Tintin retro fra Carlsen Comics?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin retro fra Carlsen Comics?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 11. sep 2021, 00:49
Mesterius skrev: 10. sep 2021, 20:03Bare hyggelig! :) Det at noen av feilene er rettet i enkelte utgaver overrasker meg forresten litt... jeg ville ellers ha trodd at hvis en feil ble oppdaget i én utgave av et album, så saumfarte man også tekstfilene for alle de øvrige utgaver (siden Tintin finnes i så mange forskjellige).
Ha, ja, det skulle man tro. Men verden er ikke altid, som man skulle tro. I dette tilfælde hænger det muligvis sammen med, at da miniudgaverne (som senere dannede grundlag for de nye standardudgaver) blev lavet, havde vi ikke rigtig forestillet os, at retroudgaverne skulle genoptrykkes. Senere hen viste det sig så, at retroudgaverne var langt de mest populære og efterspurgte, så der er lavet mange genoptryk af dem. Men disse fejl var der så ikke gjort notater om, så man huskede at få rettet dem. Pinligt og irriterende er det under alle omstændigheder.
Aha, det kan jo forklare saken.

Så dette betyr altså at retroutgavene i farger per i dag selger bedre enn standardutgavene med de nyeste versjoner av albumene? Det er jo fantastisk å høre, spesielt siden de ofte er mye mer interessante enn de reviderte versjonene. :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin retro fra Carlsen Comics?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 11. sep 2021, 01:25Så dette betyr altså at retroutgavene i farger per i dag selger bedre enn standardutgavene med de nyeste versjoner av albumene? Det er jo fantastisk å høre, spesielt siden de ofte er mye mer interessante enn de reviderte versjonene. :)
Enig, de er langt de mest interessante. Men der er også folk som foretrækker softcoverudgaverne, så begge dele sælger løbende. Rundt regnes sælges der 700 af de moderne standardudgaver, hver gang der sælges 1000 af retroudgaverne i farver.

En del af forklaringen er måske også, at hvis man vil give en substantiel og ultimativ Tintin-gave, er der ikke så stor prisforskel på et komplet sæt af de to versioner, men kvalitetsforskellen og det fysiske omfang (stablen af 22 retroudgaver er praktisk taget dobbelt så høj som stablen af 24 standardudgaver) er meget iøjnefaldende. Der bliver købt mange komplette sæt, både til eget brug og til gavebrug.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin retro fra Carlsen Comics?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 12. sep 2021, 00:45
Mesterius skrev: 11. sep 2021, 01:25Så dette betyr altså at retroutgavene i farger per i dag selger bedre enn standardutgavene med de nyeste versjoner av albumene? Det er jo fantastisk å høre, spesielt siden de ofte er mye mer interessante enn de reviderte versjonene. :)
Enig, de er langt de mest interessante. Men der er også folk som foretrækker softcoverudgaverne, så begge dele sælger løbende. Rundt regnes sælges der 700 af de moderne standardudgaver, hver gang der sælges 1000 af retroudgaverne i farver.
Er man dedikert fan skal man jo selvsagt ha begge utgavene, nettopp på grunn av forskjellene mellom dem. Det gjelder jo ikke bare replikker eller figurtegninger heller. Noe jeg nylig la merke til da jeg sammenlignet retroutgaven av "De 7 krystalkugler" med den norske standardutgaven min, er at kulelynet på forsiden faktisk ble tegnet på nytt i senere tid! Og hvorfor i all verden ble det det??

Retroutgaven (her i en skann av 1. opplag fra minetegneserier.no, men kulelynet er identisk med det nyeste opplaget som jeg har fysisk):

Billede

Standardutgaven (her i et norsk opplag fra 1994):

Billede

Hele lynet er både tegnet og fargelagt annerledes på de to versjonene av forsiden. Forskjellene i strekene hadde nok vært lettere å se med høyere oppløsning, men selv her bør det fremgå tydelig nok. Legg spesielt merke til selve ildkulen.

