont sannsynligvis så smått i gang med å planlegge Carl Barks Samlede Værker.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hunden Idéfix får egen tegneserie

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2021, 23:09
Gimli skrev: 7. jun 2021, 21:12 Uha - den tvivler jeg på, at jeg sætter i højeste prioritet. Så spændende en karakter er Idefix heller ikke.
Serien er ikke lavet til sådan en som dig, Gimli ;-) Idefix er ikke så intellektuel som Terry i Tintin, men jeg kan love dig for, at den har mange fans :-)
Idéfix har heller ikke Terrys sjarmerende hang til whisky. Men hvem vet, kanskje kan ting utvikle seg med tid og stunder nå som han får sin egen tegneserie. :)
Besvar