Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 796
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Spærhage »

Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2021, 00:33Som Mesterius skriver, findes de ikke, og det er ikke Cobolts afgørelse, men rettighedshavernes. Det ville dog også være lidt kuriøst, hvis de seneste/moderne udgaver blev udgivet med stofryg, for det har de aldrig været før. Men indholdspapiret kunne man nok ønske sig var, som det var i udgaverne fra 60'erne og 70'erne.
Man slap jo afsted med at lave alle albummene i ’retro-udgaver’ (inkl. de 3 sidste der aldrig kom i den udgave -heller ikke på fransk), så der er vel ret beset ingen god grund til ikke at kunne udgive opdaterede udgaver i tilsvarende retro-udstyr? Alle væsentlige ændringer i albummene er jo foretaget før Picaroerne (1975).

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2021, 00:33Som Mesterius skriver, findes de ikke, og det er ikke Cobolts afgørelse, men rettighedshavernes. Det ville dog også være lidt kuriøst, hvis de seneste/moderne udgaver blev udgivet med stofryg, for det har de aldrig været før.
Tintin-serien havde jo heller aldrig været udgivet med "halvlæderryg", før de udkom med "halvlæderryg".
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Erling Søby »

Men for at vende tilbage til det spørgsmål Mogens stillede og ingen rigtig har svaret på. Der er blevet svaret på alt muligt andet, men ikke dette: Hvilke udgaver kan anbefales?

Mit bud er, at man (mindst) bør have tre udgaver stående:

- De ni sorthvide albums i den fundamentalistiske udgave.
- De 22 farvealbums i den oprindelige (faksimilie)udgave. - De albums, der sidenhen blev mere eller mindre omtegnede, er simpelthen bedre og skarpere i førsteudgaven.
- De 22 farvealbums i den standardversion, Hergé selv endte op med.

Og jeg vil anbefale, at man supplerer op med Michael Farrs "Tintin - en rejse gennem Hergés univers". Den giver hele værket en ekstra dimension med sin solide gennemgang af baggrund, inspiration og referencer mm.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Berti Stravonsky »

Erling Søby skrev: 8. jun 2021, 15:11 Men for at vende tilbage til det spørgsmål Mogens stillede og ingen rigtig har svaret på. Der er blevet svaret på alt muligt andet, men ikke dette: Hvilke udgaver kan anbefales?

Mit bud er, at man (mindst) bør have tre udgaver stående:

- De ni sorthvide albums i den fundamentalistiske udgave.
- De 22 farvealbums i den oprindelige (faksimilie)udgave. - De albums, der sidenhen blev mere eller mindre omtegnede, er simpelthen bedre og skarpere i førsteudgaven.
- De 22 farvealbums i den standardversion, Hergé selv endte op med.

Og jeg vil anbefale, at man supplerer op med Michael Farrs "Tintin - en rejse gennem Hergés univers". Den giver hele værket en ekstra dimension med sin solide gennemgang af baggrund, inspiration og referencer mm.
Jeg er enig. Man skal ikke gå ned på Tintin.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af lolsen »

Mogens:

Hvis ikke du allerede har Tintin, så tvivler jeg på du umiddelbart er typen der løber ud og ikke kan nøjes med hverken to eller tre versioner af hvert album. Så var jeg dig, så ville jeg nøjes med denne pakke:

https://www.faraos.dk/comics/dkcomics/t ... akketilbud

Skulle du derefter få lyst til mere, så kan du altid supplere med den fundamentalistiske udgave, eller Tintin i Sovjetunionen. Dem har jeg selv, men det er mest af historisk interesse og hovedsageligt blot for lige at se hvordan Tintin tog sig ud dengang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Spærhage skrev: 8. jun 2021, 12:33
Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2021, 00:33Som Mesterius skriver, findes de ikke, og det er ikke Cobolts afgørelse, men rettighedshavernes. Det ville dog også være lidt kuriøst, hvis de seneste/moderne udgaver blev udgivet med stofryg, for det har de aldrig været før. Men indholdspapiret kunne man nok ønske sig var, som det var i udgaverne fra 60'erne og 70'erne.
Man slap jo afsted med at lave alle albummene i ’retro-udgaver’ (inkl. de 3 sidste der aldrig kom i den udgave -heller ikke på fransk), så der er vel ret beset ingen god grund til ikke at kunne udgive opdaterede udgaver i tilsvarende retro-udstyr? Alle væsentlige ændringer i albummene er jo foretaget før Picaroerne (1975).