Her må jeg forresten nevne noe overraskende jeg nettopp oppdaget: Cobolt bruker pussig nok tegningen fra standardutgaven på de digitale forsidene sine til både retroutgaven og standardutgaven! (Det samme gjør netthandlere som norske Adlibris, som sikkert har fått forsidemotivene digitalt fra Cobolt.) Dette er jo temmelig misvisende med tanke på hvordan kulelynet ser ut på den fysiske retroutgaven. Og en såpass spesiell forskjell kan vel være interessant å reklamere for visuelt også. :)

I samme slengen kan jeg nevne at også ComicWiki bruker feil versjon av forsiden til retroutgaven. Jeg tipper at man også der har fått tak i et digitalt cover via en nettside.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin retro fra Carlsen Comics?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er da vildt, og en interessant iagttagelse! Jeg har aldrig været opmærksom på det selv, i hvert fald ikke i de sidste mange år.

Dele af mysteriet kan jeg forklare, men ikke alt: I 2006, da retroudgavens forside blev udarbejdet på dansk, havde vi ikke adgang til de faktiske illustrationsfiler. På det tidspunkt havde Moulinsart instrueret Casterman i ikke at udlevere dem til nogen som helst. Begrundelsen var, at man risikerede piratudgaver rundt omkring i verden. Det var heller ikke fuldstændig strengt nødvendigt, eftersom man godt så nogenlunde kan arbejde med skærmbillederne (som vises uden at være lænket til selve illustrationsfilerne), dengang i Quark, senere i InDesign.

Så jeg havde ikke illustrationsfilerne til forsiden dengang. Men jeg kan se, ved at åbne det gamle Quark-dokument, dateret 4. juli 2006, at det faktisk viser den rigtige forside - altså den, der ses på de trykte eksemplarer af retroudgaven af De 7 krystalkugler.

Filerne ligger i en mappe, jeg har kaldt "7 boules RIGTIGT OMSLAG". Der findes nemlig også en mappe, som indeholder en Quark-fil, som er dateret 17. april 2006, altså næsten tre måneder tidligere. Og den er ikke retroudgavens omslag, men standardudgaven. Så måske har jeg, eller Casterman, i den forbindelse været opmærksom på, at der var en forskel. Det har jeg ingen erindringer om, men noget kunne jo tyde på det.

Uanset hvad er omslaget lavet med den rigtige illustration på skærmen, og den kom til at se rigtig ud på albummet i den sidste ende. Jeg har kun sendt Quark-filen med de danske elementer (titel, logo osv.) til Casterman, som så har opdateret den med de egentlige illustrationsfiler og lavet den endelige trykfil. Og i det forløb har illustrationen været korrekt hele vejen igennem. Men jeg har ikke kunnet lave den digitale netversion ud fra Quark-dokumentet kun med skærmbilledet og uden lænken til selve illustrationsfilen.

Det som jeg IKKE helt kan forklare er så, hvorfor den digitale forside på retroudgaven til netbrug kom til at vise illustrationen på standardudgaven. Den digitale netforside af retroudgaven er lavet 19. juli 2006. På det tidspunkt havde jeg altså ikke originalfilen til illustrationen på retroudgavens forside, men jeg havde den faktisk til standardudgaven (måske fordi Casterman imod Moulinsarts ønske i første omgang havde sendt den til mig ved en fejl til retroudgaven, eller fordi jeg (måske også ved en fejl) havde fået den til brug for mini-udgaverne, som på det tidspunkt var under forberedelse). Så måske har jeg bare brugt filen med standardudgavens forside til ved lidt fiksfakseri at fremstille en digital retroforside uden at tænke over, at jeg MÅSKE (for jeg kan altså ikke huske det) på det tidspunkt var klar over, at der var en forskel.

