Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mogens »

Mesterius skrev: 9. jun 2021, 00:34 Jeg er enig i at retroalbumene i farger sannsynligvis er det beste du kan gå for. Et annet alternativ (som dog sikkert blir litt dyrere, da du ikke kan kjøpe den fulle pakken med fargealbum) er å kjøpe de opprinnelige svart-hvitt-utgaver av de første ni album, og deretter gå videre til fargealbumene fra og med "Den mystiske stjerne". Det er jo virkelig den ultimate måte å se hvordan Hergé utvikler seg kunsterisk fra album til album på. :) Men jeg kan forstå at du finner fargeutgavene mer appellerende av flere grunner.
Jeg synes, at skitser (enkeltsider) kan være super fede i sort/hvid, men hvis jeg skal læse en sammenhængende historie, foretrækker jeg helt klart, at tegneserien er i farver. :D
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 9. jun 2021, 01:00
Mogens skrev: 8. jun 2021, 23:45
Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2021, 16:53 Ja, det er også en virkelig passende anbefaling, ikke mindst til folk der står for at (gen)anskaffe sig hele serien.

Bogen er i øvrigt tæt på udsolgt i andet oplag, men det er meningen at lave et tredje oplag.

Tak for tippet. Jeg har bemærket udgivelsen, men jeg troede, at det blot var én blandt mange andre, der prøver at kloge sig på Tintins univers, men her tog jeg så fejl. :D
Det gjorde du :-) Michael Farr er blandt verdens førende Tintin-eksperter og en gudsbenådet fortæller og formidler, hvad man også har kunnet opleve i Danmark på Copenhagen Comics i 2010 (hvor vi fejrede Hergés 103-års fødselsdag i hans selskab) og senest på Bogforum Comics i 2019, hvor han trak fulde huse. Forhåbentlig kommer både han og du til Danmark igen (og så gerne samtidig!).
Meget interessant, meget interessant. :) Jeg skal prøve at skrive mig hans navn bag øret og holde øje med hans gøren og laden på tegneseriefestivaller i Danmark og Tyskland.

Kan folk ellers anbefale bestemte hjemmesider, der samler relevante oplysninger for udstillinger og fortællinger på disse festivaller, uanset om det er i Danmark eller udlandet?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 9. jun 2021, 04:02
Carsten Søndergaard skrev: 9. jun 2021, 01:43 Og når nu vi taler om avisstriber ... så udkommer snart en ekstraordinær guide til Tintin i alverdens aviser og blade. Skrevet af ingen ringere end den førende schweiziske Tintin-ekspert Geoffroy Kursner, som også deltager her på Serieland indimellem.
Jaså? :O Det har jeg visst ikke fått med meg. Har du noen eksempler på kommentarene hans?
search.php?author_id=18972&sr=posts

Ud over hans store viden om Tintin er fordelen også at Geoff har lært sig selv dansk :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 9. jun 2021, 12:57
Mesterius skrev: 9. jun 2021, 04:02
Carsten Søndergaard skrev: 9. jun 2021, 01:43 Og når nu vi taler om avisstriber ... så udkommer snart en ekstraordinær guide til Tintin i alverdens aviser og blade. Skrevet af ingen ringere end den førende schweiziske Tintin-ekspert Geoffroy Kursner, som også deltager her på Serieland indimellem.
Jaså? :O Det har jeg visst ikke fått med meg. Har du noen eksempler på kommentarene hans?
search.php?author_id=18972&sr=posts

Ud over hans store viden om Tintin er fordelen også at Geoff har lært sig selv dansk :-)
Det er jo imponerende. Og absolutt en fordel her på forumet, ja. :) Når jeg klikker på linken ser jeg at jeg husker noen av diskusjonene.
Geoff
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 39
Tilmeldt: 16. maj 2017, 11:26

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Geoff »

Carsten Søndergaard skrev: 9. jun 2021, 01:43 Og når nu vi taler om avisstriber ... så udkommer snart en ekstraordinær guide til Tintin i alverdens aviser og blade. Skrevet af ingen ringere end den førende schweiziske Tintin-ekspert Geoffroy Kursner, som også deltager her på Serieland indimellem. Personligt ser jeg meget frem til den. Men okay, for Mogens er det ... nuvel, måske en anelse for nørdet? ;-)

Bogen har fremragende forside af Stanislas Barthélemy, som jo også har tegnet "Hergés oplevelser". Som Cobolt i øvrigt udgiver i ny og udvidet udgave til næste år.
Tak, Carsten, for at du nævner min bog. :)
Det var en lang vej...
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Geoff skrev: 13. jun 2021, 22:25Det var en lang vej...
Men den, der venter på noget godt, venter jo ikke forgæves. Jeg ser i hvert fald frem til at studere den :-)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2376
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af benadikt »

Hvad er dette for en udgave? Findes den på fransk?

Krabban_med_guldklorna_jubileumsutgåva.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 31. aug 2021, 17:55 Hvad er dette for en udgave? Findes den på fransk?
Det er vel spesialutgaven av Krabben med de gyldne klosakse som kommer ganske snart for å feire Kaptein Haddocks 80-årsjubileum. Kommer selvsagt på fransk, og åpenbart på svensk og dansk også.

