Mandryka RIP

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Mandryka RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Nikita Mandryka er død, 80 år gammel, i sit atelier i Genève. Han bliver betragtet som faderen til den sammenslutning af tegnere, der havde hjemme i humor/satirebladet "L'Écho des Savanes", en bevægelse, som blev døbt "la nouvelle bande dessinée", og som også talte Marcel Gotlib og Claire Bretécher, samt andre. Første nummer af "L'Écho" udkom i maj 1972, og revolutionerede tegneseriebranchen i Frankrig, med en fandenivoldsk humor, man ikke havde set så meget af før. Men Mandryka er nok bedst kendt for serien "Le Concombre Masqué" (Den Maskerede Agurk), som allerede debuterede i "Vaillant" helt tilbage i 1965. Det var først og fremmest denne crimefighter parodi, der skaffede ham Grand Prix ved Angoulême i 1994. En dejlig serie, som nok godt kunne klare sig på vores hjemlige marked, hvis ellers noget forlag måtte have lyst til at forsøge. Vi fik jo både Gotlib og Bretécher, men altså ikke Nikita Mandryka. RIP

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mandryka RIP

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 16. jun 2021, 21:00 En dejlig serie, som nok godt kunne klare sig på vores hjemlige marked, hvis ellers noget forlag måtte have lyst til at forsøge.
Jeg antager, at din vurdering baserer sig udelukkende på hans tegninger, og at du ikke faktisk har læst den. Eftersom hans serier er meget, meget, meget franske i et sådant omfang, at de aldrig har været oversat til andre sprog. Og næppe heller bliver oversat til dansk. Men ja, i Frankrig betød han bestemt noget.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Mandryka RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 17. jun 2021, 01:00
GoogaMooga skrev: 16. jun 2021, 21:00 En dejlig serie, som nok godt kunne klare sig på vores hjemlige marked, hvis ellers noget forlag måtte have lyst til at forsøge.
Jeg antager, at din vurdering baserer sig udelukkende på hans tegninger, og at du ikke faktisk har læst den. Eftersom hans serier er meget, meget, meget franske i et sådant omfang, at de aldrig har været oversat til andre sprog. Og næppe heller bliver oversat til dansk. Men ja, i Frankrig betød han bestemt noget.
Ja, den er nok svært oversættelig, lidt lissom "Sjukkerne". Jeg kunne nok godt stave mig igennem det franske, men meget ville være tabt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar