Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mogens »

Jeg beklager, hvis emnet har været oppe og vende før, men en søgning på Tinin gav så mange resultater, at jeg ville blive beskæftiget et trekvart år med at gennemgå dem alle sammen, uden garanti for at finde dét, jeg søger efter. :)

Det er gået op for mig, at jeg ikke har mere end 7-8 album med Tintin stående i reolen, selvom jeg selvfølgelig kender alle historierne. Jeg havde ikke læst dem i umindelige tider, men sidste år begyndte jeg at genlæse dem sammen med min datter og fandt derved ud af, hvor geniale de vitterligt er og hvor meget jeg har savnet dem (uden at have vidst det).

Jeg er kommet til konklusionen, at Tintin bør stå komplet i min samling, men jeg er i tvivl om, hvilken udgave jeg gerne vil have. Eller udtrykt på en anden måde: jeg ved, hvad jeg vil have, men jeg tror ikke, at DÉN udgave findes, så jeg har brug for hjælp.

De forskellige udgaver og versioner bliver grundlæggende fint beskrevet på Comicwiki, men alligevel er jeg i tvivl om, hvordan det hele hænger sammen, fordi jeg går lidt død i s/h, farver og årstal.

Jeg er omsider blevet en voksen mand, der værdsætter, at tegneserierne står flot i reolen, hvorfor retroudgaverne - der angiveligt fejlagtigt også betegnes som faksimileudgaver af visse folk - tiltaler mig, da de er indbundet, med stofryg og trykt på mere træholdigt papir end de moderne udgaver.

Dog er jeg ikke interesseret i de første versioner. Jeg vil gerne have de nyeste versioner, hvis man da stadig kan kalde dem dét, altså hvor indholdet i alle tilfælde er den allerseneste udgave, Hergé korrigerede, med samtlige rettelser og ændringer, som han udførte i tidens løb. Det svarer dog til standardudgaverne, som jeg ikke ønsker, da de er trykt på mere blankt og træfrit papir end retroudgaven og er i softcover.

Summa summarum: jeg søger de allerseneste udgaver, indbundet, med stofryg og trykt på mere træholdigt papir. Findes sådan én udgave?

Jeg ved, at vi skriver året 2021 og at dér stadig er længe til, at den kære Tintin fylder 100 år, men hvad kan vi se frem til i forbindelse med jubilæet? Pønser forlagene på at udgive nye udgaver af de eksisterende historier? Hvis jeg venter yderligere 9 år med at finde plads i reolen, skal jeg så overhovedet gøre mig forhåbninger om, at dén udgave, jeg efterlyser, ser dagens lys?

