Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Erling Søby »

Som man har kunnet læse om på Zooms facebookside de sidste par dage, har forlaget - langt om længe, for der har gennem årene været spurgt til den en del gange - besluttet at udgive den retrohyggelige og klassiske børnefantasyserie Isabelle af Will & Delporte (og med enkelte bind skrevet af Franquin). Det er nu kommet så langt, at de er i kontakt med rettighedshaver med forslag om fire samlebind med de 12 albums serien består af. - Og tak for det til Zoom, hvis det lykkes, for Isabelle er ret hyggelig og meget bedre end Tim & Thomas, hvis man spørger mig.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af GoogaMooga »

Glæd dig nu ikke for tidligt, serien befinder sig i et rettigheds-limbo, formentlig resten af dette årti.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Erling Søby »

Zoom skriver (på Facebook): "Isabelle: Forslag til udgivelsesrække sendt til rettighedshaver. Nu kan vi bare vente og se hvad der sker."

Indtil jeg hører andet, vil jeg antage at Zoom ved hvad de taler om.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af LarsChristiansen »

I anden anledning har vi været i morges været dialog med forlags-sammenslutningen, der har rettigheder til mange af de fransk/belgiske serier – herunder dem som senest har haft "Isabella"-serien... Praktisk taget har alle forlag forespurgt på serien i årevis og alle forlag ved, at det er umuliggjort af kontroverser blandt familie og arvingerne til skaberne – men da alt dette hurlumhej har kørt weekenden over, så forhørte jeg mig om der kunne været noget om at der var udsigt til udgivelse.
Det blev fuldstændig afvist af dem i Belgien – og ja, der kan gå årtier før den kan udgives på noget som helst sprog er meldingen. Så det er i min optik noget mærkeligt at puste liv i håb hos fans og læsere, og et eller andet givent tilbud flytter desværre næppe noget. :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Carsten Søndergaard »

En spøjs affære var det i hvert fald med den tråd om Isabelle på Facebook i weekenden. Der har været talrige tråde på Facebook om Isabelle i tidens løb, men ingen så konkret som denne, hvor et forlag tilsyneladende ville sondere interessen for en udgivelse/genudgivelse (ærlig talt lidt svært at afkode præmissen for indlægget, der ikke handler om Isabelle som enestående tegneserie, men om, om folk, der er glade for Tim og Thomas, vil købe Isabelle eller ej). Det lå i luften, at hvis der var det, ville forlaget straks trykke på knappen og udgive/genudgive Isabelle.

Humlen i det hele, som har været gældende i snart ti år, er, at den "rettighedshaver", der omtales talrige gange i tråden, ikke er rettighedshaver længere. Rettighederne er forlængst gået tilbage til ophavsmændene, eller rettere sagt deres arvinger, for ophavsmændene er alle døde, altså arvingerne til Raymond Macherot, Will, Yvan Delporte og André Franquin. Og de kan enten ikke enes, eller også har nogle af dem kuppet de andre, og alting er gået i baglås. I hvert fald kan ingen udgive Isabelle, heller ikke på fransk. De sidste udgaver i verden var samlebindene på fransk, der udkom i 2007, og selv om det belgiske forlag fik lov til at sælge dem ud, blev der hurtigt blokeret for at videresælge rettighederne til andre lande.

Hvilket Zoom jo udmærket vidste, hvilket også fremgår langt nede i tråden. Det har alle vidst i årevis. Både Zoom, Cobolt og flere andre danske forlag, som hjertensgerne har villet udgive Isabelle, det vidste et tysk forlag, det vidste endda Fantagraphics, som gerne ville udgive Isabelle på engelsk. Det tyske forlag gjorde endda et målrettet forsøg på at indgå en aftale med arvingerne, men det viste sig hurtigt så problematisk, at de opgav. Tyske samlebind stod i flere år som "kommende" på tysk Amazon, men er nu fjernet.

Det springende punkt er derfor, om nogen kan knække nødden med de genstridige arvinger. Og det kan da godt være, at Zoom kan det. I så fald vil mit råd til Zoom være, at de køber verdensrettighederne og dermed kan glæde Isabelle-fans over hele verden.

Det næste spørgsmål er så, om de gamle trykfilm overhovedet er digitaliseret. Hvis de ikke er det, umuliggør det jo tanken om en dansk udgave, hvis ikke der samtidig (igen) kommer en udgave på fransk.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Erling Søby »

Tak, Lars og Carsten. Det er alt sammen meget skuffende. Det lander vel desværre nok dér, hvor Zoom gerne vil udgive serien, som tilkendegivet, men ikke får mulighed for det :(
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev: 7. jun 2021, 23:33 Tak, Lars og Carsten. Det er alt sammen meget skuffende. Det lander vel desværre nok dér, hvor Zoom gerne vil udgive serien, som tilkendegivet, men ikke får mulighed for det :(
Ja, det er utrolig trist alt sammen, når arvinger slås, og det indirekte går ud over en masse andre mennesker. Men hvem ved, om Zoom kan knække nødden. Og i så fald har de jo i tråden på Facebook udlovet i hvert fald et vist ekstramateriale (formentlig ikke af samme omfang som i de gamle franske samlebind, men lidt er jo som regel bedre end intet, og i det her tilfælde er det eksisterende materiale righoldigt).
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2021, 23:49
Erling Søby skrev: 7. jun 2021, 23:33 Tak, Lars og Carsten. Det er alt sammen meget skuffende. Det lander vel desværre nok dér, hvor Zoom gerne vil udgive serien, som tilkendegivet, men ikke får mulighed for det :(
Ja, det er utrolig trist alt sammen, når arvinger slås, og det indirekte går ud over en masse andre mennesker. Men hvem ved, om Zoom kan knække nødden. Og i så fald har de jo i tråden på Facebook udlovet i hvert fald et vist ekstramateriale (formentlig ikke af samme omfang som i de gamle franske samlebind, men lidt er jo som regel bedre end intet, og i det her tilfælde er det eksisterende materiale righoldigt).
Er det virkelig mulig? Zoom av alle forlag lover MER ekstramateriale enn tre sider anekdoter (ofte inkluderende faktafeil) av Thierry Capezzone?
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Mogens »

En mulig genudgivelse af Isabelle har fået ny næring, efter Thierry Capezzone i denne uge i Facebook-gruppen 'Tegneserieentusiaster' har givet udtryk for, at han og Zoom for øjeblikket undersøger mulighederne for retten til at udgive serien på dansk. Thierry håber at kunne bruge sine fransk-belgiske forbindelser til at lykkes med missionen, men erkender også, at forhandlingerne er komplicerede, da - som Carsten også beskrev ovenfor - rettighederne tilhører flere familier, herunder familierne Franquin, Macherot, Maltaite og Delporte. Alle familier skal acceptere at give rettighederne. Zoom har dog fremsat en generel anmodning, og Thierrys og hans kontaktpersons rolle er at få alle familierne til at blive enige, hvilket ikke er så enkelt, som han selv udtrykker det. :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Men det er det samme, der har været på tale lige siden i sommer.

Ikke for at tage håbet fra nogen, men jeg stiller mig fortsat tvivlende over for et positivt udfald. For hvorfor skulle en genstridig rettighedshaver gå med til, at serien kan udgives på dansk, men ikke på andre sprog ... for eksempel fransk? Og er trykmaterialet overhovedet digitaliseret? Det tillader jeg mig at tvivle på. Hvilket i sig selv økonomisk ville gøre en isoleret udgivelse på et lille sprog som dansk umuligt.

Men man må selvfølge tro på, at håbet er lysegrønt. Ligesom Isabelles kjole.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Mogens »

Jeg læste da gerne Isabelle som barn/ung, men det blev aldrig én af mine personlige favoritter. Der var simpelthen for meget fantasy/eventyr over serien efter min smag, men det skal ikke afholde mig fra at give den en ny chance som voksen, hvis nu Thierry og Zoom skulle lykkes med deres forehavende.

