Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mogens »

Berti Stravonsky skrev: 8. jun 2021, 15:35
Erling Søby skrev: 8. jun 2021, 15:11 Men for at vende tilbage til det spørgsmål Mogens stillede og ingen rigtig har svaret på. Der er blevet svaret på alt muligt andet, men ikke dette: Hvilke udgaver kan anbefales?

Mit bud er, at man (mindst) bør have tre udgaver stående:

- De ni sorthvide albums i den fundamentalistiske udgave.
- De 22 farvealbums i den oprindelige (faksimilie)udgave. - De albums, der sidenhen blev mere eller mindre omtegnede, er simpelthen bedre og skarpere i førsteudgaven.
- De 22 farvealbums i den standardversion, Hergé selv endte op med.

Og jeg vil anbefale, at man supplerer op med Michael Farrs "Tintin - en rejse gennem Hergés univers". Den giver hele værket en ekstra dimension med sin solide gennemgang af baggrund, inspiration og referencer mm.
Jeg er enig. Man skal ikke gå ned på Tintin.
@Erling og Berti, I skal have tak for jeres velmenende råd, men jeg er sikker på, at Postmand Per ønsker mig hen, hvor peberet gror, hvis han skal slide sig 800 km fra København til Neuss i Tyskland på sin gule postcykel med sådan en pakke på ryggen. Nuvel, selv om jeg måske undgår diverse erstatningskrav for livslange udgifter til fysioterapeuter, kan jeg næppe undgå, at min kære hustru stiller mig stolen for døren, for det er immervæk noget af en udskrivning, hvis jeg skal anskaffe mig alle de nævnte udgaver. Jeg mistænker nemlig min hustru for at prioritere ferier og rejser over endnu flere kulørte værker til biblioteket. Ja, der er så meget, kvinder ikke forstår, men som jeg fortalte hende i dag (i en anden sammenhæng), så har jeg levet hele mit liv med at nøjes, hvorfor jeg er sikker på, at jeg overlever med én enkelt udgave af den kære Tintin. :D

@lolsen og Carsten, tænk at der virkelig findes Tintin-fans, som forstår at begrænse sig. :lol: Min egen tendens (og Tournesols pendul) svinger kraftigt i retning af jeres anbefalinger. Hvis jeg endelig investerer i én hel Tintin-pakke, så giver det mening for mig at vælge dén, der stinker mest af luksus. Det må gerne være en oplevelse ud over det normale, hvis man da kan tillade sig at titulere standardudgaven på den måde. Hvis jeg skal være ærlig, overvejede jeg længe at vente til det salige år 2029 for at se, hvad Hergés enkes nye mand, Nick Rodwell, mon har af esser eller jokere oppe i ærmet, men man bliver jo ikke yngre, og 8 år er immervæk stadig lang tid at vente på noget, som måske aldrig kommer. :D
Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2021, 16:48
lolsen skrev: 8. jun 2021, 15:35 Mogens:

Hvis ikke du allerede har Tintin, så tvivler jeg på du umiddelbart er typen der løber ud og ikke kan nøjes med hverken to eller tre versioner af hvert album. Så var jeg dig, så ville jeg nøjes med denne pakke:

https://www.faraos.dk/comics/dkcomics/t ... akketilbud

Skulle du derefter få lyst til mere, så kan du altid supplere med den fundamentalistiske udgave, eller Tintin i Sovjetunionen. Dem har jeg selv, men det er mest af historisk interesse og hovedsageligt blot for lige at se hvordan Tintin tog sig ud dengang.
Det vil også være min anbefaling, og den jeg giver de mange, som har genopdaget Tintin og er blanke på, hvad forskellen på udgaverne er. Det er trods alt ligesom kernen i serien, og så er de bare dejlige at røre ved og holde i hænderne og læse i og have stående. Men klart at de ikke kan alt. Den sorte ø ser anderledes ud, end mange vil huske den. Der er ikke numre og titler på ryggene, det vil nogle mennesker se som et minus.

Og ja, så kan man supplere med Tintin i Sovjetunionen i den fundamentalistiske eller den farvelagte udgave. Og måske også Den sorte ø i softcoverudgaven.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, den må jeg også have.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2021, 16:53
Erling Søby skrev: 8. jun 2021, 15:11Og jeg vil anbefale, at man supplerer op med Michael Farrs "Tintin - en rejse gennem Hergés univers". Den giver hele værket en ekstra dimension med sin solide gennemgang af baggrund, inspiration og referencer mm.
Ja, det er også en virkelig passende anbefaling, ikke mindst til folk der står for at (gen)anskaffe sig hele serien.

Bogen er i øvrigt tæt på udsolgt i andet oplag, men det er meningen at lave et tredje oplag.

Tak for tippet. Jeg har bemærket udgivelsen, men jeg troede, at det blot var én blandt mange andre, der prøver at kloge sig på Tintins univers, men her tog jeg så fejl. :D
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Erling Søby »

Men bortset fra det, Mogens, er jeg enig med Carsten: Hvis det kun skal være én udgave, så er faksimileudgaven den rigtige. Det er førsteudgaverne af farvealbummene, og i de tilfælde, hvor albummene senere er omarbejdet, er førsteudgaverne bedre og skarpere. Og så står farverne bare bedre på mat papir.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mogens »

Jeg er super glad for de mange tilbagemeldinger. :) Og jeg er selv tilhænger af mat papir, men jeg kan også forstå, at det er ét tema i sig selv. Der er jo delte meninger om, hvilket papirvalg, der er bedst for den optimale farvegengivelse, men det behøver vi ikke at komme ind på hér. :D
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Mogens skrev: 8. jun 2021, 23:41@lolsen og Carsten, tænk at der virkelig findes Tintin-fans, som forstår at begrænse sig. :lol:
Med tanke på at Carsten er redaktør og utgiver av alle de danske Tintin-album som finnes i dag, vet jeg ikke om han egentlig er et eksempel på en som begrenser seg når det gjelder Tintin. ;) Og det er jeg personlig meget glad for. :) Men han forstår at ikke alle Tintin-lesere vil være interessert i å eie to eller tre versjoner av de samme album, spesielt når de gjenoppsøker serien for første gang på mange år.

Jeg er enig i at retroalbumene i farger sannsynligvis er det beste du kan gå for. Et annet alternativ (som dog sikkert blir litt dyrere, da du ikke kan kjøpe den fulle pakken med fargealbum) er å kjøpe de opprinnelige svart-hvitt-utgaver av de første ni album, og deretter gå videre til fargealbumene fra og med "Den mystiske stjerne". Det er jo virkelig den ultimate måte å se hvordan Hergé utvikler seg kunsterisk fra album til album på. :) Men jeg kan forstå at du finner fargeutgavene mer appellerende av flere grunner.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 8. jun 2021, 22:44Forøvrig: er du virkelig hardcore skal du selvsagt også ha Sonnergaards oversettelse av 1943-versjonen. ;) Utgitt i softcover i Carlsen Classics-serien, og inklusive et usignert forord om de forskjellige versjoner av albumet.
Jeg er ret sikker på at det er skrevet af Benoit Peeters.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 9. jun 2021, 00:34Et annet alternativ (som dog sikkert blir litt dyrere, da du ikke kan kjøpe den fulle pakken med fargealbum) er å kjøpe de opprinnelige svart-hvitt-utgaver av de første ni album, og deretter gå videre til fargealbumene fra og med "Den mystiske stjerne". Det er jo virkelig den ultimate måte å se hvordan Hergé utvikler seg kunsterisk fra album til album på.
Interessant forslag, sådan burde man faktisk læse Tintin :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 8. jun 2021, 23:45
Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2021, 16:53
Erling Søby skrev: 8. jun 2021, 15:11Og jeg vil anbefale, at man supplerer op med Michael Farrs "Tintin - en rejse gennem Hergés univers". Den giver hele værket en ekstra dimension med sin solide gennemgang af baggrund, inspiration og referencer mm.
Ja, det er også en virkelig passende anbefaling, ikke mindst til folk der står for at (gen)anskaffe sig hele serien.

Bogen er i øvrigt tæt på udsolgt i andet oplag, men det er meningen at lave et tredje oplag.