/Spærhage
Alt kan tænkes i fremtiden, og jeg vil i øvrigt gerne korrigere mig selv, for visse af de gamle danske softcoverudgaver havde jo faktisk stofryg. Så man kunne måske forestille sig en udgave i softcover og med stofryg og på samme papir som i 60'erne og 70'erne med de senest omtegnede versioner.

Men altså ... en ting er jo, hvad samlere og fans og nørder, dem er der jo en hel del af, og tak for det, kan tænke sig. Langt de fleste mennesker er trods alt "bare" glade for Tintin og kan tænke sig at (gen)læse dem og måske have dem stående, og mange af dem er ret ligeglade med, om der er omtegnet noget eller ej. Måske med undtagelse af Den sorte ø. Så desto flere udgaver, desto mere vil de slås mod hinanden kommercielt. Men igen: Med Tintin kan alt tænkes.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

lolsen skrev: 8. jun 2021, 15:35 Mogens:

Hvis ikke du allerede har Tintin, så tvivler jeg på du umiddelbart er typen der løber ud og ikke kan nøjes med hverken to eller tre versioner af hvert album. Så var jeg dig, så ville jeg nøjes med denne pakke:

https://www.faraos.dk/comics/dkcomics/t ... akketilbud

Skulle du derefter få lyst til mere, så kan du altid supplere med den fundamentalistiske udgave, eller Tintin i Sovjetunionen. Dem har jeg selv, men det er mest af historisk interesse og hovedsageligt blot for lige at se hvordan Tintin tog sig ud dengang.
Det vil også være min anbefaling, og den jeg giver de mange, som har genopdaget Tintin og er blanke på, hvad forskellen på udgaverne er. Det er trods alt ligesom kernen i serien, og så er de bare dejlige at røre ved og holde i hænderne og læse i og have stående. Men klart at de ikke kan alt. Den sorte ø ser anderledes ud, end mange vil huske den. Der er ikke numre og titler på ryggene, det vil nogle mennesker se som et minus.

Og ja, så kan man supplere med Tintin i Sovjetunionen i den fundamentalistiske eller den farvelagte udgave. Og måske også Den sorte ø i softcoverudgaven.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev: 8. jun 2021, 15:11Og jeg vil anbefale, at man supplerer op med Michael Farrs "Tintin - en rejse gennem Hergés univers". Den giver hele værket en ekstra dimension med sin solide gennemgang af baggrund, inspiration og referencer mm.
Ja, det er også en virkelig passende anbefaling, ikke mindst til folk der står for at (gen)anskaffe sig hele serien.

Bogen er i øvrigt tæt på udsolgt i andet oplag, men det er meningen at lave et tredje oplag.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 8. jun 2021, 06:51 "Den Sorte Ø" bør man eje i fire versioner: Sonnergaard, Fundamentalistisk, Retro, og Moderne.
Ja, det er faktisk argumenter for det hvis man virkelig er hardcore Tintin-fan!

Antar at du har dem alle?
Senest rettet af Mesterius 8. jun 2021, 19:40, rettet i alt 1 gang.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2021, 11:56 i 2005 udkom der en gigantisk bog (38 x 30 cm) på fransk med ALLE tre udgaver i samme bind. Den skal læses "på højkant". På venstresiderne gengives de to sider fra den originale version i Le Petit Vingtième, som svarer til én side i albumudgaverne - som gengives ved siden af hinanden på højresiderne og altså i fuld størrelse. Dermed kan man på samme opslag se forskelle og ligheder i alle tre udgaver.

