Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 19. jun 2021, 23:26Og forhåpentligvis kan jeg snart kontakte bokhandelen angående et nytt eksemplar (eller alternativt, antar jeg, vente på 5. opplag).
Ellers skal jeg nok sørge for, at du får et fejlfrit eksemplar, om ikke andet i form af et fra 5. oplag. Ærlig talt var det ikke sikkert, at andre havde opdaget fejlen, så det tjener dig til ære at gøre opmærksom på den :-)

I øvrigt kom jeg til at tænke på, at Casterman for nylig har skiftet trykkeri hvad angår retroudgaverne. I de seneste år har de været trykt i Slovenien, men fra i år trykkes de i Estland. Uden at jeg ved noget bestemt om det, kunne det måske antyde, at de generelt ikke var helt tilfredse med trykkeriet i Slovenien (som altså har trykt albummet her i 4. oplag). Men det kan også have noget at gøre med, at det specielle papir er lettere tilgængeligt andre steder, så jeg skal ikke klandre trykkeriet generelt. Jeg tror, de har trykt de seneste omkring 40 oplag af diverse retroudgaver og fundamentalistiske retroudgaver foruden i hvert fald to oplag af Haddock-bogen, og jeg har ikke haft anledning til at klage over kvaliteten i almindelighed. Bortset fra de allerførste oplag af de første retroudgaver i 2005 har de ellers i mange år været trykt i Kina. Men trykpriserne har udlignet sig mellem Asien og Europa, heldigvis, for man sparer halvanden måned i produktionstid eller to måneder, hvis der er storm i Det Kinesiske Hav. Hvad der jævnligt er :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 20. jun 2021, 00:23
Mesterius skrev: 19. jun 2021, 23:26Og forhåpentligvis kan jeg snart kontakte bokhandelen angående et nytt eksemplar (eller alternativt, antar jeg, vente på 5. opplag).
Ellers skal jeg nok sørge for, at du får et fejlfrit eksemplar, om ikke andet i form af et fra 5. oplag. Ærlig talt var det ikke sikkert, at andre havde opdaget fejlen, så det tjener dig til ære at gøre opmærksom på den :-)
Nå, det er da veldig hyggelig av deg. :) Det tok jo litt tid å forberede og skrive posten, men jeg syntes feilen var såpass uvanlig at jeg fikk lyst til å dokumentere den.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Mesterius »

Hvordan går det med den praktiske logistikk hos Cobolt, Carsten? Har du hatt mulighet til å inspisere et annet eksemplar av "Enhjørningen's hemmelighed", opplag 4?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 10. jul 2021, 19:02 Hvordan går det med den praktiske logistikk hos Cobolt, Carsten? Har du hatt mulighet til å inspisere et annet eksemplar av "Enhjørningen's hemmelighed", opplag 4?
Ja, jeg har fået ti eksemplarer fra Cobolts lager, plukket forskellige steder på pallen, og har tjekket dem nøje. Ét eksemplar havde præcis samme genskin som i dit eksemplar. De ni andre havde ikke det mindste at se. Så konklusionen må være, at fejlen kun forekommer i et meget begrænset antal eksemplarer.

Sandsynligvis har valsen ikke været helt renset, da det nye ark kom i maskinen, men "efterladenskaberne" er så forsvundet hurtigt. Det er i hvert fald teorien. Casterman er stadig ved at undersøge, hvordan det kunne forekomme, men det tager nok lidt tid, fordi også de er ved at flytte til en ny adresse, og det er ferietid osv. Men de har lovet en melding, når det er muligt.

Som sagt sender jeg gerne en fejlfrit eksemplar til dig som tak for at gøre opmærksom på problemet. Vi må lige finde ud af, hvordan det bedst gøres, uden at du bliver ruineret i moms og afgifter!
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 10. jul 2021, 23:24
Mesterius skrev: 10. jul 2021, 19:02 Hvordan går det med den praktiske logistikk hos Cobolt, Carsten? Har du hatt mulighet til å inspisere et annet eksemplar av "Enhjørningen's hemmelighed", opplag 4?
Ja, jeg har fået ti eksemplarer fra Cobolts lager, plukket forskellige steder på pallen, og har tjekket dem nøje. Ét eksemplar havde præcis samme genskin som i dit eksemplar. De ni andre havde ikke det mindste at se. Så konklusionen må være, at fejlen kun forekommer i et meget begrænset antal eksemplarer.
Aha! Sådan sett gode nyheter, men interessant likevel at det finnes flere eksemplarer med feilen.
Carsten Søndergaard skrev: 10. jul 2021, 23:24Sandsynligvis har valsen ikke været helt renset, da det nye ark kom i maskinen, men "efterladenskaberne" er så forsvundet hurtigt. Det er i hvert fald teorien. Casterman er stadig ved at undersøge, hvordan det kunne forekomme, men det tager nok lidt tid, fordi også de er ved at flytte til en ny adresse, og det er ferietid osv. Men de har lovet en melding, når det er muligt.