Hvilke udgaver har I og hvad kan I anbefale? Hvilken tanker bør jeg gøre mig?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Mogens skrev: 8. jun 2021, 00:03Summa summarum: jeg søger de allerseneste udgaver, indbundet, med stofryg og trykt på mere træholdigt papir. Findes sådan én udgave?
Nei. Dessverre er saken, som Carsten har forklart i en annen tråd, at Casterman sluttet å trykke standardalbumene med Tintin på matt papir den gangen de introduserte faksimilene av fargealbumene i Belgia, ca. i 1997. De ønsket et tydelig skille mellom papiret i de vanlige utgaver og faksimilene. Så fra det tidspunkt er alle standardutgaver av Tintin i hele verden blitt trykket på det blanke papiret du ser i dagens utgaver.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Mogens skrev: 8. jun 2021, 00:03Dog er jeg ikke interesseret i de første versioner. Jeg vil gerne have de nyeste versioner, hvis man da stadig kan kalde dem dét, altså hvor indholdet i alle tilfælde er den allerseneste udgave, Hergé korrigerede, med samtlige rettelser og ændringer, som han udførte i tidens løb. Det svarer dog til standardudgaverne, som jeg ikke ønsker, da de er trykt på mere blankt og træfrit papir end retroudgaven og er i softcover.
Kan jeg forresten spørre hvorfor du ikke ønsker de første versjoner av hvert album? Jeg har vært Tintin-fan siden barndommen, og har sådan sett et sterkt nostalgisk forhold til de nyeste fargeversjoner av samtlige album. Men likevel synes jeg de opprinnelige versjoner i nesten alle tilfeller er de klart mest interessante, både hva angår svart-hvitt-albumene og retroutgavene i farger.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 8. jun 2021, 00:03Summa summarum: jeg søger de allerseneste udgaver, indbundet, med stofryg og trykt på mere træholdigt papir. Findes sådan én udgave?
Som Mesterius skriver, findes de ikke, og det er ikke Cobolts afgørelse, men rettighedshavernes. Det ville dog også være lidt kuriøst, hvis de seneste/moderne udgaver blev udgivet med stofryg, for det har de aldrig været før. Men indholdspapiret kunne man nok ønske sig var, som det var i udgaverne fra 60'erne og 70'erne.
Mogens skrev: 8. jun 2021, 00:03Jeg ved, at vi skriver året 2021 og at dér stadig er længe til, at den kære Tintin fylder 100 år, men hvad kan vi se frem til i forbindelse med jubilæet? Pønser forlagene på at udgive nye udgaver af de eksisterende historier? Hvis jeg venter yderligere 9 år med at finde plads i reolen, skal jeg så overhovedet gøre mig forhåbninger om, at dén udgave, jeg efterlyser, ser dagens lys?
Man kan citere Hergés enkes nye mand, Nick Rodwell, efter at han havde besøgt Palle Huld i København i 2009, at parolen om Tintin er: "Anything is possible". Et mindre tåget svar er, at tiden må vise det. Omend det vist ikke er mindre tåget :D
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mogens »

Mesterius skrev: 8. jun 2021, 00:16 Nei. Dessverre er saken, som Carsten har forklart i en annen tråd, at Casterman sluttet å trykke standardalbumene med Tintin på matt papir den gangen de introduserte faksimilene av fargealbumene i Belgia, ca. i 1997. De ønsket et tydelig skille mellom papiret i de vanlige utgaver og faksimilene. Så fra det tidspunkt er alle standardutgaver av Tintin i hele verden blitt trykket på det blanke papiret du ser i dagens utgaver.
Tak for svar. Jeg kan godt forstå Castermans incitament, men når der nu findes så mange forskellige udgaver, undrer jeg mig alligevel over, at "min" udgave mangler. Den ligger da lige til højrebenet, hvis man spørger mig. :)
Mesterius skrev: 8. jun 2021, 00:22 Kan jeg forresten spørre hvorfor du ikke ønsker de første versjoner av hvert album? Jeg har vært Tintin-fan siden barndommen, og har sådan sett et sterkt nostalgisk forhold til de nyeste fargeversjoner av samtlige album. Men likevel synes jeg de opprinnelige versjoner i nesten alle tilfeller er de klart mest interessante, både hva angår svart-hvitt-albumene og retroutgavene i farger.
Jeg gætter på, at det var noget at gøre med, at det er dé versioner, jeg kender fra min pure ungdom. Det var dem, jeg voksede op med. På stående fod er jeg faktisk usikker på, om jeg overhovedet har læst retroudgaverne eller om jeg bare har bladret i dem, så jeg afviser dem naturligvis på ét spinkelt grundlag. Det er også derfor, at jeg er interesseret i at høre, hvad skaren af hårdkogte Tintin-fans herinde har af holdninger og erfaringer. :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 8. jun 2021, 00:22har sådan sett et sterkt nostalgisk forhold til de nyeste fargeversjoner av samtlige album. Men likevel synes jeg de opprinnelige versjoner i nesten alle tilfeller er de klart mest interessante, både hva angår svart-hvitt-albumene og retroutgavene i farger.
Jeg er meget enig i det. Alle har jo for eksempel et varmt forhold til "Den sorte ø" i den moderne udgave, fordi det er den, vi er opvokset med. Men sandheden er, at den oprindelig udgave, og ikke mindst den sort-hvide, er langt mere karsk og forjættende (man kunne også sige "ren Hergé" og ikke "mest Bob De Moor"). Mindre marcipaniceret simpelthen.

