Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af GoogaMooga »

Gibrat er nok den bedste af de yngre franske tegnere. Han blev født i 1954, og debuterede i 1978. Vi har fået en del af hans ting på dansk, men ligefrem feteret er han vist ikke herhjemme. I Frankrig har han ellers fået et hav af priser, og en original forside af denne Gibrat kan let koste over €100.000.

Nu har jeg opdaget et samlebind af et af hovedværkerne, en intégrale af de to bind af "Le Vol du Corbeau", på dansk "Kragens Flugt" (Carlsen 2005). Og der er virkelig mange helsides-illustrationer at savle over. Det er mesterligt arbejde.

Billede

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2380
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af benadikt »

Den har jeg på norsk. Men jeg er ikke sikker på, at der er helt det samme indhold.

http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... E2EEE567BE
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 26. jun 2021, 00:30 Den har jeg på norsk. Men jeg er ikke sikker på, at der er helt det samme indhold.

http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... E2EEE567BE
Det er svært at sige, der findes en hel håndfuld udgaver af det samlebind på fransk med vekslende sideantal. Den udgave, Googa viser, er fra 2011. Efterfølgende er der i 2015 kommet en "Édition définitive" med indlagt grafisk hæfte og efterskrift af forfatteren Jackie Berroyer, der skrev manuskript til flere andre af Gibrats værker.
Vedhæftede filer
image.jpeg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 25. jun 2021, 11:40ligefrem feteret er han vist ikke herhjemme. I Frankrig har han ellers fået et hav af priser, og en original forside af denne Gibrat kan let koste over €100.000.
Det er jo interessant nok, og jeg tror, vi har talt om det før. Efter min vurdering hænger hans manglende gennemslagskraft i udlandet sammen med, at hans værker på den ene side er ekstremt frankofile, hvilket naturligvis giver dem stor opmærksomhed i Frankrig, når de samtidig er godt tegnet, men ikke nødvendigvis i udlandet - og når samtidig hans fortælleteknik halter og er temmelig tør og rusten, er det svært for alvor at bringe dem ud over rampen uden for Frankrig. Altså til almindelige læsere, der for de flestes vedkommende vægter forholdet mellem fortælleteknik/læseoplevelse i forhold til tegningernes kvalitet anderledes end Googa.

At enkelttegninger af manden kan sælges til høje priser er ikke så sært. Jeg ville også gerne have sådan en hængende på væggen. Hans stil er jo indbydende, kulørt og varm. Men sat sammen til tegneserier får det hele et tørt og livløst præg, som ikke helt stemmer overens med det liv, der faktisk er i personerne i historierne.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 26. jun 2021, 00:30 Den har jeg på norsk. Men jeg er ikke sikker på, at der er helt det samme indhold.

http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... E2EEE567BE
Egmont utga to bind med historien i 2008 og 2010: http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... 900367::NO:::
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af GoogaMooga »

Hvis der med "tørt og livløst" menes et stillestående "kamera", d.v.s. ikke for meget rudevariation, er det et plus for mig. Jeg behøver ikke 117 vinkler til at beskrive en simpel handling.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af GoogaMooga »

Okay, jeg har lige tjekket nogle flere sider og må indrømme hans enkelt-illustrationer er bedre end hans sidelayouts. Måske skal han længere ned på listen, måske helt væk. Sjovt at han tegner så godt men halter i layout.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 26. jun 2021, 01:32 Hvis der med "tørt og livløst" menes et stillestående "kamera", d.v.s. ikke for meget rudevariation, er det et plus for mig. Jeg behøver ikke 117 vinkler til at beskrive en simpel handling.
Det er ikke så meget vinkelvariation (som der da er en del af i eksemplet, og vekslen mellem nærbilleder og totalbilleder), mere den manglende sammenhæng mellem ruderne. Det er svært at aflæse en historie i den side, det er bare usammenhængende, løsrevne øjebliksbilleder. Som er fine hver især.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, jeg kan godt se problemet. Han kan ikke toppe listen for mig, så.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af GoogaMooga »

Siden er god nok indtil de tre smalle billeder nederst til højre. Dér vælter siden.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Samtidig er der jo ingen tvivl om, at man rent umiddelbart bare bliver tiltrukket af hans stil, det er svært at få øjnene væk fra, og han har sit helt egen grafiske udtryk (omend det også beror lidt på gængs ugebladsromanillustrationsstil). Men som læseoplevelse ... så ærgrer man sig over, at det ikke bare fungerer LIDT bedre.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 26. jun 2021, 02:05 Samtidig er der jo ingen tvivl om, at man rent umiddelbart bare bliver tiltrukket af hans stil, det er svært at få øjnene væk fra, og han har sit helt egen grafiske udtryk (omend det også beror lidt på gængs ugebladsromanillustrationsstil). Men som læseoplevelse ... så ærgrer man sig over, at det ikke bare fungerer LIDT bedre.
Helt enig. Han kunne godt bruge en streng redaktør, men de må vist ikke blande sig så meget i den enkelte side.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 26. jun 2021, 01:41 Okay, jeg har lige tjekket nogle flere sider og må indrømme hans enkelt-illustrationer er bedre end hans sidelayouts. Måske skal han længere ned på listen, måske helt væk. Sjovt at han tegner så godt men halter i layout.
Vent... betyr det at du utropte Gibrat til "nok den bedste af de yngre franske tegnere" uten å ha lest noen av tegneseriene hans?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har ikke udråbt en skid, det var en foreløbig arbejdsliste, som jeg inviterede jer til at bidrage til med jeres bud. :| Jeg læste Gibrat for mange år siden, men skulle have tænkt på at tjekke sideopbygningen og ikke kun dømme ud fra hans evner som illustrator. :|

Imidlertid kan han stadig være den bedste tegner, isoleret set. Ligesom ham omvendt kunne være en god layouter og en håbløs illustrator. De to ting følges ikke altid ad. :|
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2380
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Kragens Flugt intégrale med ekstra nam nam

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 26. jun 2021, 01:30
benadikt skrev: 26. jun 2021, 00:30 Den har jeg på norsk. Men jeg er ikke sikker på, at der er helt det samme indhold.

http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... E2EEE567BE
Egmont utga to bind med historien i 2008 og 2010: http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... 900367::NO:::
Mesterius, dit link virker ikke for mig. Når du kopierer link til Minetegneserier, må du ikke være indlogget.

http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... 41058368FA
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Besvar