Som sagt sender jeg gerne en fejlfrit eksemplar til dig som tak for at gøre opmærksom på problemet. Vi må lige finde ud af, hvordan det bedst gøres, uden at du bliver ruineret i moms og afgifter!
Det hadde jeg satt stor pris på! :) Og ja, det siste der er et godt spørsmål. Jeg bestiller nesten aldri ting fra danske webshops e.l., men inntrykket mitt er at moms- og portoprisene fra Danmark til Norge kan være temmelig høye.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Berti Stravonsky »

Moms og den slags. Øv.

Må man ikke sende en gave, fx i form af en bog, uden at der pålægges noget noget?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 11. jul 2021, 15:34 Moms og den slags. Øv.

Må man ikke sende en gave, fx i form af en bog, uden at der pålægges noget noget?
Hm, det var kanskje en tanke. "Du kan motta en gavesending fra utlandet avgiftsfritt når verdien er 1 000 kroner eller lavere", står det her.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 11. jul 2021, 21:15Hm, det var kanskje en tanke. "Du kan motta en gavesending fra utlandet avgiftsfritt når verdien er 1 000 kroner eller lavere", står det her.
Glimrende. Jeg forhører mig hos hende der står for Cobolts kundeservice og al forsendelse til udlandet, hun ved garanteret alt om, hvordan man gør. Men lige nu er der sommerferie, så jeg vender tilbage, så kan vi aftale det endeligt.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 11. jul 2021, 22:06
Mesterius skrev: 11. jul 2021, 21:15Hm, det var kanskje en tanke. "Du kan motta en gavesending fra utlandet avgiftsfritt når verdien er 1 000 kroner eller lavere", står det her.
Glimrende. Jeg forhører mig hos hende der står for Cobolts kundeservice og al forsendelse til udlandet, hun ved garanteret alt om, hvordan man gør. Men lige nu er der sommerferie, så jeg vender tilbage, så kan vi aftale det endeligt.
Det høres flott ut. :) Da kan jeg sikkert sende deg adressen min i en PM når vi avtaler senere.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 11. jul 2021, 22:06
Mesterius skrev: 11. jul 2021, 21:15Hm, det var kanskje en tanke. "Du kan motta en gavesending fra utlandet avgiftsfritt når verdien er 1 000 kroner eller lavere", står det her.
Glimrende. Jeg forhører mig hos hende der står for Cobolts kundeservice og al forsendelse til udlandet, hun ved garanteret alt om, hvordan man gør. Men lige nu er der sommerferie, så jeg vender tilbage, så kan vi aftale det endeligt.
Nå er vi jo ute på høsten, Carsten, så jeg tenkte jeg skulle forhøre meg igjen angående det feilfrie eksempler av Enhjørningen's hemmelighed. Skal jeg sende deg en PM med adressen min?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 5. sep 2021, 20:17Nå er vi jo ute på høsten, Carsten, så jeg tenkte jeg skulle forhøre meg igjen angående det feilfrie eksempler av Enhjørningen's hemmelighed. Skal jeg sende deg en PM med adressen min?
Rigtigt, ja, godt du minder mig om det!

Send en PM her eller på min mail
csforlag@centrum.dk
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 5. sep 2021, 23:27
Mesterius skrev: 5. sep 2021, 20:17Nå er vi jo ute på høsten, Carsten, så jeg tenkte jeg skulle forhøre meg igjen angående det feilfrie eksempler av Enhjørningen's hemmelighed. Skal jeg sende deg en PM med adressen min?
Rigtigt, ja, godt du minder mig om det!

Send en PM her eller på min mail
csforlag@centrum.dk
Fant forresten Casterman ut hva det var som hadde forårsaket trykkfeilen? Det kunne stadig vært interessant å høre om. :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 6. sep 2021, 11:13Fant forresten Casterman ut hva det var som hadde forårsaket trykkfeilen? Det kunne stadig vært interessant å høre om. :)
De lovede at vende tilbage, men jeg har ikke hørt noget. I mellemtiden har de skullet flytte, og hele august har været ferietid. Jeg skal prøve at rykke dem for et svar.
Besvar