I det hele taget er de 9 sort-hvide originaler, de fundamentalistisk retroudgaver fra 1930'erne, den vildeste tegneserieenergi. Både i sig selv, men også fordi de er grundlaget for "alting", altså hele den moderne europæiske tegneserieforståelse og -udvikling. Man føler simpelthen, at man sidder som en flue på Hergés tegnebord, når man læser dem. "Nå, i denne uge havde han travlt op til deadline". "Nå, her var der lige noget, han ville udpensle grafisk". Osv. Det gælder dem alle 9, men måske i særdeleshed de tre sidste, Den sorte ø, Ottokars scepter og Krabben med de gyldne klosakse. For på det tidspunkt havde Hergé udviklet sig så meget, at han både mesterede at komponere en sammenhængende lang historie og havde i det hele taget udviklet sin tegne- og fortælleteknik, og samtidig arbejdede han fra uge til uge med to sider, og det hele var i sort-hvid. Efter min mening sitrer alting i de sort-hvide udgaver af de album.Men de moderne versioner er selvfølgelig utrolig hyggelige at læse.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Mogens skrev: 8. jun 2021, 00:41
Mesterius skrev: 8. jun 2021, 00:16 Nei. Dessverre er saken, som Carsten har forklart i en annen tråd, at Casterman sluttet å trykke standardalbumene med Tintin på matt papir den gangen de introduserte faksimilene av fargealbumene i Belgia, ca. i 1997. De ønsket et tydelig skille mellom papiret i de vanlige utgaver og faksimilene. Så fra det tidspunkt er alle standardutgaver av Tintin i hele verden blitt trykket på det blanke papiret du ser i dagens utgaver.
Tak for svar. Jeg kan godt forstå Castermans incitament, men når der nu findes så mange forskellige udgaver, undrer jeg mig alligevel over, at "min" udgave mangler. Den ligger da lige til højrebenet, hvis man spørger mig.
Jeg er egentlig enig med Carsten i at det ville vært litt pussig om standardutgavene plutselig utkom med stoffrygg uten påskrevet tittel. Men utenom det høres nå utgaven du spør etter tiltalende. :)
Mesterius skrev: 8. jun 2021, 00:22 Kan jeg forresten spørre hvorfor du ikke ønsker de første versjoner av hvert album? Jeg har vært Tintin-fan siden barndommen, og har sådan sett et sterkt nostalgisk forhold til de nyeste fargeversjoner av samtlige album. Men likevel synes jeg de opprinnelige versjoner i nesten alle tilfeller er de klart mest interessante, både hva angår svart-hvitt-albumene og retroutgavene i farger.
Mogens skrev: 8. jun 2021, 00:41 Jeg gætter på, at det var noget at gøre med, at det er dé versioner, jeg kender fra min pure ungdom. Det var dem, jeg voksede op med. På stående fod er jeg faktisk usikker på, om jeg overhovedet har læst retroudgaverne eller om jeg bare har bladret i dem, så jeg afviser dem naturligvis på ét spinkelt grundlag. Det er også derfor, at jeg er interesseret i at høre, hvad skaren af hårdkogte Tintin-fans herinde har af holdninger og erfaringer. :D
Aha! Men hvis det er stemningen fra de utgaver du ønsker å oppleve, vil jeg heller anbefale å kjøpe de gamle softcoveralbum fra Carlsen antikvarisk (altså utgaver/opplag fra før 1997). Ja, de er i softcover, men til gjengjeld får du det beste papir Tintin har vært trykket på (det klassiske matte Casterman-papir, som dessverre IKKE er det samme i dagens retroutgaver).

Dog er den gamle danske oversettelse av Jørgen Sonnergaard ikke så nær Hergés originaltekst som dagens oversettelse av Niels Søndergaard. Men hvis det handler om minnene fra albumene du vokste opp med, er dét kanskje like greit. :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2021, 00:33 Som Mesterius skriver, findes de ikke, og det er ikke Cobolts afgørelse, men rettighedshavernes. Det ville dog også være lidt kuriøst, hvis de seneste/moderne udgaver blev udgivet med stofryg, for det har de aldrig været før. Men indholdspapiret kunne man nok ønske sig var, som det var i udgaverne fra 60'erne og 70'erne.
Det virker næsten paradoksalt at bruge et udtryk som moderne om versioner, der ligger 50 år eller mere tilbage, men jeg forstår godt, hvad du mener. :D Jeg mindes, at du har sagt det selv før: alle samlere/læsere er egoister, for hvem deres ønsker er de vigtigste, så jeg synes slet ikke, at det ville være kuriøst, hvis de seneste udgaver blev udgivet i hardcover og på lækkert, mat papir. :lol:
Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2021, 00:33 Man kan citere Hergés enkes nye mand, Nick Rodwell, efter at han havde besøgt Palle Huld i København i 2009, at parolen om Tintin er: "Anything is possible". Et mindre tåget svar er, at tiden må vise det. Omend det vist ikke er mindre tåget :D
Det er dét dejlige med tiden. Hvis man venter længe nok, får man som regel svar på de spørgsmål, man måtte have, uanset hvor tåget tilværelsen er. :lol:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2021, 00:48
Mesterius skrev: 8. jun 2021, 00:22har sådan sett et sterkt nostalgisk forhold til de nyeste fargeversjoner av samtlige album. Men likevel synes jeg de opprinnelige versjoner i nesten alle tilfeller er de klart mest interessante, både hva angår svart-hvitt-albumene og retroutgavene i farger.
Jeg er meget enig i det. Alle har jo for eksempel et varmt forhold til "Den sorte ø" i den moderne udgave, fordi det er den, vi er opvokset med. Men sandheden er, at den oprindelig udgave, og ikke mindst den sort-hvide, er langt mere karsk og forjættende (man kunne også sige "ren Hergé" og ikke "mest Bob De Moor"). Mindre marcipaniceret simpelthen.
Fullstendig enig. Den originale svart-hvitt-utgave av "Den sorte ø" er et helt fantastisk album. Stemning, stil og fortelling -- alt går sammen i en helhet som er langt mer overbevisende, og langt mer underholdende, enn den polerte og overkorrekte versjon fra 1965.
Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2021, 00:48 I det hele taget er de 9 sort-hvide originaler, de fundamentalistisk retroudgaver fra 1930'erne, den vildeste tegneserieenergi. Både i sig selv, men også fordi de er grundlaget for "alting", altså hele den moderne europæiske tegneserieforståelse og -udvikling. Man føler simpelthen, at man sidder som en flue på Hergés tegnebord, når man læser dem. "Nå, i denne uge havde han travlt op til deadline". "Nå, her var der lige noget, han ville udpensle grafisk". Osv. Det gælder dem alle 9, men måske i særdeleshed de tre sidste, Den sorte ø, Ottokars scepter og Krabben med de gyldne klosakse. For på det tidspunkt havde Hergé udviklet sig så meget, at han både mesterede at komponere en sammenhængende lang historie og havde i det hele taget udviklet sin tegne- og fortælleteknik, og samtidig arbejdede han fra uge til uge med to sider, og det hele var i sort-hvid. Efter min mening sitrer alting i de sort-hvide udgaver af de album.Men de moderne versioner er selvfølgelig utrolig hyggelige at læse.
I denne sammenheng vinner svart-hvitt-utgaven av "Den sorte ø" (og flere av de andre) på at den innledes med en venstreside, og dermed beholder følelsen av at hver dobbeltside er et nytt kapittel i Hergés føljetong. Det er fantastisk gøy å se på hvor Hergé legger inn cliffhangerne i slutten av hver ukes del, om det så er en humoristisk punchline eller et punkt hvor det virkelig ser ut som skurkene vil ta innersvingen på Tintin. Selvsagt er det relativt lett å se uansett om albumet begynner på venstre eller høyre side, takket være Hergés signatur nederst på annenhver side. Men jeg elsker virkelig de albumutgavene som begynner på en venstreside, og skulle ønske alle svart-hvitt-albumene gjorde det.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 8. jun 2021, 00:55Jeg mindes, at du har sagt det selv før: alle samlere/læsere er egoister, for hvem deres ønsker er de vigtigste, så jeg synes slet ikke, at det ville være kuriøst, hvis de seneste udgaver blev udgivet i hardcover og på lækkert, mat papir. :lol:
Tak for at minde mig om det, jeg har jo ret :lol:
Mogens skrev: 8. jun 2021, 00:55[Det er dét dejlige med tiden. Hvis man venter længe nok, får man som regel svar på de spørgsmål, man måtte have, uanset hvor tåget tilværelsen er. :lol:
Men altså, man kan ikke vide med Tintin. Tænk bare på, hvor mange forskellige udgaver der er kommet i de sidste 20 år bare på dansk. På andre sprog er der kommet endnu flere, bind med to album ad gangen, bind med tre album ad gangen, i forskellige formater og forskelligt papir og forskellige indbindinger, eller hvad med ét bind med samtlige album i én stor bog? (Det sidste findes dog vist kun på fransk indtil videre). Så nye udgaver er ikke usandsynlige, og særligt vel ikke op til 100-års jubilæet, der er trods alt mindre end 8 år til.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2021, 00:48
Mesterius skrev: 8. jun 2021, 00:22har sådan sett et sterkt nostalgisk forhold til de nyeste fargeversjoner av samtlige album. Men likevel synes jeg de opprinnelige versjoner i nesten alle tilfeller er de klart mest interessante, både hva angår svart-hvitt-albumene og retroutgavene i farger.
Jeg er meget enig i det. Alle har jo for eksempel et varmt forhold til "Den sorte ø" i den moderne udgave, fordi det er den, vi er opvokset med. Men sandheden er, at den oprindelig udgave, og ikke mindst den sort-hvide, er langt mere karsk og forjættende (man kunne også sige "ren Hergé" og ikke "mest Bob De Moor"). Mindre marcipaniceret simpelthen.

I det hele taget er de 9 sort-hvide originaler, de fundamentalistisk retroudgaver fra 1930'erne, den vildeste tegneserieenergi. Både i sig selv, men også fordi de er grundlaget for "alting", altså hele den moderne europæiske tegneserieforståelse og -udvikling. Man føler simpelthen, at man sidder som en flue på Hergés tegnebord, når man læser dem. "Nå, i denne uge havde han travlt op til deadline". "Nå, her var der lige noget, han ville udpensle grafisk". Osv. Det gælder dem alle 9, men måske i særdeleshed de tre sidste, Den sorte ø, Ottokars scepter og Krabben med de gyldne klosakse. For på det tidspunkt havde Hergé udviklet sig så meget, at han både mesterede at komponere en sammenhængende lang historie og havde i det hele taget udviklet sin tegne- og fortælleteknik, og samtidig arbejdede han fra uge til uge med to sider, og det hele var i sort-hvid. Efter min mening sitrer alting i de sort-hvide udgaver af de album.Men de moderne versioner er selvfølgelig utrolig hyggelige at læse.
Lige netop 'Den sorte ø' i den moderne version bærer én af de allerfedeste forsider, der findes overhovedet, så det ville gøre ondt ikke at have den i sin samling. Og jeg må indrømme, at jeg godt kan lide Bob de Moor-stilen, selvom dine iagttagelser på de sort-hvide originaler er ret interessante. Jeg er dog ikke typen, der absolut skal eje alt eller har lyst til at have flere versioner stående i reolen, så i sidste ende vil jeg blive stillet overfor ét svært valg, som jeg forhåbentlig er mand nok til at tage. :lol:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Mogens skrev: 8. jun 2021, 01:11
Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2021, 00:48
Mesterius skrev: 8. jun 2021, 00:22har sådan sett et sterkt nostalgisk forhold til de nyeste fargeversjoner av samtlige album. Men likevel synes jeg de opprinnelige versjoner i nesten alle tilfeller er de klart mest interessante, både hva angår svart-hvitt-albumene og retroutgavene i farger.
Jeg er meget enig i det. Alle har jo for eksempel et varmt forhold til "Den sorte ø" i den moderne udgave, fordi det er den, vi er opvokset med. Men sandheden er, at den oprindelig udgave, og ikke mindst den sort-hvide, er langt mere karsk og forjættende (man kunne også sige "ren Hergé" og ikke "mest Bob De Moor"). Mindre marcipaniceret simpelthen.