Når den "forkerte" forside vises overalt, er det, fordi den ligger i "Bogportalen", forlagenes og boghandlernes fælles informationsbank, hvortil fx netboghandlere kan lave direkte links til illustrationer (og tekster og tekniske oplysninger). Og alle andre, ComicWiki osv., har naturligvis kopieret forsiden fra en netboghandel, måske i dette tilfælde typisk fra Cobolts egen webshop. Hvis den opdateres i Bogportalen, vises den nye udgave automatisk hos netboghandlerne, men ikke hos dem, der fysisk har kopieret fra en af dem tidligere.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin retro fra Carlsen Comics?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Som altid tusind tak for at gøre opmærksom på det!

Jeg skal på et tidspunkt have opdateret alle Tintin-forsiderne (+/i 60), så COBOLT-logoen faktisk vises i netboghandlerne, og så kan forsiden blive opdateret i den forbindelse.

Da retroudgaverne skulle udkomme i 2005, nedlagde Moulinsart forbud mod, at der stod forlagsnavne på dem på, når de blev vist på internettet. Eneste tilladte tekster var "Hergé", "Tintins oplevelser" og titlen på de enkelte album. Derfor er alle danske Tintin-forsider uden forlagsnavn. For Cobolt var det faktisk bekvemt, da forlaget overtog Carlsens udgaver i 2008 - at der ikke stod "Carlsen Comics" på dem.

Men i dag er det meningsløst, og heldigvis håndhæves det ikke længere.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin retro fra Carlsen Comics?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvornår Hergé faktisk ændrede forsiden, har jeg ikke lige kunnet finde ud af.

Ifølge denne hjemmeside er det i hvert fald sket i 1964:
http://www.tintinpassion.net/LIVRES/Liv ... OULES.html

Men det er formentlig sket tidligere, for på ComicWiki kan man se forsiden på den første danske udgave fra 1960, som også har den opdaterede forside:
https://comicwiki.dk/wiki/Fil:De_syv_kr ... er_1_1.jpg
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (72.77 KiB) Vist 1066 gange
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Tintin retro fra Carlsen Comics?

Indlæg af Jakobsen »

Det blev tegnet om til 1955 udgaven. Formentlig fordi det så bedre ud at det gik mere bagved titlen på fransk end at det lige konfliktede lidt med teksten i de gamle vers. I 1955 genudkom mange af bøgerne og her kom også den nye rentegnede version af Faraos Cigarer for første gang. :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin retro fra Carlsen Comics?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jakobsen skrev: 14. sep 2021, 16:11Det blev tegnet om til 1955 udgaven.
Tak, ja, nu fandt jeg dem også.
https://www.bedetheque.com/BD-Tintin-Hi ... 28709.html

Man kan se, at forsiden ændres fra oplagene 1948-1950 og til oplaget i 1955.
Jakobsen skrev: 14. sep 2021, 16:11Formentlig fordi det så bedre ud at det gik mere bagved titlen på fransk end at det lige konfliktede lidt med teksten i de gamle vers.
Måske. Eller også havde Hergé tegnet titlen på selve forsidetegningen, og da albummet så skulle udgives på andre sprog (Casterman udgav det fx selv på tysk i 1956 også med den nye forside), var det et problem, og han blev måske så inspireret til at opdatere kuglelynet lidt. Det forekom nogle gange.

Hvis man ser godt efter på retroudgaven i farver af Det knuste øre, kan man se, at der er elementer i baggrunden bag titlen, som ikke er fyldt helt ud. Forsidemotivet findes simpelthen kun med enten fransk eller flamsk titel, som så er fjernet. Men da man ikke må tegne på mesterens værker, er bagsidemotivet ikke repareret, så der er hul efter enten den franske eller flamske titel. Det er den flamske titel, der er brugt som grundlag for den danske udgave, fordi den danske titel bedre kunne dække hullerne i den flamske end den franske.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (88.01 KiB) Vist 1002 gange
image.jpeg
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintin retro fra Carlsen Comics?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 13. sep 2021, 01:18 Som altid tusind tak for at gøre opmærksom på det!
Som alltid bare hyggelig! :D (Fant først tid til å svare nå.) Og takk for den utdypende forklaringen om hva som muligens kan ha skjedd den gangen helt tilbake i 2006 når det digitale coveret ble snekret sammen. Det med "7 boules RIGTIGT OMSLAG" kan jo hinte til at du var klar over forskjellen.

