John Dakin's genoptryk af "Garth"

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

John Dakin's genoptryk af "Garth"

Indlæg af GoogaMooga »

Tjek lige, hvad jeg har set på amazon i dag, "Garth" af Frank Bellamy! Som I nok ved, har vi ikke fået så meget af "Garth", så her er en mulighed. Gad vide, hvor mange numre John Dakin fik udgivet?

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: John Dakin's genoptryk af "Garth"

Indlæg af GoogaMooga »

fra http://www.sf-encyclopedia.com/entry/garth
Single-story collections were published by John Dakin/The Newspaper Strip Society: Bride of Jenghiz Khan (graph 1979), The Spanish Lady (graph 1980), Sapphire (graph 1980), Night of the Knives (graph 1980), The Doomsmen (graph 1981) and Mr Rubio Calls (graph 1981).
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: John Dakin's genoptryk af "Garth"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 22. jun 2021, 22:43Som I nok ved, har vi ikke fået så meget af "Garth", så her er en mulighed.
Har "vi" ikke fået det allermeste i Agent X9?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: John Dakin's genoptryk af "Garth"

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 23. jun 2021, 01:17
GoogaMooga skrev: 22. jun 2021, 22:43Som I nok ved, har vi ikke fået så meget af "Garth", så her er en mulighed.
Har "vi" ikke fået det allermeste i Agent X9?
Af Bellamy måske. Men det er ombrudte striber, så det tæller jeg ikke rigtig med.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: John Dakin's genoptryk af "Garth"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 23. jun 2021, 02:17Af Bellamy måske. Men det er ombrudte striber, så det tæller jeg ikke rigtig med.
Det er ellers i mange tilfælde mere bekvemt at læse avisspændingsserier, når de er ombrudt, fordi gentagelser og opsummering i tekst og tegninger kan udelades. Uombrudte avisspændingsserier bør læses fra dag til dag i aviser ;-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: John Dakin's genoptryk af "Garth"

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 23. jun 2021, 20:02
GoogaMooga skrev: 23. jun 2021, 02:17Af Bellamy måske. Men det er ombrudte striber, så det tæller jeg ikke rigtig med.
Det er ellers i mange tilfælde mere bekvemt at læse avisspændingsserier, når de er ombrudt, fordi gentagelser og opsummering i tekst og tegninger kan udelades. Uombrudte avisspændingsserier bør læses fra dag til dag i aviser ;-)
Uff, Carsten, dette høres mest ut som noe du sier for å provosere. ;) Spenningsseriene som gikk ombrutt i skandinaviske serieblader ble jo i de aller fleste tilfeller lemlestet. Noen eliminerte gjentakelser og oppsummeringer kan ikke gjøre opp for alt som gikk tapt.

Og hvis serieskaperen er god, er det jo faktisk også en del av lesegleden å se på hvordan hun/han integrerer oppsummeringene og gjentakelsene i fortellingen.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: John Dakin's genoptryk af "Garth"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 23. jun 2021, 21:38Uff, Carsten, dette høres mest ut som noe du sier for å provosere. ;)
Ha ha, ja, lidt :)
Mesterius skrev: 23. jun 2021, 21:38Spenningsseriene som gikk ombrutt i skandinaviske serieblader ble jo i de aller fleste tilfeller lemlestet. Noen eliminerte gjentakelser og oppsummeringer kan ikke gjøre opp for alt som gikk tapt.
I en del tilfælde, ja, men der var enorme forskelle i kvaliteten på ombrydningerne. Det afhang af de svenske redaktørers kvalitetssans og om de deltog i ombrydningen sammen med grafikerne.
Mesterius skrev: 23. jun 2021, 21:38Og hvis serieskaperen er god, er det jo faktisk også en del av lesegleden å se på hvordan hun/han integrerer oppsummeringene og gjentakelsene i fortellingen.
Jo, men kun for den meget særligt interesserede tegneserieentusiast. Alle andre er mest optaget af at læse en sammenhængende og spændende historie. Tænk på at stort set alle verdens spændingstegneserier blev ombrudt til bladformat i Sverige og i hele Skandinavien fik et millionstort publikum uden for dagbladene, som de var skabt til. Det fungerede med andre ord. Det er ikke forekommet nogen som helst andre steder i verden for den type serier. GoogaMooga havde næppe interesseret sig for fx Garth, hvis ikke serien havde været trykt i årevis i Agent X9.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: John Dakin's genoptryk af "Garth"

Indlæg af lolsen »

Carsten: Opsummeringen er netop en anke jeg ofte har, personligt finder jeg ofte at det ødelægger læseoplevelsen og tærer på lysten dertil.