Men jeg er litt nysgjerrig: hvordan klarte du å finne dette bildet UTEN å samtidig finne produktinformasjon om boken?
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2376
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 31. aug 2021, 20:24 ... hvordan klarte du å finne dette bildet UTEN å samtidig finne produktinformasjon om boken?
Jeg fandt den på Ginza. Jeg var for utålmodig til at finde informationen frem, de har samme information som Smakprov, bare ikke lige nem at finde. :oops: :)
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 31. aug 2021, 20:43
Mesterius skrev: 31. aug 2021, 20:24 ... hvordan klarte du å finne dette bildet UTEN å samtidig finne produktinformasjon om boken?
Jeg fandt den på Ginza. Jeg var for utålmodig til at finde informationen frem, de har samme information som Smakprov, bare ikke lige nem at finde. :oops: :)
Ahh, jeg skjønner. :) Det er jo fort gjort.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det må vist betragtes som en foreløbig forside, for det er ikke helt tilladt at offentliggøre den endnu ;-)

Men ja, den kommer også på fransk og dansk og andre sprog til november i anledning af kaptajn Haddocks 80-års fødselsdag.
https://www.casterman.com/Bande-dessine ... ale-80-ans

Med otte sider ekstramateriale og i overstørrelse 24 x 32 og på kraftigt papir.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 31. aug 2021, 21:21 Det må vist betragtes som en foreløbig forside, for det er ikke helt tilladt at offentliggøre den endnu ;-)

Men ja, den kommer også på fransk og dansk og andre sprog til november i anledning af kaptajn Haddocks 80-års fødselsdag.
https://www.casterman.com/Bande-dessine ... ale-80-ans

Med otte sider ekstramateriale og i overstørrelse 24 x 32 og på kraftigt papir.
Dette er interessant... vil papiret også bli matt? I så fall kunne jeg kanskje vært fristet til å kjøpe albumet. :) Så kunne jeg hatt også den nyeste versjonen av albumet i matt papir og oversatt av Niels Søndergaard.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 31. aug 2021, 21:50Dette er interessant... vil papiret også bli matt? I så fall kunne jeg kanskje vært fristet til å kjøpe albumet. :) Så kunne jeg hatt også den nyeste versjonen av albumet i matt papir og oversatt av Niels Søndergaard.
Jep, det er meget fint og kraftigt mat papir, Munken Pure 130 gram.

Og det er den nyeste version af historien. Hvilket jeg i øvrigt synes er en lille smule mærkeligt. For ekstramaterialet kredser først og fremmest om den allerførste version, altså den sort-hvide, som den blev trykt i Le Soir-Jeunesse, og forsiden har også et retroagtigt præg. Men sådan er det altså. I øvrigt udmærket ekstramateriale, også med nogle oplysninger og illustrationer, man ikke har hørt og set før.

Ligesom dobbeltbindet Tintin på Månen fra 2019 med Månehistorierne i anledning af Apollo 11-jubilæet er der tale om et lejlighedsalbum. Det er ikke meningen, at det skal lagerføres, der trykkes ét oplag, og det er det. Så er det sagt :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 1. sep 2021, 00:05
Mesterius skrev: 31. aug 2021, 21:50Dette er interessant... vil papiret også bli matt? I så fall kunne jeg kanskje vært fristet til å kjøpe albumet. :) Så kunne jeg hatt også den nyeste versjonen av albumet i matt papir og oversatt av Niels Søndergaard.
Jep, det er meget fint og kraftigt mat papir, Munken Pure 130 gram.
Ah, Pure 130 gram! Akkurat min favoritt. :)
Carsten Søndergaard skrev: 1. sep 2021, 00:05 Og det er den nyeste version af historien. Hvilket jeg i øvrigt synes er en lille smule mærkeligt. For ekstramaterialet kredser først og fremmest om den allerførste version, altså den sort-hvide, som den blev trykt i Le Soir-Jeunesse, og forsiden har også et retroagtigt præg. Men sådan er det altså. I øvrigt udmærket ekstramateriale, også med nogle oplysninger og illustrationer, man ikke har hørt og set før.
Enig, spesielt med tanke på (den foreløpige) forsiden. Det hadde jo egentlig vært fint å benytte denne utgaven til å øke utbredelsen av den opprinnelige fargeversjon om ikke annet. Men det vil man kanskje unngå, med tanke på at både den og sort-hvitt-versjonen inneholder en del stereotypt tegnede svarte figurer som kanskje ville gjort enkelte utgivere rundt i verden mindre interesserte i å publisere denne jubileumsboken.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 1. sep 2021, 00:18Det hadde jo egentlig vært fint å benytte denne utgaven til å øke utbredelsen av den opprinnelige fargeversjon om ikke annet. Men det vil man kanskje unngå, med tanke på at både den og sort-hvitt-versjonen inneholder en del stereotypt tegnede svarte figurer som kanskje ville gjort enkelte utgivere rundt i verden mindre interesserte i å publisere denne jubileumsboken.
Ja, det har uden tvivl noget med det at gøre, og det kan også synes rimeligt nok. Moulinsarts oprindelige godkendelse til, at Casterman kunne udgive retroudgaverne i farver for snart 20 år siden, var netop, at de skulle fremstå som faksimiler, altså minde så meget som muligt om de præcise konkrete oprindelige førsteudgaver i farver. Der er sådan set en vis pointe i at holde fast i det, og dette særalbum kan naturligvis ikke leve op til den.
Besvar