I det hele taget er de 9 sort-hvide originaler, de fundamentalistisk retroudgaver fra 1930'erne, den vildeste tegneserieenergi. Både i sig selv, men også fordi de er grundlaget for "alting", altså hele den moderne europæiske tegneserieforståelse og -udvikling. Man føler simpelthen, at man sidder som en flue på Hergés tegnebord, når man læser dem. "Nå, i denne uge havde han travlt op til deadline". "Nå, her var der lige noget, han ville udpensle grafisk". Osv. Det gælder dem alle 9, men måske i særdeleshed de tre sidste, Den sorte ø, Ottokars scepter og Krabben med de gyldne klosakse. For på det tidspunkt havde Hergé udviklet sig så meget, at han både mesterede at komponere en sammenhængende lang historie og havde i det hele taget udviklet sin tegne- og fortælleteknik, og samtidig arbejdede han fra uge til uge med to sider, og det hele var i sort-hvid. Efter min mening sitrer alting i de sort-hvide udgaver af de album.Men de moderne versioner er selvfølgelig utrolig hyggelige at læse.
Lige netop 'Den sorte ø' i den moderne version bærer én af de allerfedeste forsider, der findes overhovedet, så det ville gøre ondt ikke at have den i sin samling. Og jeg må indrømme, at jeg godt kan lide Bob de Moor-stilen, selvom dine iagttagelser på de sort-hvide originaler er ret interessante. Jeg er dog ikke typen, der absolut skal eje alt eller har lyst til at have flere versioner stående i reolen, så i sidste ende vil jeg blive stillet overfor ét svært valg, som jeg forhåbentlig er mand nok til at tage. :lol:
Forsiden til 1965-utgaven av "Den sorte ø" er faktisk den eneste ting jeg ville trekke frem som bedre enn de eldre utgaver. Alt annet hele albumet igjennom er bedre i 1938-utgaven i svart-hvitt og 1943-utgaven i farger.

Jeg vil faktisk gå så langt som til å si: hvis du nå skulle ende opp med å kjøpe de nyeste versjoner av hvert album i en eller annen utgave -- kjøp svart-hvitt-utgaven av nettopp "Den sorte ø" i tillegg. Den er definitivt verdt det. :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mogens »

@Mesterius og Carsten: Mange tak for jeres interessante tilbagemeldinger. I har givet mig noget at tænke over, og måske kan jeg finde råd i mine drømme, hvis jeg da ellers kan huske dem, når jeg vågner igen. Godnat og sov godt, natteravne. :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af GoogaMooga »

"Den Sorte Ø" bør man eje i fire versioner: Sonnergaard, Fundamentalistisk, Retro, og Moderne. Den eneste Tintin, hvor jeg ville gå så vidt. Som barn ejede jeg kun ét Tintin Album, den engelske udgave af "The Black Island" fra Methuen. Den fik jeg af min far.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

i 2005 udkom der en gigantisk bog (38 x 30 cm) på fransk med ALLE tre udgaver i samme bind. Den skal læses "på højkant". På venstresiderne gengives de to sider fra den originale version i Le Petit Vingtième, som svarer til én side i albumudgaverne - som gengives ved siden af hinanden på højresiderne og altså i fuld størrelse. Dermed kan man på samme opslag se forskelle og ligheder i alle tre udgaver.

Faktisk var historien ikke kun i sort-hvid i Petit Vingtième. Visse opslag var trykt i to farver, nogle endda i tre: sort, rød og grøn.

Derudover indeholder bogen forsidetegninger fra Petit Vingtième, Coeurs Vaillant og Journal Tintin og i det hele taget en masse ekstramateriale. Fabelagtig bog, som i dag er svær at opdrive og sælges for store summer.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (68.59 KiB) Vist 4498 gange
image.jpeg
image.jpeg (56.45 KiB) Vist 4498 gange
Besvar