Uansett en fascinerende forskjell mellom de to covere. Jeg ante ingenting om det før, men så det faktisk ganske fort da jeg satt og sammenlignet retro- og standardutgavene fysisk. (At jeg så feilen på den offisielle digitale forside var forøvrig helt tilfeldig, da jeg egentlig hadde tenkt å bruke forsidene på cobolt.dk til å illustrere ulikheten.)

Jeg hadde tenkt å nevne Bedetheque i går, men kom ikke helt til det. Så takk til Jakobsen for å presisere når den første utgave med det "nye" cover ble trykket. :)
Carsten Søndergaard skrev: 15. sep 2021, 00:09
Jakobsen skrev: 14. sep 2021, 16:11Formentlig fordi det så bedre ud at det gik mere bagved titlen på fransk end at det lige konfliktede lidt med teksten i de gamle vers.
Måske. Eller også havde Hergé tegnet titlen på selve forsidetegningen, og da albummet så skulle udgives på andre sprog (Casterman udgav det fx selv på tysk i 1956 også med den nye forside), var det et problem, og han blev måske så inspireret til at opdatere kuglelynet lidt. Det forekom nogle gange.

Hvis man ser godt efter på retroudgaven i farver af Det knuste øre, kan man se, at der er elementer i baggrunden bag titlen, som ikke er fyldt helt ud. Forsidemotivet findes simpelthen kun med enten fransk eller flamsk titel, som så er fjernet. Men da man ikke må tegne på mesterens værker, er bagsidemotivet ikke repareret, så der er hul efter enten den franske eller flamske titel. Det er den flamske titel, der er brugt som grundlag for den danske udgave, fordi den danske titel bedre kunne dække hullerne i den flamske end den franske.
Det kunne vært interessant om du har mulighet til å sjekke om det originale 1948-cover til De 7 krystalkugler bare eksisterer med den franske teksten på toppen. Denne teorien gir jo egentlig god mening. :) Men hvis det er forklaringen, er jeg ennå overrasket over at Hergé tegnet og fargela hele kulelynet på nytt istedenfor å bare føye til noen streker øverst der hvor teksten dekker over.

Ordleggingen "at opdatere kuglelynet lidt" er forresten litt morsom, for hvordan "oppdaterer" man egentlig en visuell skildring av et kulelyn? :D De forandrer seg vel ikke med tiden på samme måte som f. eks. klær og bilmodeller i Storbritannia.

1955-versjonen av kulelynet kan for så vidt sies å være mer stilrent tegnet. For eksempel trekkes blikket mer direkte mot spiralformen i ildkulen, som er blitt mer stilisert enn i den originale tegning. Så kanskje dette var noe av Hergés mål med å tegne om igjen. Men likevel må jeg si at jeg foretrekker den originale 1948-versjon av lynet. Det spraker og gnitrer liksom mer enn 1955-versjonen, og jeg liker at de malte fargene ikke harmoniserer like mye med tusjstrekene, og faktisk dominerer litt mer enn strekene her og der også. (På den annen side er jo 1955-versjonen også en utrolig flott forside, og det er selvsagt den utgaven jeg har vokst opp med. Så noe lett valg er det ikke. ;))
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintin retro fra Carlsen Comics?

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 12. sep 2021, 19:29...I samme slengen kan jeg nevne at også ComicWiki bruker feil versjon av forsiden til retroutgaven. Jeg tipper at man også der har fått tak i et digitalt cover via en nettside.
Den rigtige forside er nu lagt på Comicwiki. Den anden ligger nu som "Udkast til retroudgave".
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Besvar