Tak for tippet. Jeg har bemærket udgivelsen, men jeg troede, at det blot var én blandt mange andre, der prøver at kloge sig på Tintins univers, men her tog jeg så fejl. :D
Det gjorde du :-) Michael Farr er blandt verdens førende Tintin-eksperter og en gudsbenådet fortæller og formidler, hvad man også har kunnet opleve i Danmark på Copenhagen Comics i 2010 (hvor vi fejrede Hergés 103-års fødselsdag i hans selskab) og senest på Bogforum Comics i 2019, hvor han trak fulde huse. Forhåbentlig kommer både han og du til Danmark igen (og så gerne samtidig!).
Vedhæftede filer
49335743941_d09d0c55ed_c.jpg
Cobolt2.jpeg
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 9. jun 2021, 00:37
Mesterius skrev: 8. jun 2021, 22:44Forøvrig: er du virkelig hardcore skal du selvsagt også ha Sonnergaards oversettelse av 1943-versjonen. ;) Utgitt i softcover i Carlsen Classics-serien, og inklusive et usignert forord om de forskjellige versjoner av albumet.
Jeg er ret sikker på at det er skrevet af Benoit Peeters.
Det gir det også fullstendig mening om det er. Jeg syntes bare det var besynderlig at det var usignert i den danske albumutgave. Spesielt når forfatteren går over i jeg-form på et punkt i teksten, får man jo lyst til å vite hvem det er som snakker.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 9. jun 2021, 00:44
Mesterius skrev: 9. jun 2021, 00:34Et annet alternativ (som dog sikkert blir litt dyrere, da du ikke kan kjøpe den fulle pakken med fargealbum) er å kjøpe de opprinnelige svart-hvitt-utgaver av de første ni album, og deretter gå videre til fargealbumene fra og med "Den mystiske stjerne". Det er jo virkelig den ultimate måte å se hvordan Hergé utvikler seg kunsterisk fra album til album på.
Interessant forslag, sådan burde man faktisk læse Tintin :-)
Det er faktisk det jeg selv har gjort de siste årene. :) Om enn med pauser og ikke alltid i det raskeste tempo. Jeg har kjøpt opp og lest de svart-hvite fundamentalistiske albums, og ble nylig ferdig med "Krabben med de gyldne klosakse" i denne utgave. Så da gikk jeg direkte videre til "Den mystiske stjerne" i retroutgaven i farger, og er nå nettopp ferdig med "Enhjørningens hemmelighet" og "Rackham den rødes skat". De to sistnevnte var det spesielt morsomt å lese på nytt... de er begge blant mine favoritter, og frem til nå hadde jeg ikke lest mer enn én utgave av dem begge, de norske som Semic utga på 80-tallet.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 9. jun 2021, 01:15
Carsten Søndergaard skrev: 9. jun 2021, 00:37
Mesterius skrev: 8. jun 2021, 22:44Forøvrig: er du virkelig hardcore skal du selvsagt også ha Sonnergaards oversettelse av 1943-versjonen. ;) Utgitt i softcover i Carlsen Classics-serien, og inklusive et usignert forord om de forskjellige versjoner av albumet.
Jeg er ret sikker på at det er skrevet af Benoit Peeters.
Det gir det også fullstendig mening om det er. Jeg syntes bare det var besynderlig at det var usignert i den danske albumutgave. Spesielt når forfatteren går over i jeg-form på et punkt i teksten, får man jo lyst til å vite hvem det er som snakker.
Ja, men jeg tror det har at gøre med, at forholdene hos Casterman (og det som endnu ikke hed Moulinsart) var så anstrengte på den tid, at Benoît (eller Casterman) har anset det for hensigtsmæssigt at han ikke signerede forordet. Men jeg er temmelig sikker på, at jeg faktisk har en kasse et sted med illustrationerne til forordet, som Benoît sendte til Carlsen. Men altså ... som så meget andet ER det mange år siden :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 9. jun 2021, 01:24ble nylig ferdig med "Krabben med de gyldne klosakse" i denne utgave. Så da gikk jeg direkte videre til "Den mystiske stjerne" i retroutgaven i farger
Og hvis det en dag bliver muligt at læse Den mystiske stjerne i den sort-hvide avisstribeudgave ... så kan du starte forfra ;-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Og når nu vi taler om avisstriber ... så udkommer snart en ekstraordinær guide til Tintin i alverdens aviser og blade. Skrevet af ingen ringere end den førende schweiziske Tintin-ekspert Geoffroy Kursner, som også deltager her på Serieland indimellem. Personligt ser jeg meget frem til den. Men okay, for Mogens er det ... nuvel, måske en anelse for nørdet? ;-)

Bogen har fremragende forside af Stanislas Barthélemy, som jo også har tegnet "Hergés oplevelser". Som Cobolt i øvrigt udgiver i ny og udvidet udgave til næste år.
Vedhæftede filer
HergeEtLaPresse.jpg
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 9. jun 2021, 01:43 Og når nu vi taler om avisstriber ... så udkommer snart en ekstraordinær guide til Tintin i alverdens aviser og blade. Skrevet af ingen ringere end den førende schweiziske Tintin-ekspert Geoffroy Kursner, som også deltager her på Serieland indimellem.
Jaså? :O Det har jeg visst ikke fått med meg. Har du noen eksempler på kommentarene hans?
Besvar