Faktisk var historien ikke kun i sort-hvid i Petit Vingtième. Visse opslag var trykt i to farver, nogle endda i tre: sort, rød og grøn.
Betyr dette at (for eksempel) de to sidene fra 1938-versjonen som er reprodusert i fulle farger på dobbeltsiden som vises på baksidecoveret, faktisk gikk slik i Le Petit Vingtieme?

Billede
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 8. jun 2021, 19:37Betyr dette at (for eksempel) de to sidene fra 1938-versjonen som er reprodusert i fulle farger på dobbeltsiden som vises på baksidecoveret, faktisk gikk slik i Le Petit Vingtieme?
Ja. Hvis du googler på "Le Petit Vingtieme" "L'ile Noire" 1938 får du lignende sider.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 8. jun 2021, 19:28
GoogaMooga skrev: 8. jun 2021, 06:51 "Den Sorte Ø" bør man eje i fire versioner: Sonnergaard, Fundamentalistisk, Retro, og Moderne.
Ja, det er faktisk argumenter for det hvis man virkelig er hardcore Tintin-fan!

Antar at du har dem alle?
Ikke endnu. Jeg har det med at udsætte nogle Tintin køb, fordi der er så meget andet, men det er meningen, at jeg skal have alle fire, og jeg er endda ikke engang den store fan. Lige nu har jeg Sonnergaard og Fundamentalistisk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 8. jun 2021, 19:50
Mesterius skrev: 8. jun 2021, 19:37Betyr dette at (for eksempel) de to sidene fra 1938-versjonen som er reprodusert i fulle farger på dobbeltsiden som vises på baksidecoveret, faktisk gikk slik i Le Petit Vingtieme?
Ja. Hvis du googler på "Le Petit Vingtieme" "L'ile Noire" 1938 får du lignende sider.
Veldig interessant, takk! Her er f. eks. en del interessante bilder fra alle tre versjonene.

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 8. jun 2021, 21:35
Frank Madsen skrev: 8. jun 2021, 19:50
Mesterius skrev: 8. jun 2021, 19:37Betyr dette at (for eksempel) de to sidene fra 1938-versjonen som er reprodusert i fulle farger på dobbeltsiden som vises på baksidecoveret, faktisk gikk slik i Le Petit Vingtieme?
Ja. Hvis du googler på "Le Petit Vingtieme" "L'ile Noire" 1938 får du lignende sider.
Veldig interessant, takk!
De er dog ikke trykt i CMYK-farver, de viste sider er trykt med sort + rød + grøn. Så vidt jeg ved gælder det cirka halvdelen af siderne i historien, mens andre er trykt i to farver og nogle kun i sort.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin - hjælp til udgaver og versioner

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 8. jun 2021, 21:25
Mesterius skrev: 8. jun 2021, 19:28
GoogaMooga skrev: 8. jun 2021, 06:51 "Den Sorte Ø" bør man eje i fire versioner: Sonnergaard, Fundamentalistisk, Retro, og Moderne.
Ja, det er faktisk argumenter for det hvis man virkelig er hardcore Tintin-fan!

Antar at du har dem alle?
Ikke endnu. Jeg har det med at udsætte nogle Tintin køb, fordi der er så meget andet, men det er meningen, at jeg skal have alle fire, og jeg er endda ikke engang den store fan. Lige nu har jeg Sonnergaard og Fundamentalistisk.
Det er jo en god begynnelse. På mange måter de to danske utgaver som står mest i kontrast til hverandre.

Forøvrig: er du virkelig hardcore skal du selvsagt også ha Sonnergaards oversettelse av 1943-versjonen. ;) Utgitt i softcover i Carlsen Classics-serien, og inklusive et usignert forord om de forskjellige versjoner av albumet.
Besvar