Eks. har jeg de gamle Star Wars striber, både i original formatet, samt i det ombrudte slaskeblads-format. Her er sidst nævnte uden tvivl at foretrække (selvfølgeligt så fremt at man læser af lyst og ikke af historiske årsager, bevares).
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: John Dakin's genoptryk af "Garth"

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 24. jun 2021, 00:09
Mesterius skrev: 23. jun 2021, 21:38Uff, Carsten, dette høres mest ut som noe du sier for å provosere. ;)
Ha ha, ja, lidt :)
Tenkte meg det. ;)
Carsten Søndergaard skrev: 24. jun 2021, 00:09
Mesterius skrev: 23. jun 2021, 21:38Spenningsseriene som gikk ombrutt i skandinaviske serieblader ble jo i de aller fleste tilfeller lemlestet. Noen eliminerte gjentakelser og oppsummeringer kan ikke gjøre opp for alt som gikk tapt.
I en del tilfælde, ja, men der var enorme forskelle i kvaliteten på ombrydningerne. Det afhang af de svenske redaktørers kvalitetssans og om de deltog i ombrydningen sammen med grafikerne
Store forskjeller var det nok, ja. Men jeg har aldri sett en ombrutt versjon som er like grafisk tilfredsstillende som de originale striper. (Altså hvis det er en serie jeg er interessert i å lese til å begynne med; alt som har gått i disse bladene har jeg garantert ikke lest.)
Carsten Søndergaard skrev: 24. jun 2021, 00:09
Mesterius skrev: 23. jun 2021, 21:38Og hvis serieskaperen er god, er det jo faktisk også en del av lesegleden å se på hvordan hun/han integrerer oppsummeringene og gjentakelsene i fortellingen.
Jo, men kun for den meget særligt interesserede tegneserieentusiast. Alle andre er mest optaget af at læse en sammenhængende og spændende historie. Tænk på at stort set alle verdens spændingstegneserier blev ombrudt til bladformat i Sverige og i hele Skandinavien fik et millionstort publikum uden for dagbladene, som de var skabt til. Det fungerede med andre ord. Det er ikke forekommet nogen som helst andre steder i verden for den type serier. GoogaMooga havde næppe interesseret sig for fx Garth, hvis ikke serien havde været trykt i årevis i Agent X9.
Hm... så du mener disse seriene kanskje kunne fått et større publikum i USA i dag hvis de ble brukket om og utgitt i vanlig bokformat, istedenfor i arkivsamlinger som The Library of American Comics? Jeg vet ikke. Bokserier som IDWs "Terry and the Pirates" - og mange andre lignende utgaver av klassiske avisstriper - har ofte solgt meget, meget godt de siste 15 årene. Jeg har inntrykk av at de fleste som blir introdusert til disse seriene i våre dager har det fint med å lese de originale, ufiltrerte stripene der plottdetaljer iblant gjentas.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: John Dakin's genoptryk af "Garth"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 24. jun 2021, 00:30Hm... så du mener disse seriene kanskje kunne fått et større publikum i USA i dag hvis de ble brukket om og utgitt i vanlig bokformat, istedenfor i arkivsamlinger som The Library of American Comics?
Nej, ikke i dag. Måske hvis de skandinaviske udgaver var udkommet i USA i 70'erne. I dag er der kun det publikum, som også læste dem i 70'erne, i USA og England i aviserne, i Skandinavien i seriebladene; og som har en nostalgisk åre. Kommer Agent X9 stadig i Norge? I Sverige gør det jo, men gennemsnitsalderen på de få tilbageværende læsere er formentlig 60+.
Mesterius skrev: 24. jun 2021, 00:30Bokserier som IDWs "Terry and the Pirates" - og mange andre lignende utgaver av klassiske avisstriper - har ofte solgt meget, meget godt de siste 15 årene. Jeg har inntrykk av at de fleste som blir introdusert til disse seriene i våre dager har det fint med å lese de originale, ufiltrerte stripene der plottdetaljer iblant gjentas.
Jo, men det har ingen sammenligning med de gigantiske oplag på de skandinaviske blade i 60'erne, 70'erne og 80'erne. Og lige netop "Terry and the Pirates" (og "Steve Canyon" - og "Johnny Hazard" som det tynde øl i den sammenhæng) er jo nationalkonservative amerikanske klenodier. De har naturligvis et vist udsøgt publikum.
Besvar