Jeg krydser selvfølgelig fingre på deres vegne, for den som intet vover intet vinder, men jeg tvivler nu alligevel på, at det hele ender lykkeligt, hvis affæren med rettighederne/rettighedshaverne vitterlig er så betændt, som det forlyder.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Antaeus »

Ja, der har kørt en del på facebook, men det lyder som en svær opgave Thierry er i gang med.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Gimli »

Mogens skrev: 18. dec 2021, 02:18 Jeg læste da gerne Isabelle som barn/ung, men det blev aldrig én af mine personlige favoritter. Der var simpelthen for meget fantasy/eventyr over serien efter min smag, men det skal ikke afholde mig fra at give den en ny chance som voksen, hvis nu Thierry og Zoom skulle lykkes med deres forehavende.
Jeg må indrømme, at jeg heller ikke kan hidse mig frygteligt meget op over Isabelle. Hverken da den oprindelig udkom eller i dag og jeg vil næppe købe serien i dag. - Jeg er simpelt hen vokset fra den. Det samme gælder Tim og Thomas, som jeg var vild med, da den udkom i Trumf-serien. Jeg har købt de fleste af dem + de 4 serie-album som udkom hos interpresse, og må bare konstaterer at den barnlige begejstring ikke vendte tilbage. Jeg har også 2-3 Isabelle album, og må sige at de barnlige historier og de sparsomme baggrundstegninger, dominerede oplevelsen for meget. Men nu er det (heldigvis) ikke mine personlige præferencer, der afgør succesen med en udgivelse. Så held og lykke med udgivelsen til zoom.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Mogens »

Det kan nogle gange gøre ondt at erfare, at barndommens begejstring ikke forbliver intakt med alderen, men det er nok normalt for de fleste læsere og entusiater. :wink:

Som jeg skrev til Michael (fra Zoom) på Facebook, så bør de være bevidste om deres ansvar og sørge for at få stablet en kvalitetsudgivelse på benene, hvad angår papirvalg og ekstramateriale, hvis det nu skulle lykkes dem at få de mange forskellige familier til at blive enige, for så har de opnået noget, som intet andet forlag i verden har været i nærheden af. Jeg kan godt leve uden Isabelle, men hvis det blev til en lækker udgivelse, så kunne jeg godt lokkes til at springe med på vognen. :)

Jeg undrer mig dog over, at mange læsere lader til at have et helt specielt forhold til serien, men måske bunder det blot i barndommens lykkelige begejstring, som mange også havde med De 4 Esser. :wink:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Zoom vil udgive den klassiske børnefantasyserie Isabelle af Delporte, Franquin & Will

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 19. dec 2021, 16:27 Det kan nogle gange gøre ondt at erfare, at barndommens begejstring ikke forbliver intakt med alderen, men det er nok normalt for de fleste læsere og entusiater. :wink:

Som jeg skrev til Michael (fra Zoom) på Facebook, så bør de være bevidste om deres ansvar og sørge for at få stablet en kvalitetsudgivelse på benene, hvad angår papirvalg og ekstramateriale, hvis det nu skulle lykkes dem at få de mange forskellige familier til at blive enige, for så har de opnået noget, som intet andet forlag i verden har været i nærheden af. Jeg kan godt leve uden Isabelle, men hvis det blev til en lækker udgivelse, så kunne jeg godt lokkes til at springe med på vognen. :)

Jeg undrer mig dog over, at mange læsere lader til at have et helt specielt forhold til serien, men måske bunder det blot i barndommens lykkelige begejstring, som mange også havde med De 4 Esser. :wink:
Jeg kunne godt lide De 4 Esser, hvordan den holder i dag ved jeg dog ikke.
Isabelle har jeg til gengæld læst for omkring 5 år siden og de var stadig gode og med gode tegninger selv om jeg synes at tegningerne er en smule bedre i Tim & Thomas (omkring 70'erne) og så kan jeg godt lide bilerne, miljøet m.m. i Tim & Thomas - det kan jeg også i Isabelle, men til gengæld er Tim & Thomas' historier i svingende kvalitet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar