Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 1. sep 2021, 00:25
Mesterius skrev: 1. sep 2021, 00:18Det hadde jo egentlig vært fint å benytte denne utgaven til å øke utbredelsen av den opprinnelige fargeversjon om ikke annet. Men det vil man kanskje unngå, med tanke på at både den og sort-hvitt-versjonen inneholder en del stereotypt tegnede svarte figurer som kanskje ville gjort enkelte utgivere rundt i verden mindre interesserte i å publisere denne jubileumsboken.
Ja, det har uden tvivl noget med det at gøre, og det kan også synes rimeligt nok. Moulinsarts oprindelige godkendelse til, at Casterman kunne udgive retroudgaverne i farver for snart 20 år siden, var netop, at de skulle fremstå som faksimiler, altså minde så meget som muligt om de præcise konkrete oprindelige førsteudgaver i farver. Der er sådan set en vis pointe i at holde fast i det, og dette særalbum kan naturligvis ikke leve op til den.
Men en skikkelig reutgivelse av Krabben i sin opprinnelige form, både som helsider og (mot slutten) som daglige avisstriper i Le Soir, hadde jo selvsagt vært ytterst interessant, og også svært passende for å markere dette jubileet. :) Da måtte man så klart ha gjort boken tykkere og rettet den mer mot et utsøkt publikum av samlere/purister.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 1. sep 2021, 00:34Men en skikkelig reutgivelse av Krabben i sin opprinnelige form, både som helsider og (mot slutten) som daglige avisstriper i Le Soir, hadde jo selvsagt vært ytterst interessant, og også svært passende for å markere dette jubileet. :)
Ikke blot først 66 helsider og mod slutningen 23 enkeltstriber, men indimellem 28 2/3-sider ;-)
Mesterius skrev: 1. sep 2021, 00:34Da måtte man så klart ha gjort boken tykkere og rettet den mer mot et utsøkt publikum av samlere/purister.
Et overordentligt udsøgt publikum, vil jeg nok tro. Det almindeligt udsøgte publikum er formentlig rimeligt godt tilfredse med den fundamentalistiske retroudgave, som ikke er ret forskellig for det, du beskriver :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 1. sep 2021, 23:38
Mesterius skrev: 1. sep 2021, 00:34Men en skikkelig reutgivelse av Krabben i sin opprinnelige form, både som helsider og (mot slutten) som daglige avisstriper i Le Soir, hadde jo selvsagt vært ytterst interessant, og også svært passende for å markere dette jubileet. :)
Ikke blot først 66 helsider og mod slutningen 23 enkeltstriber, men indimellem 28 2/3-sider ;-)
Ahhh, det stemmer jo... jeg tror du fortalte om dette tidligere. Så Krabbens føljetongpublisering gikk fra helsider ned til 2/3-sider og til sist avisstriper? Det gjør jo ting litt mer komplisert. Men også desto mer appellerende å se nettopp en slik utgave, selvsagt formatert optimalt for gjengivelse av alle de tre layouter. :) (Jeg ser ideelt for meg en stor, kvadratisk bok.)
Carsten Søndergaard skrev: 1. sep 2021, 23:38
Mesterius skrev: 1. sep 2021, 00:34Da måtte man så klart ha gjort boken tykkere og rettet den mer mot et utsøkt publikum av samlere/purister.
Et overordentligt udsøgt publikum, vil jeg nok tro. Det almindeligt udsøgte publikum er formentlig rimeligt godt tilfredse med den fundamentalistiske retroudgave, som ikke er ret forskellig for det, du beskriver :-)
Men den opprinnelige føljetongversjonen finnes i hvert fall i denne boken:

Billede

Dog er ikke alle fornøyde med reproduksjonen av avisstripene. Her fra en tysk anmeldelse oversatt med Google Translate:
Unfortunately not quite as expected. First story [Krabben] starts well, but after more than 100 pages you turn into mini newspaper strips. You could at least have enlarged it a bit if you were asking such a price.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 2. sep 2021, 02:28Dog er ikke alle fornøyde med reproduksjonen av avisstripene. Her fra en tysk anmeldelse oversatt med Google Translate:
Unfortunately not quite as expected. First story [Krabben] starts well, but after more than 100 pages you turn into mini newspaper strips. You could at least have enlarged it a bit if you were asking such a price.
Alt det skyldes jo den tiltagende mangel på papir under krigen. Alt måtte barberes og formindskes for at kunne finde plads i aviserne, som bestod af færre og færre sider. Og Moulinsart har formentlig fundet det relevant at gengive tingene, som de faktisk så ud i avisen.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 2. sep 2021, 23:41
Mesterius skrev: 2. sep 2021, 02:28Dog er ikke alle fornøyde med reproduksjonen av avisstripene. Her fra en tysk anmeldelse oversatt med Google Translate:
Unfortunately not quite as expected. First story [Krabben] starts well, but after more than 100 pages you turn into mini newspaper strips. You could at least have enlarged it a bit if you were asking such a price.
Alt det skyldes jo den tiltagende mangel på papir under krigen. Alt måtte barberes og formindskes for at kunne finde plads i aviserne, som bestod af færre og færre sider. Og Moulinsart har formentlig fundet det relevant at gengive tingene, som de faktisk så ud i avisen.
Mener du at du antar avisstripene i boken er reprodusert i samme størrelse som de ble trykket i Le Soir? Det vet jeg nå ikke om jeg finner sannsynlig. Nesten alle opptrykk av eldre avisstriper reproduserer stripene mindre enn de generelt så ut i avisene den gangen, også striper fra andre verdenskrig. Og det gjelder særlig hvis bøkene er i høydeformat som denne.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 2. sep 2021, 23:45Mener du at du antar avisstripene i boken er reprodusert i samme størrelse som de ble trykket i Le Soir? Det vet jeg nå ikke om jeg finner sannsynlig. Nesten alle opptrykk av eldre avisstriper reproduserer stripene mindre enn de generelt så ut i avisene den gangen, også striper fra andre verdenskrig. Og det gjelder særlig hvis bøkene er i høydeformat som denne.
Ja, det antager jeg, for hvad skulle årsagen ellers være? Bøgerne er 24,3 cm brede og 30,6 cm høje, så der forekommer at være papirplads nok ...

Måske har Frank Madsen bøgerne og kan oplyse os :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 3. sep 2021, 23:42
Mesterius skrev: 2. sep 2021, 23:45Mener du at du antar avisstripene i boken er reprodusert i samme størrelse som de ble trykket i Le Soir? Det vet jeg nå ikke om jeg finner sannsynlig. Nesten alle opptrykk av eldre avisstriper reproduserer stripene mindre enn de generelt så ut i avisene den gangen, også striper fra andre verdenskrig. Og det gjelder særlig hvis bøkene er i høydeformat som denne.
Ja, det antager jeg, for hvad skulle årsagen ellers være? Bøgerne er 24,3 cm brede og 30,6 cm høje, så der forekommer at være papirplads nok ...

Måske har Frank Madsen bøgerne og kan oplyse os :-)
Målene er jo ganske standard albumstørrelse. :) Faktisk nesten de samme som de danske retroutgaver med Tintin, som er ca. 23,5 cm brede og 30,6 cm høye.

Jo, stripene bør for så vidt kunne reproduseres store nok til å være leselige med den bredden. (Om det er optimal størrelse for gjengivelse av tegningene er jo en annen sak.) Det jeg lurer på er dog: vet vi hvilke mål Tintin-stripene opprinnelig hadde da de gikk i Le Soir? Jeg kunne godt sett for meg at målene var noe bredere enn 23-24 cm; men med tanke på papirmangelen, kanskje ikke.

For å sammenligne med en annen avisstripe: Fantagraphics' samlebøker med Floyd Gottfredsons Mickey Mouse fra 30- og 40-tallet er i breddeformat, og måler ganske nøyaktig 26 cm i bredden. Selv om reproduksjonen er nydelig, er det ingen tvil om at stripene fra 30-tallet og det tidlige 40-tallet i utgangspunktet var ment for noe større gjengivelse enn bokformatet gir plass til. Du kan se det spesielt godt på mange av stripene fra 30-tallet.

Derfor ville jeg i utgangspunktet ha tenkt at en bok i standard høydeformat, som denne Feuilleton-bok med Hergé, ikke er bred nok til å reprodusere avisstriper i full original størrelse. Men det kommer jo helt an på hva trykkstørrelsen i Le Soir faktisk var.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Jeg kom over et 1943-eksemplar av Le Soir på eBay, inklusiv en av de originale striper til Rackham den Rødes skat. Og det er jo interessant å se hvor liten Tintin-stripen blir på den fulle baksiden av Le Soir:

Billede

eBay-annonsen opplyser dessverre ikke om størrelsen på avissiden. Men proporsjonalt sett ser målene til seriestripen temmelig små ut.

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 4. sep 2021, 03:49eBay-annonsen opplyser dessverre ikke om størrelsen på avissiden. Men proporsjonalt sett ser målene til seriestripen temmelig små ut.
Formatet har efter alt at dømme været 36,5 cm bredt og 52,0 cm højt. Et såkaldt "format belge", som Le Soir benyttede indtil årsskiftet 2004/2005.
https://www.wikiwand.com/fr/Format_belge
https://plus.lesoir.be//art/-le-soir-se ... 0MD8J.html
https://fr.wikipedia.org/wiki/Format_belge

Eftersom der går lidt fra til margenen, og der er 7 spalter på siden, og striben fylder 3 spalter, må striberne have været cirka 15 centimeter brede.

Hvis det er dette format, de er trykt i i Le Feuilleton intégral, gengives de altså næsten i halv størrelse af bogens bredde.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 5. sep 2021, 00:18
Mesterius skrev: 4. sep 2021, 03:49eBay-annonsen opplyser dessverre ikke om størrelsen på avissiden. Men proporsjonalt sett ser målene til seriestripen temmelig små ut.
Formatet har efter alt at dømme været 36,5 cm bredt og 52,0 cm højt. Et såkaldt "format belge", som Le Soir benyttede indtil årsskiftet 2004/2005.
https://www.wikiwand.com/fr/Format_belge
https://plus.lesoir.be//art/-le-soir-se ... 0MD8J.html
https://fr.wikipedia.org/wiki/Format_belge

Eftersom der går lidt fra til margenen, og der er 7 spalter på siden, og striben fylder 3 spalter, må striberne have været cirka 15 centimeter brede.

Hvis det er dette format, de er trykt i i Le Feuilleton intégral, gengives de altså næsten i halv størrelse af bogens bredde.
De var altså så små i Le Soir?? Da håper jeg Feuilleton-boken i hvert fall benytter sin fulle bredde, uavhengig av hvor smått stripene ble trykket opprinnelig. Jeg sitter og måler noen striper her på skjermen, og ca. 15 cm bredde blir veldig smått både for teksten og tegningenes del. (Teksten er leselig, så vidt det er, men ikke behagelig leselig.) Ca. 23 cm bredde er merkbart bedre, men optimalt sett skulle de vært større enn dette også.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 5. sep 2021, 00:33De var altså så små i Le Soir?? Da håper jeg Feuilleton-boken i hvert fall benytter sin fulle bredde, uavhengig av hvor smått stripene ble trykket opprinnelig.
Men jeg tolker netop tyskerens anmeldelse i retning af, at striberne er gengivet betydeligt mindre, end bogens format giver mulighed for. Højst sandsynligt ca. 15 cm i bredden.

Der er jo også den krølle på historien, at stribeoriginalerne ikke længere eksisterer. For dem brugte Hergé til at klippe i og tegne til og fra på, da han monterede albumsiderne. Eneste reproduktionsoriginal er altså selve de trykte avissider. Og at forstørre dem ville ikke nødvendigvis give et pænt resultat.Så måske har Nick Rodwell faktisk en pointe med at beholde formatet fra avisen :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 5. sep 2021, 00:43
Mesterius skrev: 5. sep 2021, 00:33De var altså så små i Le Soir?? Da håper jeg Feuilleton-boken i hvert fall benytter sin fulle bredde, uavhengig av hvor smått stripene ble trykket opprinnelig.
Men jeg tolker netop tyskerens anmeldelse i retning af, at striberne er gengivet betydeligt mindre, end bogens format giver mulighed for. Højst sandsynligt ca. 15 cm i bredden.

Der er jo også den krølle på historien, at stribeoriginalerne ikke længere eksisterer. For dem brugte Hergé til at klippe i og tegne til og fra på, da han monterede albumsiderne. Eneste reproduktionsoriginal er altså selve de trykte avissider. Og at forstørre dem ville ikke nødvendigvis give et pænt resultat.Så måske har Nick Rodwell faktisk en pointe med at beholde formatet fra avisen :-)
Jeg kan ikke tenke meg at det er et problem å forstørre avisstripene til større format enn de ble trykket i så lenge du skanner dem i høy nok oppløsning, f. eks. 600-1200 dpi. Stripene fra De 7 krystalkugler som jeg studerer fra den franske 2003-bok ser i hvert fall helt fine og skarpe ut, og er utvilsomt trykket langt bredere enn 15 cm (boken måler 30,9 cm i bredden).

Så igjen håper jeg Feuilleton-boken ikke er redigert så bisarrt at de ikke engang utnytter plassen som er til rådighet. Men kanskje noen her har boken og kan fortelle hvordan stripene ser ut.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Oppdatering: Her fant jeg et bilde av striper fra Enhjørningen's hemmelighed i samme Feuilleton-bind. Det er litt marg på begge sider, men jeg vil gjette på at de er noe bredere enn 15 cm.

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Aha, tak for tilbundsgående undersøgelse!

Så må tyskeren jo bare være irriteret over, at selve bogen ikke er større. Eller at striberne ikke er vendt på højkant :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 5. sep 2021, 19:41 Aha, tak for tilbundsgående undersøgelse!

Så må tyskeren jo bare være irriteret over, at selve bogen ikke er større. Eller at striberne ikke er vendt på højkant :-)
Ja, det var det jeg så for meg. Å trykke stripene sidelengs med to striper per side ville jo rent faktisk ha vært en fordel for trykkstørrelsen på tegningene. (Og ellers KUNNE de jo ha utnyttet margen til høyre og venstre litt bedre.)
Besvar